Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Ik heb altijd asl stelling:
Zolang het rammelt, piept, kraakt of bonkt dan heb je het nog!!
Doet dit het niet meer dan moet je je zorgen maken, dan ben je het waarschijnlijk verloren
Neej das allemaal maar een beetje gezwam, ik bedoeld ehier niks mee.
En nu weer
Zolang het rammelt, piept, kraakt of bonkt dan heb je het nog!!
Doet dit het niet meer dan moet je je zorgen maken, dan ben je het waarschijnlijk verloren
Neej das allemaal maar een beetje gezwam, ik bedoeld ehier niks mee.
En nu weer
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Heb de laatste tijd niet echt veel tijd gehad om hier aan te werken, maar heb gisteren van Ooijen auto's gebeld en een afspraak gemaakt voor as zaterdag. Ik had bij deze garage wel echt het idee dat ze weten waar ze het over hebben, zo zei hij ook dat het aan de diff rubbers kan liggen en dat ie ff een stukje wilde rijden zodat hij het zelf kon horen.firenza schreef:Heb even gezocht volgens een vriend van mij die in de buurt van asten woont zou dit m moeten zijn :
van Ooijen Auto's Asten
Ommelseweg 44 C
5721 WV ASTEN
NEDERLAND
t: 0493-560561
suc6 ermeeee !!!!!!!!!
De vorige garages die ik had gebeld hadden er niet zoveel zin in had ik het idee x|
Nogmaals thanks voor dit adresje en I'll keep you posted
Increase the Peace!
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Ik wil niet veel zeggen maar mijn auto van 1998 e46 318i. heeft ook dit gebonk.. Ik heb dit probleem al 2,5 jaar en na vele forums bezocht te hebben leek de boosdoener het vliegwiel. Maar ik heb laatst 2 maanden terug mijn koppeling vervangen evenals het dual massa vliegwiel DMF en het gebonk werd iets minder maar niet helemaal. Ik heb echt een HARDE bonk vanuit mijn achteras. Als je iemand anders buiten staat en ik zet hem in ze 1 of 3 dan hoor je gewoon die keiharde bonk door dreunen naar de remmen. Mijn differentieel rubber heb ik ook al vervangen maar mocht ook niet baten, tevens ook naar 3 dealers geweest maar die konden ook niks vinden zowel in het ophanging als het diff zelf. Ik zit nu dan ook met een raadsel.. zouden mijn steekassen te veel spelling hebben?. en hoe is dit te controleren?. Ik heb zelf geprobeerd om de wiel op krikken en in ze versnelling de wiel te draaien en ik hoor gewoon het geluid van dat gebonk maar, het vreemde is dat het aan allebij kanten gelijk is waardoor ik niet weet of ze slecht zijn of niet. Ik heb alles geprobeert wat je maar kan bedenken subframe scheuren, diff rubbers, achteras rubbers, hardyschijf, olie, koppeling, versnellingsbak rubbers. Ik ben te einde raad het gebonk verschilt ook wanneer het koud of warm is.. bij koude temp dus begin fase van starten de auto is de bonk geheel niet aanwezig bijna tot dat de auto opgewarmd is dan begint het. Wat ook al naar voren kwam bij langzaam koppeling loslaten is het bonken minder maar wel aanwezig!.
Ik hoop dat jullie misschien een paar oplossingen hebben om voor eventuele verdere onderzoek.
Ik hoop dat jullie misschien een paar oplossingen hebben om voor eventuele verdere onderzoek.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Ik heb geen bonk bij het schakelen.. Ik voel echter soms wel eens een bonk door mijn stoel die vanachter komt wanneer ik hem in eerste leg. Absoluut niet elke keer. Absoluut niet elke rit. Het komt sporadisch voor. Iemand idee?
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Over bonken gesproken ik heb ook een bonk.
Als ik de auto in achteruit zet en de koppeling laat opkomen hoor ik ook een bonk, ik had een voetbal achterin liggen en ik dacht dat het die bal was die tegen de kant aan rolden, maar dat was dus niet zo, als ik dan de koppeling intrap en dan weer op laat komen blijf je elke keer een bonk horen, is dit iets slechts of normaal als je de achteruit inschakeld en de koppeling grijpt aan :?
