Verbruik van de 6 pitter
Re: Verbruik van de 6 pitter
Dat is interessant. Heb je toevallig metingen waaruit te zien is dat ze vervuild zijn?
Mijn E46 touring heeft ruim 245000km op de klok, en de O2 sensoren doen het nog goed (1 a 2 seconden ritme). Niet zeker of ze eerder een keer zijn vervangen, maar vermoedelijk niet, aangezien ik een hoop (alle?) facturen heb en nergens iets dergelijks vermeld staat.
Ben benieuwd wat het "ritme" van jouw vervuilde O2 sensoren is? Houd ons op de hoogte van jouw ervaringen voor en na
Mijn E46 touring heeft ruim 245000km op de klok, en de O2 sensoren doen het nog goed (1 a 2 seconden ritme). Niet zeker of ze eerder een keer zijn vervangen, maar vermoedelijk niet, aangezien ik een hoop (alle?) facturen heb en nergens iets dergelijks vermeld staat.
Ben benieuwd wat het "ritme" van jouw vervuilde O2 sensoren is? Houd ons op de hoogte van jouw ervaringen voor en na
Re: Verbruik van de 6 pitter
Ik meet dat niet. Je zult allemaal wel gelijk hebben.
Mijn ervaring is: na al die jaren en deze km. stand merk je een duidelijk verschil in verbruik. En zolang jij mijn sondes niet hoeft te betalen is dat allemaal prima
Bosch zet er gewoon hard een vervangingstermijn voor. Dat is uiteraard alleen een commercieel dingetje
Mijn ervaring is: na al die jaren en deze km. stand merk je een duidelijk verschil in verbruik. En zolang jij mijn sondes niet hoeft te betalen is dat allemaal prima
Bosch zet er gewoon hard een vervangingstermijn voor. Dat is uiteraard alleen een commercieel dingetje
Re: Verbruik van de 6 pitter
Neem me niet kwalijk, plorie, ik probeer alleen te helpen, hoor
Excuses als mijn reactie omtrent het vervangen van de O2 sensoren iets onbeschoft overkwam
Het zal op iedereen geval interessant zijn als je je ervaring deelt na het vervangen. Ik ben zelf ook bezig met het opsporen van de oorzaak van een verschil in verbruik, en iedere ervaring met maatregelen die daar (wel of niet) verandering in brengen wordt gewaardeerd. Ik zal mijn eigen ervaringen hier ook blijven delen, zodat anderen die in dit topic terecht komen op zoek naar antwoorden omtrent (te hoog) verbruik hopelijk genoeg informatie vinden.
Excuses als mijn reactie omtrent het vervangen van de O2 sensoren iets onbeschoft overkwam
Het zal op iedereen geval interessant zijn als je je ervaring deelt na het vervangen. Ik ben zelf ook bezig met het opsporen van de oorzaak van een verschil in verbruik, en iedere ervaring met maatregelen die daar (wel of niet) verandering in brengen wordt gewaardeerd. Ik zal mijn eigen ervaringen hier ook blijven delen, zodat anderen die in dit topic terecht komen op zoek naar antwoorden omtrent (te hoog) verbruik hopelijk genoeg informatie vinden.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Bijna 1000km gereden oftewel ruim 3 weken woon-werkverkeer (750km) en de restant (150km) prive.
Mijn ritten beperken zich tussen Den Helder en Alkmaar met af en toe een paar ritten naar Haarlem en eentje naar Schiphol.
Voor degene uit de omgeving geeft het een beetje een beeld van de wegen die ik aan het rijden ben.
Per maand:
20 a 22 keer woon-werkverkeer (totaal +/-1150km)
4 maal per maand een bezoek aan mijn moeder (totaal 100km)
1 maal Haarlem (totaal 120km)
Prive per maand (totaal 100km)
Afgerond: 1500km per maand
Dat is ruim want ik ben ook 2 a 3 dagen vrij per maand wat weer goed is voor +/-150km minder.
Km stand is bijna 2 ton.
Heb expres deze kilometers harder gereden dan normaal.
Bij stoplichten sneller opgetrokken en alleen op de langere stukken CC gebruikt.
