Vermogens probleem 320D e46 FL (update)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
050_Rick

Re: Vermogens probleem 320D e46 FL

Bericht door 050_Rick » 24 jan 2013, 13:21

Zoals ik samen met de monteur van de diagnose (niet van bmw) heb kunnen controleren verloopt zowel de turbodruk als de inspuitdruk naar behoren.. En idd het kunnen verschillende sensoren zijn, alleen dan had ik of een foutmelding verwacht, of een vertekend beeld in de drukverloop van bv de turbo.

maar fijn dat je meedenkt en ik neem het mee in mijn zoektocht ! :D

maar ervan uitgaande dat de lmm nu gewoon helemaal in orde is, en ik moet het zoeken in bv een druksensor, dan zal ik deze moeten uitwisselen om het te controleren lijkt me. Dure gokjes zijn dat :P

trouwens hetgeen wat ik zopas neer typte over het swirl flap verhaal ? weet jij/iemand of dat zou kunnen ?

heb namelijk laatst iets gecontroleerd waarover ik niet helemaal tevreden was, als ik mijn vaccuum slang van mijn lammellen van de koelventilator loshaal en blaas of zuig hieraan, dan kan ik gewoon doorblazen en zuigen. Deze vacuum slangen lopen door tot onder mijn inlaatspruitstuk en komen daar uit in een sensor ? kan hem optisch niet zien want zit onder het spuitstuk, maar kon stekker erin zien zitten.. volgens mij had deze sensor 3 aansluitingen voor de vacuumslangen, ik vermoed haast dat dit de sensor is die ook de swirlflaps aanstuurt ? (niet 100% zeker hoor) maar het ging bij erom, als ik een vacuum slang demonteer, mag ik toch nooit het systeem door kunnen blazen ?

050_Rick

Re: Vermogens probleem 320D e46 FL (update)

Bericht door 050_Rick » 25 jan 2013, 18:07

Even een update..

De auto vandaag weer aan de diagnose kast gehad en er zijn nu andere storingen te boven gekomen!

Code001:

4530 Charge-air pressure control
Code002:

3FB1 Air-mass flow sensor
Code003:

3F35 Charge-air tube monitoring at idle

Nou heb ik het vermoeden als ik dit zo lees dat dit duid op de MAP-sensor ? en past dit bij de problemen die ik heb ?

heb vandaag de pressure converters ook uitgewisseld (EGR naar de turbo geplaatst en turbo naar EGR) wat niet heeft mogen helpen..

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 26 jan 2013, 11:59

Niemand ???

AlexS

Bericht door AlexS » 26 jan 2013, 16:10

niet om flauw te doen, maar je doet dit toch samen een monteur? Wat zegt die ervan dan?

Ingaand op je vraag; ik lees fouten in het hele stuk tussen turbo en inlaat. Je krijgt een melding over de drukregeling, de LMM en differentieeldrukmeter. Gevoelsmatig denk ik dan aan LMM of convertor maar t kan ook elektronisch zijn.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 26 jan 2013, 16:37

Nou dan liggen we qua denken redelijk op 1 lijn.. Alleen de lmm is goed, daar zijn nu 3 verschillende in geplaatst en de dealer heeft gezegd dat dat nu klaar is. De converters heb ik gisteren eens omgewisseld omdat het me sterk lijkt dat ze allebei stuk zijn. Echter heeft dit niet geholpen!

Wat betreft het samen met een monteur werken heb je verkeerd begrepen, ik heb zo de contacten om eens de auto aan een pc te koppelen en idd dan wordt er even overlegd wat het kan zijn, en voor zover we dat hebben uitgezocht Hebben we die storingen ook opgelost. :)

Nu is het echter zo dat het probleem nog wel aanwezig is! Vandaar dat ik hem weer bij een ander aan de kast heb gehad en er nu hele andere storingen uitkwamen. En hij kwam ermee dat hij dacht dat het de turbodruk sensor is. Zit ik dan met de MAP sensor in de goede richting ? Of moet ik het heel ergens anders zoeken ?

