Ik focus altijd op kloppende NAP en een goed gedocumenteerde en sluitende onderhoudshistorie. En ik check de ANWB koerslijst voor een richtlijn van de prijzen. Verder vraag ik altijd naar de schadehistorie, maar daar krijg je niet persé een waterdicht antwoord op ("Bij ons is niets bekend van schade." of zoiets). Maar ja: vragen kan altijd en soms krijg je wel een eerlijk antwoord (dat gold overigens voor een 330i cabrio '02 die ik ooit overwoog: die bleek schade rechtsachter twv € 2.000 gehad te hebben, veroorzaakt door de 3e partij, keurig gerepareerd incl. de bijbehorende factuur).
Daarnaast heb tot nu toe bij de

3's één of twee dealers gebeld waar de auto, zoals uit het onderhoudsboekje te zien is, geleverd is en/of het langst in onderhoud is geweest en gevraagd naar bijzondere zaken in hun archief mbt onderhoud etc.
En een goed buikgevoel bij de auto en de verkopende partij hebben, is wellicht minder tastbaar, maar ook belangrijk. Trust your instinct.