[E46] Ombouw 2.2L naar 2.5/3L

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Jussi

[E46] Ombouw 2.2L naar 2.5/3L

Bericht door Jussi » 13 mar 2009, 12:13

Beste,

Momenteel ben ik in het bezit van een 320Ci 2.2L van 2002. Standaard heeft ie 170pk en 211Nm. Ik vind dit een fantastisch leuke wagen, enkel mis ik nog wat pk's.. Ik ben dan maar wat op zoek gegaan naar meer pk's.Ik zag dat ik met een remap en luchtfilter/airbox op een +200pk's zou uitkomen. Deze informatie heb ik van een lid van Bimmerboard die zijn 320Ci heeft laten chippen bij PPE en op 202pk uitkwam. Dit lijken me ook leuke waardes, al vraag ik me af of ik niet gewoon van blok zou wisselen? Bijvoorbeeld een 325/330CI M54 blok vind je op ebay.de voor 2500 euro. Als ik mijn blok verkoop en wat opleg kan ik er misschien een 2.5L/3L inlepelen? In België is het natuurlijk illegaal om zulke blokswap te doen maar ja..wie zal het merken? Een 2.5l heeft 193pk en 245Nm en een 3L 231pk en ?Nm. Nu vraag ik me af waar ik allemaal aan moet denken wanneer ik zulke mod onderga. Het blok is alleszins hetzelfde. Het zijn alledrie M54's. Ik dacht allereerst aan een andere computer? Maar verder weet ik niet echt wat ik in ogen moet houden? Ander in/uitlaat, versnellingsbak,diff, computer, radiator,...? Graag wat raad gevraagd dus om me te kunnen oriënteren..

Ik ben nu trouwens een 2.5 motorblok tegengekomen voor 800 euro! Meer info volgt..

Mvg,

Mathieu

PIR3lly

Re: [E46] Ombouw 2.2L naar 2.5/3L

Bericht door PIR3lly » 13 mar 2009, 12:30

Niemand zal het misschien merken... totdat je een ongeluk veroorzaakt. En dan ben je flink de sigaar!
Ik zou daar dus nooit aan beginnen. Gewoon het geld apart leggen en je auto inruilen op een "echte" 325 of 330.

Mocht je toch een zwaarder blok erin willen, dan zouden er inderdaad een hoop aanpassingen gedaan moeten worden.
Wat jij al noemt klopt wel. Computer upgrade, aandrijflijn, versnellingsbak, uitlaat systeem. En niet vergeten dat met meer vermogen en snelheid, je ook betere remmen nodig hebt. Al met al een duur geintje.

Jussi

Bericht door Jussi » 13 mar 2009, 12:44

Probleem is dat je mijn auto in mijn uitvoering maar zéér zelden tegenkomt. Ik ben er overigens perfect gelukkig mee, enkel mis ik wat vermogen. In Nederland mag je zo maar 40% vermogenstoename gaan zonder dat een haan er naar kraait. In België heb je dat geluk helaas niet.

Is de bak ook anders vraag je me af? Ik neem aan dat je mss een langere diff nodig hebt maar verder? Remmen van een 325Ci zijn 294mm, de mijne nu 286mm en ik heb ATE schijven en blokken op komst. Ik ga even kijken wat ik bij dat 2.5 blok allemaal krijg. Het blok heeft maar 3000km en ik dat voor 800 euro. Ik zie mijn huidig blok op ebay.de met 120.000km nog weggaan voor 2500 euro..

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 13 mar 2009, 12:49

Juridisch is het geen enkel probleem om je auto op te voeren (ander blok erin)
Heb het toevallig nog besproken met de RDW. Als je de auto gewoon laat herkeuren doe je niks verkeerd. Keerzijde is natuurlijk wel dat je ook meer wegeblasting en verzekerings premie zult moeten gaan betalen.

Overigens heb ik deze vraag al heel vaak voorbij zien komen. Niemand die het ooit gedaan heeft omdat het gewoon niet lonend is. Tenzij je iets wil gaan doen dat nog niet bestaat. Zo is er op het Z3 forum nu iemand die een V10 M5 motor in een Z3 aan het lepelen is. Daar ben ik wel benieuwd naar.... :love:
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Jussi

Bericht door Jussi » 13 mar 2009, 13:15

Jij hebt nog nooit iemand een blok zien omlepelen? Ik ben toch al ettelijke E30's, E36's tegengekomen die hun levensverhaal begonnen als 4 cilinder en nu door het leven gaan als 6 cilinder.

Ik zie niet in waarom het niet lonend kan zijn? Mijn blok heeft nu 120K. Ik kan er 1tje kopen met 3K voor 800 euro. Ik wacht af tot ik precies weet wat ik allemaal nodig heb en dan kan ik bekijken of de investering loont, toch?

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 13 mar 2009, 15:22

3K voor 800 euro is bijna te mooi om waar te zijn.
De vraag is, hoe controleer je dat dat blok inderdaad maar 3K heeft gelopen?

