Bandenslijtage

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
zimbab
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:28
Locatie: Woerden

Re: Bandenslijtage

Bericht door zimbab » 10 nov 2008, 13:33

Griffendahl schreef:Als jij een rotonde links of rechstaf neemt belast je links meer, je rijdt dan altijd voor elke kwart rechtsom 3x een kwart linksom.

Als jij op de heenweg 1 kwart rechtsom rijdt, moet je op de terug weg alsnog 3 kwart links om en vice versa...
Maar ook twee kwarten rechtsom, namelijk de rotonde op en de rotonde af. Per saldo heb je dan 3 kwarten rechtsom (1 op de heenweg en twee op de terugweg) en 3 linksom (allemaal op de terugweg).
Bij een rotonde rechtdoor nemen, neem je altijd twee kwart linksom...
En twee rechtsom, wederom de rotonde op en de rotonde af. Zou je niet twee kwarten rechtsom hebben dan kan je ook niet rechtdoor gaan.
Volgens mij rijd je derhalve echt veel meer linksom dan rechtsom...

Ik wil niet zeggen dat dit de sleutel is tot het verschil in slijtage, maar mijn pa's 320d heeft wel die oneven slijtage en mijne niet, ik kom per dag (minimaal 120km) hooguit 1 rotonde 2x tegen... Waar mijn pa (40 km per dag) er 4 2x tegen komt... Per saldo komt hij dus 12x zoveel rotondes tegen per gereden km... En verder hebben we niet echt wezenlijke verschillen kunnen ontdekken in de route die oneven slijtage in de hand zouden kunnen werken...

Maar het zou natuurlijk kunnen dat we iets anders essentieels over het hoofd zien...
Het zou nog kunnen dat rotonde op en rotonde af rijden minder wrijving veroorzaakt dan een halve of driekwart ronde op de rotonde zelf. Dat zou ik nu nog als verklaring kunnen bedenken. Verder weet ik het inderdaad ook niet zo.

Wat ik wel weet is dat ik elke dag dus 9x2 tegen kom, dus ik kom hier volgend jaar op terug. :P

Griffendahl

Re: Bandenslijtage

Bericht door Griffendahl » 10 nov 2008, 13:50

Ik snap je redenering, maar ik denk dat die 'rechtsommen' van jouw duidelijk minder significant zijn.. Afhankelijk van de grootte van de rotonde zijn die van kortere duur bij een veel lagere snelheid.

Marc 320d

Re: Bandenslijtage

Bericht door Marc 320d » 10 nov 2008, 19:27

En als je dan kijkt naar het aandeel bochten tov het aandeel rechte stukken als je van A naar B gaat, kom je al rap tot de conclusie dat het geen reet uitmaakt, lijkt me zo...

Griffendahl

Re: Bandenslijtage

Bericht door Griffendahl » 10 nov 2008, 19:30

Dat is uhm... Wel heel kort door de bocht volgens mij :+ :roll:

Rechte stukken zal die idd ook best onderhevig zijn aan slijtage, maar rechte stukken zullen imho niet het verschil maken tussen meer slijtage aan de linker- of de rechterkant :!

Marc 320d

Re: Bandenslijtage

Bericht door Marc 320d » 10 nov 2008, 23:05

Mee eens, waarmee ik ook de voorzichtige conclusie wilde trekken dat het zeer waarschijnlijk niet door een x aantal bochten in een bepaalde richting komt, maar gewoon door een verschil in uitlijning, al dan niet door slijtage aan de ophanging ;)

Griffendahl

Re: Bandenslijtage

Bericht door Griffendahl » 11 nov 2008, 00:06

Is ook zeker een optie, maar stel dat het slijtage is, is het weer interessant om je af te vragen hoe het kan dat een kant daar schijnbaar beduidend meer last van ondervindt dan de andere...

Gebruikersavatar
BoMeWm
Berichten: 1507
Lid geworden op: 18 jul 2008, 09:57

Re: Bandenslijtage

Bericht door BoMeWm » 11 nov 2008, 17:56

Lekke demper aan één kant? :)

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: Bandenslijtage

Bericht door AlpinaDrachten » 17 nov 2008, 19:57

Dit moet gewoon uitlijning zijn.

Er zijn verschillende uitlijn bedrijven die niet heel netjes uitlijnen....

ben je steeds bij dezelfde uitlijnboer? Try onother one.
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

Davi
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jun 2008, 13:45

Re: Bandenslijtage

Bericht door Davi » 17 nov 2008, 20:22

AlpinaDrachten schreef:Dit moet gewoon uitlijning zijn.

Er zijn verschillende uitlijn bedrijven die niet heel netjes uitlijnen....

ben je steeds bij dezelfde uitlijnboer? Try onother one.
Ik heb de eerste keer nadat ik de auto kocht het laten uitlijnen bij de Kwikfit. Beginnersfout......
Daarna naar de Profile gegaan, die hebben het nog een keer gedaan.
En een derde keer uitgelijnd geweest door Breeman in Rotterdam.

Moet toch wel haast goed zijn. Gelet op de slijtagepatroon is het ook geen uitlijning, aangezien de band bijna helemaal netjes recht is afgesleten. Buitenkant iets minder versleten dan binnen, maar nauwelijks verschil.

Ik heb vandaag maar nieuwe achterbandjes erop laten zetten, even kijken hoe lang deze meegaan. Ik heb nu gekozen voor Michelin Primacy HP (225/45 17" 94V) achter, net als voor er al op zat.

Overigens, ik heb de voorbanden laten nameten, en deze zaten op nog zo'n 6,4 mm profiel. Deze gingen er ook 15.000 km geleden op, en hebben dus ca. 2 mm slijtage. Dit zou betekenen dat er zeker wel 45.000 / 50.000 km uit de voorbanden te halen valt. Achter gaat natuurlijk sowieso wat sneller... ben benieuwd!

Gebruikersavatar
nielssie
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:37

Re: Bandenslijtage

Bericht door nielssie » 23 nov 2008, 18:00

Lijkt mij toch echt uitlijnen!! Uitlijnen is niet alleen de verticale stand van het wiel volgens mij, dus als het tov de langs-as scheef staat, zal het profiel gelijkmatig, maar wel overmatig slijten m.i.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”