Symptomen
De afstandsbediening werkt niet meer, de auto kan alleen handmatig ver- en ontgrendeld worden door gebruik van de sleutel. Een gerelateerd probleem dat bij mij ontstond door de kabelbreuk was dat ook de radioontvangst slechter werd.
De oplossing
Voordat je de boel open gaat schroeven, test eerst of de afstandsbediening wel werkt als je de sleutel vlak boven de achterspoiler houdt. Werkt het dan wel, dan is er namelijk niet sprake van een kabelbreuk, maar van een onder water gelopen antenneversterker (dat is een ander bekend E61-probleem). Werkt het helemaal niet, dan moet je inderdaad op zoek naar de kabelbreuk. Achteraf beredenerend was optisch de breuk bij mij al te zien. Met het achterruitje omhoog zag je achter het metalen kabelgootje een klein stukje van de kabelboom. Daar was iets rafeligs groens te zien, iets wat achteraf bleek een gecorrodeerde en gebroken 12V-kabel.
Het rechterscharnier als de achterklep in zijn geheel geopend is.
Het rechter scharnier met alleen het achterruitje geopend. De zwarte kabelgoot is nu goed te zien, evenals de met zwarte isolatietape omwikkelde kabelboom waar het hier om gaat.
Hoe kom je bij de gebroken kabel:
Eerst de dakspoiler demonteren:
- Open het glazen achterruitje en schroef de dakspoiler los (4 torx schroeven), twee schroeven zitten onder de zwarte dopjes.
- Druk nu de achterspoiler iets naar beneden en probeer de spoiler (door je vingers tussen spoiler en dak te zetten) naar je toe te schuiven. De spoiler komt nu los, kantel 'm op de achterkant zodat je nu de bedrading los kunt halen.
- AM antenne (dat platte ding dat in het zwarte bakje verdwijnt) haal je los door het dekseltje van de antenneversterker te halen en daar te ontkoppelen, kabel 3e remlicht losmaken en de ruitensproeierleiding ter plaatse van de gladde verbinding voorzichtig loswrikken.
- Kabels die uit de rechter kabelboom komen van antenneversterker losmaken
- Binnen in de auto de rechter speaker uit het plafond halen, kapje haal je los door aan de achterzijde met een creditkart de twee palletjes links en rechts te verbuigen
- Vervolgens de twee zilveren torx schroeven los draaien, de zwarte torxjes kun je laten zitten
- Speaker losmaken en de rubberen afdichting naar de kabelboom losschroeven (1 zilverkleurige torx)
- Nu achterklep open zetten (belangrijk ivm spanning op scharnier!) en de moeren van het achterklepscharnier losschroeven
- Wrik nu de binnenste metalen afdekking uit de linker kabelgeleider, dit werkt het makkelijkst als je de klep zelf dicht doet, maar het ruitje open zet, omdat nu de kabelgoot van de kofferklep zelf niet in de weg zit (let wel op dat het achterruitje nu nog maar met één scharnier vast zit!
- Nu kun je heel voorzichtig de kabels naar binnen trekken via het speakergat
- Isolatietape afwikkelen en op zoek naar de breuk, als die al niet direct zichtbaar was
Bij mij was de rood-witte kabel helemaal door, de blauw-witte lag half open. Ik heb tussen beide draden een nieuw stukje draad gezet (vastgedraaid, daarna gesoldeerd en vervolgens een krimpkousje er omheen), daarna heb ik alles opnieuw omwikkeld met dezelfde (maar dan nieuwe) textiel-isolatietape die voor 5 euro verkrijgbaar is bij de autohandel.
Wat rest is het in omgekeerde volgorde in elkaar zetten van alles. Succes!