Motortemperatuur
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Motortemperatuur
Mij is opgevallen dat motor temperatuur laag blijft
Toestraks N-wegen en autobaan gereden
Buitentemperatuur was wel -5.
Na ongeveer 15min zat ik op de snelweg en bij 170km/h met CC - gaf hij temperatuur aan van 59Gr.
Bij 100 km/h 55Gr.
Enkel bij even goed optrekken stijgt hij beetje maar ook niet echt boven de 65Gr en daalt daarna weer snel
In de staf toen ik bijna thuis zat de temp. ro rond 55 á 57 Gr.
Is dit normaal ? Want dit lijkt me vrij laag?
Ik vraag dit ook omdat ik het verbruik hoog blijf vinden.
Vooral in de lage versnellingen en stadverkeer zit ik makkelijk op 1:7
Verbruikersmeter (onding) staat bij optrekken, hoe rustig ik het ook doe , altijd op max
Toestraks N-wegen en autobaan gereden
Buitentemperatuur was wel -5.
Na ongeveer 15min zat ik op de snelweg en bij 170km/h met CC - gaf hij temperatuur aan van 59Gr.
Bij 100 km/h 55Gr.
Enkel bij even goed optrekken stijgt hij beetje maar ook niet echt boven de 65Gr en daalt daarna weer snel
In de staf toen ik bijna thuis zat de temp. ro rond 55 á 57 Gr.
Is dit normaal ? Want dit lijkt me vrij laag?
Ik vraag dit ook omdat ik het verbruik hoog blijf vinden.
Vooral in de lage versnellingen en stadverkeer zit ik makkelijk op 1:7
Verbruikersmeter (onding) staat bij optrekken, hoe rustig ik het ook doe , altijd op max
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Motortemperatuur
Verbruiksmeter gaat altijd naar max bij optreken. Volkomen normaal.
Die temp zijn veel te koud. Probleem heb ik ook gehad. Bijna zeker EGR thermostaat die open blijft staan, is een probleem wat ze allemaal hebben vroeg of laat en wat door BMW niet word opgemerkt en zelfs genegeerd. Gemakkelijk te vervangen en niet duur. Ik check altijd dat de streepjes op de toerenteller tot hun verste positie staan binnen een paar kilometer indien dit niet gebeurt is meestal de EGR thermostaat stuk.
Eventueel hoofd thermostaat mee vervangen.
Die temp zijn veel te koud. Probleem heb ik ook gehad. Bijna zeker EGR thermostaat die open blijft staan, is een probleem wat ze allemaal hebben vroeg of laat en wat door BMW niet word opgemerkt en zelfs genegeerd. Gemakkelijk te vervangen en niet duur. Ik check altijd dat de streepjes op de toerenteller tot hun verste positie staan binnen een paar kilometer indien dit niet gebeurt is meestal de EGR thermostaat stuk.
Eventueel hoofd thermostaat mee vervangen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Motortemperatuur
De afgelopen dagen werd mijn motor ook niet helemaal warm. De laatste 1 a 2 steepjes bij de toerenteller zakten niet (bleef steken bij 4.500 tpm terwijl hij normaal doorgaat tot 4.600).
Mijn rit is 99% provinciale wegen, dus continue 70-80 in de zesde versnelling (iets van 1.400 toeren).
Vandaag was het niet zo koud (-1.5; vorige dagen -5 tot -7) en zakte te toerentellentemperatuurindicator (3 x woordwaarde? ) wel tot het einde.
Denk niet dat ik mijn EGR hiervoor laat nakijken.
Mijn rit is 99% provinciale wegen, dus continue 70-80 in de zesde versnelling (iets van 1.400 toeren).
Vandaag was het niet zo koud (-1.5; vorige dagen -5 tot -7) en zakte te toerentellentemperatuurindicator (3 x woordwaarde? ) wel tot het einde.
Denk niet dat ik mijn EGR hiervoor laat nakijken.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm
Re: Motortemperatuur
En hoe moet ik dat bij mijn 530i LCI zien ?
Hebben die daar ook wel eens last van?
Ik heb geen lampjes bij mijn toerenteller en heb ook geen temp. meter.
Hebben die daar ook wel eens last van?
Ik heb geen lampjes bij mijn toerenteller en heb ook geen temp. meter.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Motortemperatuur
@Martijn: met een bluetooth OBD module en smartphone kan je de temperatuur van koelvloeistof opvragen.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motortemperatuur
Inderdaad met een OBD Bluetooth kan je dat zien
En ook via Geheimmenu - KMTP Nom nr 7
Waar vindt ik precies de EGR thermostaat ?
Is dat dat Ronde ding met gaasachtig dekseltje waar een met stalen pijpje op gemonteerd zit die naar je EGR gaat ?
En ook via Geheimmenu - KMTP Nom nr 7
Waar vindt ik precies de EGR thermostaat ?
