verlagingsveren
- JJ-BMW-F30
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 22:56
Re: verlagingsveren
Dat de veren even tijd nodig hebben om in te zakken, dat is mij duidelijk, maar het uitlijnen lijkt mij meer van belang , omdat de schokbrekers en de draagarmen voor en achter los zijn geweest en niet zozeer het inzakken van de veren. Binnenkort wil ik bij een eibach prokit laten monteren en de auto meteen opnieuw uit laten lijnen, maar als inzakken van de veren ook invloed heeft op de uitlijning van de auto dan maar een maandje wachten en dan uit laten lijnen.
Re: verlagingsveren
Je draagarmen gaan niet los bij het plaatsen van veren/schokdempers. Dus daarvoor hoef je niet uit te lijnen.
Maar als je nieuwe verlagingsveren plaatst, dan komen je wielen anders te staan doordat ze lager staan.
Hierdoor veranderd de uitlijning van je auto (achter wielen gaan vaak wat schuiner staan en voorwielen wat meer naar binnen, als ik het goed heb). Doordat de veren na plaatsen nog wat inzakken, moet je niet gelijk laten uitlijnen, maar pas na een maandje of 2 (beetje meer of minder moet geen probleem zijn).
Maar als je nieuwe verlagingsveren plaatst, dan komen je wielen anders te staan doordat ze lager staan.
Hierdoor veranderd de uitlijning van je auto (achter wielen gaan vaak wat schuiner staan en voorwielen wat meer naar binnen, als ik het goed heb). Doordat de veren na plaatsen nog wat inzakken, moet je niet gelijk laten uitlijnen, maar pas na een maandje of 2 (beetje meer of minder moet geen probleem zijn).
- JJ-BMW-F30
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 22:56
Re: verlagingsveren
Heren bedankt voor de tip en uitleg! 

Re: verlagingsveren
Ik heb de veren inmiddels thuis liggen. Als alles door gaat dan gaat ie morgen op de brug. Ik zal de camera meenemen voor wat plaatjes 

OEM wordt overgewaardeerd
| Mijn hok

- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: verlagingsveren
Hoi Kaasplank (die nick is echt goed
)
Kan je voor en na het monteren de rijhoogte eens opmeten? Dus dat is vanaf het centrum van het wiel (naafkapje) totaan de onderkant zijscherm. Ik ben ff benieuwd wat er gaat gebeuren als ik ook een Eibach kit plaats met mijn velgen (die iets te ver uitsteken voor)

Kan je voor en na het monteren de rijhoogte eens opmeten? Dus dat is vanaf het centrum van het wiel (naafkapje) totaan de onderkant zijscherm. Ik ben ff benieuwd wat er gaat gebeuren als ik ook een Eibach kit plaats met mijn velgen (die iets te ver uitsteken voor)
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: verlagingsveren
Top!
We hebben op een andere forum eens een topic gehad waarin iedereen zijn rijhoogte opgaf. Die bleek hier en daar toch wel te verschillen (met z.g. dezelfde onderstellen!) Ook bleken de opgegeven waardes van fabrikanten zoals Eibach niet helemaal te kloppen. Vandaar dat ik niet af wil gaan op wat zij als specs opgeven. We kunnen hier ook zo'n topic openen natuurlijk...
We hebben op een andere forum eens een topic gehad waarin iedereen zijn rijhoogte opgaf. Die bleek hier en daar toch wel te verschillen (met z.g. dezelfde onderstellen!) Ook bleken de opgegeven waardes van fabrikanten zoals Eibach niet helemaal te kloppen. Vandaar dat ik niet af wil gaan op wat zij als specs opgeven. We kunnen hier ook zo'n topic openen natuurlijk...
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: verlagingsveren
Ze zitten eronder 
uiteindelijk langer mee bezig geweest dan gedacht en we konden er ook later mee beginnen omdat die verrekte versnellingsbak niet zo graag onder de saxo vandaan wou
anyways..
achter = appeltje eitje. Beide originele veren waren gebroken. Vervangtijd 20 minuten ofzo als je opschiet.
dan voor.. Alles losgedraaid maar de schokdemper + veer wou d'r niet uit. Welke kant ik het stuur ook op draaide ik kwam steeds nog zo'n 2 cm een ruimte tekort om hem er uit te kunnen tillen. uiteindelijk de stuurstang en de fusee waar de ashals mee vastzit maar los gemaakt en toen ging het wel. De passagierskant ging wel zonder problemen. Oude veren d'r af met een veerspanner en de nieuwe d'r op. Die bout bovenop los krijgen is wel friemelen omdat er vanalles mee draait en je eigenlijk te weinig plaats voor een imbus sleutel en een ringsleutel hebt. Met een goede luchtsleutel ging het zonder problemen
Ik zag alleen wel dat de rubbers van de slingersteun (ik haal de namen ook maar van realoem af) compleet vergaan zijn dus die 2 moet ik ook nog eens vervangen.
In elkaar zetten was ook allemaal goed te doen. Je moet er alleen wel aan denken dat wanneer je de wielen met de hand vast draait zodat de brug omlaag kan dat je ze eerst met een sleutel vast knalt voordat je een klein proefritje gaat maken x|
Ik heb wat foto's gemaakt en zal eens kijken of ik er wat van kan plaatsen. Had de handen alleen zo zwart dat ik m'n 450d niet meer vast durfde te pakken

