Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Rayen

Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni

Bericht door Rayen » 06 jun 2011, 05:11

Hallo allemaal weet iemand waar de antenneversterker van een sedan is bevestig (E60)
Heb ook de zelfde probleem met de ab.

PTV-BMW-E61

Bericht door PTV-BMW-E61 » 01 aug 2011, 21:10

Hallo, ook mijn BMW 525 Touring heeft laatste tijd het euvel gehad dat de achterklep niet meer wilde sluiten. Ook de glazen ruit gaat niet meer open en sinds gisteren ging ook het waarschuwings lampje van linker nummerplaat verlichting branden want deze doet het dus niet. De hierboven gemelde info was zeer nuttig en er bleken inderdaad enkele draadbreuken/beschadigingen te zijn in de kabel in het linker scharnier dat naar de achterklep zelf gaat (gewoon zichtbaar zelfs) en dus niet de kabel die naar de achterruit gaat (nog niet de tijd gehad om de rest te controleren). Alle kabels verlengd en (gesoldeerd), en nu gaat in iedergeval de klep weer dicht.

Echter, nog steeds een probleem met linker lampje van de nummberplaat en de glazen klep gaat ook nog niet open. (De laatste zit in een andere kabel?!).

Heeft iemand mischien voor mij de kabel schema met kleuren van de verschillende kabel bomen die door de scharnieren gaan?

Heeft iemand een tip wat de reden kan zijn van het niet branden van de nummerplaat verlichting en de foutmelding? Toch een kortsluiting naar aarde of kabelbreuk?

Alvast bedankt voor de feedback!

Peter

ronnyt

Bericht door ronnyt » 02 aug 2011, 11:25

Heb ook het probleem van het soms niet branden van de nummerplaatverlichting.Indien ik de klep voorzichtig dicht toe brand het weer wel.Zal op termijn wel niet meer lukken.
Wat bij mij niet meer werkt is de achterruitwisser.Dit is waarschijnlijk ook een gevolg van een kabelbreuk,maar welke?

Ryosuke

Bericht door Ryosuke » 13 sep 2011, 01:28

Ik heb ook problemen hiermee:
- Derde remlicht doet het niet
- hendel openen kofferbak doet het niet
- kenteken verlichting links & rechts doen het niet
- kofferbak wil soms niet goed op slot
- raampje wil soms niet open
- ruitenwisser achter doet het niet
Slechte zooi. Heb vandaag proberen open te maken maar green metalen omhulsel van kabels niet open. Bovenkant beetje losgekregen maar onder niet. Hierdoor zaten de kabels nog te vast om via de speaker gat naar binnen te trekken. Iemand tips?

Dess

Bericht door Dess » 13 sep 2011, 20:27

Als je die metalen doorvoer openmaakt, dan zie je de slechtekabels waarschijnlijk gelijk al zitten.
Afbeelding
After All It's Only A Weed That Turns To A Flower In Your Mind

Martijn530

Bericht door Martijn530 » 24 jan 2012, 14:45

Nou, de omschrijving van Kingfisher is inderdaad heel goed en uitgebreid (heb zelf die kabelboom nu aangepakt en hersteld).

Alleen bij mijn weten zijn er bij het rechterscharnier TWEE kabelbomen.
1. voor het kleine ruitje, ruitverwarming en centrale vergrendeling, antenne en derde remlicht.
2. voor de achterklep ontgrendeling en kentekenverlichten en eventuele dingen die ik vergeet.

Die tweede gaat via de tweede kabelgoot die er zit.
Helaas heb ik nu een kabelbreuk in die tweede kabel, net achter het scharnier.
Hier kan ik dus niet bij op basis van de instructie van Kingfisher omdat ik niet weet waar ik die tweede kabelboom kan loskrijgen van de klep.

Heeft iemand een idee hoe ik bij die tweede kabelboom kan komen?

Groet
Martijn

tom_il

Bericht door tom_il » 30 jan 2012, 18:59

De kabels die naar de ruit gaan kan je loskrijgen. Diegene die naar de achterklep zelf gaan is heel wat moeilijker. Ik heb de kabel over gedaan halverweg de achterklep na de plastic interieur delen verwijderd te hebben.

Er zijn 4 kabelbomen in totaal, 2 aan elke zijde, waarvan telkens één naar het raam en één naar de achterklep.

Kentekenverlichting is bijvoorbeeld in 2 gedeelt. Linker lampje in linker kabelboom, rechter lampje in rechterkabelboom. De achterruitverwarming is ook verdeelt over 2 kabelbomen (links en rechts) .

Vermits de constructie in all 4 kabelbomen dezelfde is, is het best ze alle 4 te checken. Meestal vind je kabels die all bijna over zijn. In mijn geval ging het rechter achteruit rijlicht en de achterruit verwarming niet meer. Maar er waren zeker 10 kabels beschadigd.

Zo zag 1 van de 4 kabelbomen eruit :

Afbeelding

Hier zie je all 4 kabelbomen uit de 2 luidsprekers hangen :

Afbeelding
525d E61 2007 pre-LCI

tikkie

Bericht door tikkie » 30 jan 2012, 19:07

Arrrgggh, benijd jullie niet .Wat een gelazer is dat zo'n kabelbreuk. Weten jullie trouwens of dit ook een zwak punt is bij de LCI versie? Je zou toch denken dat BMW ook hier verbeteringen heeft aangebracht :roll:
BMW E61 530i 2007 (LCI)

tom_il

Bericht door tom_il » 30 jan 2012, 19:37

LCI is idem. :'( :'( :'(
Laatst gewijzigd door Anonymous op 31 jan 2012, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: citaat gewijzigd...zie forumregels mbt citeren
525d E61 2007 pre-LCI

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 30 jan 2012, 19:53

Sterker nog, ik heb begrepen dat dit probleem al in de E39 zat, het zal dus ook wel weer in de F11 zitten. :gek:

cabrio328

Bericht door cabrio328 » 15 feb 2012, 21:41

vandaag heb ik van de dealer gehoord dat ik ook een breuk in een kabel heb. mijn achter en zijruit verwarmiming doet niets. vorige week bij -10 heb ik de verwarming aangezet maar hij doet niets. de dealer zecht dat de linker kabel gebroken is. kosten van een nieuwe kabelset is € 120,-- voor 2 delen. dit is zonder werkloon. als ht weer beter is zal ik eens gaan zoeken. voorgaande informatie meegenomen moet dit lukken (hoop ik).

Burp

Bericht door Burp » 17 feb 2012, 11:57

Je kunt het ook zelf doen. Reparatiesets zijn simpel te krijgen en als je wat handig bent scheelt het je een hoop geld. Setje rechts en links:

Kabelset rechts
Kabelset links

cabrio328

Bericht door cabrio328 » 01 apr 2012, 16:52

ik heb vandaag de kabels van de achterklep vervangen. voor zowel links als rechts heb ik nieuwe kabels bij de dealer besteld. nu is de dealer vergeten om het schema van de kabels er bij te doen. dus heb ik alleen de kabels door alle delen heen weten te wurmen en weer aan te sluiten.de stekkers op de verlichting die op de klep zitten passen niet. de geleverde stekkers zijn met 4 aansluitingen in plaats van de 3 op mijn lampen. en er zitten aan de kabels verschillende stekkers. ik heb het aansluitschema nodig om de oude kabels te kunnen doorknippen en op de juiste plaats in het stekkerblok te zetten. ik heb wel ontdekt dat de buine draad bebroken is. de dealer geeft voor dit klusje 6 uur werk op. ik heb nu al 5 uur lopen klussen. ik denk nog 2 a 3 uur nodig te hebben. kabels knippen en aansluiten en alles weer afmonteren. wordt vervolgd. als iemand het schama heeft zou ik deze graag ontvangen.bvd.

cabrio328

Bericht door cabrio328 » 02 apr 2012, 20:30

vandaag de schema's opgehaald bij de dealer. alles aangesloten en voor zover ik kan zien werkt alles weer. alleen de verwarming van de achterraam kan ik nog niet testen. als deze aangeslagen is kan in dit proberen. als iemand de hele schema.s wil hebben met de beschrijvingen van de hele ombouw mail me maar. ik kan ze wel inscannen en pdf van maken, maar plaatsen op deze site weet ik niet hoe dit moet.

goos

Bericht door goos » 05 apr 2012, 00:46

goedenavond,
e61 2005
Ik ben vanavond begonnen aan het repareren van een kabelbreuk (kenteken rechts) Ik heb de rechter kabel boom los gemaakt in de klep en terug getrokken via de speaker. Totaal ongeveer 12 kabels , waarvan 1 gebroken en 5 stuks beschadigd, ik soldeer er een draad tussen, ca 20 cm en krimp er een kous overheen. Ik heb allen eeen vraag , de draden die ik nu gebruik daarvan is het koperdraad minder fijn dan degene die ik vervang (wel dezelfde dikte). Weet iemand of je soms speciaal dun meeraderige kabel moet nemen en waar kun je die dan krijgen. Ik kan me voorstellen dat een fijnere koper draad minder snel breekt, of maakt het niet uit. Zijn er meer die gewone koperdraad gebruikt hebben en het probleem niet opnieuw hebben gekregen?

gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”