BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Zoals waarschijnlijk een aantal van jullie weten kampt voornamelijk de E60/61 serie van BMW met motor temperatuur problemen... las ergens dat het vooral te maken heeft met de goedkope materiaal van de thermostaten.
Mijn probleem was dat de auto vrij veel vebruikte (13l/100km met stadsverkeer) dus ik heb de auto rijdend uitgelezen via de hidden menu en kwam erachter dat deze niet warmer werd dan 70 graden.
Toen heb ik de EGR thermostaat vervangen en kamp nu met het volgende " probleem " .
De motor temparatuur stijgt snel naar ong 78/79 graden en blijft dan ' hangen '.... schommelt eigenlijk en word max 80 graden maar niet warmer ( dan heb ik het over een rit van 15/20 min).
Ik heb nog niet de kans gehad om een langere rit te maken dus kamp nu eigenlijk met een dillema;
-80 graden in 15 min snelweg rijden; goed of moet ie toch makkelijk 90 graden halen?
-moet ik de main thermostaat vervangen ? of is het al duidelijk dat deze waarschijnlijk stuk is....
ps. raad eigenlijk iedereen op het forum aan met een e6x om zijn temp in de gaten te houden, volgens mij rijden er meer dan 50% van deze modellen rond waarvan de temp lang niet gehaald wordt...
Mijn probleem was dat de auto vrij veel vebruikte (13l/100km met stadsverkeer) dus ik heb de auto rijdend uitgelezen via de hidden menu en kwam erachter dat deze niet warmer werd dan 70 graden.
Toen heb ik de EGR thermostaat vervangen en kamp nu met het volgende " probleem " .
De motor temparatuur stijgt snel naar ong 78/79 graden en blijft dan ' hangen '.... schommelt eigenlijk en word max 80 graden maar niet warmer ( dan heb ik het over een rit van 15/20 min).
Ik heb nog niet de kans gehad om een langere rit te maken dus kamp nu eigenlijk met een dillema;
-80 graden in 15 min snelweg rijden; goed of moet ie toch makkelijk 90 graden halen?
-moet ik de main thermostaat vervangen ? of is het al duidelijk dat deze waarschijnlijk stuk is....
ps. raad eigenlijk iedereen op het forum aan met een e6x om zijn temp in de gaten te houden, volgens mij rijden er meer dan 50% van deze modellen rond waarvan de temp lang niet gehaald wordt...
530i G30 M-performance
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
ik heb identiek hetzelfde voorgehad en durf zelfs zeggen dat dit een 100% probleem is.
ik heb besloten om de hoofdthermostaat te vervangen nadat hij ook 80°C bereikte na het vervangen van de EGR thermostaat. Maar ik denk dat niet dat 80°C een probleem is, bij mijn broer en vader zijn mondeo en ford bereikt de motor ook een temperatuur rond de 80°C.
Vermits dat de thermostaat een 90°C thermostaat is en ik daar nogal kritisch in ben en het niet veel kost heb ik hem toch vervangen. Daarna bereikte hij mooi 90°C . Heb wel al gevalen gelezen op fora dat dit soms de 90°C dan nog niet bereikt word, maar dit blijkt een kleine minderheid te zijn.
ik heb besloten om de hoofdthermostaat te vervangen nadat hij ook 80°C bereikte na het vervangen van de EGR thermostaat. Maar ik denk dat niet dat 80°C een probleem is, bij mijn broer en vader zijn mondeo en ford bereikt de motor ook een temperatuur rond de 80°C.
Vermits dat de thermostaat een 90°C thermostaat is en ik daar nogal kritisch in ben en het niet veel kost heb ik hem toch vervangen. Daarna bereikte hij mooi 90°C . Heb wel al gevalen gelezen op fora dat dit soms de 90°C dan nog niet bereikt word, maar dit blijkt een kleine minderheid te zijn.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Betreft het een diesel Black_Beamer?
Ik had hetzelfde, en heb beide thermostaten vervangen. Probleem opgelost.
Edit:
Vergeet ik nog te zeggen: De electronica beschouwt temperaturen onder de 80 graden de motor als "koud" meen ik ergens gelezen te hebben. Dan krijgt ie dus ook meer brandstof.
Ik had hetzelfde, en heb beide thermostaten vervangen. Probleem opgelost.
Edit:
Vergeet ik nog te zeggen: De electronica beschouwt temperaturen onder de 80 graden de motor als "koud" meen ik ergens gelezen te hebben. Dan krijgt ie dus ook meer brandstof.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
heel erg bedankt voor jullie reacties, mijn vermoeden dat de hoofd thermostaat ook nog vervangen moet worden is nu
zo goed als weg, ik weet het wel zeker
ik hoopde in eerste instantie het probleem op te lossen met egr thermostaat, maar dit zorgde alleen voor dat de
temparatuur van 70 naar 80 ging, maar nog steeds mis ik die laatste belangrijke 10 graden waar de motor perfekt
gaat lopen en verbruik minimaal is.
Ik lees veel reacties dat 80 graden " prima " is en gewoon zo gelaten kan worden maar ik ben overtuigd dat een motor
echt gewoon op bedrijfstemparatuur van 90 graden dient te draaien.
Straks maar even de dealer bellen voor de kostenplaatje hoofdthermostaat vervangen, al weet ik wel bijna zeker dat dit meer dan 200 euro zal zijn. Vind het helaas net te veel van het goeie om het zelf te doen.
zo goed als weg, ik weet het wel zeker
ik hoopde in eerste instantie het probleem op te lossen met egr thermostaat, maar dit zorgde alleen voor dat de
temparatuur van 70 naar 80 ging, maar nog steeds mis ik die laatste belangrijke 10 graden waar de motor perfekt
gaat lopen en verbruik minimaal is.
Ik lees veel reacties dat 80 graden " prima " is en gewoon zo gelaten kan worden maar ik ben overtuigd dat een motor
echt gewoon op bedrijfstemparatuur van 90 graden dient te draaien.
Straks maar even de dealer bellen voor de kostenplaatje hoofdthermostaat vervangen, al weet ik wel bijna zeker dat dit meer dan 200 euro zal zijn. Vind het helaas net te veel van het goeie om het zelf te doen.
530i G30 M-performance
- MaasMaster
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
- Locatie: Bree (België)
- Contacteer:
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Zelf doen valt heus wel mee hoor.
Maar je moet best wel beschikken over een brug (of een put)...
Kijk alvast eens naar deze DIY
Misschien durf je het dan wel aan om het zelf te doen. Scheelt toch een aardige duit in het zakje...
Maar je moet best wel beschikken over een brug (of een put)...
Kijk alvast eens naar deze DIY
Misschien durf je het dan wel aan om het zelf te doen. Scheelt toch een aardige duit in het zakje...
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Ik heb vandaag ook maar even gekeken naar mijn waardes mbv het geheime menu. Als de auto stationair draait en op N wegen schommelt de temperatuur Tussen 75 en 85 graden. Op de snelweg klimt hij tot 99 graden en wordt niet warmer. Betekent dit dat ik nu ook de thermostaten moet vervangen?
Het gaat hier om een benzine auto.
Het gaat hier om een benzine auto.
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
99°C ik vermoed dat jij geen diesel hebt.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Klopt gaat om een benzine (zie laatste regel vorige post). Zijn mijn thermostaten nu defect of niet? Of geldt dit probleem alleen voor de dieselmotoren.
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Oeps daar heb ik volledig over gelezen. Bij benzines zijn er geen problemen bekend, de thermostaat is ook electrisch ipv mechanisch zoals op de diesel. Het is eerder oververhitten ivm kapotte waterpomp bij een benzine.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Ok. Bedankt voor de informatie tom_il
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Vandaag heb ik me temperatuur ook is even gecheckt.
Na 23 km rijden waarvan 18 op de snelweg bereikte mijn temperatuur 78 graden en ging niet hoger daarna nog even stationair laten draaien kwam hij niet hoger als 81 graden.
Moet ik nu ook me thermostaat vervangen?
Of zijn dit goeie waardes?
Na 23 km rijden waarvan 18 op de snelweg bereikte mijn temperatuur 78 graden en ging niet hoger daarna nog even stationair laten draaien kwam hij niet hoger als 81 graden.
Moet ik nu ook me thermostaat vervangen?
Of zijn dit goeie waardes?
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Tijd voor vervanging.. Bedrijfstemperatuur ligt op 88/90 graden volgens mij..
E60 530D - Sold
E91 330D - Daily Driver
E91 330D - Daily Driver
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Klopt helemaal. Diesel hoort gewoon rond de 90 graden te zijn, als je niet verder komt dan 80 -> hoofdthermostaat vervangen. Niet verder dan 75-> EGR en hoofd thermostaten beiden vervangen. Kost niet zoveel, maar doorrijden met een te koude motr wel...
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Vandaag heb ik de hoofdthermostaat en EGR thermostaat laten vervangen.
Op snelweg nu strak 94 graden binnenstad rond 90 tot 94.
Stilstaand loopt hij op tot 97 graden.
Verbruik lijkt ook te zijn gezakt.
Op snelweg nu strak 94 graden binnenstad rond 90 tot 94.
Stilstaand loopt hij op tot 97 graden.
Verbruik lijkt ook te zijn gezakt.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
ik ga zo de mijne ook ophalen van de garage... hoofdthermostaat is net vervangen
ben ook benieuwd of mijn verbruik daalt... verwacht het wel....
ben ook benieuwd of mijn verbruik daalt... verwacht het wel....
530i G30 M-performance