Visco vervangen en nog meer lawaai.
Re: Visco vervangen en nog meer lawaai.
Hallo beste jimme,
Is er dan niet een O-ringetje defect in de aansluiting van de kunsstof aansluitingen bij de radiateur of bij het thermostaathuis.
De ouderwetse slangenklemmen zie je dus niet meer, tenminste niet op mijn E39 525i.
Er zitten allemaal van die kunststof aansluitingen met de metalen klips, die je even moet lichten en met wat kracht de kunststof aansluitingen kan losnemen, in die kuststof hulzen zit een rubberen O-ring, die zou ook kunnen lekken eventuleel.
Dus controleer hier bij deze aansluitingen ook eens of die lekken, je hoeft niets los te nemen, doe dit dan ook met een uitgeschakelde motor, voor de veiligheid.
Zie je dan niet ergens onder de auto een klein plasje liggen, het jammere van alles, er zitten kunststof platen onder de auto gemonteerd voor de airodinamica.
Haal deze er eens beiden onderuit, en rijd er eens een paar dagen zonder deze kunststof onderplaten, je kan op die wijze wel beter bepalen waar het lekt, want je ziet de druppels KVS op de grond vallen waar het lek zit, misschien dat dit een oplossing kan bieden, beste Jimme.
Zo kan je dit ook zelf oplossen, je hoeft niet direct naar de garage te gaan, maar het lek dient wel snel gedicht te worden, het word nooit kleiner een lekkage.
Dus kuststof platen onder de auto vandaan bij de motor en de bak, en even een paar dagen of een dag kijken waar het lek zich bevind.
Rijd nadat de moro van de auto warm is op een paar dikke houten blokken, zo doe ik dat ook als ik niet op de brug kan staan.
je hebt wel meer ruimte om alles beter te bekijken, en neem er voor de zekerheid een sterke zaklamp bij.
Er moet een spoor van nattigheid te zien zijn, het kan niet missen.
Kijk dan ook niet alleen in de omgeving van de voorzijde van de motor, maar let dus wel op de natte plek op de grond, dat is echt een goede manier om een lekkage op te sporen.
Misschien de kachel darm/slang een speldeprik aanwezig in de slang/darm.
Dit lek zie je niet snel, omdat de KVS op het spruitstuk lekt, heb dit ook al meerdere keren gezien.
Het lek kan overal zitten.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Is er dan niet een O-ringetje defect in de aansluiting van de kunsstof aansluitingen bij de radiateur of bij het thermostaathuis.
De ouderwetse slangenklemmen zie je dus niet meer, tenminste niet op mijn E39 525i.
Er zitten allemaal van die kunststof aansluitingen met de metalen klips, die je even moet lichten en met wat kracht de kunststof aansluitingen kan losnemen, in die kuststof hulzen zit een rubberen O-ring, die zou ook kunnen lekken eventuleel.
Dus controleer hier bij deze aansluitingen ook eens of die lekken, je hoeft niets los te nemen, doe dit dan ook met een uitgeschakelde motor, voor de veiligheid.
Zie je dan niet ergens onder de auto een klein plasje liggen, het jammere van alles, er zitten kunststof platen onder de auto gemonteerd voor de airodinamica.
Haal deze er eens beiden onderuit, en rijd er eens een paar dagen zonder deze kunststof onderplaten, je kan op die wijze wel beter bepalen waar het lekt, want je ziet de druppels KVS op de grond vallen waar het lek zit, misschien dat dit een oplossing kan bieden, beste Jimme.
Zo kan je dit ook zelf oplossen, je hoeft niet direct naar de garage te gaan, maar het lek dient wel snel gedicht te worden, het word nooit kleiner een lekkage.
Dus kuststof platen onder de auto vandaan bij de motor en de bak, en even een paar dagen of een dag kijken waar het lek zich bevind.
Rijd nadat de moro van de auto warm is op een paar dikke houten blokken, zo doe ik dat ook als ik niet op de brug kan staan.
je hebt wel meer ruimte om alles beter te bekijken, en neem er voor de zekerheid een sterke zaklamp bij.
Er moet een spoor van nattigheid te zien zijn, het kan niet missen.
Kijk dan ook niet alleen in de omgeving van de voorzijde van de motor, maar let dus wel op de natte plek op de grond, dat is echt een goede manier om een lekkage op te sporen.
Misschien de kachel darm/slang een speldeprik aanwezig in de slang/darm.
Dit lek zie je niet snel, omdat de KVS op het spruitstuk lekt, heb dit ook al meerdere keren gezien.
Het lek kan overal zitten.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: Visco vervangen en nog meer lawaai.
