High/Low converters

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
BMWe46320d

Re: High/Low converters

Bericht door BMWe46320d » 05 jan 2009, 18:26

Je kan je remote van de plus op je achterspeaker pakken! klaar is kees ;)

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 06 jan 2009, 10:37

Owjaa,??????? is de + kabel van de speaker contact of radio geschakeld en geeft dan dus ook continu dezelfde spanning en genoeg amp. voor een remote. Lijkt me sterk. Hier gaat alleen de sturing van de speaker doorheen normaal gesproken.

Wat jij bedoelt is dat je een remote hebt vanaf je convertor, deze pakt het speakersignaal op en vomt hier een remote mee. Dan kan dit wel zo zijn en dan kan je inderdaad het speakersignaal vanaf je achterspeaker pakken.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 06 jan 2009, 18:10

Op zowel de plus als de min van de speakeraansluitingen komt bij ingeschakelde radio ca 6V gelijkspanning te staan. Dit heeft te maken met de manier waarop de eindversterker in de radio is geschakeld. Hierdoor mag je ook nooit 1 van de aansluitingen via de massa laten lopen, iets wat bij vroegere ongebrugde radio's wel kon.
Ofschoon er best wel versterkers zijn die aan 6v genoeg hebben om in te schakelen is dit absoluut niet aan te bevelen. Je geluidskwaliteit en / of levensduur van de radio word er niet beter op..
Wel kan jij bij de E46 de geschakelde plus gebruiken welke op de antenne versterker zit aangesloten, dit is als t goed is een witte draad. Antenne versterker zit achter de bekleding van de c-stijl aan de bestuurderskant of in de kofferbak achter de bekleding aan dezelfde zijde.
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Stephn

Bericht door Stephn » 10 jan 2009, 14:00

Één hele goede middag,

Ik ben nieuw hier, en weet dus nog niet helemaal hoe alles hier werkt.

Echter zit ik met een vraagje;

Ik ben in het bezit van een 3serie Sedan uit 2004 met een standaard Business radio.
Maar het geluid stoort mij mateloos.

Is het plaatsen van een versterker voldoende of is het raadzaam ook de speakers te vervangen?
Indien ik het alleen bij de versterker laat zal ik dan mijn speakers opblazen?

In afwachting van een reactie.

Groetjes,
Stephan.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 10 jan 2009, 15:37

Het plaatsen van een versterker en dan ook alle speakers versterken gaat je cker blij maken.
De kwaliteit is natuurlijk niet zo goed als van de betere speakerfabrikanten.

Het geen wat echter wel kwalijk wordt is het aansturen van de tweeters in de voordeuren.
Deze gaan het hoogst waarschijnlijk begeven als je versterkt.
Wat een optie is: alleen de tweeters over de radio laten lopen, alleen krijg je dan wel weer een verhaal wat betreft vertragingen in het geluid enzo. Dus niet ideaal.

Ik heb zelf alles versterkt en idd de tweeters zijn overleden. Ik ga dan ook in de voordeuren een nieuwe composet plaatsen.

Het opblazen zal met de rest van de speakers echt niet gebeuren, omdat de aansturing door een versterker veel beter verloopt door het hogere vermogen van de versterker. Geloof me je gaat je best wel verbazen over hetgeen wat er uit oem speakers kan komen.
Afbeelding

MaikelK

Bericht door MaikelK » 08 feb 2009, 21:06

Ik heb een BMW E46 320i gekocht en wil hier toch eigenlijk ook wel wat meer bass in hebben.

Ik heb zelf uit mijn vorige auto de versterker en sub gehaald. Nu wil ik dit spul dus weer aansluiten.

Nu is mijn vraag, ik wil mijn BMW radio laten zitten in de hoop dat het geluid ervan gewoon aardig te doen is, ik kan hem namelijk morgen waarschijnlijk ophalen.

Nu wil ik dus de achterspeakerkabels van de radio gaan gebruiken om de versterker aan te sturen.

Nu wil ik dus een sub, en de achterspeakers aansturen via de versterker. Kan ik dan met 2 high/low converters af?

Dus het zou der dan zo uit komen te zien

Radio--->achterspeakerkabel boxen rechts-->high/low converter-->rca-->versterker front aansturing achterboxen
Radio--->achterspeakerkabel boxen links-->high/low converter-->rca-->versterker rear aansturing subwoofer

Of raden jullie iets anders aan?

En welke high/low converters raden jullie aan, ik heb er ook eentje nodig om die de remote schakelt!
  Afbeelding BMW E46 320i Executive 1998
Afbeelding BMW E30 320i M-Technic 1989

SvenSon0611

Bericht door SvenSon0611 » 09 feb 2009, 19:58

Hoi Maikel,

Je hebt het bij het rechte eind! Ik heb er ook 2 high/low converters in zitten. Je hebt er dan 1 voor de front en 1 voor de rear. Ik heb ze zelf bij de media markt gehaald van het merk caliber. Geen hele dure dus en zonder remote omdat je die makkelijk bij de geschakelde + van de antenne versterker weg kunt halen. Wel "had" ik enorm last van dynamo geluid over de speakers (de bekende fluit). Oftewel een aardlusprobleem. Aangezien ik alle kabels van elkaar gescheiden heb aangelegd zou dat eigenlijk niet mogen. Ik heb dit opgelost door de buitenkant van de tulp stekkers extra te verbinden met de min van de versterker. Daarna was het de irritante pieptoon helemaal weg.

Ik ga wel nog deze week of van het weekend een composet voor van DLS inbouwen want de sound is het toch nog niet helemaal.

Hopelijk kun je er wat mee...

Greetsz Sven

Erik R.

Bericht door Erik R. » 12 feb 2009, 10:43

Ik heb van de week deze adapter besteld.

