Bandenslijtage
Bandenslijtage
Hallo allen,
Ik heb 15.000 km geleden toen ik de auto kocht een nieuwe achterband laten plaatsen. Dit is een Michelin Pilot Sport. Ik heb toen ook 2 nieuwe voorbanden geplaatst, deze zijn Michelin Premacy. Nu heb ik gisteren mijn achterbanden eens bekeken, en schrok me rot. Het profiel is tot bijna de controle bult weggesleten! Ik heb geen sportieve rijstijl en maak vooral snelweg kilometers.
Dit valt me toch tegen van de achterbanden. De voorbanden echter zijn bijna nieuw... natuurlijk is de BMW achterwielaangedreven, maar dat een hele dure band als de Pilot Sport maar een magere 15.000 km meegaat vind ik toch wel belachelijk!
Wat is jullie ervaring met deze banden? Hoeveel km doen jullie met een setje voor en achter? Wat is ongeveer het verschil? En wat is "NORMAAL"?
Ik heb 15.000 km geleden toen ik de auto kocht een nieuwe achterband laten plaatsen. Dit is een Michelin Pilot Sport. Ik heb toen ook 2 nieuwe voorbanden geplaatst, deze zijn Michelin Premacy. Nu heb ik gisteren mijn achterbanden eens bekeken, en schrok me rot. Het profiel is tot bijna de controle bult weggesleten! Ik heb geen sportieve rijstijl en maak vooral snelweg kilometers.
Dit valt me toch tegen van de achterbanden. De voorbanden echter zijn bijna nieuw... natuurlijk is de BMW achterwielaangedreven, maar dat een hele dure band als de Pilot Sport maar een magere 15.000 km meegaat vind ik toch wel belachelijk!
Wat is jullie ervaring met deze banden? Hoeveel km doen jullie met een setje voor en achter? Wat is ongeveer het verschil? En wat is "NORMAAL"?
Re: Bandenslijtage
Ik heb nu al meer dan 30k gereden met Dunlop SP9000 achterop en die zijn nog hartstikke goed... Gaan volgend jaar weer onder een 3 serie... Niet mijn eigen maar een andere. 15.000 met een band is echt te weinig.
Ik heb er nu al 25 dkm op zitten, en ik komt nog niet eens in de buurt van het slijt bultje, dus 15 valt wel erg tegen
hou het op 30 tot 35 dkm moet je makkelijk kunnen halen

hou het op 30 tot 35 dkm moet je makkelijk kunnen halen

BMW is a pleasure that you never can measure
Het is me trouwens ook opgevallen dat rechts achter sneller slijt dan links achter?! :? Zit hier een logica achter?
Misschien meer rotzooi aan de rechterkant van de weg, en gootjes en putdeksels etc. Lijkt me niet dat dat zoveel uit kan maken, maar is het enige dat ik nu even bedenken kan. Of je moet heel erg vaak dezelfde route rijden (naar werk b.v.) welke gewoonweg meer linkerbochten heeft.
meestal als je op de heenweg veel linkerbochten heb, zijn er op de terugweg weer meer rechterbochten 

Mooi zwart is niet lelijk!
HAHAHA!Guiding schreef:meestal als je op de heenweg veel linkerbochten heb, zijn er op de terugweg weer meer rechterbochten

Oftewel: zeer waarschijnlijk een uitlijningsprobleem. Laat dat eerst even controleren voordat je een nieuwe set banden weer in 15k weg rijdt.
Ik heb ook zo'n 15000Km terug de michelin PS2 laten monteren en achter zit ik nu nog op zo'n 5 - 5,5MM.
De slijtage is bij mij dus minder maar ik vind het zelfs nog steeds hoog (zeer gematigde rijstijl).
Weet nu ook niet of ik volgende keer weer voor deze banden ga kiezen.
Verder wel fijne banden.
KJ
De slijtage is bij mij dus minder maar ik vind het zelfs nog steeds hoog (zeer gematigde rijstijl).
Weet nu ook niet of ik volgende keer weer voor deze banden ga kiezen.
Verder wel fijne banden.
KJ
BMW 318CI 2003 M-Technik II 

Ik heb mijn auto bij de montage van de nieuwe banden laten uitlijnen, en daarna bij de vervanging van de draagarmbus rubbers voor nog een keer. Moet toch wel goed zijn denk ik... maar ik overweeg een Eibach setje, dus dan zal ik dat tegelijk met nieuwe banden laten monteren en meteen uitlijnen...Marc 320d schreef:Oftewel: zeer waarschijnlijk een uitlijningsprobleem. Laat dat eerst even controleren voordat je een nieuwe set banden weer in 15k weg rijdt.
Niet als het rotondes zijn... Dan zijn het op de terugweg ook linkerbochtenGuiding schreef:meestal als je op de heenweg veel linkerbochten heb, zijn er op de terugweg weer meer rechterbochten

zeker geen normale slijtage,
zelf nu 24000 met dunlop sp9000 en pas op 5.8mm profiel resterend van 8mm op nieuwe banden.
en nog geen last van cuppen of ongelijke slijtage.
zelf nu 24000 met dunlop sp9000 en pas op 5.8mm profiel resterend van 8mm op nieuwe banden.
en nog geen last van cuppen of ongelijke slijtage.
Heb al drie setjes Pilot Sport (1xPS1 en 2xPS2) breedsets versleten met een behoorlijk sportieve rijstijl. Maar zelfs dan pers ik toch dik 35k km uit de achterbandjes.
Ben toch altijd voor Michelin gegaan vanwege de slijtvastheid van de band icm. de hoeveelheid grip in plaats van de Pirelli Nero Z (die wel veel grip heeft, maar als een achterlijke slijt), maar dat terzijde.
Die slijtage moet ergens anders vandaan komen: Van driften of met wielspin optrekken zou kunnen? Maar ja, je geeft al aan geen sportieve rijder te zijn...
Ben toch altijd voor Michelin gegaan vanwege de slijtvastheid van de band icm. de hoeveelheid grip in plaats van de Pirelli Nero Z (die wel veel grip heeft, maar als een achterlijke slijt), maar dat terzijde.
Die slijtage moet ergens anders vandaan komen: Van driften of met wielspin optrekken zou kunnen? Maar ja, je geeft al aan geen sportieve rijder te zijn...
BMW - Maßstab für Fahrspaß
Eh...nee toch? Als je linksaf gaat op een rotonde ga je eerst een klein stukje rechtsaf, dan een halve rotonde linksaf en dan weer een klein stukje rechtsaf. Op de terugweg gewoon een kwartslag rechtsaf.Griffendahl schreef:Niet als het rotondes zijn... Dan zijn het op de terugweg ook linkerbochtenGuiding schreef:meestal als je op de heenweg veel linkerbochten heb, zijn er op de terugweg weer meer rechterbochtenMijn vader heeft een route naar het werk met relatief veel rotondes en heeft idd rechts meer slijtage als links. (Of dat echt de werkelijke reden is weet ik niet, maar ik vermoed het wel...)
Bij rechtdoor op een rotonde: stukje rechts, stukje links, stukje rechts.
Per saldo zou het kunnen zijn dat de linker- of rechterkant zwaarder belast wordt, maar dat zou eens goed moeten worden uitgezocht voor we een conclusie kunnen trekken denk ik.
Ik heb zelf trouwens wel veel rotondes op mijn route (10 ongeveer) waarvan ik er twee rechtaf neem (op de heenweg) en één linksaf....de rest rechtdoor.
Als jij een rotonde links of rechstaf neemt belast je links meer, je rijdt dan altijd voor elke kwart rechtsom 3x een kwart linksom.
Als jij op de heenweg 1 kwart rechtsom rijdt, moet je op de terug weg alsnog 3 kwart links om en vice versa... Bij een rotonde rechtdoor nemen, neem je altijd twee kwart linksom...
Volgens mij rijd je derhalve echt veel meer linksom dan rechtsom...
Ik wil niet zeggen dat dit de sleutel is tot het verschil in slijtage, maar mijn pa's 320d heeft wel die oneven slijtage en mijne niet, ik kom per dag (minimaal 120km) hooguit 1 rotonde 2x tegen... Waar mijn pa (40 km per dag) er 4 2x tegen komt... Per saldo komt hij dus 12x zoveel rotondes tegen per gereden km... En verder hebben we niet echt wezenlijke verschillen kunnen ontdekken in de route die oneven slijtage in de hand zouden kunnen werken...
Maar het zou natuurlijk kunnen dat we iets anders essentieels over het hoofd zien...
Als jij op de heenweg 1 kwart rechtsom rijdt, moet je op de terug weg alsnog 3 kwart links om en vice versa... Bij een rotonde rechtdoor nemen, neem je altijd twee kwart linksom...
Volgens mij rijd je derhalve echt veel meer linksom dan rechtsom...
Ik wil niet zeggen dat dit de sleutel is tot het verschil in slijtage, maar mijn pa's 320d heeft wel die oneven slijtage en mijne niet, ik kom per dag (minimaal 120km) hooguit 1 rotonde 2x tegen... Waar mijn pa (40 km per dag) er 4 2x tegen komt... Per saldo komt hij dus 12x zoveel rotondes tegen per gereden km... En verder hebben we niet echt wezenlijke verschillen kunnen ontdekken in de route die oneven slijtage in de hand zouden kunnen werken...
Maar het zou natuurlijk kunnen dat we iets anders essentieels over het hoofd zien...