Een maat van mij heeft ook een E39 met een koelprobleem. De temp loopt binnen de kortste keren op, en hoeft geeneens veel bij te vullen. Nu betaat het vermoeden van die "O-ring" omdat dit gemaakt zou zijn met vloeibare pakking. Dit lijkt niet het juiste middel, want ik lees dat daar dus een "O-ring" voor bestaat.AdE39 schreef:Hallo beste jimme,
Is er dan niet een O-ringetje defect in de aansluiting van de kunsstof aansluitingen bij de radiateur of bij het thermostaathuis.
De ouderwetse slangenklemmen zie je dus niet meer, tenminste niet op mijn E39 525i.
Er zitten allemaal van die kunststof aansluitingen met de metalen klips, die je even moet lichten en met wat kracht de kunststof aansluitingen kan losnemen, in die kuststof hulzen zit een rubberen O-ring, die zou ook kunnen lekken eventuleel.
Ad
Zou dit dan het euvel kunnen zijn?
Ikzelf had laatst iets vreemds, opeens moest ik koelvloeistof bijvullen. Misschien een lek, maar nu al 2 ruim 2 weken later hoeft er niets bijgevult te worden, komt dit wel meer voor? waar kan dat aan liggen?
Groet,
Re: Visco vervangen en nog meer lawaai.
@ pikkebaas..... hier momenteel precies het zelfde probleem. Heb de auto een half jaar, eerste weken niks aan de hand. Daarna moest ik opeens de koelvloeistof bijvullen. Zelf dacht ik aan een lek overdruk ventiel. Naarmate de tijd vorderde moest ik elke keer vaker bijvullen. Tot gister, ik gooide er een liter bij tot het weer goed was. Na een minuut rijden sprong de waarschuwing op mijn dashboard weer op: kuhlwasserstand prüfen. Dus mijn vermoeden werd waar, en warempel een kleine lekkage bij het mondstuk van de radiateur aan de bovenkant. een scheurtje zichtbaar van ongeveer 10mm, met in het midden een gaatje waar constant koelvloeistof uit lekt bij lopende motor.
Dus ik dacht daar gaan we, nieuwe radiateur in zetten en weer een hoop geld kwijt. Maar nu ik niet te hard van stapel wil lopen, heb ik misschien wel een (tijdelijke) oplossing gevonden. Mijn maat zij dat ie daar wel wat voor had, dus heb een beetje K-96(nog nooit zulke goeie kid gezien!) op gesmeerd.
Eerst de motor afgezet, Dop van het reservoir afgehaald voor de ontluchting(anders blijft het haarscheurtje niet droog) schoongewreven en voorzichtig opgeschuurt.
Het kid op een laagje van 2mm aangebracht en het lijkt snel keihard te worden. (als de motor nog warm is, dat versnelt het droogproces!)
Ik hoop dat dit echt gaat werken. Het stelt iig het verder openscheuren behoorlijk uit. En ondertussen maar geld verzamelen voor een nieuwe!
Ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar het lijkt er veel op. Als je motor warm is, een keer flink accelereren en dan stoppen, kap open en kijken of er evt iets te zien is. (uit eigen ervarig spetters tegen de wielkas. Ben beneuwd.
Dus ik dacht daar gaan we, nieuwe radiateur in zetten en weer een hoop geld kwijt. Maar nu ik niet te hard van stapel wil lopen, heb ik misschien wel een (tijdelijke) oplossing gevonden. Mijn maat zij dat ie daar wel wat voor had, dus heb een beetje K-96(nog nooit zulke goeie kid gezien!) op gesmeerd.
Eerst de motor afgezet, Dop van het reservoir afgehaald voor de ontluchting(anders blijft het haarscheurtje niet droog) schoongewreven en voorzichtig opgeschuurt.
Het kid op een laagje van 2mm aangebracht en het lijkt snel keihard te worden. (als de motor nog warm is, dat versnelt het droogproces!)
Ik hoop dat dit echt gaat werken. Het stelt iig het verder openscheuren behoorlijk uit. En ondertussen maar geld verzamelen voor een nieuwe!
Ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar het lijkt er veel op. Als je motor warm is, een keer flink accelereren en dan stoppen, kap open en kijken of er evt iets te zien is. (uit eigen ervarig spetters tegen de wielkas. Ben beneuwd.
BMW E39 maakt rijden geweldig
Re: Visco vervangen en nog meer lawaai.
Er is al eens 1 bar druk op gezet, en er gebeurde niets, dus..... Ik zie ook geen vocht of iets wat er op wijst. Bij mij denk ik aan een luchtbel, what else?
Re: Visco vervangen en nog meer lawaai.