Als ik de auto in achteruit zet en de koppeling laat opkomen hoor ik ook een bonk, ik had een voetbal achterin liggen en ik dacht dat het die bal was die tegen de kant aan rolden, maar dat was dus niet zo, als ik dan de koppeling intrap en dan weer op laat komen blijf je elke keer een bonk horen, is dit iets slechts of normaal als je de achteruit inschakeld en de koppeling grijpt aan :?
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Dat gebeurt wel vaker.
Als je de koppeling iets rustiger laat opkomen zal je het bijna niet horen.
Hoogst waarschijnlijk is het een beetje speling in je differentieel. niks ernstigs.
Ook je hardy schijf of massavliegwiel kan wel eens een bonkje geven bij het achteruit rijden.
Mits je het allemaal een beetje met gevoel behandeld is er niks om je druk over te maken.
groeten Faab
Als je de koppeling iets rustiger laat opkomen zal je het bijna niet horen.
Hoogst waarschijnlijk is het een beetje speling in je differentieel. niks ernstigs.
Ook je hardy schijf of massavliegwiel kan wel eens een bonkje geven bij het achteruit rijden.
Mits je het allemaal een beetje met gevoel behandeld is er niks om je druk over te maken.
groeten Faab
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Blijft altijd wennen een andere auto met al die nieuwe geluidjes, gelukkig dat het bonken niet erg is met achteruitschakelen.Fabian79 schreef:Dat gebeurt wel vaker.
Als je de koppeling iets rustiger laat opkomen zal je het bijna niet horen.
Hoogst waarschijnlijk is het een beetje speling in je differentieel. niks ernstigs.
Ook je hardy schijf of massavliegwiel kan wel eens een bonkje geven bij het achteruit rijden.
Mits je het allemaal een beetje met gevoel behandeld is er niks om je druk over te maken.
groeten Faab
Rest me nog 1 ander geluid te vragen, als ik over een drempel rijd hoor ik rechts voor een klap of een klank geluid, bij aflevering hebben ze wel die noise rubbers vervangen voor, wat zou dit geluid dan kunnen wezen?
Ik vraag dit toch maar allemaal omdat ik nog in de garantie zit, de garage ligt 85km bij mij vandaan en om nu bij elk geluid gelijk terug te gaan lijkt me nog niet zo'n goed idee
gr
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Kijk even in dit topic.
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=33&t=4908
is hetzelfde probleem denk ik.
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=33&t=4908
is hetzelfde probleem denk ik.
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Ik kom zojuist van Ooijen Auto's Asten vandaan met een prijs opgave van €410 voor het vervangen van de silentblocks voor en diff rubber (enorme speling). Is dit reëel? Had die prijs eerlijk gezegd niet verwacht!
De achter slinetblocks waren volgens hem in orde, ze maken wel herrie als ik over een klinker weg rijd maar dat kan ook de diff zijn volgens de monteur.
Wat zijn de specifieke kenmerken als de achter silentblocks aan vervanging toe zijn? Ik heb geen zin dat ik daarna weer terug moet om die te vervangen.
De achter slinetblocks waren volgens hem in orde, ze maken wel herrie als ik over een klinker weg rijd maar dat kan ook de diff zijn volgens de monteur.
Wat zijn de specifieke kenmerken als de achter silentblocks aan vervanging toe zijn? Ik heb geen zin dat ik daarna weer terug moet om die te vervangen.
Increase the Peace!
- Ton 320D Touring
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 04 okt 2008, 00:23
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Ik was in 11/2008 € 223,48 incl kwijt (bij specialist in Parrega) aan:
silentblocks voor,
1 stabilisator LV,
1 uur werkplaatstarief.
silentblocks voor,
1 stabilisator LV,
1 uur werkplaatstarief.
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
De prijs kan dus wel kloppen inc. diff rubbers vervangen.
Of zijn er die het voor mider hebben laten doen?
Of zijn er die het voor mider hebben laten doen?
Increase the Peace!
- anna_moska
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06 jun 2008, 08:10
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Beste Bibic,
Over de prijzen van vervangen diffrubbers (het zijn er drie) kun je lezen hier:
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... rasrubbers
Mag ik je een vraag stellen?
