Banden, ET waarde, onderstel, en de invloed op het stuur.

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Jussi

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door Jussi » 14 jun 2009, 13:05

Daar komt nog bij dat monteren ballanceren op alu velg bij ons op de zaak €35 kost

€35 PER velg voor te balanceren en te monteren???

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door DJLeonardo » 14 jun 2009, 13:51

tonxx67 schreef:
Eigenlijk is het best raar dat je in een schoenenwinkel een stukje op een schoen mag lopen voordat je ze koopt terwijl je eigenlijk niet anders kan dan een band "blind" te kopen.
En wie koopt dan die vier banden onder zijn auto die mischien al 20x gedemonteerd en gemonteerd zijn, waar jan en alle man mee aan het gummen is geweest ? ......enz enz bladibla
Het was maar een "wijze van spreken" hoor. Maar nu je d'r toch zo serieus op doorgaat:
-Niemand hoeft die set dan nog te kopen. Als ik een proefritje maak bij de dealer dan is dat toch een "demo" auto? Als er niet meer gedemo'd hoeft te worden, gaat de auto goedkoper de deur uit. Dat heb je bij een heleboel soorten handel he.
En als jouw zaak 35 euro per band vraagt dan mag je ZEKER wel wat extra service verwachten.
Roodkapje, met wie ik die test heb gedaan is een garagehouder die Z3 Z4 specialist is en ook erg veel van e46 e36 afweet. (en onderhoudt) hij kan idd ook monteren balanceren etc. Als je bij hem niet tevreden bent over een band kom je gewoon terug en probeer je wat anders. Dat is zijn service. Natuurlijk niet bij een wildvreemde maar mensen die hij kent daar doet hij dingen voor zoals dit. Vandaar ook de test. Heeft me helemaal niets gekost. Hij heeft altijd wel velgen en banden (of andere onderdelen) liggen dus er is vaak wel wat om eens te proberen ja.

Even theroretisch: als je nou bij een bandenzaak komt en je kan een setje of 2 a 3 uitproberen, voorgemonteerd op de (desnoods stalen) velg en daarna koop je wat je bevalt.... Dat is toch best haalbaar? Dat is een meerprijs best waard. Zeker als je daar 35 euro per wiel voor moet betalen (ik betaal 15 euro per wiel maar ok x| )

Vandaar ook het succes van dingen zoals autobandenmarkt.nl Bij een autobandenzaak krijg je vaak geen sikkepit meer service dan puur de montage en dan is de band soms gewoon 30%-40% duurder!
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

tonxx67
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 dec 2008, 22:07
Locatie: Utrecht

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door tonxx67 » 14 jun 2009, 21:16

Sorry
De toon in het door mij geschreven stukje komt anders over als dat ik het bedoel.
Ik ga er serieus op in omdat ik het idee over dat proefrijden wel begrijp.
Het zou natuurlijk ideaal zijn als het mogelijk was,maar het is in de praktijk niet uitvoerbaar. Er zijn gewoon te veel merken en soorten banden ,velgen en auto’s om zo’n service te bieden.
Bij iemand die specialist is van een type auto wordt het wel wat makkelijker dan heb je niet zo veel verschillende banden maten in het assortiment.
En die prijs van €35 is een prijs die berekend wordt voor niet geleverde banden.
Daar zit bij in: arbeidsloon de-monteren balanceren (geen slaglood op je licht metalen velgen en achter de spaak geplakt en plaklood op kleur), altijd een nieuw ventiel
Als iemand een band koopt geven we altijd een incl. prijs, en dan zijn we altijd concurrerend met andere bedrijven in de regio.
En bij de vaste klanten die we hebben doen we natuurlijk niet moeilijk als er eens iets niet naar wens is.

Jussi

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door Jussi » 14 jun 2009, 21:46

Heb zelf bij een bandencentrale (Donckers) gewerkt en daar kostte het €40 om een set wielen te balanceren. Wil je zaak niet afkraken maar ik vind het dus ontzettend duur.

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door DJLeonardo » 14 jun 2009, 22:33

Hij spreekt het niet tegen dus het zal idd per wiel zijn dan. Dat vind ik ook buiten proportie. Op zich begrijp ik het dan weer wel. Ik vind het alleen zo raar dat er niks aan gedaan wordt met die concurentie van autobandenmarkt.
Ruud had ook wel eens geinformeerd bij zijn banden leverancier maar hij kan ze ook niet goedkoper krijgen dan autobandenmarkt. (hoewel het niet veel scheelt) Je kan ook als bandenzaak zeggen tegen je leverancier dat ie maar eens goedkoper moet worden anderes stoppen met afnemen. Ik denk dat al veel dat hebben gedaan want er zijn genoeg banden zaakjes die voor autobandenmarkt monteren. Maar goed, we dwalen af.