Hallo BMW vrienden,
Ja, dat van dat scheurtje in de aansluiting van de radiateur had ik ook, enkel was dit haast een half afgescheurde sok, waar de bovenste radiateurslang op zit.
Ik heb dus een nieuwe radiateur gekocht, kosten 136,00 euro, dus dat valt enig zinds nog mee, terwijl deze vaak gekocht word voor 350,00 euro.
Dat met die kit, dat lijkt me niet erg jofel, je komt jezelf toch tegen onderweg, KVS is vettig, en op een vettige ondergrond en de aanwezige druk, gaat het toch weer lekken. Met als gevolg dat je indien je het even niet in de gaten hebt, dat je de kop stuk rijdt, waar ben je dan beter mee.
Dan dat O ringetje, nog zoiets stoms, bij de dealer niet eens los verkrijgbaar, moet je een slangenset kopen, ja, me hoela, gelukkig kreeg ik de O-ringetjes bij de radiateur geleverd.
Let wel, de O-ringen zitten enkel gemonteerd in de aansluitingen op de radiateur en koppelstukken die van kunststof zijn, dus niet bij de uitvoering met gewone slangen op de radiateur!! De kuststof koppelstukken zijn herkenbaar aan de metalen klip die men los moet trekken, om de koppelstukken te kunnen demonteren van de radiateur en de rest van het koelsysteem.
Smeer er dus nooit een vloeibare pakking op, dit help echt niets!
Ga gewoon naar een garagebedrijf of een onderdelen grossier, deze hebben van die O-ringetjes, je moet enkel wel de juiste maat weten.
verder bij het monteren van deze O-ringen, smeer er vooral geen vet of andere substanties op, enkel maar KVS ( Koel Vloeistof ).
De tip!
Het ontluchten van het BMW koelsysteem!
Zet het contact aan, zet de kachelkelp op zijn warmste stand, zet de ventilator op laag aan.
Nu zijn alle kleppen geopend. Doe dit ook met het aftappen!
Draai de ontluchtingsnippels er uit, bij de radiateur zie je een rond zwart dopje met een kruisgroef er in, dit is dus een ontluchtingsnippel, ne kan er nog een tweede excemplaar aanwezig zijn, vlakbij het thermosstaathuis of naast de oliefilter rechts.
Beiden dus verwijderen .
Open de vuldop van het koelsysteem, vul bij met de juiste KVS, men vooral geen kleuren KVS door elkaar heen, indien men geen andere kleur KVs kan krijgen, tap dan het bok ook helemaal af, d.m.v de aftapplug in de zijkant van het blok.
Oké het vuillen en ontluchten van het koelsysteem!
De ontluchtingsnippels staan dus open.
Vul het koelsysteem geheel af tot dat er geen bubbeltjes meer door de ontluchtingsnippels komen, draai de ontluchtingsnippels dicht als laatse de nippel bij de radiateur, ook nadat er hier geen bubbels meer uit de nippel komen.
Als dat gedaan is, vult men de hoogte van het vloeistof peil tot de juiste stand.
Draai de vuldop vast.
Start de motor, geeft dan 4 maal achter elkaar een stoot gas tussen de 3.500 en de 5.000 RPM/min.
En dit dient te gebeuren binnen de 30 seconden!
Zet de motor stil, nu heeft de motor geen kans gezien, om het koelsysteem op te warmen, want dit mag dus niet!
Draai de vuldop van het koelsysteem, bekijk het vloeistofpeil, vul indien nodig bij tot het juiste niveau.
Sluit de dop.
laat nu de motor warm draaien, tot dat de thermostaat open gaat, dat is te zien op de temperatuurmeter op het dashboard.
de meter gaat omhoog, en zakt daarna ineens een klein stukje, dat is het sein, dat de thermostaat is geopend.
Of, als beide radiateurslangen even warm aanvoelen, Pas op, met het voelen aan de beide radiateurslangen, er draait wel een fan in de omgeving van deze slangen, dat men daar niet met de handen of kledingstukken in verward geraakt, Pas dus goed op uw veiligheid!!
Als dus de motor op de bedrijfstemperatuur is, zet men de motor stil, laat nu de motor afkoelen, tot de buiten temperatuur.
Als de motor afgekoeld is tot de buiten temperatuur, kan men de vuldop openen, om te controleren of het vloeistofpeil goed is.
Als dit niet correct is, dan bijvullen tot het juiste niveau, maar erg vaak is het niveau van de vloeistof goed.
het koelsysteem is nu ontlucht, en klaar voor gebruik.
Wat ik u wel als tip nog wil meegeven, let de eerste 400 km nog wel in koude toestand, op het vloeistofpeil!! Doe dit bijvoorbeeld eenmaal per week.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Ja, dat van dat scheurtje in de aansluiting van de radiateur had ik ook, enkel was dit haast een half afgescheurde sok, waar de bovenste radiateurslang op zit.
