Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
Onlangs heb ik dus een OEM setje xenon units gekocht. De set zou al wat ouder geweest kunnen zijn. Ik vond dat er niet zo veel licht vanaf kwam (zelfs minder dan m'n halogeen lampen!)
links halogeen rechts de xenon lamp (met oude pit)
Nou zit ik in een vakgebied waar veel met verlichting wordt gewerkt. Zo weet ik dat een een xenon lamp de eerste 250 uur op z'n felst is. Daarna loop het terug totdat er na zo'n 1500 uur nog maar net iets meer dan de helft van de originele lichtsterkt over is. Dit betekent dat de effectieve levensduur van zo'n lamp hooguit een jaar of 2 is afhankelijk van hoevaak je verlichting aan is. (bij mij altijd als ik rij, wel zo veilig)
Dus maar een setje nieuwe pitten gekocht van Philips voor 70 euro per 2 (wat niet duur is!)
JAAA! dan weet je weer waarom je xenon heb gekocht. Een wereld van verschil.
Dus dat is even een tip voor de mensen die er al een paar jaar xenon in hebben zitten of zelfs helemaal nooit een lampje hebben vervangen.
Ik dacht aanvankelijk dat ik gewoon de rubberen kapjes eraf kon halen waar de lampjes achter zitten. Maar als je het kapje los haalt merk je al snel dat je het kapje niet weg kan halen. Geen ruimte!
Uiteindelijk moest ik wel de hele unit eruit halen om erbij te kunnen! (en ze zaten er net 2 dagen in (| )
Overigens nog even een tip bij het los halen van de onderste 2 schroefjes die zo onhandig onbereikbaar zitten: laat ze niet vallen want dan kom je er nooi meer bij (dan liggen ze in de bumper)
Handig als je een grijpertje hebt om ze eruit te pakken, je kan ook even een tape-je of iets aan de binnenkant van je dop stoppen, dan blijft het boutje eraan vast zitten als je de sleutel omhoog haalt.
Bij het terug zetten heb ik een tape-je om de schroefjes gedaan om ze te fixeren aan m'n sleutel.
Zoals je ziet had ik ook de dop aan de sleutel vast getape-ed als ie eraf dondert in de bumper als je aan het poeren bent ben je ook mooi klaar.
Als het boutje vast zit trek je de sleutel gewoon los. voila!
links halogeen rechts de xenon lamp (met oude pit)
Nou zit ik in een vakgebied waar veel met verlichting wordt gewerkt. Zo weet ik dat een een xenon lamp de eerste 250 uur op z'n felst is. Daarna loop het terug totdat er na zo'n 1500 uur nog maar net iets meer dan de helft van de originele lichtsterkt over is. Dit betekent dat de effectieve levensduur van zo'n lamp hooguit een jaar of 2 is afhankelijk van hoevaak je verlichting aan is. (bij mij altijd als ik rij, wel zo veilig)
Dus maar een setje nieuwe pitten gekocht van Philips voor 70 euro per 2 (wat niet duur is!)
JAAA! dan weet je weer waarom je xenon heb gekocht. Een wereld van verschil.
Dus dat is even een tip voor de mensen die er al een paar jaar xenon in hebben zitten of zelfs helemaal nooit een lampje hebben vervangen.
Ik dacht aanvankelijk dat ik gewoon de rubberen kapjes eraf kon halen waar de lampjes achter zitten. Maar als je het kapje los haalt merk je al snel dat je het kapje niet weg kan halen. Geen ruimte!
Uiteindelijk moest ik wel de hele unit eruit halen om erbij te kunnen! (en ze zaten er net 2 dagen in (| )
Overigens nog even een tip bij het los halen van de onderste 2 schroefjes die zo onhandig onbereikbaar zitten: laat ze niet vallen want dan kom je er nooi meer bij (dan liggen ze in de bumper)
Handig als je een grijpertje hebt om ze eruit te pakken, je kan ook even een tape-je of iets aan de binnenkant van je dop stoppen, dan blijft het boutje eraan vast zitten als je de sleutel omhoog haalt.
Bij het terug zetten heb ik een tape-je om de schroefjes gedaan om ze te fixeren aan m'n sleutel.
Zoals je ziet had ik ook de dop aan de sleutel vast getape-ed als ie eraf dondert in de bumper als je aan het poeren bent ben je ook mooi klaar.
Als het boutje vast zit trek je de sleutel gewoon los. voila!
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
Ik heb overlaatst ook de lampen vv ik heb 6000 k ultra blue van philips genomen,het licht is mooi wit nu en de licht opbrengst is ook veel beter dan de oude pitten.
Ik kreeg bij mijn facelift oem xenons het kapje wel los ,maar de 6 cilinder motor van jou 330i zal waarschijnlijk meer plaats in nemen.
Ik kreeg bij mijn facelift oem xenons het kapje wel los ,maar de 6 cilinder motor van jou 330i zal waarschijnlijk meer plaats in nemen.
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
Branders zijn idd niet duur.
Wat je ook kunt doem om de schroeven niet te laten vallen is een klont vet erin proppen,werkt ook goed en snel.
Wat je ook kunt doem om de schroeven niet te laten vallen is een klont vet erin proppen,werkt ook goed en snel.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
D'r is een jongen die uit Amsterdam komt en op Marktplaats adverteert met o.a. deze (nieuwe Philips) lampjes.
Hij geeft ook nog garantie.
Gewoon even zoeken op D2S dan kom je 'm wel tegen.
Hij geeft ook nog garantie.
Gewoon even zoeken op D2S dan kom je 'm wel tegen.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
- ///M 330Ci
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 06 apr 2008, 16:51
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
Goede tip zeg.