We hadden het over proefrijden. Tonxx zegt dat het niet haalbaar is. Maar in feite hoef je maar een set of 4 a 5 als testset te hebben liggen. Kijk als mensen voor een setje LinLong of Barum of een een andere butmerk komen hoef je ze natuurlijk niet te laten proefrijden. Maar als mensen komen met de vraag om DE perfecte band. Dan hoef je alleen maar een setje Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone en Continental neer te leggen. Wat zal dat kosten op stalen velgen? heb je niet van die multisteek velgen die op de meeste vijfgats naven passen?
Dat moet toch te doen zijn en anders lijkt me dat een mooi gat in de markt!

De bandenzaken hier in de buurt monteren trouwens gewoon helemaal geen banden van buitenaf. Maar balanceren dan weer wel. :?
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Griffendahl

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door Griffendahl » 15 jun 2009, 09:25

Ik denk niet dat het zo werkt, want nu kom ik met een E46 en dan heeftie een setje 16" met 205 erom en dan kies ik voor Good Year omdat die in die maat het best werkt, echter moet ik nu 19" hebben met 225 voor en 255 achter en dat bevalt misschien niet. Kortom je zult in de maat waarin je wilt kopen moeten proefrijden anders is het als nog een test van niks...

Bij een 16" band in een E46 maat zijn andere dingen belangrijker als bij een 19" band... Je kan niet op 16" gaan proefrijden om een keus te maken voor een 19" band, dat kan een compleet vertekend beeld geven... Al is het maar omdat je bij 16" tussen de 'doorsnee' banden aan het kiezen bent in de 'doorsnee' modellen terwijl de 19" breedsets in principe allemaal 'performance' banden zijn, met daardoor een heel ander karakter...

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door DJLeonardo » 15 jun 2009, 09:36

Maar ik denk dat het je misschien wel is opgevallen dat veruit de meesten met 225-45-17 rijden toch? Dat kan je wel merken aan de verkoopprijs van die band tegen een afwijkende maat. Omdat die gewoon minder hard loopt
Als je kan kiezen tussen een vergelijk tussen 2 setjes 17 terwijl je 18" gaat kopen zou je het dan helmaal niet doen omdat het 17" is?

Ach het was maar een idee.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

tonxx67
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 dec 2008, 22:07
Locatie: Utrecht

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door tonxx67 » 15 jun 2009, 21:04

Griffendahl heeft het helemaal door.
En bij ons komen niet alleen bmw’s maar alle auto merken,van Suzuki alto tot Mercedes amg Lamborghini tot Smart.
Daarom wordt het lastig want je moet dan zo veel maten en merken ,types hebben om als test set neer te zetten 5 merken en dan 3 types in 2 maten zit je al op 120 banden dat wordt gewoon te kostbaar,maar het idee is niet gek.misschien is het een idee voor een importeur of groothandel.

Peugot heef ook een test proef centrum voor auto’s daar hebben ze heel veel types staan om proef te rijden ook de duurdere wagens zo hoeft niet iedere dealer het hele assortiment in de showroom te zetten.
Maar het is zeker geen raar idee ik denk dat hier nog nooit iemand over nagedacht heef.
Voor een banden handel is het denk niet rendabel,maar ik ga dat balletje wel opgooien bij de vertegenwoordigers.
Ik heb het nog ff nagekeken het is €31 voor monteren en balanceren voor banden die niet door ons geleverd zijn/worden.
Als je je banden dus goedkoop van bandenmarkt koopt komt er nog €31 bij als wij ze voor je monteren en balanceren. Er zijn er ook die goedkoper zijn dat weet ik ook.
Wat een risico is van losse banden kopen op internet en dan ergens laten monteren is dat als er wat loos is het lastig wordt om je gelijk te krijgen.
De leverancier zegt montage fout verkeerde spanning of zo iets,de banden monteur zegt fabricage fout.
Dat is altijd lastig niet alleen met banden maar ook met een c.v ketel die je zelf plaatst enz.
Wij claimen af en toe wel eens een band met een productie fout, krijgt de klant gewoon een nieuwe.
Dat gaat denk niet zo eenvoudig bij de internet handel.

Als iemand behoefte heeft aan nieuw rubber stuur maar een p.b.
Met merk type en maat dan geef ik wel een prijs op, moet je wel naar utrecht komen als we de goedkoopste zijn natuurlijk.

Maar, waar het allemaal mee begon de veldtest van DJLeonardo
Zeer interessant ik wist ook niet dat verschillende banden types zo veel invloed hebben op het weg gedrag,ik vraag me wel af of dat ook zo is als je de voorgeschreven velgen monteert.
Andere velgen met afwijkende et waarden en breedte als voorgeschreven hebben denk meer invloed als de verschillende banden.
Met een andere et waarde verander je ook de wiel geometrie van het onderstel,en dat werkt door in het weggedrag.
Bij een auto die niet goed is uitgelijnd en niet fijn rijd is dat is soms ook maar een paar tiende afwijking.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door Joop » 16 jun 2009, 20:41

tonxx67 schreef:...
Zeer interessant ik wist ook niet dat verschillende banden types zo veel invloed hebben op het weg gedrag,ik vraag me wel af of dat ook zo is als je de voorgeschreven velgen monteert.
Andere velgen met afwijkende et waarden en breedte als voorgeschreven hebben denk meer invloed als de verschillende banden.
Met een andere et waarde verander je ook de wiel geometrie van het onderstel,en dat werkt door in het weggedrag.
Bij een auto die niet goed is uitgelijnd en niet fijn rijd is dat is soms ook maar een paar tiende afwijking.
Bij voorgeschreven velggrootte en -breedtecombinatie legt BMW zelf ook verschillende merken af fabriek onder de auto. Invloed van de band is dan neem ik aan van ondergeschikt belang; anders had BMW wel voor één merk gekozen.

Bij de M-breedsets is het gekozen bandenmerk meestal wel Michelin Pilot Sport 1 (voor de E46); hiertoe is de merkspecifieke band (zie MO op de wang van de wand) in het leven geroepen.
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door Joop » 16 jun 2009, 20:45

Bovendien had ik met de E92 18" breedset styling 193M onder de E46-coupé met Michelins PS2's RF ook weinig last van spoorvorming; en was de handling niet noemenswaardig anders dan de specifiek voor de E46 bedoelde 17" styling 68M breedset (eveneens PS2's echter geen RF) .

De coupe had een standaard sportonderstel met carrosserieverlaging (15mm).
BMW - Maßstab für Fahrspaß

tonxx67
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 dec 2008, 22:07
Locatie: Utrecht

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door tonxx67 » 17 jun 2009, 18:48

Bij de M-breedsets is het gekozen bandenmerk meestal wel Michelin Pilot Sport 1 (voor de E46); hiertoe is de merkspecifieke band (zie MO op de wang van de wand) in het leven geroepen.

Klopt alleen ,staat de code mo voor Mercedes only de code voor bmw is star.
Ford heeft de code fo renault re enz de meeste zijn logisch maar er zijn ook vreemde bij.
Porsche heeft bijv. n* met en cijfer 0 t/m 4 een nieuw type band heeft de toevoeging 0 de verbeterde/veranderde versie 2.
Maar als je een band met een mo code onder een andere auto hebt rijd dat ook prima,ik heb er wel eens drie met elkaar vergeleken een mo fo en één zonder merk code maar heb optisch geen enkel verschil kunnen ontdekken.

Bert Verstegen
Berichten: 211
Lid geworden op: 28 mei 2008, 20:54
Locatie: maassluis

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door Bert Verstegen » 17 jun 2009, 20:30

De genoemde merken mogen geen probleem opleveren onder je BMW.
Probleem zal inderdaad door afwijkende ET waarde ontstaan en/of verkeerd uitgelijnd.
Keflar zit verwerkt in de hielomslag bij de Dunlop Sport Maxx TT
E39 540i Touring E46 320Ci E87 130i E91 325d

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Banden, ET waarde, onderstel, weggedrag

Bericht door DJLeonardo » 16 jul 2009, 21:12

Zo, de laatste updates
Sinds de veldtest is er het e.e.a. veranderd/verbeterd.

Met het monteren van de Eibach voorveren verbeterde de wegligging al iets. De auto deinde minder en de het stuur voelde al directer aan.
Met het monteren van de Eibach achterveren verbeterde de wegligging weer aanzienlijk! De soms toch nog vreemde onvoorspelbare reacteis van het stuur op de oneffenheden van de weg waren weer beduidend minder geworden, het comfort helaas ook iets. Het verschil van comfort op de snelweg was minimaal maar op op klinkerwegen en andere hobbelige (slecht) wegdek voel je wel ieder hobbeltje 2x zo hard. Gelukkig zijn de wegen in NL behoorlijk goed.

