Vermogens probleem 320D e46 FL (update)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
050_Rick

Vermogens probleem 320D e46 FL (update)

Bericht door 050_Rick » 21 jan 2013, 18:51

heeft er hier iemand welleens zijn turbo druk gemeten ? De diagnose kast gaf afgelopen weekend tijdens het rijden op zijn max 2.2 bar aan.. lijkt mij aardig hoog (te hoog) en statianair doet die 1 bar. Was al aan het zoeken geweest en het enige wat ik kan vinden is dat de 136pk versie 1.1 bar heeft .. dan lijkt me dat mijn turbo veelste veel doet. :driving:

Ik begreep dat ook de lmm van invloed is op de turbodruk dus iemand die dit bekend in de oren klinkt ? of iemand die iets kan zeggen over deze druk ?
Laatst gewijzigd door 050_Rick op 25 jan 2013, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.

eleulu

Re: Turbodruk 320D e46 FL

Bericht door eleulu » 21 jan 2013, 23:54

is het gechiptt??? softwaretuning???

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 22 jan 2013, 06:55

Ik heb werkelijk geen idee ! Ik heb de auto zo gekocht.. Hoe is dit te achterhalen?

AlexS

Bericht door AlexS » 22 jan 2013, 08:24

2.2 bar is de absolute druk, blijkt wel uit de 1 bar druk (buitenlucht druk) die je bij stationair hebt als de turbo nog geen druk levert. De relatieve turbodruk is dus 1.2 bar, wat als een redelijk normale waarde klinkt. Was dit een piekwaarde of regelt hij dit continu af hierop?
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 22 jan 2013, 09:46

Oke! ik had al zo'n vermoeden, dit is een piekwaarde.. Hij regelt hem tijdens constant rijden terug naar ongeveer 1.8 bar dacht ik.. dus dan zou dat opzich geen verkeerde waarde zijn lijkt mij.

dankje voor je antwoord, kan weer een aantal zaken uitsluiten nu. :shine:

nu alleen nog zien te vinden waarom ik geen vermogen heb ... Kan een lmm het vermogen volledig beperken in deellast ? na mijn mening kan een lmm de auto in die zin beperken dat je rijgedrag nogal zenuwachtig wordt. Dus heb happeren en stotteren in bepaalde toerengebieden, maar het volledig wegblijven van het vermogen lijkt mij sterk. had daar btw al een topic over gestart maar had nog geen reactie mogen ontvangen.

viewtopic.php?f=33&t=31626

Verheeske

Bericht door Verheeske » 22 jan 2013, 12:39

Katalysator dicht, of EGR gruwelijk smerig?
-- Houdoe wanne --

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 22 jan 2013, 12:57

Egr is brandschoon, had hem er al afgehaald & was niet aangekoekt oid. Kat zou idd ook nog kunnen, dan zou ik die even moeten demonteren en dan gaan rijden ! Alleen als die dicht zou zitten, dan blijft het vermogen toch volledig weg en zal dan uiteindelijk niet terug gaan komen ?

Verheeske

Bericht door Verheeske » 22 jan 2013, 15:38

Dan zou het vermogen idd volledig gedempt moeten zijn.

heb je op een gegeven moment wel vermogen? pas na 2500 rpm?
Dan kan het ook aan de converter liggen. (die vacuum regeling van de turbo aanstuurt) of vacuumslangen

LMM kan ook nog steeds de oorzaak zijn. Als je de stekker eraf haalt, is het vermogen dan wel 'constanter'
-- Houdoe wanne --

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 23 jan 2013, 08:46

ja als ik in de eerste versnelling weg rijdt, dan klapt het vermogen er in bij +3000 rpm .. de versnellingen daarop is het vermogen gewoon goed aanwezig. ook beneden de 2000 rpm, maar zo gauw de auto weer in stationair toerental is geweest doet het probleem zich weer opnieuw voor. En wanneer ik de eerste versnelling snel opschakel (lees:+-2300 rpm) gaat het probleem verder in de daarop volgende versnellingen. Moet hierbij dan echt met het gas spelen om vermogen te krijgen. Heel appart probleem.