Vind de lichtopbrengst van mijn xenon namelijk ook niet zo geweldig, maar nu weet ik dus waar het door komt..
Misschien zijn het idd nog wel de originele lampen die erin zitten, setje nieuwe kan geen kwaad dan.
Alleen moet je nou de hele koplamp-unit eruit halen om de lamp te vervangen? Lekker dan
Vind de lichtopbrengst van mijn xenon namelijk ook niet zo geweldig, maar nu weet ik dus waar het door komt..
Misschien zijn het idd nog wel de originele lampen die erin zitten, setje nieuwe kan geen kwaad dan.
Alleen moet je nou de hele koplamp-unit eruit halen om de lamp te vervangen? Lekker dan
Freude am Fahren
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
Ik weet niet of het MOET, ik heb het maar gedaan omdat ik zo zat te pielen met dat rubbereb kapje. Ik kreeg het niet weg omdat het spatbord in de weg zit. Het zit er zo strak tegenaan... Inmiddels wist ik hoe ik de lampen eruit moest halen dus maar besloten om dat te doen. Die Xenon pitjes zijn n.l. erg kwetsbaar. Als je dan ook nog moet gaan zitten pielen om die pitjes er schadevrij inte krijgen///M 330Ci schreef: Alleen moet je nou de hele koplamp-unit eruit halen om de lamp te vervangen? Lekker dan
Als de hele unit eruit is kan je heel makkelijk en heel voorzichtig de pitjes vervangen. Moet binnekort toch weer 1 van de units eruit halen denk ik. (er is een ophangpuntje gebroken) dus dan kan ik daar misschien wel een DIY van maken.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
MOET niet, ik heb het gedaan zonder hem er uit te halen, maar is idd wel een gepiel :>///M 330Ci schreef: Alleen moet je nou de hele koplamp-unit eruit halen om de lamp te vervangen? Lekker dan
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
Ik heb zelf dan een 328 dus geen 330 maar wel met oem xenon.
Maar dan is het geen probleem hoor om lampje weg te halen alleen aan de rechterkant moet je even boutje m6 van je ruitensproeier tankje weg schroeven en kan je je tankje naar boven trekken en dan kan je er dus beter bij.
Maar wel een minder fijn systeem met van die klote condoompjes er om heen
Maar dan is het geen probleem hoor om lampje weg te halen alleen aan de rechterkant moet je even boutje m6 van je ruitensproeier tankje weg schroeven en kan je je tankje naar boven trekken en dan kan je er dus beter bij.
Maar wel een minder fijn systeem met van die klote condoompjes er om heen
BMW COUPE 328CI
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
@ DJLeonardo:
Ik heb ook dat bij mij de lichtopbrengst in mijn oem setje minder is. Mijn linker lamp geeft ook een iets andere kleur dan de rechter.
Ik wil mijn lampen dus ook wel vervangen maar wil de kleur oem houden. Heb jij de 6000 k geplaatst of gewoon weer de originele kleur xenon lamp? En waar heb je deze vandaan.
Groet,
Jef
Ik heb ook dat bij mij de lichtopbrengst in mijn oem setje minder is. Mijn linker lamp geeft ook een iets andere kleur dan de rechter.
Ik wil mijn lampen dus ook wel vervangen maar wil de kleur oem houden. Heb jij de 6000 k geplaatst of gewoon weer de originele kleur xenon lamp? En waar heb je deze vandaan.
Groet,
Jef
330ci Silverstone
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
Ik heb weer 4300 genomen. Is erg wit. Dat blauw vind ik een beetje te PIMP. 6000K is ook best blauw van een afstandje. Vind het ook niet rustig kijken vanuit de auto.
adv. op martplaats
adv. op martplaats
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
@ DJLeonardo,
Ja dat vind ik zelf ook het mooist.
Weet je ook nog welk type je van Philips erin hebt zitten? En geeft dit geen storing op de boordcomputer?
Heb jij ze ook bij diegene uit amsterdam gekocht?
Jef
Ja dat vind ik zelf ook het mooist.
Weet je ook nog welk type je van Philips erin hebt zitten? En geeft dit geen storing op de boordcomputer?
Heb jij ze ook bij diegene uit amsterdam gekocht?
Jef
330ci Silverstone
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
Yep, diezelfdeSjeffie schreef:@ DJLeonardo,
jij ze ook bij diegene uit amsterdam gekocht?
Nee, geen storing. Gewoon Philips D2S 4300K
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
Dan ga ik daar ook even voor kijken.
bedankt.
bedankt.
330ci Silverstone
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Xenon lampjes vervangen, wat een verschil.
Ben achter nog een probleem gekomen dat de lichtopbrengst duidelijk verminderd:
viezigheid en condens.
Ik had al het vermoeden dus ik ben aan het poeren geslagen met een lange schroevedraaier met daaromheen keukerol gewikkeld. Zo kon ik de binnenkant van de lens schoonmaken. Er zat dus gewoon een waas op van condens en vuil. Nu is de lens weer zo helder als wat. Nadat ik de unit weer geinstalleerd had zag ik het verschil: best veel. Zal kijken of ik morgen nog een fotootje kan maken want de andere moet ik nog doen.
viezigheid en condens.
Ik had al het vermoeden dus ik ben aan het poeren geslagen met een lange schroevedraaier met daaromheen keukerol gewikkeld. Zo kon ik de binnenkant van de lens schoonmaken. Er zat dus gewoon een waas op van condens en vuil. Nu is de lens weer zo helder als wat. Nadat ik de unit weer geinstalleerd had zag ik het verschil: best veel. Zal kijken of ik morgen nog een fotootje kan maken want de andere moet ik nog doen.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i