Dankje voor je reactie Morris!
De auto is inmiddels weer in mijn bezit zonder resultaat

.. De dealer komt er maar niet uit waar het probleem aan ligt, er is nu dus een orginele lmm door de dealer geplaatst, alles wat met het probleem te maken zou kunnen hebben is gecontroleerd, er is bijna 3 uur in totaal mee proef gereden en de monteur in kwestie heeft de auto zelfs voor een langdurige proefrit mee naar huis gehad !
Dit alles mocht niet baten en ze hebben werkelijk geen idee.. Ik heb de auto weer meegenomen want het domweg alles gaan checken en hopen dat we iets vinden verhaal kan ik zelf natuurlijk ook (met ondersteuning van dit forum uiteraard).
Echter ben ik wel een beetje ten einde raad! wat zouden nu de punten kunnen zijn welke invloed hebben op dit??!!
De dealer heeft dus een aantal zaken gecontroleerd :
- Luchtmassameter (incl inleren etc.)
- EGR klep
- Variabele geometrie
- Lekkages in turboslangen / intercooler
- andere mogelijke lekkages (waarbij vaccuum systeem niet op de werkorder stond, maar hiervan zelf al 70% vernieuwd)
- en volgens mij nog wat dingen maar dat moet ik thuis even nachecken.
Ik ben dus nu aan het brainstormen over waar ik ga beginnen met mijn zoektocht en kwam uit bij de welbekende swirlflaps. Alhoewel ik na het lezen van het topic daarover meteen weer in twijfel ben gebracht.

(sowieso worden deze swirl flaps op korte termijn verwijderd)!
Ik had bedacht dat als de swirls niet zouden
openen dmv het vaccuum zou dat betekenen dat de swirls op eigendruk in het inlaatspruitstuk open zouden moeten gaan wat vervolgens het inhouden zou verklaren, maar ik lees dus net dat de
kleppen dmv het vaccuum juist dichtgestuurd worden wat betekend dat al zou dat vacuum daar niet werken de kleppen dus ten aller tijden in de openstand zouden staan. (correct me if i'm wrong)
Dan verder denken in het vaccuum circuit : de hiervoor genoemde pressure converters, de dealer heeft de aansturingen gecontroleerd (Zeggen ze) dus ervan uitgaande dat deze goed werken kan het daar niet aan liggen. Is hier een manier voor om deze zelf te testen op een goede werking ? (anders dan dat ik zoals hierboven genoemd al heb gedaan?
Ik zal de topictitel aanpassen / aanvullen aangezien dit niet echt meer over de turbodruk gaat, en om het informatie een beetje centraal te houden lijkt me dit het meest overzichtelijke !
Ik ben benieuwd of er ook maar iemand is hier op het forum die mij kan helpen.