Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Hallo Jongens!
In Augustus ben ik op vakantie geweest en heb in de bergen van Marokko gereden met mijn E60 520D (handbak) uit 2006.
Het ging vrijwel de hele vakantie goed, tot de laatste paar dagen wanneer ik ging tanken bij een shell langs de weg.
Die avond heb ik zo een 300KM door de bergen gereden van stad naar stad en merkte ineens dat mijn turbo niet meer aansloeg.
Mij is verteld dat het zou kunnen komen door illegale Algerijnse diesel.
Dus ik dacht: "Oh, ok, dat tank ik dan zo weg."
Nu nog steeds met wegvallende turbo. En het lijkt erger te worden.
In zijn 2 kan ik wel doortrekken tot de 3/4k toeren, maar in zijn 3 word het al lastig.
Hij houd in zodra die bij de 2500/3000K komt.
Voor de vakantie heb ik een meting kunnen doen met een topsnelheid van 220 KM/PU
Nu haalt die de 130 met veel moeite, daarnaast is sinds een paar dagen ook het display weggevallen.
Heeft iemand dit wel eens gehad?
En weet iemand hoe ik een simpele diagnose kan stellen?
Bij voorbaat hartelijk dank.
In Augustus ben ik op vakantie geweest en heb in de bergen van Marokko gereden met mijn E60 520D (handbak) uit 2006.
Het ging vrijwel de hele vakantie goed, tot de laatste paar dagen wanneer ik ging tanken bij een shell langs de weg.
Die avond heb ik zo een 300KM door de bergen gereden van stad naar stad en merkte ineens dat mijn turbo niet meer aansloeg.
Mij is verteld dat het zou kunnen komen door illegale Algerijnse diesel.
Dus ik dacht: "Oh, ok, dat tank ik dan zo weg."
Nu nog steeds met wegvallende turbo. En het lijkt erger te worden.
In zijn 2 kan ik wel doortrekken tot de 3/4k toeren, maar in zijn 3 word het al lastig.
Hij houd in zodra die bij de 2500/3000K komt.
Voor de vakantie heb ik een meting kunnen doen met een topsnelheid van 220 KM/PU
Nu haalt die de 130 met veel moeite, daarnaast is sinds een paar dagen ook het display weggevallen.
Heeft iemand dit wel eens gehad?
En weet iemand hoe ik een simpele diagnose kan stellen?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Re: Help! Wegvallende Turbo.
Een turbo valt alleen niet weg.
Begin maar eerst met uitlezen met de juiste spullen.
Over welk display heb je het?
Begin maar eerst met uitlezen met de juiste spullen.
Over welk display heb je het?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Excuus, ik bedoel het iDrive display.
En nogmaals excuus, met 'wegvallen' bedoel ik 'inhouden'
Ik geef een voorbeeld:
Ik wil invoegen naar de snelweg en schakel van 3 naar 4 en trap vervolgens op het gaspedaal.
De toerenteller daalt bij het schakelen en de BMW trekt goed door tot 2500/3000 toeren en dan ineens alsof die teruggeduwd wordt.
Vanaf de 2500/3000 toeren trekt die gewoon te langzaam door zonder kracht.
Tot je weer verder schakelt, uiteindelijk haal ik de 130/140 maximaal in zijn 6.
Ik heb een vergelijkbaar situatie gevonden op youtube, maar zal zelf wel een filmpje maken richting huis.
https://www.youtube.com/watch?v=Rep5AkYhQoY[/youtube]
Edit: De youtube tag blijkt niet te werken, vandaar zo: https://www.youtube.com/watch?v=Rep5AkYhQoY
Ik heb deze bak sinds Januari 2014 en reed perfect. Ik rijd er vrij netjes in, soms wat sportief, maar niet gek.
Het spijt me, ik heb niet de juiste spullen en ben wat betreft uitlezen nog een leek.
Maar, zou het zeker willen leren en aanschaffen.
En nogmaals excuus, met 'wegvallen' bedoel ik 'inhouden'
Ik geef een voorbeeld:
Ik wil invoegen naar de snelweg en schakel van 3 naar 4 en trap vervolgens op het gaspedaal.
De toerenteller daalt bij het schakelen en de BMW trekt goed door tot 2500/3000 toeren en dan ineens alsof die teruggeduwd wordt.
Vanaf de 2500/3000 toeren trekt die gewoon te langzaam door zonder kracht.
Tot je weer verder schakelt, uiteindelijk haal ik de 130/140 maximaal in zijn 6.
Ik heb een vergelijkbaar situatie gevonden op youtube, maar zal zelf wel een filmpje maken richting huis.
https://www.youtube.com/watch?v=Rep5AkYhQoY[/youtube]
Edit: De youtube tag blijkt niet te werken, vandaar zo: https://www.youtube.com/watch?v=Rep5AkYhQoY
Ik heb deze bak sinds Januari 2014 en reed perfect. Ik rijd er vrij netjes in, soms wat sportief, maar niet gek.
Het spijt me, ik heb niet de juiste spullen en ben wat betreft uitlezen nog een leek.
Maar, zou het zeker willen leren en aanschaffen.
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Wegvallend vermogen (soortement begrenzing) lijkt mij meer op een defecte LMM (luchtmassameter); "vroegâh" heb ik datzelfde gedrag bij mij Golf TDI gehad. Nieuw LMM en gaan als de brandweer.
Defecte turbo uit zich ook al bij lagere toerentallen (hij grijpt al vol in vanaf 1200/1400 toeren), en echt compleet vermogen weg over geheel toerengebied.
Uitlezen geeft de juiste oorzaak.
Het lijkt mij dat dit geheel losstaat van je probleem met Idrive.
Defecte turbo uit zich ook al bij lagere toerentallen (hij grijpt al vol in vanaf 1200/1400 toeren), en echt compleet vermogen weg over geheel toerengebied.
Uitlezen geeft de juiste oorzaak.
Het lijkt mij dat dit geheel losstaat van je probleem met Idrive.
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Hallo Robert,
Dank voor je reactie.
Ik zal eens kijken waar ik uitlees gereedschap kan aanschaffen.
Misschien laat ik het door de garage uitlezen.
Dank voor je reactie.
Ik zal eens kijken waar ik uitlees gereedschap kan aanschaffen.
Misschien laat ik het door de garage uitlezen.
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Ik denk luchtmassameter.
tip, uit laten lezen door een specialist , zal vast een fout code in de computer staan.
succes
tip, uit laten lezen door een specialist , zal vast een fout code in de computer staan.
succes
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Je kan de stekker even van de luchtmassameter aftrekken om te kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Dan weet je direct of het de luchtmassameter is of dat er toch nog wat anders aan de hand is.
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Wat is je budget?frazz schreef:Hallo Robert,
Dank voor je reactie.
Ik zal eens kijken waar ik uitlees gereedschap kan aanschaffen.
Misschien laat ik het door de garage uitlezen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Roetfilter ?
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Jep, je roetfilter zit verstopt! Dan houdt hij in vanwege te veel tegendruk en dat is wat je merkt.
Niet te lang mee door blijven rijden, want dan heb je grote kans op een gescheurd uitlaatspruitstuk.
Mvg ddv
Niet te lang mee door blijven rijden, want dan heb je grote kans op een gescheurd uitlaatspruitstuk.
Mvg ddv
"_______"
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Denk ik ook dat roetfilter is.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Onafhankelijke van of dat nu de oorzaak is of niet; neem die 500 euro in de hand en ram je roetfilter er uit.
Ik heb mijn voorgenomen dit bij elke diesel die ik koop te doen.
Die dingen veroorzaken zoveel onvindbare ellende, schade en kosten.
Ik heb mijn voorgenomen dit bij elke diesel die ik koop te doen.
Die dingen veroorzaken zoveel onvindbare ellende, schade en kosten.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Hallo allen.
Het doet zo een pijn als je in een E60 2006 rijdt, en je wil invoegen op de snelweg, en hij doet maar niks.
Maar goed, ik lees hier twee gesuggereerde oorzaken, LMM of Roetfilter.
Ik wil wel de roetfilter er uit halen. Vraag me af of ik dit zo zelf kan doen, zo niet of dat zo gepiept is bij een kwik fit of o.a.
En als dat het niet is, dan de LMM te laten checken na uitlezen.
@Source: Mijn budget... 50 euro? Kan ik het dan uitlezen met mijn MacBook bijvoorbeeld?
Excuses voor mijn gebrek aan kunde, maar voor de BMW had ik nooit interesse gehad in auto's
Wat een BMW wel niet met je doet.
Het doet zo een pijn als je in een E60 2006 rijdt, en je wil invoegen op de snelweg, en hij doet maar niks.
Maar goed, ik lees hier twee gesuggereerde oorzaken, LMM of Roetfilter.
Ik wil wel de roetfilter er uit halen. Vraag me af of ik dit zo zelf kan doen, zo niet of dat zo gepiept is bij een kwik fit of o.a.
En als dat het niet is, dan de LMM te laten checken na uitlezen.
@Source: Mijn budget... 50 euro? Kan ik het dan uitlezen met mijn MacBook bijvoorbeeld?
Excuses voor mijn gebrek aan kunde, maar voor de BMW had ik nooit interesse gehad in auto's
Wat een BMW wel niet met je doet.

Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Roetfilter verwijderen kan je zelf.
Uit programmeren waarschijnlijk niet....ook kwikfit niet.
Ik heb dit laten doen bij www.roetfilter-verwijderen.com
Zie ook mijn review op zijn site
Gelijk EGR dicht en OBD tuning.
Scheelt op termijn geld.
GJ
Uit programmeren waarschijnlijk niet....ook kwikfit niet.
Ik heb dit laten doen bij www.roetfilter-verwijderen.com
Zie ook mijn review op zijn site
Gelijk EGR dicht en OBD tuning.
Scheelt op termijn geld.
GJ
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Roetfilter kan ik voor je weg programmeren.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.