Ik heb dus een nieuwe radiateur gekocht, kosten 136,00 euro, dus dat valt enig zinds nog mee, terwijl deze vaak gekocht word voor 350,00 euro.
Dat met die kit, dat lijkt me niet erg jofel, je komt jezelf toch tegen onderweg, KVS is vettig, en op een vettige ondergrond en de aanwezige druk, gaat het toch weer lekken. Met als gevolg dat je indien je het even niet in de gaten hebt, dat je de kop stuk rijdt, waar ben je dan beter mee.
Dan dat O ringetje, nog zoiets stoms, bij de dealer niet eens los verkrijgbaar, moet je een slangenset kopen, ja, me hoela, gelukkig kreeg ik de O-ringetjes bij de radiateur geleverd.
Let wel, de O-ringen zitten enkel gemonteerd in de aansluitingen op de radiateur en koppelstukken die van kunststof zijn, dus niet bij de uitvoering met gewone slangen op de radiateur!! De kuststof koppelstukken zijn herkenbaar aan de metalen klip die men los moet trekken, om de koppelstukken te kunnen demonteren van de radiateur en de rest van het koelsysteem.
Smeer er dus nooit een vloeibare pakking op, dit help echt niets!
Ga gewoon naar een garagebedrijf of een onderdelen grossier, deze hebben van die O-ringetjes, je moet enkel wel de juiste maat weten.
verder bij het monteren van deze O-ringen, smeer er vooral geen vet of andere substanties op, enkel maar KVS ( Koel Vloeistof ).
De tip!
Het ontluchten van het BMW koelsysteem!
Zet het contact aan, zet de kachelkelp op zijn warmste stand, zet de ventilator op laag aan.
Nu zijn alle kleppen geopend. Doe dit ook met het aftappen!
Draai de ontluchtingsnippels er uit, bij de radiateur zie je een rond zwart dopje met een kruisgroef er in, dit is dus een ontluchtingsnippel, ne kan er nog een tweede excemplaar aanwezig zijn, vlakbij het thermosstaathuis of naast de oliefilter rechts.
Beiden dus verwijderen .
Open de vuldop van het koelsysteem, vul bij met de juiste KVS, men vooral geen kleuren KVS door elkaar heen, indien men geen andere kleur KVs kan krijgen, tap dan het bok ook helemaal af, d.m.v de aftapplug in de zijkant van het blok.
Oké het vuillen en ontluchten van het koelsysteem!
De ontluchtingsnippels staan dus open.
Vul het koelsysteem geheel af tot dat er geen bubbeltjes meer door de ontluchtingsnippels komen, draai de ontluchtingsnippels dicht als laatse de nippel bij de radiateur, ook nadat er hier geen bubbels meer uit de nippel komen.
Als dat gedaan is, vult men de hoogte van het vloeistof peil tot de juiste stand.
Draai de vuldop vast.
Start de motor, geeft dan 4 maal achter elkaar een stoot gas tussen de 3.500 en de 5.000 RPM/min.
En dit dient te gebeuren binnen de 30 seconden!
Zet de motor stil, nu heeft de motor geen kans gezien, om het koelsysteem op te warmen, want dit mag dus niet!
Draai de vuldop van het koelsysteem, bekijk het vloeistofpeil, vul indien nodig bij tot het juiste niveau.
Sluit de dop.
laat nu de motor warm draaien, tot dat de thermostaat open gaat, dat is te zien op de temperatuurmeter op het dashboard.
de meter gaat omhoog, en zakt daarna ineens een klein stukje, dat is het sein, dat de thermostaat is geopend.
Of, als beide radiateurslangen even warm aanvoelen, Pas op, met het voelen aan de beide radiateurslangen, er draait wel een fan in de omgeving van deze slangen, dat men daar niet met de handen of kledingstukken in verward geraakt, Pas dus goed op uw veiligheid!!
Als dus de motor op de bedrijfstemperatuur is, zet men de motor stil, laat nu de motor afkoelen, tot de buiten temperatuur.
Als de motor afgekoeld is tot de buiten temperatuur, kan men de vuldop openen, om te controleren of het vloeistofpeil goed is.
Als dit niet correct is, dan bijvullen tot het juiste niveau, maar erg vaak is het niveau van de vloeistof goed.
het koelsysteem is nu ontlucht, en klaar voor gebruik.
Wat ik u wel als tip nog wil meegeven, let de eerste 400 km nog wel in koude toestand, op het vloeistofpeil!! Doe dit bijvoorbeeld eenmaal per week.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: Visco vervangen en nog meer lawaai.
