318IS touring Circuitknaller??
Re: BMW '99 316I Touring -->318I 3 Mei Swappen maar!
Inmiddels heeft de auto een nieuw Navigatie systeem VDO Ms4400 +CD wisselaar.
Ondertussen druppelen de pakketjes binnen met onderdelen. de gehele lijst:
-Motor olie
-Bak olie
-KVS
-Luk Koppelingsset
-Hardyschijf
-Brandstoffilter
-Oliefilter
-Luchtfilter
-Interieurfilter
-Stuurbekrachtigingsolie
-Beide Multiriemen
-Bougies
-Carterpakking
Ik zit ook te kijken voor misschien een kleppendekselpakking en een koppakking maar eerst wil ik kijken of het allemaal werkt. Mocht hij bij een van de 2 lekken kan ik die later vervangen.
Dit alles wil ik tijdens de swap gaan vervangen. De interieurfilter heb ik al gedaan.
enige waar ik nu nog mee stoei is het ISN nummer uit de nieuwe ecu te halen zodat ik de ews kan synchorniseren.
Op 3 mei gebeurd alle pret, het doel is dan ook om het in een dag af te krijgen.
Ik zal foto's maken tijdens de swap en voor en na. Dit zal ik posten na dat de swap volledig gedaan is
Ondertussen druppelen de pakketjes binnen met onderdelen. de gehele lijst:
-Motor olie
-Bak olie
-KVS
-Luk Koppelingsset
-Hardyschijf
-Brandstoffilter
-Oliefilter
-Luchtfilter
-Interieurfilter
-Stuurbekrachtigingsolie
-Beide Multiriemen
-Bougies
-Carterpakking
Ik zit ook te kijken voor misschien een kleppendekselpakking en een koppakking maar eerst wil ik kijken of het allemaal werkt. Mocht hij bij een van de 2 lekken kan ik die later vervangen.
Dit alles wil ik tijdens de swap gaan vervangen. De interieurfilter heb ik al gedaan.
enige waar ik nu nog mee stoei is het ISN nummer uit de nieuwe ecu te halen zodat ik de ews kan synchorniseren.
Op 3 mei gebeurd alle pret, het doel is dan ook om het in een dag af te krijgen.
Ik zal foto's maken tijdens de swap en voor en na. Dit zal ik posten na dat de swap volledig gedaan is
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: BMW '99 316I Touring -->318IS 3 Mei Swappen maar!
Het swappen is gebeurd!
Geen tijd gehad tussendoor om de update te maken maar hier is hij dan.
De swap is op de dag zelf nog gelukt alleen heb ik hem snachts toch moeten laten staan ivm coolings problemen(luchtbel uiteindelijk)
Dit verhaal zal ik deze week verder aanvullen maar wil jullie alvast laten meesmullen dmv foto's
Er zijn nog een paar kleine dingen die nog gedaan moeten worden zoals:
- Airco vullen en riem er op zetten
- Traction control werkt niet ivm ander vin nummer word om programmeren.
- Hitteschild terug plaatsen (vergeten)
- Nieuwe onderplaat bestellen voor de veiligheid
- de inlaatbox zuigt op het moment warme lucht aan hiervoor moet ik nog de m44 inlaat buis kopen
- Nieuwe knipperlicht glazen (deze zijn er op de snelweguitgevallen
) Zit toch weer te denken over halogeenkleur angeleyes koplampen
Geen tijd gehad tussendoor om de update te maken maar hier is hij dan.
De swap is op de dag zelf nog gelukt alleen heb ik hem snachts toch moeten laten staan ivm coolings problemen(luchtbel uiteindelijk)
Dit verhaal zal ik deze week verder aanvullen maar wil jullie alvast laten meesmullen dmv foto's
Er zijn nog een paar kleine dingen die nog gedaan moeten worden zoals:
- Airco vullen en riem er op zetten
- Traction control werkt niet ivm ander vin nummer word om programmeren.
- Hitteschild terug plaatsen (vergeten)
- Nieuwe onderplaat bestellen voor de veiligheid
- de inlaatbox zuigt op het moment warme lucht aan hiervoor moet ik nog de m44 inlaat buis kopen
- Nieuwe knipperlicht glazen (deze zijn er op de snelweguitgevallen

