Banden, ET waarde, onderstel, en de invloed op het stuur.

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Banden, ET waarde, onderstel, en de invloed op het stuur.

Bericht door DJLeonardo » 10 jun 2009, 14:21

Er zijn inmiddels al aardig wat topics over wegliggings problemen, bandenkeuze, velgen met lage ET waardes. Dus besloot ik samen met Ruud van Vuuren (a.k.a Roodkapje) een testje te doen. Ik kon niet beslissen in welk topic dit dan thuishoorde dus besloot ik er maar een nieuw topic van te maken. Zeker omdat het m.i. belangrijk genoeg is om gelezen te worden door mensen die nieuwe velgen en/of banden gaan kopen, of wegliggingsproblemen hebben.

sitatie:
Ik heb andere (17") velgen gekocht die eigenlijk op een e93 thuishoren. Het nadeel van deze velgen is de lage ET waarde. Het gevolg is dat de wielen ver naar buiten komen. Ook veel aftermarket velgen van tegenwoordig hebben ook die lage ET waarde van rond de 35. (waarschijnlijk bedoelt voor de recente reeks e9x die idd deze lage ET waarde nodig heeft) Optisch wel erg mooi maar het maakt de auto een stuk gevoeliger voor spoorvorming. Het stuurgedrag wordt onrustiger. Iets wat al meer mensen gemerkt hebben. Als je dan grotere wielen hebt zal dit effect versterkt worden heb ik begrepen.

Ik had Goodyear F1 Eagle Asymetric rondom op 225-45-17 op ET 34 (originele BMW velgen)
De banden waren goed gebalanceerd en de auto is net uitgelijnd
Het wegegedrag was op een rechte weg was prima maar zodra ik de snelweg opging en er ook maar enigszins hobbels of sporen in de weg zaten begon de auto raar en onvoorspelbaar onrustig te worden. Het was niet dat er enge dingen gebeurden maar je moest gewoon 2 handjes aan het stuur houden. Als je dan van rijstrook wisselde voelde je het stuur echt trekken. Niet lang na het plaatsen van de banden had ik de Eibach voor veren eronder gezet. Dit heeft wel iets geholpen (was niet de reden van plaatsen uiteraard) maar het probleem was er nog duidelijk wel. Toen heb ik de auto laten uitlijnen bij een echte specialist. Dit heeft wel een kleine afwijking verholpen maar het zoekerige bleef.

Ik vertelde het probleem aan Ruud en hij vertelde me dat hij een soortgelijk probleem had met een Z4 rijder. Deze persoon had altijd op runflats gereden Hij wilde wel eens wat anders want RF banden zijn nou niet de meest comfortabele zo gaat het verhaal. Hij monteerde Michelin banden op de vooras. Achter bleven de RF's.
Perfect! was de reactie, veel beter. Alleen nu komt het: toen hij de achterbanden ook had vervangen voor Michelins was het stuurgedrag ineens een puinhoop! De auto ging alle kanten op en hij moest bij 140 al met 2 handjes aan het stuur! Terwijl dat met de RF's pas boven de 200 hoefde (deze persoon rijdt altijd hard)
Dus besloten om hem mijn Goodyears te laten proberen op de achteras en dat ik zijn Michelins zou proberen op mijn voorwielen. Dan zouden we dus allebei rondrijden met Michelin PS2 voor en Goodyear Asym achter. ;D

Toen ik aankwam had Ruud nog een setje Bridgestone Runflats liggen. Nou staan Bridgestones al bekend als stugge velg en het feit dat het RF's waren zou deze band een enorm stugge band moeten maken. Ik was dus wel benieuwd hoe dit zou rijden. Dus deze eronder en de snelweg op. Daarna de Michelins geprobeerd op de zelfde snelweg. Een week daarvoor hebben we nog op het zelfde stukje gereden met de Goodyears.
resultaten:

auto:
BMW 330i met Eibach voor en M veren achter. M dempers rondom. velgen ET34 rondom. Goodyear Asymetric 225-45-17 achter.

op de voorwielen: Goodyear F1 Asymetric
-Onduidelijk stuurgedrag als de weg ook maar enigszins sporen heeft. Onvoorspelbare krachten op het stuur, geeft onrustig gevoel. Bij 120km/u 2 handjes an het stuur
-zeer weinig afrolgeluid
-zeer comfortabel met hobbelige wegen

op de voorwielen: Bridgestone Potenza RF's
-minder zwabberen maar nog zeker niet opgelost. Rechtuitstabiliteit dus wel beter.
-stuurgedrag behoorlijk precies, beter dan de Goodyears.
-hoorbaar meer afrollawaai dan de GY's. Banden zijn zeker niet stil. Toch heb ik wel eens erger gehoord maar dat waren andere auto's die waarschijnlijk minder goed geisoleerd waren.
-niet noemenswaardig veel minder comfort. hobbeltjes niet echt duidelijker voelbaar, zeker niet het idee dat je een niergordel aanmoet. Dat RF's minder comfortabel (m.u.v. lawaai) zouden zijn gaat in mijn geval (Eibach, 17") niet op.

