Toevallig heb ik er een trajectje LMM opzitten met m'n 320d en ik kan je melden dat bij het ouder worden de LMM steeds minder lucht gaat meten, en derhalve wordt het mengsel steeds armer.
De LMM meet juist meer lucht meten dan er in werkelijkheid passeert, waardoor er volgens je LMM een overmaat aan lucht zou zijn. Dus als gevolg wordt de toegevoerde luchthoeveelheid geknepen. Hierdoor onstaat er een te rijk mengsel omdat de brandstof en de hoeveelheid lucht op elkaar zijn afgesteld.
Het systeem "meet" te veel lucht en knijpt dit af terwijl dit in werkelijkheid niet zo is, dat is dus wat er fout gaat.
Het te rijke mengsel zorgt er voor dat de auto gaat roeten omdat er te weinig verbrandingslucht aanwezig is. Dit resulteert in een onvolledige verbranding ----> Roet. Ook gaat hierdoor het verbruik omhoog, maar dat is denk ik wel logisch met dit verhaal.
- Spoiler: Laat zien
Het probleem is de behuizing. Die BMW origineel gemonteerd heeft raakt 'slokt' relatief veel vuil op. Dit veroorzaakt het probleem met je LMM, een smerige LMM geeft onjuiste waarden door.
Je ziet dan ook dat als je je LMM bij de dealer laat vervangen dat deze in een andere behuizing zit waar het ding veel beter beschermd zit tegen smeer. Het rooster waarachter het vervangende LMM element van de dealer zit is beduidend anders als het rooster van de LMM unit die BMW af fabriek had gemonteerd.
Ik heb de mijne ook vorig jaar vervangen en deze was gewoon van bosch en zag er precies hetzelfde uit als de oude. Hij was duur ook, ik meen 220 euro ofzoiets. Ook denk ik dat het roosterje niet heel veel invloed heeft op de vervuiling, immers het vuil waar we over praten heeft geen grote afmetingen, of is het zo dat de meter niet in de hoofdstroom van de lucht loopt? Lijkt me vreemd, daar deze hier gemonteerd moet zitten om goed te kunnen meten.