Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bmw 525 Berline

Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..

Bericht door Bmw 525 Berline » 08 feb 2012, 10:49

@Iss:dank je echt man voor ons te waarschuwen want sommige mensen raadden dat mij aan.. "thermostaat vervangen".. . Thx! :D

Wat ik ook wel beetje aan denk is dat het ook gewoon een feit is dat sommige automerken gewoon EEN BETER verwarming hebben als een ander! Dat heb ik toch paar x gemerkt want heb met verschillende merken gereden! Neem nu gelijk een Audi.. die hebben echt heel goede verwarming hoor echt.. zelfs de oudere audi's (audi 80)van rond de jaren 1990 VERWARMEN BETER ALS MIJN 525D van 2004!!!!!

Ik wil er zelfs niets mee zeggen ma.. ken iemand die nog zo'n audi 80 heeft en geloof me.. -15 of niet.. die startte direct van de eerste maal!!!!

tom_il

Bericht door tom_il » 08 feb 2012, 14:15

De warmte die een motor afgeeft is verlies van energie. De moderne diesels van tegenwoordig zoals ook de E60/E61 hebben bijkomende verwarming (meestal electrisch) nodig om het interieur op te warmen omdat zij effecienter zijn en dus minder warmte afgeven dan die oude diesels.
Mijn oude mondeo 1.8i 16V warmde ook supersnel op maar het verbruik was er dan ook naar.

Ook moet je niet vergeten dat de 6 cylinder motoren van BMW heel wat groter is dan een 4cyl 1.6 dieseltje en dus heel wat meer massa moet opwarmen.
Laatst gewijzigd door Gast op 08 feb 2012, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren
525d E61 2007 pre-LCI

Kronos

Bericht door Kronos » 08 feb 2012, 20:25

Ik heb ook even gekeken wat mijn koelvloeistof temperatuur is via het hidden menu. Komt niet boven de 67 graden uit en vandaag op de terug weg van mijn werk zelfs niet boven de 61 graden. Wat zou de normale temperatuur moeten zijn? Rekening houdend met de lage buiten temperatuur van -5? Mijn verwarming doet het daarin tegen wel weer prima.
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

tom_il

Bericht door tom_il » 08 feb 2012, 20:43

Nomaal temp is 90°C. Ik had ook problemen met temp die rond de 70°C bleef hangen. Heb daarna de EGR thermostaat vervangen, momenteel bereikt hij 80°C. In de toekomst wil ik de hoofd thermostaat vervangen.
Laatst gewijzigd door tom_il op 08 feb 2012, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Kronos

Bericht door Kronos » 08 feb 2012, 20:48

Dan is tussen de 61 en 67 dus echt te laag, Dit verklaart wellicht ook mijn hoge diesel verbruik van 1:10 bij normale snelheden op de snelweg van 120. Gelukkig heb ik nog garantie en zal het morgen bij de dealer neerleggen.
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

Bonito Frans

Bericht door Bonito Frans » 08 feb 2012, 21:59

Hallo,

ik herken het probleem ook wel, hoewel wel in mindere mate.
Het wordt wel 'warm' maar als ik hem op 28 graden zet zweet ik er zeker niet uit.
Weinig of geen verschil met 21 graden.

Ik mis de lekkere hete lucht als hert buiten koud is. Het duurt dus ook even voordat de auto warm is.
Nu heb ik stoelverwarming heeeel lekker hoor deze dagen.

Het hidden menu maar eens zoeken naar de temperatuur. (de accu van de INPA laptop is defect, anders ahd het daarmee gekund).
Dan maar eens kijken waar en hoe de thermostaat vervangen.

Iemand ervaring met stuurverwarming?
De schakelaar zit erop, als ik deze indruk gaat er kort een groen lampje branden maar dat is het dan. Geen warm stuur.

Groet'n uut Drenthieland.
Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 08 feb 2012, 22:16

Er zitten er zoals ik al zei 2 op bij de diesels.
De egr thermostaat zit voorop de motor net onder de afdekkap als je de motorkap los hebt kun je hem al zien., tussen de motor en de radiateur.

Hier een link van een filmpje op youtube hoe te doen:

http://www.youtube.com/watch?v=ZhtfKliAkiU" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes en tjah het kan één van de twee thermostaten zijn.
Dus als je nou zegt geen thermostaat vervangen.......
Dat is een kwestie van de boel loshalen en dan zegt het nog niet echt wat.
Ik heb bij mijne eerst de grote thermostaat zelf vervangen dit bleek niet te werken.
Bmw dealer gebeld of dr nog één of andere klep op zat maar ze melden mij dat er maar 1 thermostaat op zat.
Na heel wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat er een tweede thermostaat op zit en dit was bij mij de boosdoener.
Egr thermostaat kost hooguit 40 euro en is simpel zelf te vervangen zie filmpje

OGG530

Bericht door OGG530 » 09 feb 2012, 10:42

iedereen hier al gecontroleerd of er genoeg koelvloeistof in de reservoir zit? en of er ook een straaltje te zien is wanneer de motor loopt?