op de voorwielen: Michelin Pilot Sport 2
-Wauw, de auto is stabiel, 140 km/u met 2 vingertjes aan het stuur! en dat met velgen met ET34! Zo lekker reed mijn Z3 ook! (die had ook Michelins....)
-afrol lawaai is vergelijkbaar weinig als met de Goodyears.
-comfort, is een beetje tussen GY's en de RF's in. Zeker niet hard iig.

Een wat vaker gehoorde klacht over de Michelins is dat ze wat minder grip hebben in het nat. Eerlijk gezegd vind ik dat nu minder belangrijk dan een normaal stabiel weggedrag... :)

De Z4 rijdt ondertussen met mijn Goodyears op de achterwielen rond. Deze presteert nu beter dan met de Michelins achter! Ook bij hem is dus de combinatie Michelin voor/ Goodyear achter een verbetering! En dat terwijl hij juist afkomt van Michelin rondom (i.p.v. Goodyear rondom zoals ik)

conclusie die ik heel voorzichting en vooral niet wetenschappelijk onderbouwd zou willen trekken:

-Het is niet altijd beter om voor en achter dezelfde banden te monteren.
-Blijkbaar gelden voor de voorbanden toch andere criteria als voor de achterbanden
-Blijkbaar voel je wat er door de voorbanden worden doorgegeven anders als wat de achterbanden doen.
-Voor iedere auto is het weer anders hoe de banden zich gedragen. Zowel tenopzichte van de auto als tenopzichte van de andere as!
-Het lijkt erop dat het verschil in bandengedrag veel groter is tussen de voor en de achteras als tussen de auto's onderling. Hoewel gezegd moet worden dat de e46 en de Z4 op veel onderdelen zoals de ophanging nagenoeg gelijk zijn.

Ik krijg de indruk dat de voorwielen minder last hebben van vermindering van comfort en toename van afrol geluid die de betreffende band veroorzaakt. De achter wielen zullen daar ongetwijfelt een grotere rol in spelen. Dit kan je niet uit deze test opmaken maar dat zou logischewijs wal te verwachten zijn aan de hand van deze bevindingen.
De voorwielen zijn gebaat bij een goede rechtuitstabiliteit. Een brede spoorbreedte voor maakt de auto gevoeliger voor spoorvorming en oneffenheden en het type band kan dit blijkbaar verergeren danwel verminderen. De Goodyear die bekend staat om zijn zachte wangen is hier blijkbaar niet de beste keus. De Michelin die bekend staat om zijn rechtuit stabiliteit is een probleemoplosser!
De achterwielen zijn blijkbaar gebaat bij een ander soort band. De Michelin deed de Z4 onrustig rijden achter De Goodyear doet het daar beter?Geen idee hoe dit kan. Alhoewel het voor hem niet de eindoplossing is. Wellicht is deze persoon/auto toch meer gebaat bij een hardere achterband. Op dit moment wordt er op de Z4 weer met RF's gereden we horen nog even of dit toch weer beter is. Bij mijn e46 is dit iig wel de juiste combinatie blijkbaar. De enige test die ik nu nog zou moeten doen is achter ook met Michelins rijden. Wellicht dat het daar nog van komt. Ik vraag me af of dat een verbetering zal opleveren aangezien het bij de Z4 zeker niet het geval was.
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 16 jul 2009, 21:21, 3 keer totaal gewijzigd.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Banden, het kan verkeren, een veldtestje

Bericht door DJLeonardo » 10 jun 2009, 14:39

De Michelins op de 187 velg:
Afbeelding

De Goodyears op de 187 velg
Afbeelding

Wat opvalt is dat de Michelin wat meer "getrokken" op de velg zit. Het loopvlak is dus wat smaller en dus is ook de spoorbreedte wat kleiner dan met de Goodyears. Ook is hierdoor de hoek tussen de wang en het loopvlak wat ronder dan bij de Goodyear. Ik denk dat dit 1 van de redenen zou kunnen zijn dat de Michelin zo veel beter presteert (als sturende band) op dezelfde velg.

Een ander ding wat me opviel is dat, door het negatieve camber van de achterwielen, de achterbanden minder contact met de weg maken. Ik rij niet op het buitenste randje van de band. Het loopvlak is wordt maar voor 20 cm benut ipv de 22,5 die erop zit. De voorwielen hebben dat niet, die staan rechter op de weg. Bij de Goodyears op de voorwielen had ik dus in feite aan de voorkant een breder loopvlak dan aan de achterkant. Nu met de Michelins voor zal het wat meer in balans zijn. Wellicht dat dit ook weer meespeelt in het verbeterde weggedrag.
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 10 jun 2009, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Banden, het kan verkeren, een veldtestje

Bericht door bjornc » 10 jun 2009, 16:59

Duidelijk verhaal :duim:
Maar gezien het aantal merken en modellen zou het wel erg lastig worden om per auto een goede combi te bepalen.
Ik kan met mijn Sport Maxx in ieder geval niet klagen.

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Banden, het kan verkeren, een veldtestje

Bericht door DJLeonardo » 10 jun 2009, 17:10

Bjorn, jij hebt originele e46 velgen toch? (ik had ook die styling 93) Het hele probleem onstond bij mij omdat ik velgen ging monteren met een lagere ET waarde dan origineel. Hiermee verbreed je de spoorbreedte en daar is de e46 blijbaar erg gevoelig voor. Het probleem dat de Z4 had was infeite totaal anders, die had meer last van een "losse" achterkant. Overigens schijnt dat een typisch dingetje van de Z4 te zijn maar goed...

Infeite heb ik om moeilijkheden gevraagd door de e93 velgen met lagere ET waarde te monteren. Dan komt het er blijkbaar nogal op aan wat voor banden je erop legt. Ik moet je zeggen dat ik wilde dat we een setje Sportmaxx tot beschikking hadden aangezien men daar hier blijkbaar nogal over te spreken is. Ik vermoed echter dat de band qua gedrag niet heel anders is als de Goodyear. Dit omdat het uit de zelfde stal komt. Het ligt dus voor de hand dat de keuze qua rubber etc hetzelfde is b.v. Het ontwerp is misschien zelfs wel door dezelfde afdeling gedaan. Je weet het niet. Iig zijn de commentaren die ik erover zie vergelijkbaar: goede stille band met veel grip, precies wat de Goodyear ook erg goed doet.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
BoMeWm
Berichten: 1507
Lid geworden op: 18 jul 2008, 09:57

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door BoMeWm » 10 jun 2009, 18:14

Goed verhaal mannen en dat meen ik ;) Geeft m.i. aan dat BMW hier ook goed over nadenkt.
Ze geven niet voor niets in het instructieboekje aan dat je, boven de door hun genoemde maximale velg/bandenmaten, contact op moet nemen met je dealer.
Hun advies zal niet altijd bij ons in de smaak vallen omdat we ook voor de "looks" gaan, maar zuiver technisch en qua weggedrag gezien, zouden ze wel eens gelijk kunnen hebben. :>

Mac

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door Mac » 11 jun 2009, 06:07

Ik heb Style 158 17" met ET34 (ook E9x dus). Hier heb ik de Sportmaxx banden onder. Ik rijd met het grootste gemak 180 met 1 vinger aan het stuur. Was dus wel verbaasd over het verhaal dat je schrijft. Ik heb nu niet meer last van zoekerig weggedrag dan met mijn 16" style 43 (Origineel E46).
Het verschil zou kunnen zitten in het feit dat ik in een touring rijd.

Neemt niet weg dat het een mooie test is die je hebt gedaan, met een niet verwachtte uitslag. Fijn dat je nu met een beter gevoel rondrijdt ;)

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door DJLeonardo » 11 jun 2009, 09:56

Ik vraag me werkelijk af of het verschil zit in het feit dat je touring rijdt. Ik zag wel dat jouw achterwielen een stuk minder negatief camber hebben dan de mijne (die overigens gewoon binnen de BMW specs vallen, 1.9 om preceis te zijn)
Dat schijnt ook veel invloed te hebben op het "zoeken" Verder verbaas het me wel dat jij nergens last van hebt.
Toen ik het testje deed wist ik zowieso al dat het bij mij niet lag aan draagarmrubbers of fusee's o.i.d. dat is wel gechecked. Ook heb ik wel gevarieert met bandenspanning dus daar lag het ook niet aan.
Eigenlijk zouden we een keer van voorwielen moeten wisselen om te kijken wat dat oplevert!

Eigenlijk is het best raar dat je in een schoenenwinkel een stukje op een schoen mag lopen voordat je ze koopt terwijl je eigenlijk niet anders kan dan een band "blind" te kopen.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: Banden, het kan verkeren, een veldtestje

Bericht door 320driver » 11 jun 2009, 10:36

bjornc schreef:Duidelijk verhaal :duim:
Maar gezien het aantal merken en modellen zou het wel erg lastig worden om per auto een goede combi te bepalen.
Ik kan met mijn Sport Maxx in ieder geval niet klagen.
Nee ik heb geen klachten met Sport Maxx op m'n 18" styling 32 velgen, ze rijden heerlijk en lekker stil :duim:

Goed verhaal trouwens en zeker nuttig!

Mac

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door Mac » 11 jun 2009, 10:49

DJLeonardo schreef:Eigenlijk zouden we een keer van voorwielen moeten wisselen om te kijken wat dat oplevert!
Wat moet dat opleveren dan? We rijden nu toch allebei naar tevredenheid?

Als de Camber er zo veel invloed op heeft, waarom dat niet aanpassen (binnen de grensen) ipv nieuwe / andere banden nemen?

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door DJLeonardo » 11 jun 2009, 12:14

Goodyears lijken erg op de Sportmaxx. Kans is dus dat de Sportmaxx bij mij niet goed presteren, (of juist wel, geen idee) Wat het oplevert is kennis. Verder staan mijn achterwielen zover mogelijk neutraal. Hij is pas uitgelijnd. Ze staan binnen de normen van BMW (met sportonderstel) Ik weet niet of jij een sportonderstel hebt of dat het komt doordat je een touring hebt...
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Jussi

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door Jussi » 11 jun 2009, 12:53

Mac schreef:Ik heb Style 158 17" met ET34 (ook E9x dus). Hier heb ik de Sportmaxx banden onder. Ik rijd met het grootste gemak 180 met 1 vinger aan het stuur. Was dus wel verbaasd over het verhaal dat je schrijft. Ik heb nu niet meer last van zoekerig weggedrag dan met mijn 16" style 43 (Origineel E46).
Het verschil zou kunnen zitten in het feit dat ik in een touring rijd.

Neemt niet weg dat het een mooie test is die je hebt gedaan, met een niet verwachtte uitslag. Fijn dat je nu met een beter gevoel rondrijdt ;)
+1

Ik rij op de coupé met BBS Lemans rep's met ET35 8,5J rondom met Uniroyal Rainsport 225/40/18 rondom en Eibach verlaging. Ik heb ook absoluut geen last van trekken of dergelijke tenzij in de zichtbare spoorvorming op de snelweg.


Maar mooie review hoor! ;)

Mac

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door Mac » 11 jun 2009, 13:50

Ik rijd op een onverlaagd origineel onderstel. Maar aangezien jij voor je verlaging er ook al last van had, zal het daar niet aan liggen.

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door DJLeonardo » 11 jun 2009, 15:55

Mac schreef:Ik rijd op een onverlaagd origineel onderstel. Maar aangezien jij voor je verlaging er ook al last van had, zal het daar niet aan liggen.
Ik had altijd al een M onderstel. Dus da's al lager. Niet dat de rijhoogte moet uitmaken maar met het zakken komt dat het camber wat negatiever wordt. Ik heb onlangs begrepen dat neg. camber op de achterwielen onrust op de voorwielen kan veroorzaken. Tja, het blijft een beetje ingewikkelde (en blijkbaar onvoorspelbare) materie. Ik denk eerlijk gezegd dat je dit niet 1 2 3 op een onderdeel van de auto kan vastpinnen. Het is ongetwijfelt een samenloop van factoren. Dat het ingewikkeld is wordt ook maar weer bewezen dat de diverse experts elkaar ook nogal eens tegenspreken!
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 11 jun 2009, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i


tonxx67
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 dec 2008, 22:07
Locatie: Utrecht

Re: Banden en lage ET waarde, een veldtestje

Bericht door tonxx67 » 12 jun 2009, 21:44

Eigenlijk is het best raar dat je in een schoenenwinkel een stukje op een schoen mag lopen voordat je ze koopt terwijl je eigenlijk niet anders kan dan een band "blind" te kopen.
En wie koopt dan die vier banden onder zijn auto die mischien al 20x gedemonteerd en gemonteerd zijn, waar jan en alle man mee aan het gummen is geweest ?
Ik zeker niet,die wil ik nog niet gratis.
Je kunt als banden handel niet tig setjes banden neer zetten om proef te rijden, als je dat al zou doen moet je dat doorbelasten in de banden die je verkoopt .
Dan ben je dus altijd te duur ,komen ze bij jou proef rijden gaan ze die banden bij een prijsstunter kopen.
Daar komt nog bij dat monteren ballanceren op alu velg bij ons op de zaak €35 kost (valt bij aanschaf nieuwe banden onder de incl. prijs) dus als de banden niet bevallen en je wil je eigen banden er weer onder ben je 8x €35 armer.
Kortom het is commercieel totaal niet interessant voor een banden handel.
Tussen een dunlop sportmaxx en een goodyear zit wel degelijk verschil ,dunlop sportmaxx heeft een met kevlar verstevigde apex en een ander karkas en gordel opbouw.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”