Maar ook twee kwarten rechtsom, namelijk de rotonde op en de rotonde af. Per saldo heb je dan 3 kwarten rechtsom (1 op de heenweg en twee op de terugweg) en 3 linksom (allemaal op de terugweg).Griffendahl schreef:Als jij een rotonde links of rechstaf neemt belast je links meer, je rijdt dan altijd voor elke kwart rechtsom 3x een kwart linksom.
Als jij op de heenweg 1 kwart rechtsom rijdt, moet je op de terug weg alsnog 3 kwart links om en vice versa...
En twee rechtsom, wederom de rotonde op en de rotonde af. Zou je niet twee kwarten rechtsom hebben dan kan je ook niet rechtdoor gaan.Bij een rotonde rechtdoor nemen, neem je altijd twee kwart linksom...
Het zou nog kunnen dat rotonde op en rotonde af rijden minder wrijving veroorzaakt dan een halve of driekwart ronde op de rotonde zelf. Dat zou ik nu nog als verklaring kunnen bedenken. Verder weet ik het inderdaad ook niet zo.Volgens mij rijd je derhalve echt veel meer linksom dan rechtsom...
Ik wil niet zeggen dat dit de sleutel is tot het verschil in slijtage, maar mijn pa's 320d heeft wel die oneven slijtage en mijne niet, ik kom per dag (minimaal 120km) hooguit 1 rotonde 2x tegen... Waar mijn pa (40 km per dag) er 4 2x tegen komt... Per saldo komt hij dus 12x zoveel rotondes tegen per gereden km... En verder hebben we niet echt wezenlijke verschillen kunnen ontdekken in de route die oneven slijtage in de hand zouden kunnen werken...
Maar het zou natuurlijk kunnen dat we iets anders essentieels over het hoofd zien...
Wat ik wel weet is dat ik elke dag dus 9x2 tegen kom, dus ik kom hier volgend jaar op terug.
