sitatie:
Ik heb andere (17") velgen gekocht die eigenlijk op een e93 thuishoren. Het nadeel van deze velgen is de lage ET waarde. Het gevolg is dat de wielen ver naar buiten komen. Ook veel aftermarket velgen van tegenwoordig hebben ook die lage ET waarde van rond de 35. (waarschijnlijk bedoelt voor de recente reeks e9x die idd deze lage ET waarde nodig heeft) Optisch wel erg mooi maar het maakt de auto een stuk gevoeliger voor spoorvorming. Het stuurgedrag wordt onrustiger. Iets wat al meer mensen gemerkt hebben. Als je dan grotere wielen hebt zal dit effect versterkt worden heb ik begrepen.
Ik had Goodyear F1 Eagle Asymetric rondom op 225-45-17 op ET 34 (originele BMW velgen)
De banden waren goed gebalanceerd en de auto is net uitgelijnd
Het wegegedrag was op een rechte weg was prima maar zodra ik de snelweg opging en er ook maar enigszins hobbels of sporen in de weg zaten begon de auto raar en onvoorspelbaar onrustig te worden. Het was niet dat er enge dingen gebeurden maar je moest gewoon 2 handjes aan het stuur houden. Als je dan van rijstrook wisselde voelde je het stuur echt trekken. Niet lang na het plaatsen van de banden had ik de Eibach voor veren eronder gezet. Dit heeft wel iets geholpen (was niet de reden van plaatsen uiteraard) maar het probleem was er nog duidelijk wel. Toen heb ik de auto laten uitlijnen bij een echte specialist. Dit heeft wel een kleine afwijking verholpen maar het zoekerige bleef.
Ik vertelde het probleem aan Ruud en hij vertelde me dat hij een soortgelijk probleem had met een Z4 rijder. Deze persoon had altijd op runflats gereden Hij wilde wel eens wat anders want RF banden zijn nou niet de meest comfortabele zo gaat het verhaal. Hij monteerde Michelin banden op de vooras. Achter bleven de RF's.
Perfect! was de reactie, veel beter. Alleen nu komt het: toen hij de achterbanden ook had vervangen voor Michelins was het stuurgedrag ineens een puinhoop! De auto ging alle kanten op en hij moest bij 140 al met 2 handjes aan het stuur! Terwijl dat met de RF's pas boven de 200 hoefde (deze persoon rijdt altijd hard)
Dus besloten om hem mijn Goodyears te laten proberen op de achteras en dat ik zijn Michelins zou proberen op mijn voorwielen. Dan zouden we dus allebei rondrijden met Michelin PS2 voor en Goodyear Asym achter. ;D
Toen ik aankwam had Ruud nog een setje Bridgestone Runflats liggen. Nou staan Bridgestones al bekend als stugge velg en het feit dat het RF's waren zou deze band een enorm stugge band moeten maken. Ik was dus wel benieuwd hoe dit zou rijden. Dus deze eronder en de snelweg op. Daarna de Michelins geprobeerd op de zelfde snelweg. Een week daarvoor hebben we nog op het zelfde stukje gereden met de Goodyears.
resultaten:
auto:
BMW 330i met Eibach voor en M veren achter. M dempers rondom. velgen ET34 rondom. Goodyear Asymetric 225-45-17 achter.
op de voorwielen: Goodyear F1 Asymetric
-Onduidelijk stuurgedrag als de weg ook maar enigszins sporen heeft. Onvoorspelbare krachten op het stuur, geeft onrustig gevoel. Bij 120km/u 2 handjes an het stuur
-zeer weinig afrolgeluid
-zeer comfortabel met hobbelige wegen
op de voorwielen: Bridgestone Potenza RF's
-minder zwabberen maar nog zeker niet opgelost. Rechtuitstabiliteit dus wel beter.
-stuurgedrag behoorlijk precies, beter dan de Goodyears.
-hoorbaar meer afrollawaai dan de GY's. Banden zijn zeker niet stil. Toch heb ik wel eens erger gehoord maar dat waren andere auto's die waarschijnlijk minder goed geisoleerd waren.
-niet noemenswaardig veel minder comfort. hobbeltjes niet echt duidelijker voelbaar, zeker niet het idee dat je een niergordel aanmoet. Dat RF's minder comfortabel (m.u.v. lawaai) zouden zijn gaat in mijn geval (Eibach, 17") niet op.
op de voorwielen: Michelin Pilot Sport 2
-Wauw, de auto is stabiel, 140 km/u met 2 vingertjes aan het stuur! en dat met velgen met ET34! Zo lekker reed mijn Z3 ook! (die had ook Michelins....)
-afrol lawaai is vergelijkbaar weinig als met de Goodyears.
-comfort, is een beetje tussen GY's en de RF's in. Zeker niet hard iig.
Een wat vaker gehoorde klacht over de Michelins is dat ze wat minder grip hebben in het nat. Eerlijk gezegd vind ik dat nu minder belangrijk dan een normaal stabiel weggedrag...

De Z4 rijdt ondertussen met mijn Goodyears op de achterwielen rond. Deze presteert nu beter dan met de Michelins achter! Ook bij hem is dus de combinatie Michelin voor/ Goodyear achter een verbetering! En dat terwijl hij juist afkomt van Michelin rondom (i.p.v. Goodyear rondom zoals ik)
conclusie die ik heel voorzichting en vooral niet wetenschappelijk onderbouwd zou willen trekken:
-Het is niet altijd beter om voor en achter dezelfde banden te monteren.
-Blijkbaar gelden voor de voorbanden toch andere criteria als voor de achterbanden
-Blijkbaar voel je wat er door de voorbanden worden doorgegeven anders als wat de achterbanden doen.
-Voor iedere auto is het weer anders hoe de banden zich gedragen. Zowel tenopzichte van de auto als tenopzichte van de andere as!
-Het lijkt erop dat het verschil in bandengedrag veel groter is tussen de voor en de achteras als tussen de auto's onderling. Hoewel gezegd moet worden dat de e46 en de Z4 op veel onderdelen zoals de ophanging nagenoeg gelijk zijn.
Ik krijg de indruk dat de voorwielen minder last hebben van vermindering van comfort en toename van afrol geluid die de betreffende band veroorzaakt. De achter wielen zullen daar ongetwijfelt een grotere rol in spelen. Dit kan je niet uit deze test opmaken maar dat zou logischewijs wal te verwachten zijn aan de hand van deze bevindingen.
De voorwielen zijn gebaat bij een goede rechtuitstabiliteit. Een brede spoorbreedte voor maakt de auto gevoeliger voor spoorvorming en oneffenheden en het type band kan dit blijkbaar verergeren danwel verminderen. De Goodyear die bekend staat om zijn zachte wangen is hier blijkbaar niet de beste keus. De Michelin die bekend staat om zijn rechtuit stabiliteit is een probleemoplosser!
De achterwielen zijn blijkbaar gebaat bij een ander soort band. De Michelin deed de Z4 onrustig rijden achter De Goodyear doet het daar beter?Geen idee hoe dit kan. Alhoewel het voor hem niet de eindoplossing is. Wellicht is deze persoon/auto toch meer gebaat bij een hardere achterband. Op dit moment wordt er op de Z4 weer met RF's gereden we horen nog even of dit toch weer beter is. Bij mijn e46 is dit iig wel de juiste combinatie blijkbaar. De enige test die ik nu nog zou moeten doen is achter ook met Michelins rijden. Wellicht dat het daar nog van komt. Ik vraag me af of dat een verbetering zal opleveren aangezien het bij de Z4 zeker niet het geval was.