Beste Pikkebaas,
Het kan mogelijk een luchtbel zijn, maar die komt er niet ineens vanzelf in!
Er kan dus een lekje aanwezig zijn, en wel een die bij wijze van spreken direct verdampt bij het lekken.
Vaak kan het een lekke kachelslang zijn, als de vloeistof direct op de uitlaat gespoten word of lekt, dan zie je er mooi niets van.
Dit kan wel eens voorkomen.
Men kan dan beter een lektest doen, men zet een afperspompje op de vuldop, men zet er 1 Bar druk op het koelsysteem en wacht even af, of de druk zakt.
Soms kan dat een uurtje duren, soms ook weer direct zichtbaar, ligt er aan hoe groot het lek is.
Maar indien het om een speldeprikje gaat, dan kan het wel eens langer gaan duren.
Maar aangezien dat dit al is gedaan, kan men de afperspomp iets langer laten zitten, men gaat dan verder met een nacht overstaan, en de andere dag bekijken, dit hebben we al vaker aan de hand gehad, en toen kwam het pas aan het licht, en klein miniscuul lekje.
Nu konden we dus ook aan de hand van een vochtig plekje zien waar het lekje zat, anders was het telkens verdampt door de warmte.
Wat ook nog kan, een lekke kachelradiateur, dat is weer te herkennen aan de blauwe aanslag op de binnenzijde van de ruiten, soms ook door een stoompluimpje uit de uitblaasmonden van de verwarming.
Vaak kan je het ook zien aan een natte plek op de vloerbekleding!
Een lekje in de koppakking, kan ook nog een mogelijkheid zijn, veel Yellow sludge op de binnenzijde van de olievuldop, soms grijzig van kleur, als het grijsachtig word, deze Yellow sludge, dan kan het al een lekkage zijn in de kop of de koppakking, maar hier gaan we dus nu nog niet van uit, dat zou wel de ergste fase zijn.
Dus eerst even op zoek naar een ander lekje.
Is het mogelijkerwijs, dat heyt koelsysteem leeg geweest is, en naderhand weer gevuld is, dan kan het dus wel een luchtbelletje zijn.
Wat ook goed kan zijn, indien de thermosstaat is vernieuwd, en dat men de thermosstaat ondersteboven heeft gemonteerd, dus met het gaatje in de thermosstaat aan de onderzijde in plaats van de bovenzijde.
Maar dit kan u het beste zelf allemaal weten wat er wel of niet gedaan is aan uw BMW.
Ik daarg enkel maar de opties aan wat het eventueel zou kunnen zijn.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Het kan mogelijk een luchtbel zijn, maar die komt er niet ineens vanzelf in!
Er kan dus een lekje aanwezig zijn, en wel een die bij wijze van spreken direct verdampt bij het lekken.
Vaak kan het een lekke kachelslang zijn, als de vloeistof direct op de uitlaat gespoten word of lekt, dan zie je er mooi niets van.
Dit kan wel eens voorkomen.
Men kan dan beter een lektest doen, men zet een afperspompje op de vuldop, men zet er 1 Bar druk op het koelsysteem en wacht even af, of de druk zakt.
Soms kan dat een uurtje duren, soms ook weer direct zichtbaar, ligt er aan hoe groot het lek is.
Maar indien het om een speldeprikje gaat, dan kan het wel eens langer gaan duren.
Maar aangezien dat dit al is gedaan, kan men de afperspomp iets langer laten zitten, men gaat dan verder met een nacht overstaan, en de andere dag bekijken, dit hebben we al vaker aan de hand gehad, en toen kwam het pas aan het licht, en klein miniscuul lekje.
Nu konden we dus ook aan de hand van een vochtig plekje zien waar het lekje zat, anders was het telkens verdampt door de warmte.
Wat ook nog kan, een lekke kachelradiateur, dat is weer te herkennen aan de blauwe aanslag op de binnenzijde van de ruiten, soms ook door een stoompluimpje uit de uitblaasmonden van de verwarming.
Vaak kan je het ook zien aan een natte plek op de vloerbekleding!
Een lekje in de koppakking, kan ook nog een mogelijkheid zijn, veel Yellow sludge op de binnenzijde van de olievuldop, soms grijzig van kleur, als het grijsachtig word, deze Yellow sludge, dan kan het al een lekkage zijn in de kop of de koppakking, maar hier gaan we dus nu nog niet van uit, dat zou wel de ergste fase zijn.
Dus eerst even op zoek naar een ander lekje.
Is het mogelijkerwijs, dat heyt koelsysteem leeg geweest is, en naderhand weer gevuld is, dan kan het dus wel een luchtbelletje zijn.
Wat ook goed kan zijn, indien de thermosstaat is vernieuwd, en dat men de thermosstaat ondersteboven heeft gemonteerd, dus met het gaatje in de thermosstaat aan de onderzijde in plaats van de bovenzijde.
Maar dit kan u het beste zelf allemaal weten wat er wel of niet gedaan is aan uw BMW.
Ik daarg enkel maar de opties aan wat het eventueel zou kunnen zijn.
Succes.

met vriendelijke groet,
Ad
Re: Visco vervangen en nog meer lawaai.
Dank,
Pfff schrok ff van de Yellow sludge maar dat is niet aan de orde kijk regelmatig naar olie, en ga voor de zekerheid morgen nog ff kijken. De radiateur is in 2009 vervangen voor een nieuwe en eind 2010 is de koelflens vervangen. Ik mag annemen dat dit goed is gedaan. Echter ben ik niet tevreden over Autopunt.com (zo heet dat bedrijf).
Zij hebbenbij de reparatie van de flens maar even een puly en omkeerrol gesloopt en ik kreeg de nota, mijn schuld heb ik niks over gezegd maar ik kreeg de rekening via de email. En later bleek ook nog 's dat de radiateurmantel is gescheurd. Ben daar dus niet meer geweest.
Afin moet maar 's even afwachten en veel kijken en eventueel een uurtje of meer een pers erop zien te zetten.
Dat van die thermostaat zou zo maar kunnen, is ook 2x vernieuwd bij bovenstaande reparaties. Maar daar heb ik echt geen kijk op.
Mvg Dé Pikkebaas
Pfff schrok ff van de Yellow sludge maar dat is niet aan de orde kijk regelmatig naar olie, en ga voor de zekerheid morgen nog ff kijken. De radiateur is in 2009 vervangen voor een nieuwe en eind 2010 is de koelflens vervangen. Ik mag annemen dat dit goed is gedaan. Echter ben ik niet tevreden over Autopunt.com (zo heet dat bedrijf).
Zij hebbenbij de reparatie van de flens maar even een puly en omkeerrol gesloopt en ik kreeg de nota, mijn schuld heb ik niks over gezegd maar ik kreeg de rekening via de email. En later bleek ook nog 's dat de radiateurmantel is gescheurd. Ben daar dus niet meer geweest.
Afin moet maar 's even afwachten en veel kijken en eventueel een uurtje of meer een pers erop zien te zetten.
Dat van die thermostaat zou zo maar kunnen, is ook 2x vernieuwd bij bovenstaande reparaties. Maar daar heb ik echt geen kijk op.
Mvg Dé Pikkebaas

Re: Visco vervangen en nog meer lawaai.
Hallo beste Pikkebaas,
Nou een lekker zooitje ongeregeld, als ze dat allemaal naar zijn mallemoer maken.
Ik had dus een schadeclaim ingediend, als ze de rekening bij mij gepresenteerd hadden.
Dat zijn wel een stelletje dombo's, op die manier jaag je toch de klandizie weg.
Er gaat immers niets zo snel als de mondreclame, dat gaat als een lopend vuurtje door de hele omgeving.
Ik zou dus hetgeen zij gesloopt hebben, echt niet betalen, ook niet als ze gaan dreigen met een deurwaarder.
Deze heeft dus ook veel aan het weerwoord van de beschuldigde en de ten laste gelegde, daar kijkt die deurwaarder of wat ze dus ook mogen sturen echt wel naar.
U kunt altijd nog naar het juridischloket.nl daar kunt u gewoon een e-mailtje naar sturen met deze klacht, en dit is gratis, vraag er wel naar als u hun informeert.
Nee, dat betaalde ik nooit.
laat ze het repareren, radiateurmantel naar zijn grootje, de poulie en de omkeerrol ook al.
Een stelletje prutsers zijn het.
Ik ben blij dat ik het allemaal zelf repareer.
Nu hoef ik me trouwens geen zorgen te maken, ik heb een aantal vrienden die een garagebedrijf hebben.
Dan ben je echt heel zeker dat het allemaal goed zit.
Ja, dat van die thermostaat, als dat ontluchtingsgaatje niet aan de bovenzijde zit, dan komt dit niet goed.
Maar bij de nieuwere modellen BMW kan men soms niet de thermostaat enkel vernieuwen, dat is een heel huis met daarin een thermostaat, dat kan je niet verkeerd monteren.
trouwens mijn E12 de 2002 had dat destijds ook al, een heel huis met een thermostaat er in.
Ja, maar niet direct zo hevig schrikken, beste Pikkebaas, is niet nodig hoor..
Ik beschrijf enkel wat oorzaken, wat eventueel zou kunnen, en hoe dat te herkennen is.
Het is niet mijn bedoeling om iemand even flink te laten schrikken.
Maar monteer de pers maar eens, en laat deze eens een aantla uren er op zitten, liefst met een koude motor.
dan heeft de lekkage geen tijd om te drogen door de warmte van het koelsysteem.
Maar zoals u al aangaf, is dus het koelsysteem dus een aantal malen leeg geweest, dan kan het inderdaad een luchtbel zijn.
Als er een luchtbel aanwezig is, dan is er op de plaats van de luchtbel geen circulatie mogelijk.
Probeer de door mij geplaatste procedure, de kachelkranen wagenwijd open, de warmte regeling bedoel ik daar mee.
En zet het contact aan, als het koelsysteem koud is, draai dan de vuldop van de sifon of de expansietank af.
Open de ontluchtingsnippels en verwijder deze even.
Zet desnoods de auto met de voorwielen op een paar dikke houtblokken of stenen, zorg wel dat de auto stabiel staat.
En kijk natuurlijk eerst of het vloeistofpeil oké is.
Vul atijd net zolang bij, zodat er geen luchtbelletjes meer uit de ontluchtingsnippels komen, dan kan je die alvast sluiten.
Vul daarna af tot het juiste peil. enz. zie de voorgaande tekst, dan komt het goed.
Heeft u nu nog problemen dat het peil zakt, of dat de temperatuur te hoog word, dan is er toch ergens een lekje.
Of is er een onderdeel defect, zoals de pomp, of een verstopte radiateur of een thermostaat, indien men een nieuwe thermostaat monteerd, deze altijd even testen in warm water dat op de temperatuur gebracht is, wanneer de thermostaat open zou moeten gaan, vaak staat dit op de thermostaat vermeld
Dus staat er 90 graden Celsius vermeld, dan moet de thermostaat openen bij 90 graden. Altijd even testen voordat men tot de montage over gaat!.
bij een verstopte radiateur, kan het zijn, dat wanneer u 80 km/h rijdt, dat alles gewoon goed is, ook de temperatuur.
Stel, dat u harder gaat rijden, bijv. 120 of 130 en de temperatuur gaat ineens omhoog, dan kan het een verstopte radiateur zijn.
Dat heb ik zelf al eens meegemaakt.
Dus begin gewoon bij het gemakkelijkste, het ontluchten en het vloeistof peil controleren.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Nou een lekker zooitje ongeregeld, als ze dat allemaal naar zijn mallemoer maken.
Ik had dus een schadeclaim ingediend, als ze de rekening bij mij gepresenteerd hadden.
Dat zijn wel een stelletje dombo's, op die manier jaag je toch de klandizie weg.
Er gaat immers niets zo snel als de mondreclame, dat gaat als een lopend vuurtje door de hele omgeving.
Ik zou dus hetgeen zij gesloopt hebben, echt niet betalen, ook niet als ze gaan dreigen met een deurwaarder.
Deze heeft dus ook veel aan het weerwoord van de beschuldigde en de ten laste gelegde, daar kijkt die deurwaarder of wat ze dus ook mogen sturen echt wel naar.
U kunt altijd nog naar het juridischloket.nl daar kunt u gewoon een e-mailtje naar sturen met deze klacht, en dit is gratis, vraag er wel naar als u hun informeert.
Nee, dat betaalde ik nooit.
laat ze het repareren, radiateurmantel naar zijn grootje, de poulie en de omkeerrol ook al.
Een stelletje prutsers zijn het.
Ik ben blij dat ik het allemaal zelf repareer.
Nu hoef ik me trouwens geen zorgen te maken, ik heb een aantal vrienden die een garagebedrijf hebben.
Dan ben je echt heel zeker dat het allemaal goed zit.
Ja, dat van die thermostaat, als dat ontluchtingsgaatje niet aan de bovenzijde zit, dan komt dit niet goed.
Maar bij de nieuwere modellen BMW kan men soms niet de thermostaat enkel vernieuwen, dat is een heel huis met daarin een thermostaat, dat kan je niet verkeerd monteren.
trouwens mijn E12 de 2002 had dat destijds ook al, een heel huis met een thermostaat er in.
Ja, maar niet direct zo hevig schrikken, beste Pikkebaas, is niet nodig hoor..
Ik beschrijf enkel wat oorzaken, wat eventueel zou kunnen, en hoe dat te herkennen is.
Het is niet mijn bedoeling om iemand even flink te laten schrikken.
Maar monteer de pers maar eens, en laat deze eens een aantla uren er op zitten, liefst met een koude motor.
dan heeft de lekkage geen tijd om te drogen door de warmte van het koelsysteem.