En wat betreft de converter, optisch heb ik gecontroleerd of ik het stangetje zie bewegen en dat doet hij naar mijn idee goed, ook heb ik het stangetje zelf in en uit laten gaan door er zelf aan te zuigen en ook dit gaat naar mijn idee zoals het hoort.

Vaccuum slangen heb ik voor 75% vernieuwd (de rest kon ik niet zonder bij zonder de inlaatspruitstuk te moeten demonteren. Maar ook hierbij geen gescheurde slangen tegengekomen.

De auto staat nu bij de dealer en er wordt weer een nieuwe lmm geplaatst omdat de monteur overtuigd is dat hier het probleem in zit, wat ik persoonlijk nog niet geheel geloof.. Auto heeft namelijk op dit moment geen enkele fuitcode meer. Afwachten dus!

Verheeske

Bericht door Verheeske » 23 jan 2013, 09:10

ze hoeven ook geen foutcode te geven om niet goed te functioneren
-- Houdoe wanne --

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 23 jan 2013, 09:26

Klopt, ben ik volledig met je eens.

Alleen was de foutcode eerst wel aanwezig en na het vervangen door een Pierburg bleef de fout terugkomen, echter nadat ik (na mijn idee) de orginele Bosch lmm heb gemonteerd verdween de melding maar het probleem blijft. Ik heb de lmm gekocht op mister-auto.nl en volgende de dealer zou dit imitatie zijn en niet gaan werken. Terwijl alles volgens bmw nummers is besteld. maar goed, de dealer zegt dat alleen hun de juiste lmm kunnen bestellen en ik als klant zou daar niet aan kunnen komen. vandaar dat de dealer nu hun lmm gaat plaatsen. :)

Hetgeen wat mij tegenspreekt in dit verhaal is dat ik veel op het internet heb gelezen dat men vanwege de kosten vaak alleen het stiftje vervangt door een lmm van Pierburg, waarom zou dit bij mij dan niet werken en bij de rest wel ? En bestel vervolgens om die reden een lmm :

bosch 0 928 400 527
op bmw nummer : 13 62 7 787 076

Welke vervolgens het probleem nog niet oplost (maar de foutcode wel laat verdwijnen)

Al zou dit imitatie zijn, komt dit dan zo naukeurig dat de auto mijn problemen vertoond ? had eerlijk gezegd dat ik dan een stotterende niet fijn rijdende auto zou hebben, maar de probleem wat ik heb kan ik heel moeilijk koppelen aan de lmm.

050_Rick

Bericht door 050_Rick » 23 jan 2013, 10:23

overigens, heb ik in dillema gestaan over welke lmm ik zou bestellen, ik had de keus uit 2 types Bosch, volgende de bmw nummer kwam ik uit op hetgeen wat er op dit moment op gemonteerd zit met bovenstaande nummers. Echter staat er in de extra informatie gedeelte van het onderdeel dat de type die ik heb ( bosch 0 928 400 527 ) dat die voor een auto zijn met emissie / euro norm 3.. de andere optie was voor een bmw 320d met euronorm 4 en de bijhorende bmw nummer was verschillend met de nummer die ik heb doorgekregen.

Echter staat er wanneer ik mijn voertuiggegevens opvraag via rdw/vwe dat ik euronorm 4 heb .. dat zou betekenen dus dat ik de andere zou moeten hebben, alleen dan klopt de bmw nummer niet haha..

