Apart geluid van Climate Control

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
carnifex

Apart geluid van Climate Control

Bericht door carnifex » 02 feb 2009, 21:22

Heren en dames,

Aangezien ik niet een vergelijkbaar topic kon vinden plaats ik even een nieuwe.

Al sinds de aankoop van de 320CD Coupe (2004, kmstand 43k) vraag ik mij af of het geluid dat mijn climate maakt normaal is. Ik hoor het met name wanneer ik in de bebouwde kom rijd. Het is, zo lijkt het, gerelateerd aan de snelheid maar misschien ook aan de gereden afstand. Hij maakt het geluid overigens ook als de auto al op bedrijfstemperatuur is(dwz de thermometer staat in het midden)

Het geluid is moeilijk te beschrijven... Normaliter heb ik de ervaring met de airco's in de E46 dat wanneer ze van koud naar warm moeten of andersom dat ze flink gaan blazen totdat ze klaar zijn. Dat doet de mijne om te beginnen dus alles behalve overdreven. Maar hij doet wel zeer goed zijn werk, in no-time is het warm of afgekoeld.

Wat is het geluid dan waar ik op doel... het is in mijn ogen/oren te omschrijven als een soort zoem. Ik durf heel voorzichtig te zeggen dat het richting het geluid van een 6 pitterbenzine gaat. Je weet wel, die lekkere zoem ;) Dit geluid wordt wat harder naarmate ik meer toeren maak, maar houdt ook zo ineens weer op. Op de snelweg is het, zoals eerder al even genoemd, over. Ik weet ook zeker dat het de airco is, want als ik deze uitschakel is het weg na 2 seconden.

Heeft iemand een idee wat het is? Ik weet het, het is zeer lastig te begrijpen met deze omschrijving, maar ik waag het er toch op. Ik heb in diverse E46 gereden van 316's tot 330ci's en 318D, 320D etc, maar nooit het geluid opgemerkt. Alleen in deze 320CD dus.

Grunnbimmer

Re: Apart geluid van Climate Control

Bericht door Grunnbimmer » 02 feb 2009, 22:30

In mijn 325i is de airco ook allesbehalve stil. Bij mij kan het geluid het best als volgt omschreven worden:
Het klinkt als bij inschakelen alsof je een open luchtfilter hebt die zijn lucht uit t interieur zuigt, een dikke brom dus. Ik gebruik de airco dan ook zo weinig mogelijk. Bij zo'n 120km/h is het geluid dan opdringerig en en hard.
De airco op zich doet zijn werk trouwens uitstekend.

carnifex

Bericht door carnifex » 02 feb 2009, 23:36

Dat is wel een heel ander geluid dan dat ik bedoel, maar minimaal net zo apart.

In mijn eigen geval vind ik het helemaal apart omdat die airco ook helemaal niet zoveel uurtjes heeft gedraaid gezien de km-stand. Slijtage etc zou je daarom niet direct verwachten. Iemand anders nog een suggestie? Is het normaal of is het wellicht toch iets wat niet klopt?

dhbmw

Bericht door dhbmw » 03 feb 2009, 21:57

misschien dat er een relais is wat bromt, als je de airco aanzet, en niet meer bromt als je de airco uitzet. :?
Afbeelding

carnifex

Bericht door carnifex » 03 feb 2009, 23:39

Maar is dat een normale situatie? Ik heb ook niet echt het gevoel dat er iets kapot is, maar zolang ik het niet kan plaatsen weet ik het niet zeker ;(

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 04 feb 2009, 17:37

ALs je een klein beetje research doet op internet naar de opbouw van een airco dan zie je dat er een compressor in dit syteem verwerkt zit. Het is in mijn ogen erg logisch dat je deze juist nu hoort. (alleen de aircopomp zou ook nog kunnen, maar die bromt in principe nooit.)
Deze compressor zal wel een beetje aan het brommen kunnen slaan door speling op lagers of klepjes. Of dit betekent dat hij binnen afzienbare tijd dood gaat kan ik je helaas niet vertellen.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

carnifex

Bericht door carnifex » 04 feb 2009, 18:19

Bedankt voor de reacties. Fabian, je geeft aan dat het niet onlogisch is dat ik hem juist nu hoor.

Wat bedoel je met "juist nu"? Het jaar getijde? Hij doet het namelijk al van meet af aan. Lente zomer herfst en winter. Of doelde je op het binnen/buiten de bebouwde kom stukje?

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 04 feb 2009, 18:57

jah das een beetje verkeerde woordkeuze geweest. Het "nu"moet je maar even wegdenken. Ik lees het nu zelf terug en het is best verwarrend.

Ik doelde erop dat je de compressor zou kunnen horen, aangezien dit qua geluid overeen komt met de uitleg die jij gaf.

sorry voor de onduidelijkheid
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

carnifex

Bericht door carnifex » 04 feb 2009, 19:13

Thanks voor de uitleg. Geen probleem natuurlijk, ben al lang blij dat je mee wilt denken!

snuif

Bericht door snuif » 07 apr 2009, 20:08

Ik heb sedert twee maanden een BMW 318Ci uit 2003 met 52000 km. De climate control van mijn auto maakt volgens mij dezelfde geluiden als jij beschrijft.
Kan jij mij vertellen of het probleem al verholpen is, en zo ja wat je ervoor hebt laten doen?

groeten,

carnifex

Bericht door carnifex » 07 apr 2009, 20:22

Ik heb er nog niets aan laten doen, ik weet ook niet wat het is. Nu je het zegt ben ik een tijdje terug stom geweest. Ik had hem bij de garage voor een ander klein akkefietje(je moet zo af en toe tanken, daar wil ik het bij laten ;) ) en toen had ie er best even naar kunnen luisteren. Erg stom!

Mocht jij nou wel ergens een antwoord krijgen, post het hier als je wilt. Dan doe ik dat ook!

ps. ben wel erg benieuwd naar fotos van je Coupe overigens, dus als je wat hebt zet ze in je showroom!

jantje1978

Bericht door jantje1978 » 07 apr 2009, 22:50

Hmmm, ik heb een 318Ci FL en heb ook een vreemd geluidje als ik de airco aanzet (niet bij gewone blower). Ben erg benieuwd wat er nog meer voor theoriën zijn en wat er kapot zou kunnen gaan ;(

carnifex

Bericht door carnifex » 07 apr 2009, 22:58

Wat is jouw kilometerstand Jantje? Zowel die van Snuif als de mijne hebben nog weinig km's gemaakt. Het kan gewoon nieuwigheid zijn :)

Gezien het bouwjaar van die van Snuif ga ik er ook vanuit dat het een Facelift coupe is. Misschien iets specifiek voor die dingen?

jantje1978

Bericht door jantje1978 » 07 apr 2009, 23:37

Ik heb hem gekocht met 112.000 km in januari dit jaar en zit nu op 120.000 (niet echt nieuwigheid meer denk ik :) ), het is een FL uit april 2003.

Wel heeft ie een tijd stilgestaan overigens (ongeveer een jaar voor zover ik weet) :! . Hoe zit dat met die van carnifex / snuif?

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 08 apr 2009, 06:03

Slippende aircoriem wellicht... ??

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”