Je zegt dat die monteur bij je in verband met het gebonk heeft gewezen op:
1. diff rubbers
2. silent blocks voor
Inderdaad kan het gebonk te maken hebben met diff rubbers. Het diff hangt namelijk in drie rubbers, op de tekening hieronder zijn dat nummer nr. 8, de rubber ernaast en nr 10. Als ze speling gaan vertonen, kan gebonk ontstaan. Kosten van vervanging zijn zoals ik in die topic heb gelezen 300-400 euri.
Maar bij jou heeft de garage het ook over silentblocks. Wat zijn dat dan voor dingen? Kun je de achter silent blocks aanwijzen op de tekening? En waarom veroorzaken bij jou die silent blocks VOOR (voorophanging, neem ik aan dat je bedoelt) gebonk van achteren? Of hebben die silent block niets met het gebonk te maken? Of bedoel je met silent blocks gewoon de voorste twee diff ophangrubbers?
Alvast bedankt voor je antwoord!!!
Groetjes,
Anna_moska
Over de prijzen van vervangen diffrubbers (het zijn er drie) kun je lezen hier:
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... rasrubbers
Mag ik je een vraag stellen?
Je zegt dat die monteur bij je in verband met het gebonk heeft gewezen op:
1. diff rubbers
2. silent blocks voor
Inderdaad kan het gebonk te maken hebben met diff rubbers. Het diff hangt namelijk in drie rubbers, op de tekening hieronder zijn dat nummer nr. 8, de rubber ernaast en nr 10. Als ze speling gaan vertonen, kan gebonk ontstaan. Kosten van vervanging zijn zoals ik in die topic heb gelezen 300-400 euri.
Maar bij jou heeft de garage het ook over silentblocks. Wat zijn dat dan voor dingen? Kun je de achter silent blocks aanwijzen op de tekening? En waarom veroorzaken bij jou die silent blocks VOOR (voorophanging, neem ik aan dat je bedoelt) gebonk van achteren? Of hebben die silent block niets met het gebonk te maken? Of bedoel je met silent blocks gewoon de voorste twee diff ophangrubbers?
Alvast bedankt voor je antwoord!!!
Groetjes,
Anna_moska
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Hoi anna_moska,
De silentblocks voor hebben er idd niets met het gebonk van achteren te maken, het viel de monteur op dat ze aan vervanging toe zijn.
Silnetblocks heb je voor (pica 1 nummer 7) zowel als achter (pica 2 nummer 18) correct me if i'm wrong
#1
De rubber zie je bij nummer 8 en moet dus geperst worden in nummer 7 maar 9 van de 10 keer word het geheel vervangen
#2
De rubber is nummer 4 en word dus in nummer 18 geperst.
Meestal word het gebonk veroorzaakt door het verslijten/lek raken van de achter silentblocks en diff rubbers.
Ik hoop dat je wat hieraan hebt
Ik vraag me nu dus ook af of alle 3 de diff rubbers vervangen moeten worden of alleen nummer 9
Volgens de monteur moest de hele diff er onderuit vandaar de prijskaartje voor het vervangen van wat rubber...
Maar wie kan mij hier meer over vertellen, wie heeft de diff rubbers wel eens laten vervangen, heb je toen alle 3 vervangen of alleen die lek was, hoeveel heb je ervoor betaald en moest de diff er idd eronderuit?
Alvast bedankt!
De silentblocks voor hebben er idd niets met het gebonk van achteren te maken, het viel de monteur op dat ze aan vervanging toe zijn.
Silnetblocks heb je voor (pica 1 nummer 7) zowel als achter (pica 2 nummer 18) correct me if i'm wrong
#1
De rubber zie je bij nummer 8 en moet dus geperst worden in nummer 7 maar 9 van de 10 keer word het geheel vervangen
#2
De rubber is nummer 4 en word dus in nummer 18 geperst.
Meestal word het gebonk veroorzaakt door het verslijten/lek raken van de achter silentblocks en diff rubbers.
Ik hoop dat je wat hieraan hebt
Ik vraag me nu dus ook af of alle 3 de diff rubbers vervangen moeten worden of alleen nummer 9
Volgens de monteur moest de hele diff er onderuit vandaar de prijskaartje voor het vervangen van wat rubber...