Lambdasondes zijn volgens mij nog nooit vervangen (4 stuks) zo ook niet de rest: misschien dat deze er op latere termijn gaan komen, dat zien we dan wel weer.
2 bobines zijn wel vervangen zo ook de bougies bij, als ik het nog goed heb, 150.000km's
Ik rij nog steeds de eerste 10km normaal zodat alles een beetje op temperatuur is en daarna trek ik verder door naar de 4000rpm en mocht het "nodig zijn" gaat we verder in de toeren maar dat is alleen maar om een beetje te spelen met de tegenstander.
Nog steeds het grootste deel op hoofdwegen waar ik maar 80km per uur mag rijden (rij normaal tussen de 85 a 95km/u), weinig snelwegen waar ik de 120/140 km per uur kan rijden en misschien een kleine 10km per week in de stad.
Lange tijd zonder airco gereden deze maand, had liever dak en ramen open, zo heet was het namelijk in de auto dat ik het prettige vond: mogelijk heeft dit ook geholpen aan het lage verbruik.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Verbruik van de 6 pitter
Ik heb in de vakantie naar Italië 3500 km gereden met de 328.
Helemaal afgeladen met zooi, 2 volwassen een kleine achterin en een dakkoffer erop. Veel op de cruiscontrol 130 a 140 maar ook file en berg ritten gehad. Bij thuis komst heb ik een verbruik van 1.10,1. Heb trouwens wel een 18 inch breedset eronder. Beestje heeft flink gewerkt in de bergen.
Helemaal afgeladen met zooi, 2 volwassen een kleine achterin en een dakkoffer erop. Veel op de cruiscontrol 130 a 140 maar ook file en berg ritten gehad. Bij thuis komst heb ik een verbruik van 1.10,1. Heb trouwens wel een 18 inch breedset eronder. Beestje heeft flink gewerkt in de bergen.
Re: Verbruik van de 6 pitter
@Tomba: 1:13.3 (7.5 l/100km) klinkt best aardig bij de rijstijl die je omschrijft. Als ik zo zuinig rijd als het maar kan, haal ik dat niet eens op de CC. Als jij een stuk 100 op de CC rijd, neem ik aan dat je dan snel bij de 6 of 5.8l/100km zal komen (1:17), toch?
@stefan328: Bedankt voor de meting. Het is een beetje moeilijk in te schatten zo, of dat goed of slecht is. Waarschijnlijk waren het best veel bergen en files...
Ik zit er nu aan te denken om eens de "adaptation"-waardes van de DME te wissen. Het schijnt dat dat met INPA kan. Heeft iemand hier ervaring ermee? Het schijnt mogelijk te zijn dat hierna de motor weer een heel stuk beter loopt, vooral als in het verleden problemen waren die nu verholpen zijn (zoals de DISA, VANOS, vacuumlek en detonaties waar ik in het begin last van had). Probleem is: Ik heb geen laptop en ook geen windows... laat staan de benodigde software
@stefan328: Bedankt voor de meting. Het is een beetje moeilijk in te schatten zo, of dat goed of slecht is. Waarschijnlijk waren het best veel bergen en files...
Ik zit er nu aan te denken om eens de "adaptation"-waardes van de DME te wissen. Het schijnt dat dat met INPA kan. Heeft iemand hier ervaring ermee? Het schijnt mogelijk te zijn dat hierna de motor weer een heel stuk beter loopt, vooral als in het verleden problemen waren die nu verholpen zijn (zoals de DISA, VANOS, vacuumlek en detonaties waar ik in het begin last van had). Probleem is: Ik heb geen laptop en ook geen windows... laat staan de benodigde software
Re: Verbruik van de 6 pitter
Ja het is een flink verbruik vind ik. Ik heb normaal op een lange rit een veel beter verbruik a 1:13. Dit was op normale 18 inch geen dakkoffer en minder zwaar beladen. Ik denk dat het de combinatie van deze factoren zijn die het verbruik flink hebben beïnvloed, vooral de dakkoffer zorgt denk ik voor veel meer luchtweerstand. Het viel me wel een beetje tegen. Files waren er niet veel ook niet langdurig. We zijn door Zwitserland gereden dus hebben we best wel hellingen gehad zelfs sommige in de derde versnelling moeten pakken, dit deed de automaat overigens geheel zelf werkte prima, anderzijds ook dalingen gehad. Maar op de afdaling bleef het verbruik op de bc hoger dan ik dacht. Ik denk echt dat de dakkoffer hierbij de boosdoener is.