Afbeelding

Om mijn 2 versterkers aan te sturen en mijn 4 speakers + subwoofer.
En het werkt echt perfect geen rare bijgeluiden of dynamo ruis heleaal niks.
Had eerste een JVC dvd radio waar dit alles opzat.
Maar was bang dat ik met de standaard radio erg veel geluids verlies zou hebben ook gezien de verhalen hier.
Maar heb de stekker er tussen geklikt en de spullen aangesloten en het klinkt echt perfect terwijl ik nog geen instelling gewijzigd heb van de week even de versterkers fijn tunen en klaar.
Had ook meteen een dension 300 gekocht en er tusssen geklikt alleen is het kastje helaas stuk dus daar moet ik even opwachten.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 17 feb 2009, 01:26

Het horen van je dynamo is echt super irritant, om dit te voorkomen kan je ook direct achter je radio de convertors plaatsen. Dan heb je al veel minder storing.
Ik heb de coax door de middenconsole lopen en onder de bekleding en de achterbank door.
De plus en min komen gewoon vanaf de accu achterin (versterker ligt in de kofferbak)
De speakerkabels liggen door de dorpels heen.
Afbeelding

Carthago

Bericht door Carthago » 18 feb 2009, 20:17

Dan heb ik ook nog een vraagje:

Ik wil er een alpine sub en versterker inzetten en laat verder de speakers voor wat ze zijn ga ze ook niet versterken, ik wil gewoon alleen een beetje bas erbij. Dan lijkt het me dat ik aan 1 Hi/LOW converter genoeg heb toch? gewoon 1tje aansluiten op de versterker en daar dan de sub weer op en klaar. Maar kan ik de HI/LOW converter aansluiten op de kabels van 1 achterspeaker of is dat niet goed (vanwege verschil links en rechts).

En kan dus de remote via de antennekabel links achterin, die schakelt dus ook alleen aan bij het aandoen van de radio?

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 18 feb 2009, 20:47

Je kunt sowieso niet de versterker parallel zetten aan de speakers ivm de impedanties. Je zult dus de kabels van de radio aan moeten sluiten op een versterker via de convertors. Daarna de speakers weer aansluiten op de versterker en de sub op de subwoofer uitgang. Een uitgebreide versterker is dus vereist.

Heeft de subwoofer trouwens geen dubbele spoel?
Dan heb je alsnog 2 kanalen nodig, oftewel links en rechts :)

Carthago

Bericht door Carthago » 18 feb 2009, 20:54

Hmm een Hi/Low converter heeft zelf een impedantie van 30 Ohm dus hij zal wel parralel aangesloten moeten kunnen worden als het goed is. Maar me speakers hoef ik niet te versterken, zet hem opzich niet keihard maar wil gewoon een wat vollere bas :) En m'n versterker zit al op m'n sub aangesloten, heb ze samen al op 1 kist zitten nog van mijn vorige auto. heb maar twee tulp kabeltjes nodig (1 van beide kleur).

Maar kunnen ze dan van 1 speaker bekabeling afgehaald worden?

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 18 feb 2009, 21:00

Carthago schreef:Hmm een Hi/Low converter heeft zelf een impedantie van 30 Ohm dus hij zal wel parralel aangesloten moeten kunnen worden als het goed is. Maar me speakers hoef ik niet te versterken, zet hem opzich niet keihard maar wil gewoon een wat vollere bas :) En m'n versterker zit al op m'n sub aangesloten, heb ze samen al op 1 kist zitten nog van mijn vorige auto. heb maar twee tulp kabeltjes nodig (1 van beide kleur).

Maar kunnen ze dan van 1 speaker bekabeling afgehaald worden?
Nee want een speaker = 2 draden = 1 tulp stekker (mantel = massa, pinnetje is signaal)
Je zult dus sowieso 2 Hi/Low convertors nodig hebben.

Van wat ik op het forum lees is het niet verstandig ze parallel over de speaker te zetten. Je hebt gelijk dat de impedantie te hoog is als het enkel is. Ik meen dat de impedantie van de speaker 4 ohm is, dus je vervangende impedantie wordt 0.3 ohm (simpel gerekend), dus dat is wel erg laag (bijna geen weerstand = kortsluiting!).

Tevens wordt je speakers signaal 'open' en heb je kans op storing van je dynamo.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 19 feb 2009, 20:13

Onzin,

Een convertor heeft 1 tulpkabel als uitgang, bestaande uit twee stekkers oftewel 2 kanalen.
Dat zijn dus twee stekkers met elk plus en min in zich. Dus 2x plus en 2x min in het totaal.
Een speaker heeft maar 1 x plus en min. Je hebt dus twee speakers nodig voor 1 convertor.

Erg logisch ook, als je 1 set speakers (2 stuks) aansluit op een versterker heb je ook 1 tulpkabel nodig (2 kanalen)

Voor een sub heb je ook 1 tulp nodig (hetzelfde als een set speakers)

dus voor alleen een sub heb je minimaal nodig:
1 x monobloc of 2 kanaals versterker
1x tulpkabel
1 x convertor
1x sub
en een beetje aansluitmateriaal, speakerkabels, stekkers, +/- kabels en accuklemmen (ringen)

Het convertor gebeuren vervalt als je een versterker hebt met een high input. Dan kan je gewoon de speakerkabels op je versterker aansluiten.
Afbeelding

Jussi

Bericht door Jussi » 19 feb 2009, 20:26

Erik R. schreef:Ik heb van de week deze adapter besteld.

Afbeelding
Wat kost dit? Vervangt dit het Hi/low converter principe? Ziet er me klikken en draaien uit :)
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 19 feb 2009, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: tekst uit de quote gehaald, nvt hier

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”