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 13 mar 2009, 15:39

Je doet er naar mijn idee iets te makkelijk over. Je gaat het zelf doen? Of laat je het door een vakman doen. Vergeet dat er niet bij op te tellen. Een motorswap kost een ervaren monteur toch al snel een dag of 3. En idd zoals Prelli al aangeeft weet je niet wat er met dat blok is gebeurd. Als ik een e30 of e36 had zou ik het ook wel aandurven puur voor de lol alleen al maar mijn e46 vind ik toch iets te kostbaar om een risico mee te nemen. Zeker als het al je daily ride is.
Maar je zal er wel onderzoek naar hebben gedaan en het allemaal op een rijtje hebben gezet. Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Je zou ook eens bij Sterkens in Made kunnen vragen of die het voor een schappelijk prijsje kan doen. Die jongen doet niks anders dan dat.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Jussi

Bericht door Jussi » 13 mar 2009, 16:06

De onderhoudshistorie moet natuurlijk aangetoond worden voor ik zbij kijken. ulke ingreep ga doen. Ik ga echt geen kat in de zak kopen. Het blok was van iemand die het in een E34 wou bouwen maar daar kwam net wat teveel bij zien. Ik heb dan een bod gedaan en dat was ok. Ik weet dat 800 euro spotprijs is en ben ik extra behoedzaam. Ik vraag nu alle specificaties en details op en dan kan ik nog steeds kijken of het haalbaar is of niet. Het zal alvast een zeer doordachte keuze zijn in plaats van een impulsieve zet.

Mijn beste vriend werkt als monteur bij Jaguar. Ervaring met motors heeft ie dus. Echter ontbreken we het materiaal om dat te doen. Ik ken nog wel wat volk van andere fora die ook al motorswaps hebben gedaan en misschien kunnen we daar terecht voor het materiaal. Ik ga zowiezo nog op zoek naar mogelijkheden om het te doen slagen. Ik begin er niet aan als ik niet 100% zeker ben dat het lukt. Het is immers, zoals je aangeeft, mijn daily ride. Ik kan me dus niet permiteren om hem weken of maanden te laten stilstaan.

Het is allemaal wat tasten en oriënteren maar dat doe je beter in samenspraak met andere liefhebbers dan op je eentje.

Mvg,

Mathieu

semon

Bericht door semon » 13 mar 2009, 16:44

Voor zover ik weet mag het niet in België. Je motorcode (en alle andere specificaties) zal veranderen en niet meer conform je gelijkvormigheidsattest zijn. Met oldtimers is dit makkelijker geloof ik.
Als de bandenmaat die je op hebt liggen niet op dat attest staat keuren ze je al af, dus ik denk dat zij het wel zullen merken als de motor niet overeenstemt.
Die mannen zien elke dag 10tallen E46's passeren, ze zullen wel door hebben wat ze in de kuip hebben als ze m op de brug zetten denk ik.

Lijkt mij wel een superleuk project, maar ik zou er niet mee op de openbare weg komen. Eén fatsoenlijk ongeval (en zelfs zonder zelf in fout te zijn) en gij en uw kinderen zijn voor de rest van hun leven aant werken voor iemand anders.

Een kennis van mij heeft enkele jaren gelden een ongeval gehad waarbij hij overleden is, een vriend van hem reed. De verzekering van de bestuurder heeft zo goed als niks betaald aan de slachtoffers omdat de velgen niet volgens het attest waren en er veranderingen aan de motor waren gedaan (luchtfilter ed.).

Jussi

Bericht door Jussi » 13 mar 2009, 17:06

Wielen en banden zijn conform het attest. Is net gekeurd met 18" en 225/40/18 banden. Geen probleem. Verder zijn de mensen bij keuring in België helemaal niet zo slim. Er zijn er al door geraakt met een 318iS blok met een 318i (16vs8 kleppen).

Dat ongeval waarover je vertelt klopt niet echt helemaal. Dat levenslang betalen ook niet maar goed. Daar gaat het in dit topic niet om. Als je daaromtrend nog vragen hebt, mag je die altijd via Pb stellen.

Mvg,

Mathieu

Mooggie

Bericht door Mooggie » 13 mar 2009, 17:13

Jussi schreef:enkel mis ik wat vermogen.
Ik kan je nu al vertellen dat extra vermogen meestal snel weer went en dat je als je eenmaal 193 pk of 231 pk hebt, je waarschijnlijk toch weer meer zal willen hebben. ;)

Denk dat je te zijner tijd trouwens, wanneer je hem zal willen verkopen, toch problemen kan gaan krijgen om hem weer eens kwijt te raken met zo'n niet origineel zijnd blok erin. :roll:
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 13 mar 2009, 21:27

Voor meer vermogen zou ik hem naar een tuner brengen, en dan geen of minimale chiptuning.
Dan bedoel ik nokkenas upgrade, zuigersets en weet-ik-veel wat er allemaal bij komt kijken.
Ook zou ik de boel dan laten keuren, dat je juridisch in ieder geval goed zit.

Maar ja, ben ook zoooo burgerlijk :P

hanse46

Bericht door hanse46 » 13 mar 2009, 21:44

Jussi schreef:Probleem is dat je mijn auto in mijn uitvoering maar zéér zelden tegenkomt.
En dat is nu juist de reden om er niet aan te gaan prutsen Jussi. Met alle respect, ik zou het doodzonde vinden!!

Pegasus

Bericht door Pegasus » 13 mar 2009, 23:41

Niet doen, gewoon zonde

zou het lekker zo laten.

Steven S

Bericht door Steven S » 14 mar 2009, 00:21

Ik zou eerder voor een andere wagen gaan kijken omdat het kosten plaatje aardig kan oplopen.
Laatst gewijzigd door Steven S op 14 mar 2009, 04:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”