Is ook wel is leuk om te zien wat er dus met het gebruik gebeurt als je de auto echt aan het werk zet.
Deze maand krijgen we weer een rit. Zonder dakkoffer en minder bepakking. Kijken wat er dan uitkomt.
Is ook wel is leuk om te zien wat er dus met het gebruik gebeurt als je de auto echt aan het werk zet.
Deze maand krijgen we weer een rit. Zonder dakkoffer en minder bepakking. Kijken wat er dan uitkomt.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Ik rij op de snelweg tussen de 5.6 /100 tot 7.5 /100
in de stad rij ik gewoon lekker 1 op 8
Dit met een e36 328 handbak.
in de stad rij ik gewoon lekker 1 op 8
Dit met een e36 328 handbak.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: Verbruik van de 6 pitter
@yope
Ik heb geen idee om eerlijk te zijn want zoals gezegd rij ik van A naar B en dat is niet meer dan +/-54km (heen en terug). De auto is voor de rest helemaal standaard mbt de 16" velgen, mogelijk dat het ook weer een pluspunt is.
De laatste keer dat ik een lange rit heb ondernomen reed in naar De Heen en met een gemiddelde snelheid van 130km/u gaf de computer aan 7,3/100km: wel rekening houden met hier en daar wat drukte op de weg en kleine files.
Mogelijk dat ik het nog een keer mag gaan testen als ik weer ver moet rijden, richting Zaltbommel, hoofdkantoor.
@stefan328
Vind het toch heel netjes voor een auto die volgeladen, een dakkoffer heeft, 18" velgen en een automaat.
@Sjeppie
Ook een heel mooi gebruik.
Ik rij te weinig in de stad om daar een duidelijke beeld van te krijgen.
Ik heb geen idee om eerlijk te zijn want zoals gezegd rij ik van A naar B en dat is niet meer dan +/-54km (heen en terug). De auto is voor de rest helemaal standaard mbt de 16" velgen, mogelijk dat het ook weer een pluspunt is.
De laatste keer dat ik een lange rit heb ondernomen reed in naar De Heen en met een gemiddelde snelheid van 130km/u gaf de computer aan 7,3/100km: wel rekening houden met hier en daar wat drukte op de weg en kleine files.
Mogelijk dat ik het nog een keer mag gaan testen als ik weer ver moet rijden, richting Zaltbommel, hoofdkantoor.
@stefan328
Vind het toch heel netjes voor een auto die volgeladen, een dakkoffer heeft, 18" velgen en een automaat.
@Sjeppie
Ook een heel mooi gebruik.
Ik rij te weinig in de stad om daar een duidelijke beeld van te krijgen.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Verbruik van de 6 pitter
snelweg normaal rijden 1:17,6
gem 1:15,7
Ja dat is erg zuinig en ja dat viel mij ook reuze mee
btw een diesel he
330Axd
gem 1:15,7
Ja dat is erg zuinig en ja dat viel mij ook reuze mee
btw een diesel he
330Axd
Re: Verbruik van de 6 pitter
Weinig ervaring met diesels, maar klinkt best aardig... ook al is het een ander soort "6-pitter"
Ik heb inmiddels weer een update: Heb nu een oude laptop met INPA, DIS en al die andere troep die erbij hoort zien te bemachtigen, en ben aan het leren ermee om te gaan
Een eerste oefening heb ik al gedaan: Met INPA kan je de adaptatie-waardes van de DME resetten. Allemaal in een klap. En dat heeft nogal een interessant effect gehad in mijn geval: Hij trekt nu weer veel beter, vooral in de lage toeren. Echt een enorm verschil! Eindelijk begin ik te merken dat de 325i toch wat meer kracht heeft dan de 320i E36 Cabrio
Wat betreft het brandstofverbruik, is er helaas weinig veranderd. Moet misschien nog wat meer meten, maar op de snelweg blijft 1:13 de grens van wat haalbaar is bij 100km/u op CC.
