Motortemperatuur
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motortemperatuur
nieuwe thermostaat gemonteerd
probleem opgelost
en gelukkig ook weer warmte in de auto
probleem opgelost
en gelukkig ook weer warmte in de auto
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Motortemperatuur
@henri,
Heb je nou alleen de egr thermostaat vervangen, of allebei?
Ik ben hier benieuwd naar omdat mijn auto dezelfde kuren vertoont.
Mvg ddv
Heb je nou alleen de egr thermostaat vervangen, of allebei?
Ik ben hier benieuwd naar omdat mijn auto dezelfde kuren vertoont.
Mvg ddv
"_______"
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motortemperatuur
Enkel de EGR thermostaat
Onderdeel nr 11717787870
Kosten ± 35,=
Onderdeel nr 11717787870
Kosten ± 35,=
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Motortemperatuur
Zojuist ook een nieuwe egr thermostaat besteld maar waar zit deze juist en kan ik deze zelf vervangen?
Grtz
Grtz
Laatst gewijzigd door Rene08 op 21 jan 2013, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Re: Motortemperatuur
Ik ben hier ook benieuwd naar, kamp volgens mij met hetzelfde probleem. Na 15 kilometer zijn die streepjes nog niet op het niveau 'warm' en volgens mij is het verbruik ook wat gestegen ten opzichte van vorig jaar.
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motortemperatuur
ok - komt ie dan
Motor Koud !
1. Motor afdek plaat demonteren
2. Zie omcirkelde - daar zit EGR thermostaat
3. Zwart kruisdopje opendraaien - voor lucht er uit te laten of evt vloeistof (bij mij kwam er niets uit)
4. De slang die er boven loopt los maken (T20 dacht ik), want anders kom je niet goed bij het achterste boutje
5. 2x 10mm bout losdraaien
6. Slangen klem losmaken
7. EGR omwisselen en monteren t.o. van losmaken
Max. 15 min heb je hier voor nodig.
Motor Koud !
1. Motor afdek plaat demonteren
2. Zie omcirkelde - daar zit EGR thermostaat
3. Zwart kruisdopje opendraaien - voor lucht er uit te laten of evt vloeistof (bij mij kwam er niets uit)
4. De slang die er boven loopt los maken (T20 dacht ik), want anders kom je niet goed bij het achterste boutje
5. 2x 10mm bout losdraaien
6. Slangen klem losmaken
7. EGR omwisselen en monteren t.o. van losmaken
Max. 15 min heb je hier voor nodig.
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Motortemperatuur
Bedankt voor de uitleg, ziet er niet al te ingewikkeld uit.
Re: Motortemperatuur
Dit weekend naar Utrecht gereden en de motor werd weer niet helemaal warm volgens de ring bij de toerenteller, wel warme lucht in interieur. Straks toch maar eens even proberen in geheime menu OBD te komen en de temperatuur kijken op tijdens de rit naar huis. Risico dat de temperatuur te laag is en de DPF niet meer regenereert. DE regeneratie brom is me ook niet meer opgevallen sinds de vorst...
Anders maar even de EGR thermostaat vervangen... Zit er uit of het zelf goed te doen is. Eerst eens kijken of ik overal kan bijkomen en het juiste gereedschap heb.
Anders maar even de EGR thermostaat vervangen... Zit er uit of het zelf goed te doen is. Eerst eens kijken of ik overal kan bijkomen en het juiste gereedschap heb.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Re: Motortemperatuur
Regeneratie Brom is bij mij ook duidelijk aanwezig.
Probleem wat ik af en toe heb is dat de met de kortere afstanden die ik doe de regerantie cyclus vroegtijdig word afgebroken als hem afzet. Hij gaat dan opnieuw regeneren de keer erop. Alleen krijgt hij dan opnieuw niet zijn cyclus gedaan. Dit kan zo wel een hele week duren.
Vooral met het koude weer valt dit op opdat het langer duur voor de motor op temperatuur is en dan nog eens de tijd voor regeneratie moet je toch al een eindje rijden.
Niet echt geweldig vind ik, ik merk dit ook duidelijk in het verbruik dat omhoog gaat.
