Toevallig had ik een maand geleden een leen auto van Care (schadeherstelbedrijf) een Suzuki Swift uit 2011 met start stop systeem, belasting vrij, noem het maar op.
Dus ik dacht LEKKER DAN1 gelijk even overal heen rijden!
Ik gooit 20 euro in de tank en ja hoor 200 km op de teller dus ik helemaal blij en zat al te bedenken waar ik de komende 2 weken allemaal heen zou gaan rijden.
Maaaarrrrr en nu komt het, die 200 km's zijn niet zo als bij onze vertroude Bimmertjes echte kilomters maar zijn zo relatief als wat.
Zelfs als je heel rustig (95/100) op de snel weg rijd tikken ze nog dubbelop weg.
Heb echt meerdere keren met verbazing zitten te kijken hoe op een rit van 30 km gewoon 80 km uit de tank kan verdwijnen na een beetje door rijden (130/140)
Op die manier wil ik wel geloven dat mensen denken dat ze een hele zuinige auto hebben als er na een 10tje tanken 100km op het scherm verschijnt, beetje jammer dat er na 40 km al weer 0 staat
Ik ben dus ook naar de Zwarte markt geweest in dat "goedkope rijdende autotje" en dat heeft me 35 euro gekost en geloof het of niet, dat is het exact het zelfde bedrag dat ik kwijt ben in mijn Bimmer cruisend op cruise controle met een gangetje van 130 genietend van de stoelverwarming en de heerlijke comfort.
Dan te bedenken hoe je voor het zelfde geld in een krap hok zit waar je elkaar amper kunt verstaan door het geruis en je met 140 zo ongeveer op de max snelheid zit en die krengen dan gewoon nog meer zuipen als een 3 liter BMW van krap 1,5 ton.
Nee de vergissing om een "zuinige" auto te gaan rijden blijft mij bespaard.
Tevens een paar weken daarna nog een keer een leen auto gehad van Care deze keer een Seat Ibiza, zelfde verhaal.
Om een lang verhaal kort te maken, laat die bmw eens 10 euro meer zuipen op een volle tank, kijk wat je er voor terug krijgt.
En geloof me elke auto zuipt als je niet rustig rijd.