BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
ok bedankt weer, circuleren er plaatjes op het net van de plek waar deze zitten op het blok of is het ook zinvol om zo'n Haynes werkplaats handboek aan te schaffen? Die heb ik ook van al mijn motorfietsen, werkt top.
Dus eigenlijk kan ik daar blijven 2 uurtjes, beter dan anderen lastig vallen.
Dus eigenlijk kan ik daar blijven 2 uurtjes, beter dan anderen lastig vallen.
- RyanAtwood
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 11 mar 2015, 13:23
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Even kijken bij de DIY's, staan er genoeg (met afbeeldingen) van het vervangen van de thermostaten
Mijn showroom: BMW E61 535D 2005
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Even mijn issue over de koelwater temperatuur hier delen...
Ik heb even geleden bij mijn 535d beide thermostaten vervangen. Bij het chippen is de EGR compleet dicht gezet.
De koelwatertemperatuur komt nu meestal op 90 gr, maar bij rustig rijden blijft hij toch nog op 75 gr hangen. Dit staat me niet aan.
Ik heb het idee dat de thermostaat van de EGR bij 75 gr gaat openen en hierdoor de temperatuur blijft hangen.
Omdat mijn EGR niks meer doet heb ik het idee om het koelwatersysteem door de EGR-koeler compleet te blokkeren. Dan gaat er geen temperatuur meer verloren.
Heeft iemand al eens met dit idee gespeeld? Misschien al uitgevoerd?
Ik zit te denken om een plug/dop in de waterslang bij de warmtewisselaar te drukken. Dan kan alles blijven zitten en is het ook weer te verwijderen.
Ik hoor het graag!
Ik heb even geleden bij mijn 535d beide thermostaten vervangen. Bij het chippen is de EGR compleet dicht gezet.
De koelwatertemperatuur komt nu meestal op 90 gr, maar bij rustig rijden blijft hij toch nog op 75 gr hangen. Dit staat me niet aan.
Ik heb het idee dat de thermostaat van de EGR bij 75 gr gaat openen en hierdoor de temperatuur blijft hangen.
Omdat mijn EGR niks meer doet heb ik het idee om het koelwatersysteem door de EGR-koeler compleet te blokkeren. Dan gaat er geen temperatuur meer verloren.
Heeft iemand al eens met dit idee gespeeld? Misschien al uitgevoerd?
Ik zit te denken om een plug/dop in de waterslang bij de warmtewisselaar te drukken. Dan kan alles blijven zitten en is het ook weer te verwijderen.
Ik hoor het graag!
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Bij mij staat de EGR ook dicht geschreven. De thermostaten zijn ook vervangen en hij komt nu netjes op de 90/93gr. Is alweer zo'n jaar geleden allemaal.
Wellicht dat de (nieuwe) EGR thermostaat niet helemaal goed functioneert?
Wellicht dat de (nieuwe) EGR thermostaat niet helemaal goed functioneert?
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Die kans is inderdaad aanwezig. Maar omdat deze thermostaten toch van inferieure kwaliteit zijn zoek ik een andere oplossing...
Bij mijn vorige auto had ik de gehele EGR-koeler met slangen en al verwijderd en alles netjes afgedopt. Alleen vind ik het bij deze auto nog zonde.
Bij mijn vorige auto had ik de gehele EGR-koeler met slangen en al verwijderd en alles netjes afgedopt. Alleen vind ik het bij deze auto nog zonde.
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Even een update.
Ik heb van de week een aluminium dopje in de slang van de EGR-koeler gedrukt. Nu is er dus helemaal geen koelwater stroming meer. Helaas is er niks veranderd aan de koelwatertemperatuur... Balen
Zal dan de hoofd thermostaat niet goed zijn? Deze is een paar maanden geleden vervangen voor een nieuwe...
Ik heb van de week een aluminium dopje in de slang van de EGR-koeler gedrukt. Nu is er dus helemaal geen koelwater stroming meer. Helaas is er niks veranderd aan de koelwatertemperatuur... Balen
Zal dan de hoofd thermostaat niet goed zijn? Deze is een paar maanden geleden vervangen voor een nieuwe...