Maar wie kan mij hier meer over vertellen, wie heeft de diff rubbers wel eens laten vervangen, heb je toen alle 3 vervangen of alleen die lek was, hoeveel heb je ervoor betaald en moest de diff er idd eronderuit?
Alvast bedankt!
Increase the Peace!
- anna_moska
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 06 jun 2008, 08:10
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Bibic,
Dank voor je uitgebreide uiteenzetting,
Meestal wordt het gebonk veroorzaakt door de achterste rubber van het diff (heb ik me laten vertellen bij BMW-specialist Kees Bakker te Lisse). Maar het is geloof ik wel verstandig om ze alledrie te vervangen (kosten 300-350 euri, volgens dezelfde garage).
Nogmaals, hier kun je uitgebreid het eea lezen over die rubbers, inclusief foto's en prijzen:
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... rasrubbers
Overigens is er een heel waslijst aan dingen die je kan laten repareren ivm met dat gebonk, varierend van het vliegwiel (het meest prijzig), tot aan je hardyschijf. Maar het vervangen van de rubbers (zeker aangezien die achterste van je speling vertoont) is een goed en qua kosten het minst pijnlijke begin.
Succes!
P.S. Hou je ons op de hoogte als alles gedaan is en wat dan je ervaringen zijn?
Dank voor je uitgebreide uiteenzetting,
Meestal wordt het gebonk veroorzaakt door de achterste rubber van het diff (heb ik me laten vertellen bij BMW-specialist Kees Bakker te Lisse). Maar het is geloof ik wel verstandig om ze alledrie te vervangen (kosten 300-350 euri, volgens dezelfde garage).
Nogmaals, hier kun je uitgebreid het eea lezen over die rubbers, inclusief foto's en prijzen:
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... rasrubbers
Overigens is er een heel waslijst aan dingen die je kan laten repareren ivm met dat gebonk, varierend van het vliegwiel (het meest prijzig), tot aan je hardyschijf. Maar het vervangen van de rubbers (zeker aangezien die achterste van je speling vertoont) is een goed en qua kosten het minst pijnlijke begin.
Succes!
P.S. Hou je ons op de hoogte als alles gedaan is en wat dan je ervaringen zijn?
Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s
Heb een afspraak staan op Di. 3 maart, om de diff. rubbers te vervangen samen met de voorste silentblocks.
Morgen bel ik de garage nog even op om te checken of alle 3 de rubbers worden vervangen, en laat de achterste draagarmrubbers ook gelijk vervangen.
De silentblocks voor laat ik zitten aangezien ik de gehele draagarmen ga vervangen met meyle armen.
Nu was ik wat aan het browsen op realoem.com en vroeg me af waarom er niets tot weinig te lezen is over de overige achter ophanging rubbers, het zijn er een hoop maar lees hier eigenlijk alleen over slinetblocks (voor/achter), diff rubbers en niets over de rest. Het lijkt me meer dan normaal dat de overige rubber er ook n keer de geest geven en vervangen moeten worden. Hoe zit het daarmee?
Ik heb het dan over de rubbers nummer: 4 (2x) en 2
En; 6, 14 en 2
Ben benieuwd wat ik hierover zal lezen.
Morgen bel ik de garage nog even op om te checken of alle 3 de rubbers worden vervangen, en laat de achterste draagarmrubbers ook gelijk vervangen.
De silentblocks voor laat ik zitten aangezien ik de gehele draagarmen ga vervangen met meyle armen.
Nu was ik wat aan het browsen op realoem.com en vroeg me af waarom er niets tot weinig te lezen is over de overige achter ophanging rubbers, het zijn er een hoop maar lees hier eigenlijk alleen over slinetblocks (voor/achter), diff rubbers en niets over de rest. Het lijkt me meer dan normaal dat de overige rubber er ook n keer de geest geven en vervangen moeten worden. Hoe zit het daarmee?
Ik heb het dan over de rubbers nummer: 4 (2x) en 2
En; 6, 14 en 2
Ben benieuwd wat ik hierover zal lezen.
Increase the Peace!