Motortemperatuur

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Motortemperatuur

Bericht door henri.thijssen » 18 jan 2013, 00:08

Mij is opgevallen dat motor temperatuur laag blijft
Toestraks N-wegen en autobaan gereden
Buitentemperatuur was wel -5.

Na ongeveer 15min zat ik op de snelweg en bij 170km/h met CC - gaf hij temperatuur aan van 59Gr.
Bij 100 km/h 55Gr.
Enkel bij even goed optrekken stijgt hij beetje maar ook niet echt boven de 65Gr en daalt daarna weer snel
In de staf toen ik bijna thuis zat de temp. ro rond 55 á 57 Gr.

Is dit normaal ? Want dit lijkt me vrij laag?

Ik vraag dit ook omdat ik het verbruik hoog blijf vinden.
Vooral in de lage versnellingen en stadverkeer zit ik makkelijk op 1:7
Verbruikersmeter (onding) staat bij optrekken, hoe rustig ik het ook doe , altijd op max
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motortemperatuur

Bericht door tom_il » 18 jan 2013, 08:31

Verbruiksmeter gaat altijd naar max bij optreken. Volkomen normaal.

Die temp zijn veel te koud. Probleem heb ik ook gehad. Bijna zeker EGR thermostaat die open blijft staan, is een probleem wat ze allemaal hebben vroeg of laat en wat door BMW niet word opgemerkt en zelfs genegeerd. Gemakkelijk te vervangen en niet duur. Ik check altijd dat de streepjes op de toerenteller tot hun verste positie staan binnen een paar kilometer indien dit niet gebeurt is meestal de EGR thermostaat stuk.

Eventueel hoofd thermostaat mee vervangen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Tourer
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 nov 2011, 10:48

Re: Motortemperatuur

Bericht door Tourer » 18 jan 2013, 09:04

De afgelopen dagen werd mijn motor ook niet helemaal warm. De laatste 1 a 2 steepjes bij de toerenteller zakten niet (bleef steken bij 4.500 tpm terwijl hij normaal doorgaat tot 4.600).
Mijn rit is 99% provinciale wegen, dus continue 70-80 in de zesde versnelling (iets van 1.400 toeren).

Vandaag was het niet zo koud (-1.5; vorige dagen -5 tot -7) en zakte te toerentellentemperatuurindicator (3 x woordwaarde? :) ) wel tot het einde.

Denk niet dat ik mijn EGR hiervoor laat nakijken.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Motortemperatuur

Bericht door Martijn. » 18 jan 2013, 09:50

En hoe moet ik dat bij mijn 530i LCI zien ?
Hebben die daar ook wel eens last van?

Ik heb geen lampjes bij mijn toerenteller en heb ook geen temp. meter.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
kos.be
Berichten: 297
Lid geworden op: 18 mar 2012, 13:19

Re: Motortemperatuur

Bericht door kos.be » 18 jan 2013, 09:54

@Martijn: met een bluetooth OBD module en smartphone kan je de temperatuur van koelvloeistof opvragen.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Motortemperatuur

Bericht door henri.thijssen » 18 jan 2013, 09:58

Inderdaad met een OBD Bluetooth kan je dat zien
En ook via Geheimmenu - KMTP Nom nr 7

Waar vindt ik precies de EGR thermostaat ?
Is dat dat Ronde ding met gaasachtig dekseltje waar een met stalen pijpje op gemonteerd zit die naar je EGR gaat ?
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Motortemperatuur

Bericht door henri.thijssen » 18 jan 2013, 12:09

ik heb het al gevonden. EGR th kost 40tientjes
Ik zet er wel een nieuwe in.
Baat het niet, dan schaadt het niet
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

superalio

Re: Motortemperatuur

Bericht door superalio » 18 jan 2013, 13:30

tom_il schreef:Verbruiksmeter gaat altijd naar max bij optreken. Volkomen normaal.

Die temp zijn veel te koud. Probleem heb ik ook gehad. Bijna zeker EGR thermostaat die open blijft staan, is een probleem wat ze allemaal hebben vroeg of laat en wat door BMW niet word opgemerkt en zelfs genegeerd. Gemakkelijk te vervangen en niet duur. Ik check altijd dat de streepjes op de toerenteller tot hun verste positie staan binnen een paar kilometer indien dit niet gebeurt is meestal de EGR thermostaat stuk.

Eventueel hoofd thermostaat mee vervangen.
Binnen hoeveel minuten is dat en ook bij deze temperaturen?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motortemperatuur

Bericht door tom_il » 18 jan 2013, 13:39

Is vrij moeilijk te zeggen, maar een km of 5 max 7 zou hij toch al bijna daar moeten zitten.
Mijn wagen staat wel in een garage.

Vooral de snelheid waarmee de temp omhoog gaat is duidelijk trager wanneer de EGR thermostaat stuk is.

Probleem is idem voor de LCI alleen nog minder zichtbaar.
Sommige hebben wel de flappen voor de radiator die de motor sneller doen warm lopen.
In Pre-LCI zijn deze ook heel af en toe te vinden, is wel een eenvoudigere versie dan de LCI flappen.
ik plan deze flappen in te bouwen in de toekomst, alleen nog niet zeker of ze wel gaan werken, en nog geen info gevonden wat er nodig is om ze aan het werken te krijgen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Motortemperatuur

Bericht door henri.thijssen » 18 jan 2013, 15:03

Kortom

als ik 15 min heb gereden, en daarna 170 kmh - ook al is het -5 - dan is het niet normaal dat hji maar op 60gr zit.
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motortemperatuur

Bericht door tom_il » 18 jan 2013, 15:08

Neen dat is niet normaal, toen de mijne stuk was hij na 20km nauwelijks boven de 70°C.

Kan krijg je zeker problemen met je roetfilter, tenmiste als je die nog hebt :) . Hij gaat namelijk niet willen regeneren bij temp onder de 70°C.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Motortemperatuur

Bericht door henri.thijssen » 18 jan 2013, 16:05

Roetfilter heb ik niet meer :)
Maar dit kost sowieso extra brandstof als hij thermostaat niet open gaat lijkt me
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Motortemperatuur

Bericht door tom_il » 18 jan 2013, 16:53

klopt, motor draait niet optimaal en je krijgt nog extra slijtage alsmede roetafzetting.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 21 jan 2013, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Motortemperatuur

Bericht door henri.thijssen » 18 jan 2013, 18:01

Net nog een keer meting gedaan
Vanaf mijn werk ga ik vrij snelde autobaan op.
Na 12min rijden was de temp 51GR
Daarna laatste stukje stop en go (stoplichten etc..) toen kwam ik tot 57GR
Dus morgen of zondag de nieuwe thermostaat erin
To be continued.....
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: Motortemperatuur

Bericht door Lowkey » 18 jan 2013, 23:56

Temp moet bij diesel zeker boven de 80 graden C komen! Bij stilstand voor stoplicht misschien 90 graden. Bij 90 graden gaan de grille Flaps los geloof ik (ik heb ze dus weer wel??). Ik had dit probleem ook dat hij maar tot 60 graden C kwam. ARG-thermos vervangen en het war over.
F10 N57N

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”