Nu toch besloten om de ET34 velgen (187) eens te vervangen voor een velg met hogere ET. De styling 42 die ik er nu op heb zitten heeft ET41 en daarmee is de spoorbreedte dus in totaal 14 mm afgenomen. Optisch vallen de wielen nog mooi in de kasten maar wat was nu het resultaat op het stuur/weggedrag?
Ik kan niet anders zeggen: geweldig
Ik ben vandaag over kleine weggetjes geweest en over gladde snelweg en snelweg met veel sporen. Het boeit niks meer hij trekt helemaal niet meer. Eindelijk alles opgelost. Moet ik erbij zeggen dat ik nu met een breedset rij en ik heb het vermoeden dat dat ook meespeelt. Een ander ding wat ook nog mee kan spelen is dat deze velgen (en met name de 7,5J voorvelg) een stukje lichter zijn. Het scheelt maar een paar kilo per velg maar toch. De auto stuurt nu ook weer een stuk lichter. Kan nu echt met een pink sturen bij 140km/u maar ook als ik met 15km/u een bochtje draai. Ook moet ik er bij zeggen dat ik nu rondom Michelin heb gemonteerd. Achter is wel aan vervanging toe en ik twijfel nog of dat Michelin of Goodyear wordt.
Al met al dus weer een heel stuk wijzer geworden, doe er je voordeel mee.

Hoe valt het nu (optisch)
Spoiler: Laat zien
achter:
Afbeelding

voor:
Afbeelding

voor met de 187 (hoe het was, met 7mm lager ET waarde per velg)
Voor:Afbeelding
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Banden, ET waarde, onderstel, en de invloed op het stuur.

Bericht door DJLeonardo » 15 okt 2009, 21:22

Vorige week Meyle HD draagarmen en rubbers laten monteren. De spoorstangen moesten ook worden vervangen (voor Meyle HD) Vandaag Bij Lammert van de Meulen uitgelijnd.
Weer een hoop geleerd. En wat een verschil.
De wegligging was al enorm voorruitgegaan met de Michelins en de Eibach kit. Maar de reden dat de sporing onrustig was bij een lagere ET waarde kwam toch blijkbaar doordat de draagarmrubbers echt op waren. Het was zelfs zo erg dat het stuur als een gek ging trillen bij het remmen.
De nieuwe draagarmen (en rubbers) hebben veel verbeterd. Een bocht gaat nu veel strakker, geen trillen meer. Nog weer minder last van spoorvorming. Ik moet helmaal wennen aan deze precisie. De sporing was helemaal ruk na het vervangen maar die is nu helemaal in orde.
Lammert lijnt niet uit naar fabrieksogaves maar n.a.v. de auto en wens van de klant.
Ik heb gekozen voor een niet al te sportieve maar toch strak sturende afstelling. Ik zou 'm nog iets strakker kunnen krijgen maar dan zou hij het camber iets negatiever zetten en dan gaan m'n banden harder slijten. Aangezien de 330 bij ons een reisauto is heb ik voor een wat conservatieve afstelling gekozen. Maar man! wat gaat dat ding nu strak door de bocht!
Voorheen kon ik aan het stuur voelen hoe hard ik reed. Hoe harder het ging des te steviger moest ik m'n stuur beetpakken.
Nu ging ik even proefrijden (eerst proberen dan betalen is het bij Lammert) en ik trok 'm even door en zonder dat ik er erg in had reed ik ineens 140 (op en 80 weg) en voelde gewoon geen verschil in het stuur....rust. Zo hoort het dus.

Dus al met al is er een hoop gebeurd aan de auto die allemaal invloed hebben gehad op het rijgedrag. Het was een lange weg maar de auto rijdt nu toch wel zoals het zou moeten: beter dan andere merken.
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 19 okt 2009, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: Banden, ET waarde, onderstel, en de invloed op het stuur.

Bericht door AlpinaDrachten » 19 okt 2009, 21:12

Heren,

ik heb niet alles in detail gelezen maar ik zie de naam Lammert van de Meulen voorbij komen.....

Er is maar 1 iemand in Nederland die echt kan uitlijnen en dat is Lammert. Er komen niet voor niets exotische auto`s zelfs uit belgie naar Friesland om uit te laten lijnen!!! Deze man doet dit met verstand en zonder boekje.

Ik had ook erg veel problemen met zoekerig wegedrag.
Veel gedaan.
draagarm rubbers.. uitlijnen (bij bandenboer) hielp een beetje..
toen van Federal naar Continental sportcontact 3 overgestapt.. mama wat een verschil!! super!
Daarna uit laten lijnen bij Lammert.. .(ik dacht dat ie perfect was.. daarna was ie pas echt goed).

Nu 7 maanden later en 40000 km verder. conti achter op.
voor zit nog op 4 mm en beginnen iets te cuppen.
En nu begint het gezeur weer. De band gaat iets cuppen en het zoeken begint weer.
Ik gooi dus nu binnenkort de voorbanden naar achter en voor weer nieuwe.

Dus ik weet niet in hoeverre er rekening gehouden is met cuppende banden en of nieuwe banden in jou test.


**** Mijn idee is een cuppende band funest voor je wegligging****
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”