Dankje voor het meedenken! :D

AlexS

Bericht door AlexS » 26 jan 2013, 16:47

Ik ben alweer ff uit de diesels maar hoe weet je zo zeker dat de turbodruk goed opbouwt? Hoe dan ook, achterop t inlaatspruitstuk zit nog een druksensor en in de metalen aanzuigpijp tussen interkoeler en EGR zit een luchttemp sensor.

Geven die de juiste waarden?

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 26 jan 2013, 20:59

Gaan we asap even checken ! en bedoel je met die druksensor de MAP sensor ? de sensor de de atmosferische druk meet in de inlet manifold ? of bedoel je nog een andere druksensor ?

AlexS

Bericht door AlexS » 26 jan 2013, 21:02

Jij hebt t steeds over een MAP sensor maar in principe worden die niet meer zo gebruikt :) Die sensor die ik bedoel heeft wel een soortgelijke functie overigens, maar werkt samen met de LMM om nauwkeuriger waarden samen te stellen.

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 26 jan 2013, 22:15

Oke! Dan hebben we het denk ik wel over dezelfde!

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=40

Als we elkaar goed begrijpen spreek jij over nummer 16 op het plaatje hierboven??

rob75

Bericht door rob75 » 27 jan 2013, 11:25

Ik ben niet zo'n diesel techneut, maar heb wel eea aan problemen gezien en gehoord. Jouw probleem lijkt me te wijzen naar een niet (goed) werkende variabele turbo. Tenminste, als alle waarden van de sensoren (druk, temperatuur, etc.) goed zijn.

Een diesel werkt op brandstofhoeveelheid en niet op luchtvolume. Dus als de druk voldoende is zou je dit niet verwachten, echter een tekort aan lucht (geometrie klopt niet) bij lage toeren geeft ook een vermogensverlies.

Brandstofdruk is daarbij ook een belangrijke factor. Lastige met dit soort diagnoses is toch het vaststellen van de juiste waardes en controleren met orthodoxe middelen.

Succes,

Rob

AlexS

Bericht door AlexS » 27 jan 2013, 13:08

Rookt de auto zwart bij optrekken en zo ja, bij welk toerental?? Of heb je een roetfilter (volgens mij niet)

Mijn oude 320d had dat onder de 2000 toeren, nooit echt de oorzaak kunnen vinden maar ik verdacht ook de variabele geometrie verstelling. Geen foutmeldingen en veel vervangen zonder resultaat, liep wel als een kogel..

Oh, ja, de druksensor is 16.. op een plaatje eerder meen ik staan de slangen en daarop staat nog die andere sensor.

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 27 jan 2013, 13:29

Nee de auto rookt totaal niet ! Dat is juist het vreemde, heeft hij overigens wel gedaan toen de kapotte lmm er nog in zat wat natuurlijk wel zorgt voor extra vervuiling !

Het schoonmaken van de variabele geometrie, is het daarbij noodzakelijk de turbo te demonteren? Of zijn hier ook werkende toevoegingen aan bijv. Brandstof van bekend? (Geloof hier namelijk zelf niet zo in) maar Miss iemand met goede ervaringen hiermee ? Heb ze al wel geZien op internet specifiek voor variabele geometrie..

En ik zal de sensoren eens gaan inspecteren en eventueel vervangen!

superalio

Bericht door superalio » 07 feb 2013, 10:00

Hoe is dit verhaal afgelopen?
Ben wel benieuwd.

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 08 feb 2013, 17:01

Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost. Inmiddels is de auto alweer aan de diagnose kast geweest waar ook dit keer weer niks bijzonders was te vinden. Alle waardes lijken te kloppen.

Enigste waar een minimaal verschil in zat was de druk sensor, maar volgens de monteur in kwestie niet noemenswaardig.

Het is op dit moment dus een beetje vast gelopen helaas...

AlexS

Bericht door AlexS » 09 feb 2013, 23:36

Compressie goed? Verstuivers goed?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”