Bericht
door AdE39 » 24 feb 2011, 18:44
Hallo beste BMW vrienden,
Als de big-end lagers versleten zijn, dan is het niet even deze lagerschalen vervangen door nieuwe, doe dit nooit!
De kruk van de krukas waar het Big-end op zit met de halve lagerschalen, dient ook op maat en rondheid gecontroleerd te worden.
Als de kruk ovaal is en of wat versleten en dunner, dan helpt deze reparatie niet! Is weggegooid geld!
Dan dient de krukas gedemonteerd te worden, en geslepen te worden, waarna er overmaat lagerschalen gebruikt dienen te worden.
Ga eens ten rade bij Rapservices.nl stuur een e-mailtje naar Ruud, een erg deskundig monteur, die weet er zeker en vast een heel erg goed antwoord op. Klik wel eerst op contact, dan ziet u een rijtje met namen, klik op Ruud, mail deze uw probleem.
Vraag eventueel om het telefoon nummer van hem.
Maar ga absoluut geen Big-end lagerschalen vernieuwen, erg zonde van de investering.
Kan het echt geen komstoter zijn dan, is het een tikken geluid of een tokkend geluid, dat maakt erg veel verschil uit.
Tikkend is vaak de komstoter, een tokkend geluid kan dus vaak een big-end lager zijn!
Is dit geluid ineems gekomen, of elke keer weer wat harder?
Wat is de staat van de motorolie, en welk merk olie gebruikt u, en welk type?
Allemaal van die hele kleine dingetjes, die het werkelijk kunnen veroorzaken.
Ik deel deze ervaring met u, ik had dit probleem al na het verversen, zo ongeveer een goede 6.000 km na de verversing, een tikkend/klepperend geluid, duidelijk een komstoter dus.
Raar om dit te gewaar te worden, zo halverwege de interval van de verversing, erg merkwaardig, de olie gebruikt die men voorschreef bij de fabriek.
Nu had ik wel eens gelezen dat Kroon een van de 2 beste oliesoorten is van ons land.
Ik heb de proef op de som genomen, en de site van Kroonoil.nl bezocht, nu kan je daar bekijken als je alles instelt, welk type olie je dient te gebruiken, en een paar alternatieve types olie, zo ook de rest van de vloeistoffen die in de auto gebruikt dienen te worden.
Ik heb de aanbevolen olie gekocht en een nieuw oliefilter, je bent dan toch bezig.
De olie vervangen en het filter.
Met de auto gereden tot dat de interval weer aan de orde was om te gaan verversen, en geloof het of niet, het probleem komstoter was bij mijn auto niet meer aan de orde, de olie was de schuldige, nu beweer ik natuurlijk niet dat dit zo is bij uw auto, maar dit probeersel heeft bij mij wel een aardige dure reparatie gescheeld, of je nu een goede 50,00 euro en een goede 16,00 euro, dus bij elkaar opgeteld een goede 66,00 euro en het probleem verholpen, of u gaat direct een grote reparatie doen aan uw Big-ends of de komstoter doen, nu kost een komstoter ergens rond de 10,00 tot 20,00 euro, en welke komstoter is het nu eigenlijk, oké met een stetoscoop kom je aardig ver, maar er dient nog meer aan onderdelen gekocht te worden.
Dus wat is nu wijsheid?
Mail eens naar rapservices.nl en e-mail eens even naar Ruud, het kost u niets, even de moeite om dit mailtje te sturen, en u behoed zich voor een berg kosten misschien, en een reparatie die misschien niet eens hoeft, zoals de Big-ends te vernieuwen, want de drijfstang ( Big-end )kan eventueel ook nog uitgeslagen te zijn. het ovaal zijn van het Big-end.
Dus wees a.u.b erg voorzichtig..
Ik zou echter liever hebben dat het 10 keer beter een komstoter kan zijn, dan eenmaal een Big-end, dat scheelt enorm veel in de kosten!
Tracht er in elk geval niet meer mee te rijden of te laten draaien, tot u zekerheid hebt wat het wel kan zijn, het zou erg zonde zijn, dat uw motor nog verder vernield word, u kan niet voorzichtig genoeg zijn!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad