Sinds gisteren avond BMWloos......

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Henry320d
Contacteer:

Re: Sinds gisteren avond BMWloos......

Bericht door Henry320d » 06 feb 2011, 11:20

Het is misschien wel off topic, maar aangezien ik de discussie wel/niet all-risk wel interessant vind, ook met de opvolger van deze auto in ogenschouw nemende, vraag ik me nu af of het inderdaad wat uitgemaakt had of ik nog all-risk verzekerd was
Stel de dagwaarde is €3000 en zou zijn uitgekeerd
Bij een restwaarde die het wrak oplevert van, laten we zeggen, €1000, loop ik nu dus €2000 mis, maar ik betaal dan op jaarbasis bij een all-risk verzekering wel iets van €350 meer (ik zit nu op bijna 10 jaar schadevrij)
Ik zou nu, ingeval van allrisk, dus terugvallen en inderdaad per jaar weer meer premie gaan betalen.
Dus uiteindelijk ben ik dan per saldo toch beter af met alleen WA + beperkt casco??

@ Moderators: Verder zal er vast wel ergens een verzekerings topic zijn, dus ik denk dat we voor verdere (algemene) discussies over verzekering daar moeten zijn.
Verdere reactie's m.b.t. mijn bovenstaande berekening (ik kan het ook verkeerd hebben ;) ) zijn wat mij betreft on topic, aangezien het de auto uit deze showroom betreft (en zijn/haar schade ;( + verzekering)

Mikkie

Bericht door Mikkie » 06 feb 2011, 14:08

Het is heel simpel rekenen. Je rijdt nu dus 9 jaar schadevrij, wat betekent dat je in trede 12 zit? Hoeveel premie betaal je nu per maand (voor het ongeluk, zeg maar)?

Henry320d
Contacteer:

Bericht door Henry320d » 06 feb 2011, 15:28

Ik betaalde All-risk per jaar:
In april 2008 € 688
In april 2009 € 620

Nu WA + Beperkt casco €22 per maand.(Tegen +/- € 560 all-risk?)
Ik weet zo snel niet welke trede, ben verzekerd bij Polis Direct (weet niet of de maatschappij er toe doet??)
Heb m'n rijbewijs sinds 2001 en verder nooit schade geclaimd (ruit telt niet mee?)
Mogelijk word het afslepen ook niet vergoed, omdat, volgens de dame die ik gesproken heb, ik niet de sleepdienst op het groene formulier heb in geschakeld. (Die namen niet op..... Politie heeft de sleepdienst ingeschakeld...)
Dus zou het de verzekering nu niets kosten?? En ik houd de noclaimkorting??

(Er is mogelijk nog een partij die schade op mij wil verhalen, een Poolse vrachtwagenchauffeur, die net een halve meter remweg te kort kwam en mij het laatste tikje richting de vluchtstrook gaf... Ik heb gisteren de gegevens van deze man van de politie agent ontvangen, en volgens hem was het niet meer dan een kras op de bumper.....)

Mikkie

Bericht door Mikkie » 06 feb 2011, 22:11

Kijk aan, dan ga ik eens even rekenen. Gewoon, omdat ik toch vrij ben :). Voor het gemak reken ik inflatie en prijsstijgingen even niet mee.

Een paar aannames vooraf:
dagwaarde auto = 3k.
restwaarde wrak = 1k.

Laten we uitgaan van 560 euro all-risk dit jaar. 9 jaar schadevrij = trede 12 = 65% korting. 560 euro is dus 35%. 560/35*100 = 1.600 euro is de 'normale' premie per jaar.
Claim je niets, dan betaal je van dit jaar tot het jaar dat je in de maximale trede zit (er vanuit gaande dat je schadevrij blijft rijden) achtereenvolgens 35%, 30%, 27,5% 27,5%, 25%, 25%, 25%, 20% en 20% (=235%) van het originele premiebedrag.
Dat komt op 1600 * 235% = 3.760 euro betalen tot je in de maximale trede zit. Je krijgt nog 1k voor wrak terug, waardoor je per saldo 2.760 betaalt in totaal. Je blijft dan wel op het einde 320 euro per jaar betalen, peanuts dus.
Claim je nu 3k dagwaarde voor het wrak, dan gaat het wrak naar de verzekering. Je krijgt dus 3k netto. Máár: je verzekering gaat omhoog, je valt namelijk terug naar trede 7, waar het no-claim kortingspercentage op 40% ligt. Voordat je in de maximale trede zit, echter ook nog vijf jaar extra premie, namelijk 60%, 50%, 45%, 40% en 37,5% (=232,5%), dit bóvenop de premie van 3.760 die je al moet betalen tot je maximaal zit. Dat komt neer op 1600 * 232.5% = 3.720 euro. Het totaal komt op 3.720 + 3.760 = 7.480 euro. 3k krijg je nu van de verzekering, dus blijft er 4.480 euro over aan te betalen bedragen. Dat komt er netto op neer dat je 4.480 - 2.760 = 1.720 extra moet ophoesten, totdat je in de maximale trede zit (trede 20). Heel plat gezegd is het in jouw geval pas rendabel om je schade te claimen als die meer dan 5.000 euro bedraagt, uitgaande van een all-risk verzekering. Voor andere gevallen geldt: hoe lager je aantal schadevrije jaren, hoe hoger het schadebedrag moet zijn om te claimen.