uiteindelijk langer mee bezig geweest dan gedacht en we konden er ook later mee beginnen omdat die verrekte versnellingsbak niet zo graag onder de saxo vandaan wou

anyways..
achter = appeltje eitje. Beide originele veren waren gebroken. Vervangtijd 20 minuten ofzo als je opschiet.
dan voor.. Alles losgedraaid maar de schokdemper + veer wou d'r niet uit. Welke kant ik het stuur ook op draaide ik kwam steeds nog zo'n 2 cm een ruimte tekort om hem er uit te kunnen tillen. uiteindelijk de stuurstang en de fusee waar de ashals mee vastzit maar los gemaakt en toen ging het wel. De passagierskant ging wel zonder problemen. Oude veren d'r af met een veerspanner en de nieuwe d'r op. Die bout bovenop los krijgen is wel friemelen omdat er vanalles mee draait en je eigenlijk te weinig plaats voor een imbus sleutel en een ringsleutel hebt. Met een goede luchtsleutel ging het zonder problemen

Ik zag alleen wel dat de rubbers van de slingersteun (ik haal de namen ook maar van realoem af) compleet vergaan zijn dus die 2 moet ik ook nog eens vervangen.
In elkaar zetten was ook allemaal goed te doen. Je moet er alleen wel aan denken dat wanneer je de wielen met de hand vast draait zodat de brug omlaag kan dat je ze eerst met een sleutel vast knalt voordat je een klein proefritje gaat maken x|
Ik heb wat foto's gemaakt en zal eens kijken of ik er wat van kan plaatsen. Had de handen alleen zo zwart dat ik m'n 450d niet meer vast durfde te pakken

OEM wordt overgewaardeerd
| Mijn hok

Re: verlagingsveren
jup. Zeker nu ik meer heb losgehaald dan eigenlijk het plan was 
Hij is trouwens wel aardig laag geworden
Ik liet de brug zakken en die auto zakte maar mee en mee en mee

Hij is trouwens wel aardig laag geworden

Ik liet de brug zakken en die auto zakte maar mee en mee en mee

OEM wordt overgewaardeerd
| Mijn hok

Re: verlagingsveren
Kijk aan!
Netjes zeg, nu willen we natuurlijk wel wat foto's van het resultaat zien (h)
Netjes zeg, nu willen we natuurlijk wel wat foto's van het resultaat zien (h)
320dMtech Y2K.11 | lid #100 |
|

Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
Re: verlagingsveren
:? Slingersteun?? Wat bedoel je daarmee?kaasplank schreef: Ik zag alleen wel dat de rubbers van de slingersteun compleet vergaan zijn dus die 2 moet ik ook nog eens vervangen.
Re: verlagingsveren
die stang die van je stabilisator recht naar boven gaat en aan je schokbreker vast zit. Kameraad noemde het een reactiestang, realoem een slingersteun en ik vind plaatjes waar het een stabilisator heet. Dus kies maarhanse46 schreef::? Slingersteun?? Wat bedoel je daarmee?kaasplank schreef: Ik zag alleen wel dat de rubbers van de slingersteun compleet vergaan zijn dus die 2 moet ik ook nog eens vervangen.


nr 5 op dat plaatje.
OEM wordt overgewaardeerd
| Mijn hok

- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: verlagingsveren
Misschien kan je ook ff opmeten hoe ie d'r nu bij staat?
zie:
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... t=#p114298
Overigens ben ik even benieuwd of iemand weet of het verlagen aan de vookant het camber beinvloed...
Van de achterkant weet ik dat het wel zo is maar aan de voorkant zou het geen onvloed moeten hebben dacht ik...
zie:
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... t=#p114298
Overigens ben ik even benieuwd of iemand weet of het verlagen aan de vookant het camber beinvloed...
Van de achterkant weet ik dat het wel zo is maar aan de voorkant zou het geen onvloed moeten hebben dacht ik...
BMW E90 330iA, BMW E87 118i