Probleem wat ik af en toe heb is dat de met de kortere afstanden die ik doe de regerantie cyclus vroegtijdig word afgebroken als hem afzet. Hij gaat dan opnieuw regeneren de keer erop. Alleen krijgt hij dan opnieuw niet zijn cyclus gedaan. Dit kan zo wel een hele week duren.
Vooral met het koude weer valt dit op opdat het langer duur voor de motor op temperatuur is en dan nog eens de tijd voor regeneratie moet je toch al een eindje rijden.
Niet echt geweldig vind ik, ik merk dit ook duidelijk in het verbruik dat omhoog gaat.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Motortemperatuur
Net in de dashboard display de koeltemperatuur opgezocht na een ritje van 40km -> 69 graden. Wel warme lucht in interieur al vrij snel maar duidelijk te lage bedrijfstemperatuur. Toch maar eens kijken om de EGR thermostaat te vervangen.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:39
Re: Motortemperatuur
Hallo,
Ik heb een paar weken geleden met 6 graden (buiten temperatuur) ook de EGR-thermostaat vervangen. Hij kwam niet boven de 57 graden bij normaal belastend rijden. Na het vervangen steeg hij naar ongeveer 77 - 80 graden. Is dit nu in orde of is 90 graden een must?? Indien dit een must is dan verwacht ik dat de motor-thermostaat ook aan vervanging toe is. Iemand idee??
Ik heb een paar weken geleden met 6 graden (buiten temperatuur) ook de EGR-thermostaat vervangen. Hij kwam niet boven de 57 graden bij normaal belastend rijden. Na het vervangen steeg hij naar ongeveer 77 - 80 graden. Is dit nu in orde of is 90 graden een must?? Indien dit een must is dan verwacht ik dat de motor-thermostaat ook aan vervanging toe is. Iemand idee??
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motortemperatuur
Ik heb nog niet zo een lange stukken gereden maar bij mij kwam ie tot nu toe ook maar tot 79.
Maar het is onder nul buiten en in de auto heb ik de verwarming hoog staan.
Dus ik denk dat dat normaal is
Maar het is onder nul buiten en in de auto heb ik de verwarming hoog staan.
Dus ik denk dat dat normaal is
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Motortemperatuur
idem hier Henri en ayyildiz, maar zoals je gemerkt hebt warmt hij nu stukken sneller op.
Op tot 90°C te geraken zullen we de hoofdthermostaat moeten vervangen. Dit blijkt bijna altijd zo te zijn.
90°C is wel degelijk de normale openingstemp van de hoofdthermostaat. Ik vermoed dat deze temp met ouderdom wat zakt.
Mijn broer zijn mondeo en vader zijn C-max zitten ook rond de 80°C. Beide vrij nieuwe wagens.
Daarom twijfel ik om deze te vervangen. Kan goed zijn dat de 90°C na korte tijd terug die 80°C word.
vermoed niet dat die 10°C het verschil gaan maken.
Op tot 90°C te geraken zullen we de hoofdthermostaat moeten vervangen. Dit blijkt bijna altijd zo te zijn.
90°C is wel degelijk de normale openingstemp van de hoofdthermostaat. Ik vermoed dat deze temp met ouderdom wat zakt.
Mijn broer zijn mondeo en vader zijn C-max zitten ook rond de 80°C. Beide vrij nieuwe wagens.
Daarom twijfel ik om deze te vervangen. Kan goed zijn dat de 90°C na korte tijd terug die 80°C word.
vermoed niet dat die 10°C het verschil gaan maken.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Motortemperatuur
Ik heb vandaag de egr thermostaat vervangen en dit scheelt inderdaad een hoop!
Bedankt voor de tip Henri!
Heb meteen ook mijn gloeibougies en gloeirelais vervangen, aangezien hij bij koud weer niet echt lekker aansloeg.
Mvg ddv
Bedankt voor de tip Henri!
Heb meteen ook mijn gloeibougies en gloeirelais vervangen, aangezien hij bij koud weer niet echt lekker aansloeg.
Mvg ddv
"_______"