Dit alles is in vergelijking met een all-risk verzekering. Vergelijk het voor de grap met de WA Plus-verzekering die je nu hebt (dus je wettelijke aansprakelijkheid jegens anderen vermeerderd met ruit, brand, diefstal etc.):

Je betaalt nu 22 euro per maand. 22×12 = 264 euro per jaar. 264 is 35%, dus het hele premiebedrag = 264/35*100 = 750 euro (ik rond even makkelijk af om te kunnen rekenen). 750 euro premie is afgerond 47% van de all-riskpremie.
Claim je niets (je kunt je eigen schade in dit geval ook niet claimen), dan betaal je 47% van 3720 euro = 1.750 euro tot je in de maximale trede zit. Je blijft dan wel op het einde 150 euro per jaar betalen, peanuts dus.
In vergelijking met de all-risk verzekering waarbij je deze schade níet claimt (maar die wel 2.760 euro kost) heb je dan 1.000 euro bespaard, en daarbij heb ik de restwaarde van het wrak à 1k nog niet meegerekend (dan zou je 2.000 euro 'voordeel' hebben).

Eye-opener: als je vanaf het begin enkel WA+ had genomen en geen all-risk, dan heb je al een hoop premie bespaard! Tel de eerste 9 jaar verzekeringspremie (572,5% van het originele bedrag) even op, gebaseerd op dit voertuig: 1600 * 572.5% = 9.160 aan all-risk premie. WA+ zou je 47% hiervan kosten, dus 4.300, een verschil van 4.860 euro! Van dat bedrag dat je minder aan premie had betaald, had je nu je schade al kunnen dekken uit eigen zak. Nog los van de duizend euro die je voor het wrak zou krijgen en de lagere premie die je ook de komende jaren voor je WA-verzekering moet neerleggen.

Heel kort door de bocht samengevat, specifiek voor dit geval, maar met geschatte bedragen:
Altijd all-risk inclusief claimen kost je 13.640 euro tot je de maximale korting hebt.
Altijd all-risk maar dit niet claimen kost je 11.920 euro tot je de maximale korting hebt.
Was je begonnen met WA+ en had je nu niet kunnen claimen, dan was je 5.050 kwijt geweest tot je de maximale korting hebt.
In alle drie de situaties zit je in dezelfde situatie als nu: je hebt de auto aangeschaft, verzekering betaald, maar je bent nu autoloos (en het wrak is niet meer jouw eigendom, ofwel je hebt het zelf verkocht over de verzekering heeft 'm nu).

Disclaimer: natuurlijk is zo'n verzekeringsverhaal erg hypothetisch en behoorlijk afhankelijk van schadevrije jaren, dagwaarde van de auto, financiële situatie (kun/wil je wel zelf het risico dragen en 'ineens' een nieuwe auto te moeten betalen) en dergelijke, maar het loont wel om alles goed door te rekenen! Het geheel is ook gebaseerd op het feit dat na schade weer een nieuwe, gelijkwaardige auto gekocht wordt, waardoor de rekenbedragen gelijk blijven. Als dit verandert, verandert uiteraard ook de berekening. Hierbij geldt als leidraad: hoe waardevoller de auto, hoe hoger de verzekeringspremie, hoe sneller all-risk lonend is. Het geheel blijft echter een afweging tussen risico willen/kunnen lopen en risico afkopen. De zekerheid van een all-risk verzekering is veel mensen ook wat waard.

