Subwoofer in E46 sedan

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
RC Power

Re: Subwoofer in E46 sedan

Bericht door RC Power » 18 okt 2011, 20:56

Kan ook.

Drew

Bericht door Drew » 26 okt 2011, 08:29

RC Power schreef:Ik zou graag wat mogelijkheden voorleggen welke ik over denk, misschien dat de audio kenners hier op dit gebied willen adviseren a.u.b.

3 ideeen heb ik eigenlijk om toch een beetje bass in het klankbeeld te krijgen.
In mijn geval dus geen HK installatie. Wil de speakers wel vervangen, voor sowieso door een Rainbow set.

1. Een actieve subwoofer voor onder de passagiersstoel. Deze kan dan niet meer helemaal omlaag en deze subwoofers leveren geen topvermogen, maar is misschien een waardevolle aanvulling op het geluidsbeeld.

2. Zelf een kistje maken voor onder de stoel en daar 2 Signat H96's midwoofertjes in hangen, dus in plaats van in de hoedenplank wat veel word gedaan.
Geeft dit een leuke klank is alleen de vraag?

3. Heeft ooit iemand het idee gehad of gedaan: een gat in de originele hoedenplank maken en hierin een 8" of 10" subwoofer hangen, zodat je de kofferbak als klankkast gebruikt. Is dit eens gedaan en wat waren hierin de bevindingen?
Optie 3 is prima. Ik had in mijn E36 sedan de plastic midwoofer behuizing links en rechts verwijderd van de stalen hoedenplank. Op die plek 18 of 22mm MDF plaatje (met 8" woofer opening erin natuurlijk) geschroeft met peurschuim ertussen en de 8" woofer vastgemaakt aan de MDF plaat. Peurschuim was nodig omdat het oppervlakte van de hoedenplank niet egaal was. Zorg er eerst voor dat het allemaal goed past voordat je het gaat afdichten met peur schuim. Je maakt dus in feite je eigen adaptor ring :) en bovendien vind ik persoonlijk twee kleinere woofertjes mooier spelen dan 1 grote.

Werkte echt goed moet ik zeggen (en ik had daarvoor 2x15 inch cerwin vega woofers in een gepoorte kist - geen kofferbak ruimte meer). Ik zou denk ik wel adviseren free air woofers te gebruiken omdat de inhoud van je afgesloten kofferbak zo groot is dat het lijkt als of ze free air moeten spelen. Maar misschien zijn er andere mensen die daar meer verstand van hebben. Ik was in ieder geval heel blij met het resultaat,...en ik was wel wat gewend met 2 woofers van 15 inch :P

Hanneman1965

Bericht door Hanneman1965 » 08 feb 2012, 12:57

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb een platte subwoofer onder de hoedenplank gehangen, maar dit geeft geen bevredigend resultaat. Nu heb ik een totaal ander idee. Mijn achterbank is niet met een middenarmsteun uitgerust. Is het een idee om het schuim dat op die plek zit van binnenuit weg te snijden voor een cm of 10. Op deze manier past de platte subwoofer IN de auto onder de achterbank. Je zou hem zo op het metaal kunnen schroeven. Het geluid komt m.i. veel makkelijker in het interieur...... Wat vinden jullie? Is er voldoende dikte in de achterbank? Blijft er voldoende schuimvulling in de achterbank over wanneer er iemand in het midden zit???

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 11 feb 2012, 09:01

Nee dat laatste denk ik niet :)

Guido

Bericht door Guido » 10 mei 2014, 17:43

Heey hallo ik zal me
Eerst even voorstellen ik ben Guido heb zelf een bmw e46 316i uit 1999.
Ik heb zelf ook een subwoofer achterin liggen maar ik heb een bas reflex pijpje gehaald en achter in mijn hoedenplank gemaakt het stelde niet veel voor aan de boven kant in het midden een gat gemaakt met de decoupeer zaag en aan de onderkant een vierkantje uit geslepen zodat het pijpje er netjes in past en het buisje er netjes ingeduwd en de lucht uitgang van de subwoofer er recht onder gezet en geloof me dit klink zeer goed net als in mijn ouwe Peugeot 306 .
Hieronder heb ik 2 foto's geplaatst :

Afbeelding

Afbeelding

vegito

Bericht door vegito » 15 mei 2014, 20:47

Ik heb een infinty basslink in me koffer en dat klinkt goed. Ik heb al een HK met subwoofer basslink geeft een beetje extra bass was ik nodig heb. Tevens is het beter om een goeie composet te zetten tweeters ook vervangen.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 15 mei 2014, 22:26

Ik had eerst een 250 watt rms versterker op mijn ground zero sub. Deze was echt te licht voor de muziek die ik luister. Heb nu 400 watt rms, werkt prima.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

sjonsjingels

Bericht door sjonsjingels » 15 jun 2014, 22:57

Zo kan het ook.
Werkt prefect.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sjonsjingels op 30 aug 2015, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
rij niet harder, dan je bescherm engel vliegen kan

Chimeara

Bericht door Chimeara » 16 jun 2014, 21:14

In de e36 sedan heb ik ook een subwoofer tegen de achterbank gemonteerd. Daarvoor heb ik eerst de kofferbakbekleding aan de achterzijde van de bank verwijderd. Daar zat in het metaal een perforatie ter voorbereiding van een skiluik (ik ga er van uit dat dit in een e46 niet anders is). Deze opening uit het metaal gezaagd (zat maar op 4 punten vast). Vervolgens met 2 ringen van 18mm MDF van skiluik naar subwoofer gewerkt. (JBL 10" free air model). Betere en directere bas heb ik nooit meer in mijn interieur gehad.
Rugmassage was voor achterpassagiers gegarandeerd. Ik heb geen schuim hoeven weg te snijden. De druk van een subwoofer gaat daar met minimaal verlies doorheen.

Gr. Roger
Groetjes, Roger

stefanowss

Bericht door stefanowss » 11 jul 2014, 00:40

Ik heb een 10" subwoofer van JBL GTO series erin, dichte kofferbak zonder skiluik, klinkt tegenover een normale installatie veel strakker.
JBL vind ik persoonlijk onder de subwoofers 1 van de betere, lekker strak en hard, het zal natuurlijk nooit zo klinken als in een hatchback of een stationwagon, wil je echt een subwoofer die alles doet trillen en toch mooi strak blijft, zou ik voor de JBL GTI series gaan 12", i.c.m. een monoblock, goede kabels en een goede radio doen ook wonderen..

BMWilly

Bericht door BMWilly » 05 aug 2014, 12:43

Subwoofers in een sedan blijft een probleem, idem in een cabrio. Met afstand de best klinkende en meest eenvoudige oplossing (naar mijn bescheiden mening) is een goede free-air woofer achter het skiluik. Dan heb je niet de allerhoogste belastbaarheid, maar doordat de woofer rechtstreeks in de passagiersruimte speelt komt hij een stuk beter door. Je hebt dan ook minder last van het rammelen van het plaatwerk. Bovendien heeft een echte free-air woofer een uistekend impulsgedrag, beter nog als een gesloten behuizing. Klanktechnisch dus ook een aanrader. Hier kun je zien hoe dit gedaan wordt:

http://www.hifimotive.nl/?p=164

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”