Maar zoals u al aangaf, is dus het koelsysteem dus een aantal malen leeg geweest, dan kan het inderdaad een luchtbel zijn.
Als er een luchtbel aanwezig is, dan is er op de plaats van de luchtbel geen circulatie mogelijk.
Probeer de door mij geplaatste procedure, de kachelkranen wagenwijd open, de warmte regeling bedoel ik daar mee.
En zet het contact aan, als het koelsysteem koud is, draai dan de vuldop van de sifon of de expansietank af.
Open de ontluchtingsnippels en verwijder deze even.
Zet desnoods de auto met de voorwielen op een paar dikke houtblokken of stenen, zorg wel dat de auto stabiel staat.
En kijk natuurlijk eerst of het vloeistofpeil oké is.
Vul atijd net zolang bij, zodat er geen luchtbelletjes meer uit de ontluchtingsnippels komen, dan kan je die alvast sluiten.
Vul daarna af tot het juiste peil. enz. zie de voorgaande tekst, dan komt het goed.
Heeft u nu nog problemen dat het peil zakt, of dat de temperatuur te hoog word, dan is er toch ergens een lekje.
Of is er een onderdeel defect, zoals de pomp, of een verstopte radiateur of een thermostaat, indien men een nieuwe thermostaat monteerd, deze altijd even testen in warm water dat op de temperatuur gebracht is, wanneer de thermostaat open zou moeten gaan, vaak staat dit op de thermostaat vermeld
Dus staat er 90 graden Celsius vermeld, dan moet de thermostaat openen bij 90 graden. Altijd even testen voordat men tot de montage over gaat!.
bij een verstopte radiateur, kan het zijn, dat wanneer u 80 km/h rijdt, dat alles gewoon goed is, ook de temperatuur.
Stel, dat u harder gaat rijden, bijv. 120 of 130 en de temperatuur gaat ineens omhoog, dan kan het een verstopte radiateur zijn.
Dat heb ik zelf al eens meegemaakt.
Dus begin gewoon bij het gemakkelijkste, het ontluchten en het vloeistof peil controleren.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: Visco vervangen en nog meer lawaai.
Beste AdE39, Het verhaal over die kid vertrouwde ik ook nooit, maar wel super handig om reparatie tijdelijk (bijv een maand ) uit te stellen ivm met de financiele mogelijkheid om deze te repareren. Radiateur blijft netjes vol, wat een half jaar een aandachtspuntje is geweest, is nu helemaal verdwenen. Dit is volgens mij ook niet zomaar kid, maar meer een soort 2 componentenkid. Het gaat prima, gewoon de temperatuurmeter in de gaten houden, en voordien krijg je sowieso eerst de waarschuwing "kuhlwasserstand prufen" . Dit neemt natuurlijk niet weg om elke dag even de kid te controlen. Het krijgt natuurlijk wel enorm voor zijn broek, denkend aan extreme snelle opwarming, trillingen enz. Maar een vriend had een uitgedroogd rubberen luchtkanaal, net na de luchtmassameter, E36 voor de helft doorgescheurd, zorgvuldig dichtgekid en is na 1 jaar nog steeds heel (!) Dan gaat het wel over de flexibele slang die constante trillingen opvangt.
Zelf ben ik namelijk totaal niet van het "plijsterwerk" onder de motorkap en vervang alles liefst orgineel BMW, en door dealer. Maar tijdelijk vertrouw ik dit. rij er nu ongeveer een week mee, ( +/- 400km per week).
@ pikkebaas.... het probleem lijkt nog erg klein, is het misschien niet verstandig om door te rijden, tot het probleem zich nog een keer voordoet, en het misschien makkelijk te traceren is?
succes iig!
mvg jefry
Zelf ben ik namelijk totaal niet van het "plijsterwerk" onder de motorkap en vervang alles liefst orgineel BMW, en door dealer. Maar tijdelijk vertrouw ik dit. rij er nu ongeveer een week mee, ( +/- 400km per week).
@ pikkebaas.... het probleem lijkt nog erg klein, is het misschien niet verstandig om door te rijden, tot het probleem zich nog een keer voordoet, en het misschien makkelijk te traceren is?
succes iig!
mvg jefry
BMW E39 maakt rijden geweldig
Re: Visco vervangen en nog meer lawaai.
Dit ben ik wel van plan, ik kijk vaak de olie na en nu ook het koelreservoir. Kleine moeite, zal denk ik verder wel meevallen.bmw528II schreef:
@ pikkebaas.... het probleem lijkt nog erg klein, is het misschien niet verstandig om door te rijden, tot het probleem zich nog een keer voordoet, en het misschien makkelijk te traceren is?
Groet,