Lekker ingewikkeld maken ze het ! :D

morris

Bericht door morris » 23 jan 2013, 15:53

Verheeske bedoeld de pressure-converters waarschijnlijk, die zitten er 2 op nl 1 voor de aanstuuring van de ERG en idd een voor de actuator die de wastgate aan stuurt en daar heb jij het over.
Die zijn idd wel met elkaar gelinkt maar goede visiuele werking is stationair niet mogenlijk ook al geef je een dot gas.
Ik zou de dealer een LMM laten bestellen en daar ook tevens de bij behorende update laten uitvoeren.
Ik heb bij aankoop van die van mij een soort gelijk probleem gehad,de verkopende garage is toen ook aan het tobbe geweest met LMM's.
Na wat overredingskracht van mij hebben ze uiteindelijk het aan de dealer uit besteed en..... problem solved ;)

050_Rick

Re: Vermogens probleem 320D e46 FL

Bericht door 050_Rick » 24 jan 2013, 11:46

Dankje voor je reactie Morris!

De auto is inmiddels weer in mijn bezit zonder resultaat :( .. De dealer komt er maar niet uit waar het probleem aan ligt, er is nu dus een orginele lmm door de dealer geplaatst, alles wat met het probleem te maken zou kunnen hebben is gecontroleerd, er is bijna 3 uur in totaal mee proef gereden en de monteur in kwestie heeft de auto zelfs voor een langdurige proefrit mee naar huis gehad !

Dit alles mocht niet baten en ze hebben werkelijk geen idee.. Ik heb de auto weer meegenomen want het domweg alles gaan checken en hopen dat we iets vinden verhaal kan ik zelf natuurlijk ook (met ondersteuning van dit forum uiteraard). :duimen:

Echter ben ik wel een beetje ten einde raad! wat zouden nu de punten kunnen zijn welke invloed hebben op dit??!!

De dealer heeft dus een aantal zaken gecontroleerd :

- Luchtmassameter (incl inleren etc.)
- EGR klep
- Variabele geometrie
- Lekkages in turboslangen / intercooler
- andere mogelijke lekkages (waarbij vaccuum systeem niet op de werkorder stond, maar hiervan zelf al 70% vernieuwd)
- en volgens mij nog wat dingen maar dat moet ik thuis even nachecken.

Ik ben dus nu aan het brainstormen over waar ik ga beginnen met mijn zoektocht en kwam uit bij de welbekende swirlflaps. Alhoewel ik na het lezen van het topic daarover meteen weer in twijfel ben gebracht. :hug: (sowieso worden deze swirl flaps op korte termijn verwijderd)!

Ik had bedacht dat als de swirls niet zouden openen dmv het vaccuum zou dat betekenen dat de swirls op eigendruk in het inlaatspruitstuk open zouden moeten gaan wat vervolgens het inhouden zou verklaren, maar ik lees dus net dat de kleppen dmv het vaccuum juist dichtgestuurd worden wat betekend dat al zou dat vacuum daar niet werken de kleppen dus ten aller tijden in de openstand zouden staan. (correct me if i'm wrong)

Dan verder denken in het vaccuum circuit : de hiervoor genoemde pressure converters, de dealer heeft de aansturingen gecontroleerd (Zeggen ze) dus ervan uitgaande dat deze goed werken kan het daar niet aan liggen. Is hier een manier voor om deze zelf te testen op een goede werking ? (anders dan dat ik zoals hierboven genoemd al heb gedaan? :!

Ik zal de topictitel aanpassen / aanvullen aangezien dit niet echt meer over de turbodruk gaat, en om het informatie een beetje centraal te houden lijkt me dit het meest overzichtelijke ! :)

Ik ben benieuwd of er ook maar iemand is hier op het forum die mij kan helpen.

morris

Re: Vermogens probleem 320D e46 FL

Bericht door morris » 24 jan 2013, 12:58

In het begin van dit topic had je het over de turbo druk die al rijdend gemeten is, hoe is de druk opbouw icm de r/pm?
Er kan ook een probleem met de inspuiting zijn,die is afhankenlijk van meerdere faktoren oa de LMM ja... maar ook bv een BDP-sensor of een druk-sensor.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”