Visco vervangen en nog meer lawaai.
Visco vervangen en nog meer lawaai.
Vandaag heb ik mijn visco fan vervangen. Mijn temp. liep steeds op in de file en bij stationair draaien. Ook had ik het bekende vliegtuig geluid bij warme motor. Beetje rondvraag gedaan en dus mijn visco vervangen. Het warmlopen van de motor is nu verholpen maar het geluid is nu erger!! Klinkt zoals een v8 ofzo maar is een 520i 150pk van 1998. De oude visco was duidelijk aan vervanging toe maar dit geluid is volgens mij toch niet normaal. Misschien iemand die ooit hetzelfde had of mij eventueel kan helpen? Dank bij voorbaat Jimme
Re: Visco vervangen en nog meer lawaai.
Dat vliegtuig geluid is juist goed als de motor en dus de Visco warm is. Als de motor warm is grijpt de Visco aan en
gaat deze meedraaien wat voor een blazend geluid zorgt. Dit hoor je idd vooral als
je optrekt na bijvoorbeeld stukje file rijden.
gaat deze meedraaien wat voor een blazend geluid zorgt. Dit hoor je idd vooral als
je optrekt na bijvoorbeeld stukje file rijden.
Dank voor je reactie. Het enige probleem is dat hij het altijd heeft. In 1e en 2e versnelling hoor je het echt hard. Horen me van ver aankomen.. Ik start hem met koude motor en dan maakt hij ook dat geluid. Even erg als met warme motor. Hij draait goed, trager bij koude motor en bij warme motor weer sneller. Enkel het lawaai... Er rijden hier nog twee van deze modellen rond in onze straat met zelfde motor en die hebben dat enkel als hij echt warm staat en dan meestal bij warme buitenlucht. Ik dacht net dat je een visco ook moest vervangen wanneer je zon boeing geluiden hoorde of wanneer je temp omhoog gaat bij stilstand of file..Misschien een slechte visco of te lang plat gelegen ofzo? Is een nieuwe oem visco dus normaal mag dat niet...Een vriend van me met 725tds had zelfde probleem. Visco vervangen probleem weg... raar maar waar 

Ik heb net nog eens gekeken en heb de indruk dat het ietsje beter is.. Misschien dat die visco wax ofzo niet goed verdeeld zat .Ik wacht nog af:)
Niemand een idee? Het is inderdaad beter nu met de motor warm.. maar bij koude motor is het heel erg. grtz
Hallo beste Jimme,
Heb je de fan zelf op de juiste manier gemonteerd, want soms gebeurt het wel eens dat men even niet oplet en de fan andersom monteerd op de flens van de visco. Dan draait in feite de fan in zijn achteruit, terwijl de visco toch echt de juiste kant op draait.
Dus even goed controleren.
Met vriendelijke groet,
Ad
Heb je de fan zelf op de juiste manier gemonteerd, want soms gebeurt het wel eens dat men even niet oplet en de fan andersom monteerd op de flens van de visco. Dan draait in feite de fan in zijn achteruit, terwijl de visco toch echt de juiste kant op draait.
Dus even goed controleren.
Met vriendelijke groet,
Ad
Hoi Ad dit was wat ik ook dacht maar heb hem eens omgedraaid en dan past hij niet want zitten de vinnen tegen de motor.. Het stukje vind dat uitsteekt moet toch weg van de motor?grtz
Nu heb ik net mijn oude visco terug gemonteerd.. Net hetzelfde lawaai !! nu snap ik het niet meer. Man van winkel zegt dat kapotte (nieuwe) visco is uitgesloten... Hij is goed gemonteerd zei hij .Ik zie door de bomen het bos niet meer.. Ander probleem zoeken? Apk was ok, koeling ok waterpomp ok . Het meest voor de hand liggende probleem dacht ik was dat die zoals Ad zei ,omgekeerd zat ofzo.. maar is onmogelijk om zo te monteren volgens mij.. Heb beide visco's lang elke kant geprobeerd en past steeds maar op 1 manier. Is er misschien een alternatief voor zon visco koppeling ofzo? Ik heb reeds fotos gezocht op google en ik vind fotos met de fan juist en fotos met de fan omgedraaid
maarja ,ik heb geduld we komen er wel uit grtz

Ook nieuwe dingen kunnen ook (al) kapot zijn, hoezo is dan uitgesloten dat de nieuwe visco kapot kan zijn? Zegt dat iemand achter de balie, die nog net weet hoe hij z'n lunchpakketje moet klaarmaken?
