Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Wing
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 jan 2014, 22:34
Locatie: Elburg

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door Wing » 16 okt 2014, 06:49

Kuupertie schreef:........Ik heb dit laten doen bij http://www.roetfilter-verwijderen.com
Zie ook mijn review op zijn site ....GJ
Even een vraag tussendoor: op de website van dit bedrijf schrijven ze dat je na het verwijderen van de roetfilter beduidend minder brandstof verbruikt. Heb jij dat ervaren? De combinatie met EGR verwijderen en chiptuning vind ik overigens een mooi aanbod ... normaal kost chiptuning al minimaal zo'n € 300,- .. Ik heb nog niet overwogen om chiptuning toe te passen. Maar als ik dit aanbod zo lees, en als ik mijn roetfilter zou verwijderen ....
F31 320DA en E88 120i cabrio

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door tom_il » 16 okt 2014, 08:29

Laat hem uitlezen dit is allemaal gokken.
Uitlezen en daarna gericht je probleem oplossen is je correcte manier van werken.
525d E61 2007 pre-LCI

Kuupertie
Berichten: 783
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door Kuupertie » 16 okt 2014, 19:34

Let op; geen chiptuning maar obd tuning. Mijn brandstofverbruik is gelijk gebleven. Denk dat dat gevolg ook meer samen hangt met de tuni g. Mijne was al getuned; vandaar geen verandering. Vwb de tip van Tom; daar kan ik me gedeeltelijk in vinden. Mijne gaf een druksensor storing. De garage wilde de sensor vervangen. Erwin, van bovenstaande site, las hem nogmaals uit en gaf aan dat veel storingen, veroorzaken door het filter, tot verkeerde conclusies leiden. Voordat Erwin er naar keeek is er behoorlijk wat geld ingegaan door onderzoek en onderdelen zonder resultaat. Na het verwijderen was alles ok. Het hheft ook veel preventieve voordelen en sluit veel storinvsoorzaken uit. Ik heb me voorgenomen om bij elke volgende diesel eerst bij Erwin la gs te gaan. Ik heb al twee keer i ke roetfilter horror beleeft
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

fuseekogel
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door fuseekogel » 17 okt 2014, 06:09

Ik had ook een verstopt roetfilter tijdens mijn vakantie, behalve de melding en het leek een groot turbo gat merkte ik eigenlijk niks. In Kroatie heeft met spul in de uitlaat gespoten voor het roetfilter en deze gereinigd op deze wijze, ik betaalde €200 nog wat hiervoor, inmiddels 10.000 km weer verder en geen enkel probleem. Er is nog iemand hier die dat heeft gedaan in Nederland en volgens mij ook al 10.000 verder is zonder problemen.

Wellicht het overwegen waard, kost een stuk minder en als blijft origineel.

Kuupertie
Berichten: 783
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door Kuupertie » 17 okt 2014, 18:49

Bij mij duurde het 7.000 km (na je beschreven reiniging) voordat de storingen terug kwamen.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door tom_il » 17 okt 2014, 19:18

Verwonderd mij niet, zoals ik toen vermelde is het onmogelijk om de filter zo goed te reinigen .
525d E61 2007 pre-LCI

fuseekogel
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door fuseekogel » 18 okt 2014, 02:22

Het was Bicer03,die het ook heeft laten doen.

Jouw standpunt is volkomen helder Tom, was het in het andere draadje ook al.

Neemt niet weg dat ik geen enkel probleem meer heb tot nu toe. Of ik twijfels had/heb aan de werkzaamheid van het middel ja, maar tot nu toe geen enkel probleem (gelukkig)

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door frazz » 21 okt 2014, 12:35

Op het moment krijg ik ook het controle lampje met de afbeelding van de motor.
Dit onderbouwt wel mijn vermoeden dat het de roetfilter is, samen met het feit dat het incident is opgetreden sinds ik bij die ene benzinepomp langs de weg heb getankt in Marokko.

Ik was er voor gewaarschuwd, maar ja, wat moet je, als je tank bijna leeg is en hoog in de bergen bent, ver weg van snelwegen?

Maar goed. Ik heb van plan om een DCAN kabel aan te schaffen en zelf uit te lezen met de juiste software.
Hopelijk kom ik er achter wat het precies is.

Hoop dit voor zaterdag te hebben gerealiseerd. Ik denk er echt aan om zaterdag de roetfilter te laten verwijderen.

Kuupertie
Berichten: 783
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door Kuupertie » 21 okt 2014, 19:07

Hi.
Neem van mij aan dat je auto diverse sensor storingen aangeeft. Op het moment dat je alle sensoren vervangt, zal je opnieuw storingen krijgen omdat niet de sensoren defekt zijn, maar verkeerde waardes meten.

Zou het mogelijk zijn het filter er tussen uit te halen om een proefrit te maken ?
Heb eigenlijk nog nooit gelezen dat iemand dit gedaan heeft.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door frazz » 22 okt 2014, 09:15

Kuupertie schreef:Hi.
Neem van mij aan dat je auto diverse sensor storingen aangeeft. Op het moment dat je alle sensoren vervangt, zal je opnieuw storingen krijgen omdat niet de sensoren defekt zijn, maar verkeerde waardes meten.

Zou het mogelijk zijn het filter er tussen uit te halen om een proefrit te maken ?
Heb eigenlijk nog nooit gelezen dat iemand dit gedaan heeft.
Hallo Kuupertje,

Ik ben van plan zaterdag bij de garage in de buurt de roetfilter weg laten halen en weg laten programmeren.
Dan wil inderdaad een proefritje maken van minimaal een half uurtje.

Dat de iDrive display het niet doet knaagt ook aan me.
Mijn vrouw is er afgelopen zaterdag van Beverwijk naar Utrecht gereden en terug, terwijl het display de gehele rit aan was.
Dit is vreemd omdat het display al nu een paar weken het niet doet.
Het display is dus afgelopen zaterdag aangegaan en twee weken terug een keer voor een minuut lang.

Maar goed dat is een ander probleem. Eerst maar de roetfilter.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door frazz » 22 okt 2014, 12:01

Update:

Nu is de auto naar een autogarage (die ik ken) in de buurt geweest en na het maken van een ritje door de garagehouder gaf hij aan te denken dat het aan de dieselfilter ligt.
Nu ben ik sceptisch. Heb ik dan echt rotzooi getankt? En kan je turbo inhouden door een verstopte dieselfilter?

Ik hoop dat iemand hier eerder ervaring mee heft of iemand kent met ervaring hiervan.

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door streamline » 22 okt 2014, 12:46

Als je brandstoffilter dichtgeslibt is krijgt het blok ook niet genoeg brandstof. met als gevolg dat je motor niet zijn volledige vermogen op kan wekken. Kan hetzelfde soort effect geven.

En de kwaliteit van Diesel kan idd behoorlijk varieren in het buitenland. Als er bijv bacteriegroei in de installatie van de pomp gezeten dan slibt het hele filter dicht.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door tom_il » 22 okt 2014, 13:26

UITLEZEN en stoppen met gokken.

Kan duizend en een dingen zijn en idd ook de filter, maar ook niet, een goede technieker kan zonder twijfel een hele waslijst van mogelijke oorzaken opnoemen, maar gaat zonder uitlezen er niet aan beginnen. Uitlezen is geen wondermiddel, maar het is het eerste wat je doet. Dan met behulp van dit ga je gericht het probleem aanpakken. Zo niet maak je portemonnee maar open tegen dat hij het juiste onderdeel vervangen heeft.
Uitlezen is de kost niets, duurt niet lang, dus laat dit nu gewoon doen. Zo niet had je beter een simpele auto gekocht.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door frazz » 22 okt 2014, 13:57

tom_il schreef:UITLEZEN en stoppen met gokken.

Kan duizend en een dingen zijn en idd ook de filter, maar ook niet, een goede technieker kan zonder twijfel een hele waslijst van mogelijke oorzaken opnoemen, maar gaat zonder uitlezen er niet aan beginnen. Uitlezen is geen wondermiddel, maar het is het eerste wat je doet. Dan met behulp van dit ga je gericht het probleem aanpakken. Zo niet maak je portemonnee maar open tegen dat hij het juiste onderdeel vervangen heeft.
Uitlezen is de kost niets, duurt niet lang, dus laat dit nu gewoon doen. Zo niet had je beter een simpele auto gekocht.

Het eerste wat er gedaan word is uitlezen. Daar was ik ook niet van plan van af te wijken.
De garagehouder heeft al toe gezegd dit gratis te doen voor me, waarna we verder gaan kijken wat de beste mogelijke oorzaak is, zoals jij beschrijft.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).

Bericht door tom_il » 22 okt 2014, 18:27

Mooi, hou er wel rekening mee deze best BMW apparatuur neemt om hem uit te lezen. Zo niet gaan de fouten niet allemaal naar boven komen. Een BMW breng je best binnen bij een BMW specialist.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”