Is dat dat Ronde ding met gaasachtig dekseltje waar een met stalen pijpje op gemonteerd zit die naar je EGR gaat ?
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motortemperatuur
ik heb het al gevonden. EGR th kost 40tientjes
Ik zet er wel een nieuwe in.
Baat het niet, dan schaadt het niet
Ik zet er wel een nieuwe in.
Baat het niet, dan schaadt het niet
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Motortemperatuur
Binnen hoeveel minuten is dat en ook bij deze temperaturen?tom_il schreef:Verbruiksmeter gaat altijd naar max bij optreken. Volkomen normaal.
Die temp zijn veel te koud. Probleem heb ik ook gehad. Bijna zeker EGR thermostaat die open blijft staan, is een probleem wat ze allemaal hebben vroeg of laat en wat door BMW niet word opgemerkt en zelfs genegeerd. Gemakkelijk te vervangen en niet duur. Ik check altijd dat de streepjes op de toerenteller tot hun verste positie staan binnen een paar kilometer indien dit niet gebeurt is meestal de EGR thermostaat stuk.
Eventueel hoofd thermostaat mee vervangen.
Re: Motortemperatuur
Is vrij moeilijk te zeggen, maar een km of 5 max 7 zou hij toch al bijna daar moeten zitten.
Mijn wagen staat wel in een garage.
Vooral de snelheid waarmee de temp omhoog gaat is duidelijk trager wanneer de EGR thermostaat stuk is.
Probleem is idem voor de LCI alleen nog minder zichtbaar.
Sommige hebben wel de flappen voor de radiator die de motor sneller doen warm lopen.
In Pre-LCI zijn deze ook heel af en toe te vinden, is wel een eenvoudigere versie dan de LCI flappen.
ik plan deze flappen in te bouwen in de toekomst, alleen nog niet zeker of ze wel gaan werken, en nog geen info gevonden wat er nodig is om ze aan het werken te krijgen.
Mijn wagen staat wel in een garage.
Vooral de snelheid waarmee de temp omhoog gaat is duidelijk trager wanneer de EGR thermostaat stuk is.
Probleem is idem voor de LCI alleen nog minder zichtbaar.
Sommige hebben wel de flappen voor de radiator die de motor sneller doen warm lopen.
In Pre-LCI zijn deze ook heel af en toe te vinden, is wel een eenvoudigere versie dan de LCI flappen.
ik plan deze flappen in te bouwen in de toekomst, alleen nog niet zeker of ze wel gaan werken, en nog geen info gevonden wat er nodig is om ze aan het werken te krijgen.
525d E61 2007 pre-LCI
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motortemperatuur
Kortom
als ik 15 min heb gereden, en daarna 170 kmh - ook al is het -5 - dan is het niet normaal dat hji maar op 60gr zit.
als ik 15 min heb gereden, en daarna 170 kmh - ook al is het -5 - dan is het niet normaal dat hji maar op 60gr zit.
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Motortemperatuur
Neen dat is niet normaal, toen de mijne stuk was hij na 20km nauwelijks boven de 70°C.
Kan krijg je zeker problemen met je roetfilter, tenmiste als je die nog hebt . Hij gaat namelijk niet willen regeneren bij temp onder de 70°C.
Kan krijg je zeker problemen met je roetfilter, tenmiste als je die nog hebt . Hij gaat namelijk niet willen regeneren bij temp onder de 70°C.
525d E61 2007 pre-LCI
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motortemperatuur
Roetfilter heb ik niet meer
Maar dit kost sowieso extra brandstof als hij thermostaat niet open gaat lijkt me
Maar dit kost sowieso extra brandstof als hij thermostaat niet open gaat lijkt me
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Motortemperatuur
klopt, motor draait niet optimaal en je krijgt nog extra slijtage alsmede roetafzetting.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 21 jan 2013, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
525d E61 2007 pre-LCI
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motortemperatuur
Net nog een keer meting gedaan
Vanaf mijn werk ga ik vrij snelde autobaan op.
Na 12min rijden was de temp 51GR
Daarna laatste stukje stop en go (stoplichten etc..) toen kwam ik tot 57GR
Dus morgen of zondag de nieuwe thermostaat erin
To be continued.....
Vanaf mijn werk ga ik vrij snelde autobaan op.
Na 12min rijden was de temp 51GR
Daarna laatste stukje stop en go (stoplichten etc..) toen kwam ik tot 57GR
Dus morgen of zondag de nieuwe thermostaat erin
To be continued.....
E60 530D 2005 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
Re: Motortemperatuur
Temp moet bij diesel zeker boven de 80 graden C komen! Bij stilstand voor stoplicht misschien 90 graden. Bij 90 graden gaan de grille Flaps los geloof ik (ik heb ze dus weer wel??). Ik had dit probleem ook dat hij maar tot 60 graden C kwam. ARG-thermos vervangen en het war over.
F10 N57N