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Na wat speurwerk op het web kom ik er achter dat in de warmtewisselaar van de bakolie ook een thermostaat zit.
Deze is makkelijk te testen door de slang tijdelijk af te klemmen. Als hij dat mooi op temperatuur komt is dat de boosdoener.
Wordt vervolgd
Deze is makkelijk te testen door de slang tijdelijk af te klemmen. Als hij dat mooi op temperatuur komt is dat de boosdoener.
Wordt vervolgd

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Je bedoelt deze http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=17_0244
Zou hem niet te lang afsluiten, bak is nogal precisie omgeving waar je geen aangeklonterde olieresten door verbranding in wilt hebben
Zou hem niet te lang afsluiten, bak is nogal precisie omgeving waar je geen aangeklonterde olieresten door verbranding in wilt hebben
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Onderdeel 1 op dat plaatje idd.
Hier staat er een mooi stukje over geschreven:
http://www.e60-forum.de/thread.php?thre ... b29#412147
Hier staat er een mooi stukje over geschreven:
http://www.e60-forum.de/thread.php?thre ... b29#412147
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Bedankt voor deze thread. Ik heb dit probleem ook. Op de snelweg lijkt de koelvloeistof altijd op 64/65 graden te zitten. Als ik dan ga parkeren, dan schiet de temp omhoog, maar maximal 79 graden.
Ik moet die ook maar gaan vervangen. wie zou me hiermee willen helpen tegen een vergoeding? Ik woon in Almere en ga morgen zaterdag 14-11-2015 naar Goes, dus eigenlijk kan het bijna overall wel. Ik wil graag ook zien hoe dat moet en ik help graag ook mee. Termostaten heb ik nog niet. Heeft BMW die op voorraad liggen of kan ik die ergens kopen? Brezan?
Ik moet die ook maar gaan vervangen. wie zou me hiermee willen helpen tegen een vergoeding? Ik woon in Almere en ga morgen zaterdag 14-11-2015 naar Goes, dus eigenlijk kan het bijna overall wel. Ik wil graag ook zien hoe dat moet en ik help graag ook mee. Termostaten heb ik nog niet. Heeft BMW die op voorraad liggen of kan ik die ergens kopen? Brezan?
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
BMW heeft niks op voorraad en duurt een paar dagen voordat je het hebt. Maar ik zal je wel adviseren voor originele onderdelen te gaan.
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Trouwens nog even een update over mijn bovengenoemde plannetje.
Ik heb even een stukje gereden met een klem op een slang naar de warmtewisselaar van de bak. Dit gaf geen verschil in temperatuur. Dit werkt dus normaal.
Ik merk wel dat het afdoppen van de waterstroom door de EGR, het oplopen naar bedrijfstemperatuur verbeterd heeft.
Ik denk dat ik het er maar bij moet laten. Gewoon rijden!
Ik heb even een stukje gereden met een klem op een slang naar de warmtewisselaar van de bak. Dit gaf geen verschil in temperatuur. Dit werkt dus normaal.
Ik merk wel dat het afdoppen van de waterstroom door de EGR, het oplopen naar bedrijfstemperatuur verbeterd heeft.
Ik denk dat ik het er maar bij moet laten. Gewoon rijden!
- RyanAtwood
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 11 mar 2015, 13:23
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
@d123456:
Ik heb ze toendertijd bij Ekris gehaald, die had ze gewoon op de plank liggen. In de ochtend gebeld, in de middag op te halen
Ik heb ze toendertijd bij Ekris gehaald, die had ze gewoon op de plank liggen. In de ochtend gebeld, in de middag op te halen
Mijn showroom: BMW E61 535D 2005
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Bedankt voor alle antwoorden allemaal. Effe wat BMW dealers bellen.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 16 nov 2015, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Kan iemand mij vertellen hoe je in het 'hidden menu' komt om de temperatuur uit te lezen?
Dank,
Paul
Dank,
Paul