Aron

Bericht door Aron » 09 feb 2012, 10:50

Heb zelf geen problemen mbt warme lucht..
Enkel bij mn voeten wordt het niet echt warm, maar volgens mij heeft elke 5 er last van of heb ik het mis?
Ik meende gelezen te hebben dat meerdere er last van hadden...(en ja, heb ook al geprobeerd in Idrive instellingen)

boink

Bericht door boink » 09 feb 2012, 11:15

Ik zou even wachten tot het gedaan is met de kou.. Het duurt bij mij zeker 20 kilometer voor mijn indicator op de toerenteller aangeeft dat de boel warm is..

Kronos

Bericht door Kronos » 09 feb 2012, 14:00

Garage gesproken en 61 graden zou momenteel een normale temperatuur zijn, dit zou komen door de rijwind. Het blijft mij gek in het oor klinken, Kou of geen kou, een auto zou toch op zijn normale bedrijfs temperatuur moeten komen.

Is er ook een mogelijkheid om niet de koelvloeistof temperatuur te meten maar de motor temperatuur? Die zou dan nameljk wel op bedrijfstemperatuur moeten staan.

Wellicht toch nog een second opinion vragen bij een andere dealer?
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

Kronos

Bericht door Kronos » 10 feb 2012, 06:58

Rondje dealer gedaan met de vraag of de temperatuur tussen de 61 en 67 graden normaal is.

1. Volgens de eigen dealer was dit normaal met dit koude weer en bleven de koelvloeistof slangen ook koud.
2. Nee meneer dit is niet normaal. Dit moet tegen de 90 graden zijn, Uw thermostaat is denk ik kapot. U zou het kunnen testen om de auto een tijdje stationair te laten draaien. Komt alles dan wel op temperatuur dan is de thermostaat kapot.
3. Eh, eh, moment. Nee meneer dat lijkt ons niet normaal. Er zitten ook twee thermostaten in uw auto.
4. Nee hoor dit is heel normaal. Vraag: moet deze dan niet tegen de 90 graden zijn? Nee hoor dat is veel te hoog en dan gaat het aan de kook. Eh, maar dat is toch pas bij 100 graden en het systeem staat onder druk dus gaat niet aan de kook. Eh ja daar heeft u opzich wel gelijk in maar toch is het goed.

Blijkbaar is de kennis bij de dealer ook niet optimaal en weet ik in iedergeval waar ik heen moet als er een probleem is na de garantie periode.

Kleine test gedaan en zie bij 60 graden even een kleine dip in de temperatuur, daarna loopt deze heeeeel langzaam op naar een 64 a 65 graden deze ochtend (na 40 km rijden) daarnaast is de ring om de toerenteller nog steeds niet helemaal terug gelopen en mogen er nog steeds maar 4300 toeren gedraaid worden. Laat ik de auto een tijdje stationair draaien loopt de temperatuur mooi op.
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

boink

Bericht door boink » 10 feb 2012, 10:24

Is dat dan niet omdat je auto stilstaat dus geen rijwind krijgt? Het duurt bij mij ook 20/30 km voordat de motor beetje op temperatuur is.. Als die dat eenmaal is begint het gewoon lekker warm te worden.. Je moet immers toch een aantal liter olie opwarmen met temperaturen onder 0.

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 10 feb 2012, 11:06

Ik loop ook al tijden met ditzelfde probleem Kronos. Ik heb ook verschillende experts hierover hun mening gevraagd, en een eenduidig antwoord is er niet. Wel weet ik dat ik eerder eens op een buitenlands BMW forum heb gelezen dat iemand met hetzelfde probleem hetzelfde antwoord kreeg bij de dealers, waarna hij besloot toch zelf de thermostaat te vervangen.

Deze bleek inderdaad defect, want de nieuwe thermostaat liet de temperatuur netjes oplopen tot iets onder de 90 graden. Het gevolg was dat de auto ook zuiniger ging rijden.

Ik vind het ook idioot dat de temperatuur zo laag blijft, maar de laatste expert die ik hierover sprak zei dat als de thermostaat open bleef staan de temperatuur niet eens boven de 40 graden uit zou komen.

Geen idee wie ik nu moet geloven. :leip:

Kronos

Bericht door Kronos » 10 feb 2012, 11:07

Ja, uiteraard zal de auto dan warmer worden omdat er dan geen rijwind is. En inderdaad duurt het wel even voordat de auto warm is. Maar als deze niet op de normale bedrijf temperatuur komt is het natuurlijk niet goed. Ik ben wel benieuwd wat anderen als koelwater temperatuur hebben als ze een flink stuk hebben gereden ( 40 a 50 km)
BWM F11 520d Touring
Lotus Elise S2

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”