Hoe lang gaat het mee?
Hoe lang gaat het mee?
Zat vanmiddag eens wat te rekenen aan de onderhoudskosten van mijn bimmer (over meerdere jaren) en vraag me af wat eigenlijk een beetje een gangbare levensduur is voor bepaalde 'slijtageonderdelen' die voor meerkosten zullen zorgen buiten de standaard olie-services en inspecties.
Ofwel hoe lang (of eigenlijk hoeveel kilomter) gaan de volgende onderdelen ONGEVEER mee? Een en ander is natuurlijk ook erg afhankelijk van de rijstijl.
- banden
- remblokken
- remschijven
- ruitenwisserbladen
Ofwel hoe lang (of eigenlijk hoeveel kilomter) gaan de volgende onderdelen ONGEVEER mee? Een en ander is natuurlijk ook erg afhankelijk van de rijstijl.
- banden
- remblokken
- remschijven
- ruitenwisserbladen
Re: Hoe lang gaat het mee?
Mijn ervaring:
-Banden. Afhankelijk natuurlijk van type band en gebruik, maar een sportband ging bij mij zo'n 40k mee, een 'normale' band zou wel tot 60k of verder moeten kunnen komen.
- remblokken. Met vorige auto (325i) er 90k bij gereden en ze waren al niet best. Dus ik ga voor >100k.
- remschijven. 2x remblokken dus iets van 200k ? Ik kreeg wel te horen dat ik lang met het spul heb gedaan. Verwacht ook dat de 320d deze km's niet gaat halen.
- wisserbladen: 1 jaar. Dus bij mij iets van 30k. Weet niet of deze meer van leeftijd afhankelijk zijn of van wisbewegingen (km's).
-Banden. Afhankelijk natuurlijk van type band en gebruik, maar een sportband ging bij mij zo'n 40k mee, een 'normale' band zou wel tot 60k of verder moeten kunnen komen.
- remblokken. Met vorige auto (325i) er 90k bij gereden en ze waren al niet best. Dus ik ga voor >100k.
- remschijven. 2x remblokken dus iets van 200k ? Ik kreeg wel te horen dat ik lang met het spul heb gedaan. Verwacht ook dat de 320d deze km's niet gaat halen.
- wisserbladen: 1 jaar. Dus bij mij iets van 30k. Weet niet of deze meer van leeftijd afhankelijk zijn of van wisbewegingen (km's).
Mijn remschijven zijn nu met 170.000 km aan vervanging toe... 't Is nu wachten tot ze geleverd wordenMarc 320d schreef: - remschijven. 2x remblokken dus iets van 200k ? Ik kreeg wel te horen dat ik lang met het spul heb gedaan. Verwacht ook dat de 320d deze km's niet gaat halen.

Bedankt voor de reactie.
Op basis van eigen ervaring was ik al tot het volgende gekomen:
- Banden: heb er nu banden onder zitten die al 60k meegaan en aangezien er nog ca. 4 mm profiel op zit, denk ik dat > 100k zeker tot de mogelijkheden behoort.
- Remblokken: remblokken achter zijn vervangen bij km-stand 97k, remblokken voor zijn vervangen bij km-stand 137k. De onderhoudshistorie tot km-stand 66k is me niet bekend. Remblokken achter heb ik dus minimaal 31k mee gedaan en mogelijk zelfs 97k. Remblokken voor heb ik dus minimaal 71k mee gedaan en mogelijk zelfs 137k (maar dat lijkt me sterk!)
- Remschijven: huidige km-stand -> 147k. Stuur trilt behoorlijk bij remmen, dus denk dat deze op korte termijn moeten worden vervangen en dan zijn ze dus 147 k meegegaan.
- Wisserbladen: Mijn huidige wisserbladen gaan nu 9 maanden en 25k mee en zijn nu wel weer zo'n beetje aan vervanging toe.

Op basis van eigen ervaring was ik al tot het volgende gekomen:
- Banden: heb er nu banden onder zitten die al 60k meegaan en aangezien er nog ca. 4 mm profiel op zit, denk ik dat > 100k zeker tot de mogelijkheden behoort.
- Remblokken: remblokken achter zijn vervangen bij km-stand 97k, remblokken voor zijn vervangen bij km-stand 137k. De onderhoudshistorie tot km-stand 66k is me niet bekend. Remblokken achter heb ik dus minimaal 31k mee gedaan en mogelijk zelfs 97k. Remblokken voor heb ik dus minimaal 71k mee gedaan en mogelijk zelfs 137k (maar dat lijkt me sterk!)

- Remschijven: huidige km-stand -> 147k. Stuur trilt behoorlijk bij remmen, dus denk dat deze op korte termijn moeten worden vervangen en dan zijn ze dus 147 k meegegaan.
- Wisserbladen: Mijn huidige wisserbladen gaan nu 9 maanden en 25k mee en zijn nu wel weer zo'n beetje aan vervanging toe.
Als je je druk maakt om dit soort kosten dan vrees ik dat BMW rijden nog weleens tegen kan gaan vallen... x|
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Heb mijn auto gekocht met 118.000 erop.
Bij de aanschaf is de volledige remmerij, dus schijven en blokken voor+achter vervangen.
Weet niet of dit de 1e set was of niet.
Bij de aanschaf is de volledige remmerij, dus schijven en blokken voor+achter vervangen.
Weet niet of dit de 1e set was of niet.
Mijn auto kost me "all-in" sowieso € 800,- per maand, dus ik zal zeker niet wakker liggen van een paar ruitenwissers ieder jaar.rickk schreef:Als je je druk maakt om dit soort kosten dan vrees ik dat BMW rijden nog weleens tegen kan gaan vallen... x|
Vraag het meer uit nieuwsgierigheid en ook als soort van "controle" om te voorkomen dat ik niet een keer afgezet wordt door een garagebedrijf die dan tijdens een onderhoudsbeurt even belt dat er van alles vervangen moet worden, terwijl dat misschien helemaal (nog) niet nodig is.
In de forum mis in inderdaad een topic waar iedereen de gelegenheid kan krijgen om bepaalde onderdelen die vast opgenomen word, een kilometersteand te melden waarop deze zijn vervangen.
Banden,remblokken zou ik niet zo zeer mee nemen.Maar wel bijvoorbeeld:
Koppelingsplaat,drukgroep enz.
benzine-pomp
diesel-pomp
turbo
gloeiboeugies
startmotor
dynamo
stuurbekrachtiging-pomp
uitlaat
versnellingbak-automaat
ophanging voor(bekende kwaal e46)
en misschien nog een paar door leden te bedenken
Het moet wel dure reparaties zijn,die eigelijk met normale onderhoud niet veel te maken hebben
Misschien een idee voor DNL om een topic hiervoor te openen
Dan kunnen leden een beetje rekening kunnen houden op wat voor kilometer bepaalde dingen aan vervanging toe is.en zal zeker een verschil in zitten,maar misschien een indicatie.
Banden,remblokken zou ik niet zo zeer mee nemen.Maar wel bijvoorbeeld:
Koppelingsplaat,drukgroep enz.
benzine-pomp
diesel-pomp
turbo
gloeiboeugies
startmotor
dynamo
stuurbekrachtiging-pomp
uitlaat
versnellingbak-automaat
ophanging voor(bekende kwaal e46)
en misschien nog een paar door leden te bedenken
Het moet wel dure reparaties zijn,die eigelijk met normale onderhoud niet veel te maken hebben
Misschien een idee voor DNL om een topic hiervoor te openen
Dan kunnen leden een beetje rekening kunnen houden op wat voor kilometer bepaalde dingen aan vervanging toe is.en zal zeker een verschil in zitten,maar misschien een indicatie.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Verder heb ik mijn bimmer gekocht met 132k, en toen zaten er net nieuwe voorschijven+blokken onder...
verder kan ik weining toevoegen..pas 8k achter de rug...
_______________________________Showroom________________________________

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV
BMW 320d van 2001
120.000 km: Aanschaf
125.000 km: LMM en achterwiellager LA
140.000 km: Draagarmrubbers voor
165.000 km: Basismodule, gloeispiraal
Heel binnenkort
+/- 175.000 km: Remschijven en blokken rondom, schokdempers achter
120.000 km: Aanschaf
125.000 km: LMM en achterwiellager LA
140.000 km: Draagarmrubbers voor
165.000 km: Basismodule, gloeispiraal
Heel binnenkort
+/- 175.000 km: Remschijven en blokken rondom, schokdempers achter
Ahhh, daar kan ik aan meedoen...
238k aanschaf (apr 08)
265k Dynamo vervangen (jan 09)
266k Xenon lampen vervangen (feb 09)
238k aanschaf (apr 08)
265k Dynamo vervangen (jan 09)
266k Xenon lampen vervangen (feb 09)
En voor mij:
66k: aanschaf (okt 2006)
148k: huidige km-stand
Eigenlijk al ruim 80k gereden zonder grote problemen
Binnenkort alleen waarschijnlijk wel remschijven aan de beurt vanwege trillend stuur.
(97k: remblokken achter vervangen)
(137k: remblokken voor vervangen)
66k: aanschaf (okt 2006)
148k: huidige km-stand
Eigenlijk al ruim 80k gereden zonder grote problemen

(97k: remblokken achter vervangen)
(137k: remblokken voor vervangen)
320D 136pk
220.000km: brandstofpomp en LMM
245.000km: banden rondom (+ pressure converter, turbo breather e.d. zie wel en wee topic)
260.000km: draagarmen voorzijde + remmerij rondom (indicator brandde nog niet, konden nog wel 20.000km denk ik)
Een niet al te zachte/sportieve band kan wel 80.000km mee met een beetje van voor - achter omwisselen. Remmerij gaat wel richting 150.000km als je het hebt over een kilometervreter, dus veel snelweg. Bij sportieve rijders kun je er geen pijl op trekken, dan valt en staat het met het gebruik
220.000km: brandstofpomp en LMM
245.000km: banden rondom (+ pressure converter, turbo breather e.d. zie wel en wee topic)
260.000km: draagarmen voorzijde + remmerij rondom (indicator brandde nog niet, konden nog wel 20.000km denk ik)
Een niet al te zachte/sportieve band kan wel 80.000km mee met een beetje van voor - achter omwisselen. Remmerij gaat wel richting 150.000km als je het hebt over een kilometervreter, dus veel snelweg. Bij sportieve rijders kun je er geen pijl op trekken, dan valt en staat het met het gebruik

-
hehe bij mij m'n brandstofinspuitpomp van me 320d bij 256.000km gelijk met naaldslagsensor in de verstuiver
Duur grapje!
maar niet alles helaas...
heb nu me bak kapot of me vliegwiel! bij 269.000
argggghhh owjah en je draagarmen, dat blijft een drama bij bmw
Duur grapje!
maar niet alles helaas...
heb nu me bak kapot of me vliegwiel! bij 269.000
argggghhh owjah en je draagarmen, dat blijft een drama bij bmw
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Lijkt erop dat de vorige eigenaar de reparaties/onderhoud een beetje heeft lopen uitstellen....