Hallo beste Jimme,
Ja, dat zou goed kunnen dat de fan de motor raakt, maar ik kon even niets anders bedenken en lag voor de hand.
Maar beste Jimme, nu moet je eens proberen of de fan met de visco bij een koude motor aardig te verdraaien is, kan dit, dan is de visco koppeling goed.
Bij een warme op bedrijfstemperatuur zijnde motor, zal de visco met fan minder soepel te verdraaien zijn, wel uiteraard met de motor af en het contactsleuteltje er uit.
Merk je daar verschil in, tussen warm en koude motor, er moet een wereld van verschil in zitten, draait de fan met de visco koppeling op beide temperaturen even zwaar, dan is de nieuwe visco koppeling ook defect, dit is de enige manier van testen.
Dus ga dit eens uit testen, beste Jimme.
We horen graag het resultaat van deze test van jou.
Want zoals je het uitlegt, lijkt het er al haast op dat de nieuwe visco koppeling niet helemaal goed is.
Net wat forum lid Beens1 ook al aanhaalde.
met vriendelijke groet,
Ad
Ja, dat zou goed kunnen dat de fan de motor raakt, maar ik kon even niets anders bedenken en lag voor de hand.
Maar beste Jimme, nu moet je eens proberen of de fan met de visco bij een koude motor aardig te verdraaien is, kan dit, dan is de visco koppeling goed.
Bij een warme op bedrijfstemperatuur zijnde motor, zal de visco met fan minder soepel te verdraaien zijn, wel uiteraard met de motor af en het contactsleuteltje er uit.
Merk je daar verschil in, tussen warm en koude motor, er moet een wereld van verschil in zitten, draait de fan met de visco koppeling op beide temperaturen even zwaar, dan is de nieuwe visco koppeling ook defect, dit is de enige manier van testen.
Dus ga dit eens uit testen, beste Jimme.
We horen graag het resultaat van deze test van jou.
Want zoals je het uitlegt, lijkt het er al haast op dat de nieuwe visco koppeling niet helemaal goed is.
Net wat forum lid Beens1 ook al aanhaalde.
met vriendelijke groet,
Ad
Beste AdE39 , ik ben net terug van vakantie, daarom zo laat pas antwoord. Ik heb gedaan wat je hier vertelde en idd de nieuwe visco is ook kapot..Hij draait zwaar met koude en met warme motor.. Ik moet ondertussen nog een en ander vervangen van mijn koeling en servo olie reservoir lekt ook :-) dus ik ga ineens alles vervangen.. waterpomp,spanrollen,oliereservoir,darmen,...en natuurlijk de visco. Ik heb deze wagen van een sterfgeval gekocht en waarschijnlijk heeft de wagen een hele tijd stilgestaan. Alvast bedankt voor de uitleg! mvg Jimme
Hallo beste Jimme,
Dat geeft niets hoor, bter een late reactie dan geen reactie.
Het kan natuurlijk wel eens geburen dat een nieuw onderdeel defect is, daarom controleer ik het nieuwe onderdeel al bij de zaak waar ik het koop.
Sommigen zeggen dan wel eens, vetrtrouw je ons niet, dan zeg ik direct, het gaat er hier niet om dat ik u niet vertrouw, het gaat er bij mij om, dat ik straks niet nog een keer moet rijden voor hetzelfde onderdeel, dat word ook niet vergoed.
Er steekt soms teveel tijd in om heen en weer te rijden, en daar heb ik zo;n gruwelijke hekel aan.
Laat ze dan mar even raar kijken, je bespaart tijd en onkosten die niet vergoed worden, soms moet je wel eens een goede 10 km rijden, en dat is natuurlijk wel enkele reis.
Maar goed dat je het nog eens gecontroleerd hebt, beste Jimme.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Dat geeft niets hoor, bter een late reactie dan geen reactie.
Het kan natuurlijk wel eens geburen dat een nieuw onderdeel defect is, daarom controleer ik het nieuwe onderdeel al bij de zaak waar ik het koop.
Sommigen zeggen dan wel eens, vetrtrouw je ons niet, dan zeg ik direct, het gaat er hier niet om dat ik u niet vertrouw, het gaat er bij mij om, dat ik straks niet nog een keer moet rijden voor hetzelfde onderdeel, dat word ook niet vergoed.
Er steekt soms teveel tijd in om heen en weer te rijden, en daar heb ik zo;n gruwelijke hekel aan.
Laat ze dan mar even raar kijken, je bespaart tijd en onkosten die niet vergoed worden, soms moet je wel eens een goede 10 km rijden, en dat is natuurlijk wel enkele reis.
Maar goed dat je het nog eens gecontroleerd hebt, beste Jimme.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Nu heb ik een nieuwe visco.. geluid weg.. Dus dat is ok
Maar nu heb ik een lek.. ik had 10km gereden met nieuwe visco en kwam net terug thuis(gelukkig) en er kwam stoom uit men rooster. Direct motorkap open gedaan en idd een lek. Nu heb ik het lek nog niet gevonden dus denk ik zoizo al nieuwe waterpomp en thermostaathuis..? Koppakking is goed. Darmen eens bekeken maar daar lijkt het niet te lekken. Misschien expansievat ook vervangen? Kan dit alles door die slechte visco komen? Of had ik al eerder waterpomp moeten vervangen?mvg
Jimme

Jimme
Hallo beste Jimme,
Nee, dit komt niet door de visco, tenzij je te heftig bezig geweest bent, dan zou je misschien de radiateur stuk gemaakt kunnen hebben, of de sok die aan de radiateur zit, waaraan de darmen/slangen gemonteerd zijn, bekijk die ook eens.
ik had onlangs ook een afgeschaeurde sok van de radiateur de bovenste, waaraan de darm/slang gemonteerd zit.
Kon erg moeilijk zien waar het lek zat, maar het natte spoor kwam van de radiateur, en was dus zichtbaar aan de voorzijde van de radiateur, je kan eens voorichtig aan de darm/slang trekken, doe dit wel voorzichtig, met niet al teveel kracht, en bekijk de aanhechting van de sok aandachtig.
Ik weet dus niet waar de vloeistof lekt, bij uw BMW, je kan dit zien onder de auto, of op de plaats op de onderplaat, verwijder deze anders, je kan nu het lek vrij goed lokaliseren, zorg wel dat het koelsysteem geheel gevuld is, en laat anders de motor even draaien.
*** Let wel erg goed op uw veiligheid, zodat u nergens tussen geraakt, met al die draaiende delen van de motor.
Als de waterpomp lekt door de lekboring, dan dient u deze te vervangen.
Thermostaathuis, deze lekken niet zo snel, tenzij er hard tegen gestoten is en misschien is gescheurd.
Expansievat, die kunnen wel eens lekken, maar dat is goed zichtbaar, indien deze lekt, vervang deze door een nieuwe.
Kunt u de lekkage niet vinden, laat het koelsysteem gesloten, en knijp eens in de bovenste radiateurslang, u bouwt op deze wijze iets meer druk op.
Biedt dit nog geen uitkomst, neem dan een afperspompje om het koelsysteem af te persen, u kunt op deze wijze iets meer druk opbouwen op het koelsysteem, waardoor u het lek sneller zal vinden.
Meestal is 1 Bar meer dan voldoende, om het lek te vinden.
Gelukkig, dat de visco nu goed is, maar weer echt jammer, dat u nu een lekkage hebt.
Nog een goede tip van mij:
Als u het lek gevonden hebt, en hersteld heeft, draai de plug uit de motor die onder het uitlaatspruitstuk zit, tap nu de hele motor af, en vul het hele koelsysteem .
Deze handeling is niet nodig, indien u zeker weet dat u het hele systeem met precies dezelfde koelvloeistof, kleuren KVS nooit mengen!
Dit kan tenkoste gaan van de kwaliteit van het koelmiddel, het kan gaan klonteren, wat ik al eens heb gezien, het kan op elkaar gaan reageren, verder kan het zijn, dat de bescherming tegen vorst en corrossie vervalt door het mengen van de verschillende soorten KVS, pas daar altijd goed mee op!