Het "denderen" van de toerental bij indrukken van de koppeling heeft wel een opmerkelijke verandering ondergaan: Net na het resetten was dit opeens veel erger geworden, maar na een week rijden is dat effect steeds verder verminderd, en nu zelfs nog minder dan voor het resetten. De DME is kennelijk weer aan het "inleren" van de motor. De extra kracht onderin blijft tot nu toe gelukkig
Volgend experiment is het updaten van de DME software. Voor hoever ik heb kunnen ontdekken met deze tools, is dat mijn DME nog de originele software van begin 2001 draait, en er zijn een aantal updates geweest. Ik heb gelezen dat deze ook het verbruik kunnen verbeteren.
Ik heb inmiddels weer een update: Heb nu een oude laptop met INPA, DIS en al die andere troep die erbij hoort zien te bemachtigen, en ben aan het leren ermee om te gaan
Een eerste oefening heb ik al gedaan: Met INPA kan je de adaptatie-waardes van de DME resetten. Allemaal in een klap. En dat heeft nogal een interessant effect gehad in mijn geval: Hij trekt nu weer veel beter, vooral in de lage toeren. Echt een enorm verschil! Eindelijk begin ik te merken dat de 325i toch wat meer kracht heeft dan de 320i E36 Cabrio
Wat betreft het brandstofverbruik, is er helaas weinig veranderd. Moet misschien nog wat meer meten, maar op de snelweg blijft 1:13 de grens van wat haalbaar is bij 100km/u op CC.
Het "denderen" van de toerental bij indrukken van de koppeling heeft wel een opmerkelijke verandering ondergaan: Net na het resetten was dit opeens veel erger geworden, maar na een week rijden is dat effect steeds verder verminderd, en nu zelfs nog minder dan voor het resetten. De DME is kennelijk weer aan het "inleren" van de motor. De extra kracht onderin blijft tot nu toe gelukkig
Volgend experiment is het updaten van de DME software. Voor hoever ik heb kunnen ontdekken met deze tools, is dat mijn DME nog de originele software van begin 2001 draait, en er zijn een aantal updates geweest. Ik heb gelezen dat deze ook het verbruik kunnen verbeteren.
Re: Verbruik van de 6 pitter
die andere benzine die zit gem al hele tijd op 1:10.5 en daar valt stad, snachts 220km/u en netjes 100km/u-120km/u snelweg onder
Re: Verbruik van de 6 pitter
Mijn verbruik is overigens nog steeds 1 op 10 (en een beetje) op het woon-werk traject. Alleen nu hoef ik niet meer als een oma te rijden, en trap ik hem regelmatig lekker door haha.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30 mar 2015, 09:28
- Locatie: Volendam
Re: Verbruik van de 6 pitter
Zeevang schreef:snelweg normaal rijden 1:17,6
gem 1:15,7
Ja dat is erg zuinig en ja dat viel mij ook reuze mee
btw een diesel he
330Axd
Dat is wel extreem zuinig.. ik zit er nu zelf stiekem aan te denken om een 330d aan te schaffen - er staat een hele mooie bij youngtimersnederland. Rij nu een 323i handbak, maar moet elke dag naar Den Haag. Vanuit Volendam is dat nogal een eindje rijden. Verbruik krijg ik niet onder de 1:11,5, maar vraag me af of een vanos revisie daar nog heel veel verandering in gaat brengen. Heb voor mezelf berekend dat wanneer ik 1:13 haal met die 330d (automaat), het voor mij net zo duur is om te rijden, op basis van 30.000 kilometer per jaar (waar ik sowieso aan kom).
Ben wel benieuwd wat jullie zouden doen. 323i houden (en dan misschien de vanos reviseren) of een 330d kopen. Voordeel van de 330d is dat die automaat toch wel heerlijk relaxed is als je zoveel rijdt als ik nu doe. Let me know, thanks!
Re: Verbruik van de 6 pitter
Willen jullie lachen? de mijne doet 150km op één tank 102 octaan
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact