[E46] Ombouw 2.2L naar 2.5/3L

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Niels

Re: [E46] Ombouw 2.2L naar 2.5/3L

Bericht door Niels » 14 mar 2009, 01:44

Ik kijk altijd altijd op:

http://bmwfans.info/

en

http://www.hbase.nl

Om te zien welke onderdelen overeenkomen.

De bak lijkt me hetzelfde maar het achterdiff kon wel eens anders zijn. Verder moet je een motor nemen compleet met spruitstukken, computer en draadboom vanaf de zekeringkast lijkt me. Vanuit een kaal blok bezig gaan lijkt me erg veel puzzel werk. Een 2.5 lijkt mij niet interessant, ik zou zeker voor een 3.0 gaan indien je toch gaat swappen. Echter als je met wat relatief kleine aanpassingen 200pk kunt scoren dan deed ik dat al vind ik het wel wat veel voor een chippie ;)

bulldogg

Bericht door bulldogg » 14 mar 2009, 13:30

Dit onderwerp zie ik ook vaker op E46forum voorbij komen met meestal het conclusie; het loont zich niet.
In het algemeen als je meer vermogen wilt hebben dan zal je of een andere auto moeten kopen of denken aan compressor/turbo tuning en dat kost mucho €€€!, denk maar eens aan vanaf €6000
Je kunt natuurlijk kijken naar een betere luchtinlaatspruitstuk(van een 3L m54), schrick nokkenassen, ander spruitstuk, uitlaat, lichtere pullies en custom chiptuning, zelfs dan moet je denken aan max 30-40 pk extra en veel €€€

Jussi

Bericht door Jussi » 14 mar 2009, 16:40

Ik ga waarschijnlijk het project toch nog maar even in de kast zetten. Ik ga beginnen met een Ram-air icm een remap en eens kijken wat voor waarden ik daarmee behaal.
Ik post mijn bevindingen hier dan wel.

Mvg,

Mathieu

Steven S

Bericht door Steven S » 15 mar 2009, 00:32

De pest met deze wagens is de electronica, de ruimte onder de kap is er. Ik zat voor de lol eens te kijken wat het zou kosten om een m3 of m5 blok in een e46 te laten bouwen, dan heb je het over 10.000euro en hoger.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 25 mar 2009, 16:45

En zoals eerder gezegd is het niet lonend om een zwaarder blok in je auto te hijsen. Tuurlijk bij die e30`s kan dat wel zo zijn maar dat zijn generaties die je absoluut niet kan vergelijken met de huidige generatie auto`s. Je moet qua electronica ook best veel aanpassen. En er zijn veel dure verschillen tussen een 330i en een 320i. Je weet echt niet waar je aan begint.
Bovendien maak je je auto heel erg storingsgevoelig. Mede omdat je zoveel aanpast. Stel je voor dat je alles wat je moet wisselen ook doet en er zit een fout in. Weet jij welk onderdeel er dan een fout genereerd?? Echt niet want je hebt zoveel gewisseld.
Als je echt hard wilt gaan ligt dat niet helemaal aan je motorinhoud. Laat hem goed tunen, nokkenas luchtfilter inlaatkanaal bewerken... al die dingen en een goede remap. Ze racen niet voor niets met een 320Si..en Alpina maakt niet voor niets een B3 die afgeleid is van een 320d en niet van de 330d.
En bovendien ik heb hier weleens gelezen dat mensen een andere overbrenging eronder hadden gezet, waardoor ze wel topsnelheid kwijt waren maar wel enorm hard optrokken. Kijk daar eens naar. Het is geen brommer of een E30.. je praat hier over een serieus hoogwaardige auto waar je niet zomaar iets aan kan veranderen tenzij je veel kennis hebt. En niet alleen de kennis maar ook de techniek moet je hebben.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Steven S

Bericht door Steven S » 25 mar 2009, 20:53

@Mario: Vergis je niet in de e30 :P Zo'n ombouw is ook niet zomaar ff gedaan, het voordeel in die tijd zat hem idd in de elektronica. Het is ook een wagen met een hele goede basis, de e46 is een hele leuke auto maar heeft toch wel wat meer kuurtjes gekregen dan de e30 ooit gehad heeft. Als je voor pure lol gaat neem dan maar een e30 met een 3,5l of m5 blok :love:

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 25 mar 2009, 23:15

He die jongen die de V10 in z'n Z3 aan het proppen is had een ASA compressorkit erin, die dus nu te koop staat. Misschien is dat wat voor je? Hij ging van de standaard 192pk naar 338 pk. Ik denk dat jouw 2.2 dan toch op z'n minst wel 250 pk moet gaan halen! ZIt je al boven een 330!
klik
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Jussi

Bericht door Jussi » 26 mar 2009, 00:43

Turbo kit is helaas geen optie in België..Anders stak er al lang 1 onder! (| Ik ga eerst beginnen met een remap en Gruppe M replica ram-air. Is zien wat er dan uit te halen valt. Eventueel nog een nokje na de zomer.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 26 mar 2009, 11:00

Kan je doen. Maar ik raad je aan om jezelf dat geld te besparen. Ik ken al iemand die zo'n Gruppe M met chiptunig op een 2.8 had gedaan (of laten doen eigenlijk, bij Braspenning, ook niet de minste). De winst is niet echt merkbaar hoor. Het is immers geen diesel. Ram air heb je alleen wat aan als je rijwind hebt dus sneller optrekken is er niet echt bij.
Daar komt nog bij dat de e46 eigenlijk al een soort ramair intake heeft. ( de 6 cylinders dan) Met een goeie chiptunig win je misschien 10-15 pk (dat merk je echt niet!)
Het effect van dit soort tuning zit 'm meestal tussen de oren (of in je rechtervoet :P )
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

oke

Bericht door oke » 26 mar 2009, 14:20

Jussi schreef:Probleem is dat je mijn auto in mijn uitvoering maar zéér zelden tegenkomt. Ik ben er overigens perfect gelukkig mee, enkel mis ik wat vermogen. In Nederland mag je zo maar 40% vermogenstoename gaan zonder dat een haan er naar kraait. In België heb je dat geluk helaas niet.

Is de bak ook anders vraag je me af? Ik neem aan dat je mss een langere diff nodig hebt maar verder? Remmen van een 325Ci zijn 294mm, de mijne nu 286mm en ik heb ATE schijven en blokken op komst. Ik ga even kijken wat ik bij dat 2.5 blok allemaal krijg. Het blok heeft maar 3000km en ik dat voor 800 euro. Ik zie mijn huidig blok op ebay.de met 120.000km nog weggaan voor 2500 euro..
800 euro voor een echt bijna nieuw blok?
ook hier je ongenuanceerde opmerking verwijderd

Moderatoropmerking Opt1mus

Mario TT

Bericht door Mario TT » 26 mar 2009, 21:09

Je wilt tunen maar je wilt niet de wet tegen je hebben... Volgens mij kan dat niet helemaal samen. Als ik het geld had en vrijgezel had geweest en nog bij mijn ouders had gewoont dan had ik gewoon een 330i gekocht.. of een M3. Dan weet je gewoon dat je legaal hard gaat. En vergis je niet, ik denk dat je voor het totaal bedrag van wat je uitgeeft na tuning en aanschaf en alle rotzooi die erbij komt net zo goed een M3 kan kopen voor rond de 18000 euro. En dan heb je nog alle opties ook en het bekijks.. en die is onbetaalbaar.
Breng hem eens naar een goede tuner, dat kost veel geld maar dan heb je ook wat ook. Vergis je niet dat alles ten koste van de betrouwbaarheid gaat.. ook dat is het voordeel van een 330i en een M3.. je hoeft geen concessie te doen.

Een benzine motor zonder turbo kan je niet goedkoop tunen, een turbo motor benzine of diesel wel. Relatief dan want voor 500-1000 euro kan je een remap doen die heel veel oplevert. Ram-air is waardeloos op een straatauto.. alleen op (rijdende) vliegtuigen is het effectief omdat je continu een bepaalde minimum snelheid moet rijden/vliegen om het effect te krijgen. Daarom hebben autos ook een turbo.. dat is ram air maar dan aangedreven door uitlaatgassen.

Waarom wil je hard gaan? Je bent zo bezig met wat wel en niet mag.. volgens mij mag je in Belgie ook niet te hard rijden. Volgens mij mag je ook niet teveel geluid maken. (sportuitlaat). Wat rest dan nog? Hard optrekken, want driften is een gevaarlijke handeling en kan je volgens mij ook een bekeuring voor krijgen. Zet er dan een andere overbrenging in..

Of ga eens naar een race dag met BMWs en vraag eens hoe zij aan hun vermogen komen.. Je gaat niet zomaar hard, onthou dat goed.

Jussi

Bericht door Jussi » 27 mar 2009, 19:56

Het is maar wat je budget is natuurlijk. Voor een 1500 euro heb je een nok + chiptuning en luchtfilter. Een ramair is eigenlijk gewoon een open luchtfilter met een carbon omhulsel over. Alleen met een nokje kijk je al snel naar 18pk meer. Ik ben dus benieuwd wat ik er uit zal krijgen en zal mijn bevindingen hier dan wel posten. Weet er trouwens iemand wie nokkenassen voor M54B22 levert? Ik vind enkel M54B30 nokjes..

@Mario TT: Sja, waarom wil je een M3 als je nergens hard mag? Wegentax is 1400 per jaar, inschrijving 2500 en dan spreken we nog niet over onderhoud. Dat is dus niet haalbaar voor mij.

Steven S

Bericht door Steven S » 27 mar 2009, 21:00

shrick zal de nokken wel maken en anders dbilas misschien.

Jussi

Bericht door Jussi » 27 mar 2009, 21:04

Natuurlijk ben ik al bij die merken gaan kijken maar in de catalogi staan enkel nokjes voor de 3.0. (|

Mario TT

Bericht door Mario TT » 28 mar 2009, 14:35

Jussi schreef:Het is maar wat je budget is natuurlijk. Voor een 1500 euro heb je een nok + chiptuning en luchtfilter. Een ramair is eigenlijk gewoon een open luchtfilter met een carbon omhulsel over. Alleen met een nokje kijk je al snel naar 18pk meer. Ik ben dus benieuwd wat ik er uit zal krijgen en zal mijn bevindingen hier dan wel posten. Weet er trouwens iemand wie nokkenassen voor M54B22 levert? Ik vind enkel M54B30 nokjes..

@Mario TT: Sja, waarom wil je een M3 als je nergens hard mag? Wegentax is 1400 per jaar, inschrijving 2500 en dan spreken we nog niet over onderhoud. Dat is dus niet haalbaar voor mij.
Die 18 pk daar zal je ook wel snel aan gewend zijn. En dan heb je al 1500 euro uitgegeven. Onderhoud van een M3 is duurder maar het onderhoud aan een getunede 320Ci is ook duurder. En tja waarom wil je tunen als je toch nergens hard mag?
Wegenbelasting in NL is anders dan in Belgie denk ik?
Hoeveel kost een 320Ci? En je hebt ook een byzonder zoals je zelf zei... 15000 euro?? Een M3 koop je in NL al voor ongeveer 19000 euro... nou voor die 4000 euro dat ben je al kwijt aan tuning etc.. Tuurlijk is het onderhoud duurder etc... maar goed je kan natuurlijk ook een 330ci nemen. Dat scheelt nog minder wellicht.

Als ik dus nu zo lees dat een nokkenas al 1500 euro is dan heb ik liever een M3 om hard te gaan.. 18 pk dat merk je wel en misschien is hij wat feller... maar dan nog. Met een brommer vroeger kon je tunen en daarbij kon je 100% winnen of meer.. wat win je nou uiteindelijk met een auto tunen? Zonder dat je een turbo wilt oid..? Ik steun alle ideeen etc van harte hoor, en ik snap het sneller gaan wel maar maak eens voor jezelf een kosten - baten analyse.. dan moet je jezelf niet voor de gek houden.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”