Laatst gewijzigd door Sjeppie op 18 dec 2015, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: BMW '99 316i Touring --> Nu toch echt een 318iS

Goed bezig, ga je de remmerij ook aanpassen?
Hij zal verder een stuk levendiger aanvoelen met het 318iS blok

BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
Re: BMW '99 316i Touring --> Nu toch echt een 318iS
Eerst volgende zijn de roest plekjes, daarna ga ik even kijken. Het blijft een daily geen racebak. De remmerij die er nu in zit is het zelfde als die van een 318is.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: BMW '99 316i Touring --> Nu toch echt een 318iS
Ondertussen weer een tijdje verder en weer genoeg veranderd aan de Touring.
Al tijden was ik op zoek naar Mat zilveren tellerringen, uiteindelijk besteld via ebay uit thailand. Helaas paste ze niet perfect dus heb ik wel wat lijm moeten gebruiken maar het resultaat ben ik erg tevreden over.
De Remmen achter bleven de laatste tijd maar aanlopen gecombineerd met de handrem die bijna niks meer deed vond ik het toch echt maar tijd om de hele Remerij achter te vervangen. bij het openmaken kwam ik achter het probleem. Een van de ijzeren pinnen die de schoenen op zijn plek houd was compleet verbogen en viel ook naar beneden toen de schijf los kwam. Buiten dat de blokken duidelijk een keer te heet waren geworden, de remschoen schuin af was gesleten waren de schijven volgens mij lichtelijk krom. Dit allemaal vervnagen door TRW schoenen, blokken en schijven. Handrem gesteld en toen was het allemaal weer piekfijn.




Ook had ik een tweedehands thermostaathuis gekocht aangezien het huis wat er nu op gemonteerd zat gebroken pinnen had, daardoor kon er geen thermostaat in. helaas bleek de 2de handse lek, zelfs met mijn vloeibare pakking kunsten. Hierbij een nieuwe aangeschaft en geen lekkage sindsdien. De auto start nu ook weer normaal en bokt niet meer tot leven als hij een dag stil heeft gestaan (niet verwacht dat het daar door kwam).
Ik ben nu aan het rond shoppen waar ik goedkoop mijn airco kan laten vullen want deze is nog steeds leeg.
Daarna word het sparen voor achterbanden en het roest wegwerken.
Al tijden was ik op zoek naar Mat zilveren tellerringen, uiteindelijk besteld via ebay uit thailand. Helaas paste ze niet perfect dus heb ik wel wat lijm moeten gebruiken maar het resultaat ben ik erg tevreden over.
De Remmen achter bleven de laatste tijd maar aanlopen gecombineerd met de handrem die bijna niks meer deed vond ik het toch echt maar tijd om de hele Remerij achter te vervangen. bij het openmaken kwam ik achter het probleem. Een van de ijzeren pinnen die de schoenen op zijn plek houd was compleet verbogen en viel ook naar beneden toen de schijf los kwam. Buiten dat de blokken duidelijk een keer te heet waren geworden, de remschoen schuin af was gesleten waren de schijven volgens mij lichtelijk krom. Dit allemaal vervnagen door TRW schoenen, blokken en schijven. Handrem gesteld en toen was het allemaal weer piekfijn.




Ook had ik een tweedehands thermostaathuis gekocht aangezien het huis wat er nu op gemonteerd zat gebroken pinnen had, daardoor kon er geen thermostaat in. helaas bleek de 2de handse lek, zelfs met mijn vloeibare pakking kunsten. Hierbij een nieuwe aangeschaft en geen lekkage sindsdien. De auto start nu ook weer normaal en bokt niet meer tot leven als hij een dag stil heeft gestaan (niet verwacht dat het daar door kwam).
Ik ben nu aan het rond shoppen waar ik goedkoop mijn airco kan laten vullen want deze is nog steeds leeg.
Daarna word het sparen voor achterbanden en het roest wegwerken.
Laatst gewijzigd door Sjeppie op 18 dec 2015, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: BMW '99 316i Touring --> Nu toch echt een 318iS
Nette Touring!
Leuk om zelf te doen zo'n kleine updates aan je wagen (remmen en ringen etc). Knap werk met de motorswap
Leuk om zelf te doen zo'n kleine updates aan je wagen (remmen en ringen etc). Knap werk met de motorswap


Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: BMW '99 316i Touring --> Nu toch echt een 318iS
Ziet er goed uit, lekker bezig...... 

- matthyssie
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:14
- Locatie: Fryslân
Re: BMW '99 316i Touring --> Nu toch echt een 318iS
Toffe swap. Hoe heb je het nou opgelost met je EWS?
Ps. Zijn je originele nieren nog een beetje netjes?
Ps. Zijn je originele nieren nog een beetje netjes?
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'
Re: BMW '99 316i Touring --> Nu toch echt een 318iS
Het isn nummer van de nieuwe ecu in het ews systeem gezet daarna deed alles zijn werk. Enige is dat het ews systeem zegt dat de ecu rejected is, maar toch werkt alles. Kan mij herinneren dat dat er ook stond ten tijde van de oude situatie.
De nieren zijn nog in dezelfde staat zoals er in zaten.
De nieren zijn nog in dezelfde staat zoals er in zaten.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
- matthyssie
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:14
- Locatie: Fryslân
Re: BMW '99 316i Touring --> Nu toch echt een 318iS
Hoe zet je dit nummer er in?
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'
Re: BMW '99 316i Touring --> Nu toch echt een 318iS
Dit kan via INPA en de andere programeer software van BMW. Zelf heb ik dus INPA gebruikt. Wanneer je in de het EWS systeem zit met INPA staat er een tabje om de ISN in tevoeren voor het EWS systeem, daar verander je de code naar de code die je uit de ecu hebt gehaald (ook met inpa uitleesbaar). Thats it!
Dit werkt trouwens alleen bij een E36 omdat de facelift e36's EWS II hebben. nieuwere modellen hebben EWS III of hoger en daar is het niet zo makkelijk te doen. Daar zul je de Ecu om moeten programmeren, of natuurlijk sleutels, contact en ews module overnemen met de ecu.
Dit werkt trouwens alleen bij een E36 omdat de facelift e36's EWS II hebben. nieuwere modellen hebben EWS III of hoger en daar is het niet zo makkelijk te doen. Daar zul je de Ecu om moeten programmeren, of natuurlijk sleutels, contact en ews module overnemen met de ecu.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
- matthyssie
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:14
- Locatie: Fryslân
Re: BMW '99 316i Touring --> Nu toch echt een 318iS
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je ook simpelweg de stekker van de EWS kunt lostrekken, de 2 dikke kabels kunt verbinden en klaar? Startonderbreker of niet maakt me niks uit.
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'
Re: BMW '99 318iS Touring
Heb ik ook wat dingen van gelezen al heb ik er geen ervaring mee. Ik wilde graag mijn EWS systeem intact houden dus heb ik voor deze manier gekozen.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: BMW '99 318iS Touring
Helaas bij het airco vullen er achter gekomen dat er een groot lek in het systeem zit. Dat word dus waarschijnlijk zonder airco naar de Ring rijden
Heeft iemand een idee hoe je gemakkelijk alle leidingen kan testen op lekken (gewoon die fluorescerende kleur?) condensator lijkt me erg onwaarschijnlijk aangezien we daar netjes mee om zijn gegaan bij de swap.

|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|
Re: BMW '99 316i Touring --> Nu toch echt een 318iS
Airco overlaten aan een specialist.
oftewel STEK gekeurd bedrijf.
bij onzorgvuldig werk is er snel voor veel geld kapot.
bovendien is de kans dat er R134A, R407C, R407F of R410A in je systeem zat/zit.
dit is schadelijk voor jou en het milieu.
het is maar een tip.
oftewel STEK gekeurd bedrijf.
bij onzorgvuldig werk is er snel voor veel geld kapot.
bovendien is de kans dat er R134A, R407C, R407F of R410A in je systeem zat/zit.
dit is schadelijk voor jou en het milieu.
het is maar een tip.