Overigens nog even een juridische noot: ik betwijfel of je de schade aan de vrachtwagenchauffeur verschuldigd bent. Feitelijk is hij achterop gereden en heeft hij zijn voertuig niet tijdig tot stoppen kunnen brengen. Da's natuurlijk vervelend, maar wel zijn verantwoordelijkheid en niet die van jou.

=BMW320=

Bericht door =BMW320= » 07 feb 2011, 18:51

Sterkte man!

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 07 feb 2011, 18:54

@Mikkie: Het enige aan jouw verhaal is wel dat je altijd genoeg geld moet hebben liggen voor een vervanger, zeker als je van een auto afhankelijk bent... Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft, dan is het wel prettig dat de verzekering wel voor jou uitkeert, dan hoeft er gewoon wat minder bij voor je opvolger zonder dat je geld hoeft te lenen.

En verder bestaan er bij veel verzekeraars no-claim beschermers, bij mijn maatschappij kost een ongeval je in de praktijk twee schadevrije jaren, dus als je de no-claim beschermer hebt en je verzekering moet uitkeren en je rijdt vervolgens weer twee jaar schadevrij heeft het je alleen de no-claim beschermer gekost.

Mikkie

Bericht door Mikkie » 08 feb 2011, 00:03

Klopt helemaal Griff!

Maar daarom is het de kunst om naast je WA-premie wat geld opzij te leggen voor een vervangend voertuig. Hetzij als vervanging wanneer je de huidige kort rijdt, hetzij als aanvulling wanneer je de huidige inruilt op iets anders. Zo probeer ik het in elk geval wel te doen :). E.e.a. blijft natuurlijk wel afhankelijk van 'mits' en 'maar'. Immers: als je na een week bezit je auto kort rijdt ben je blij met all-risk, maar als je 'm tien jaar heel houdt en niet claimt was je met WA(+) beter af geweest. Het blijft een risico-afweging.

Henry320d
Contacteer:

Bericht door Henry320d » 09 feb 2011, 12:38

Mikkie schreef:Overigens nog even een juridische noot: ik betwijfel of je de schade aan de vrachtwagenchauffeur verschuldigd bent. Feitelijk is hij achterop gereden en heeft hij zijn voertuig niet tijdig tot stoppen kunnen brengen. Da's natuurlijk vervelend, maar wel zijn verantwoordelijkheid en niet die van jou.
Als ik op een normale wijze "gestopt" was en hij let niet op en remt te laat, dan wel.... Hij moest nu een noodstop maken in een niet allerdaags situatie..... ;)
Ben het "wrak" vanmiddag kwijt voor €1400.
Ik zit overigens op trede 14 (75% als ik me niet vergis)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 09 feb 2011, 13:30

Henry320d schreef:Als ik op een normale wijze "gestopt" was en hij let niet op en remt te laat, dan wel....
Zelfs dat niet, als jij op de snelweg stilstaat en er is geen file en iemand rijdt tegen jou aan, ben jij altijd fout. Schade of niet, je mag sowieso niet stilstaan op de snelweg...

Henry320d
Contacteer:

Bericht door Henry320d » 09 feb 2011, 14:05

Ik neem me voor om het, buiten de files om, niet meer te doen!! ;)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 09 feb 2011, 14:07

Mocht je het doen, doe het dan mooi gecontroleerd naast de snelweg... Vind het nog steeds zonde van je touring ;(

Henry320d
Contacteer:

Bericht door Henry320d » 09 feb 2011, 16:12

Ik hoop binnenkort een nieuw showroom topic te kunnen openen, weet het op dit moment nog niet zeker of het helemaal (financieel) rond komt.....

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 09 feb 2011, 16:16

Ben benieuwd Henry, toch altijd een flink onverwachte aanslag op je kapitaal !!

Mikkie

Bericht door Mikkie » 10 feb 2011, 05:31

Daar heb je zeker gelijk in Griff, hoop desondanks wel dat er iets moois voor terugkomt :)

Henry320d
Contacteer:

Bericht door Henry320d » 11 feb 2011, 12:43

Update: Zo als het er nu voorstaat heb ik volgende week vrijdag een andere auto!!! (320d Touring 6bak uit 2004)
Wil hem liever eerder, APK is alleen verlopen, niet verstandig om hem dan zo over te schrijven, of heb ik dan nog een x periode voor de APK??

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”