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Nee, dit komt niet door de visco, tenzij je te heftig bezig geweest bent, dan zou je misschien de radiateur stuk gemaakt kunnen hebben, of de sok die aan de radiateur zit, waaraan de darmen/slangen gemonteerd zijn, bekijk die ook eens.
ik had onlangs ook een afgeschaeurde sok van de radiateur de bovenste, waaraan de darm/slang gemonteerd zit.
Kon erg moeilijk zien waar het lek zat, maar het natte spoor kwam van de radiateur, en was dus zichtbaar aan de voorzijde van de radiateur, je kan eens voorichtig aan de darm/slang trekken, doe dit wel voorzichtig, met niet al teveel kracht, en bekijk de aanhechting van de sok aandachtig.
Ik weet dus niet waar de vloeistof lekt, bij uw BMW, je kan dit zien onder de auto, of op de plaats op de onderplaat, verwijder deze anders, je kan nu het lek vrij goed lokaliseren, zorg wel dat het koelsysteem geheel gevuld is, en laat anders de motor even draaien.
*** Let wel erg goed op uw veiligheid, zodat u nergens tussen geraakt, met al die draaiende delen van de motor.
Als de waterpomp lekt door de lekboring, dan dient u deze te vervangen.
Thermostaathuis, deze lekken niet zo snel, tenzij er hard tegen gestoten is en misschien is gescheurd.
Expansievat, die kunnen wel eens lekken, maar dat is goed zichtbaar, indien deze lekt, vervang deze door een nieuwe.
Kunt u de lekkage niet vinden, laat het koelsysteem gesloten, en knijp eens in de bovenste radiateurslang, u bouwt op deze wijze iets meer druk op.
Biedt dit nog geen uitkomst, neem dan een afperspompje om het koelsysteem af te persen, u kunt op deze wijze iets meer druk opbouwen op het koelsysteem, waardoor u het lek sneller zal vinden.
Meestal is 1 Bar meer dan voldoende, om het lek te vinden.
Gelukkig, dat de visco nu goed is, maar weer echt jammer, dat u nu een lekkage hebt.
Nog een goede tip van mij:
Als u het lek gevonden hebt, en hersteld heeft, draai de plug uit de motor die onder het uitlaatspruitstuk zit, tap nu de hele motor af, en vul het hele koelsysteem .
Deze handeling is niet nodig, indien u zeker weet dat u het hele systeem met precies dezelfde koelvloeistof, kleuren KVS nooit mengen!
Dit kan tenkoste gaan van de kwaliteit van het koelmiddel, het kan gaan klonteren, wat ik al eens heb gezien, het kan op elkaar gaan reageren, verder kan het zijn, dat de bescherming tegen vorst en corrossie vervalt door het mengen van de verschillende soorten KVS, pas daar altijd goed mee op!
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Beste Ad, ik heb vanmorgen alles getest zoals je gezegd hebt. Ik heb alles terug op de wagen gemonteerd(had thermostaat gedemonteerd om even te kunnen bekijken). Nu zie ik door het bos de bomen niet meer
Sinds alles er terug op gemonteerd is en koelvloeistof bijgevuld is lekt hij niet meer??! Ik begrijp er niets meer van. Ik heb de motor warm gereden, kwartiertje laten draaien..dit een aantal keer herhaald en mijn temp. blijft perfect in het midden. En op het eerste zicht nergens geen lek te zien. De wagen heef +- 174000km gedaan en steeds goed onderhouden geweest(bmw) Nu weet ik dat er zoizo dingen vervangen moeten worden zoals waterpomp ,spanrollen,v riem.. Maar nu weet ik echt niet meer wat ik nu MOET vervangen en wat niet. Ik ben niet te gierig om hem in de garage binnen te geven maar omdat ik zelf niet weet wat er aan is kunnen ze me allerhande dingen wijsmaken.. Ik heb zeker sleutelervaring maar dit heb ik nog niet meegemaakt
Misschien toch maar binnensteken in de garage? of zelf nog verderzoeken?:-) groetjes en nogmaals vriendelijk bedankt voor de hulp, ik heb al heel wat bijgeleerd ookal heb ik nog geen oplossing .