Subwoofer in E46 sedan
Subwoofer in E46 sedan
Over bovenstaand onderwerp heb ik een vraag. Ik heb de zoekfunctie geraadpleegd, maar heb geen bevredigend antwoord kunnen vinden.
Ik heb dus een FL E46 sedan. Ik speel met het idee om er een kleine 10" subwooferkist voor te bouwen tegen de rugleuning van de bank aan in de achterbak. Dit omdat ik onder de stoel niets kwijt kan, aangezien die altijd op zijn laagst staat.
Mijn vraag raden jullie al, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het verstandig en voegt het iets toe aan de geluidsweergave?
Of is de kofferbak dusdanig dicht en gedempt dat het niets uitmaakt?
Ik heb dus een FL E46 sedan. Ik speel met het idee om er een kleine 10" subwooferkist voor te bouwen tegen de rugleuning van de bank aan in de achterbak. Dit omdat ik onder de stoel niets kwijt kan, aangezien die altijd op zijn laagst staat.
Mijn vraag raden jullie al, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het verstandig en voegt het iets toe aan de geluidsweergave?
Of is de kofferbak dusdanig dicht en gedempt dat het niets uitmaakt?
Laatst gewijzigd door RC Power op 07 okt 2011, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Subwoofer in E46 sedan
Dit kan prima als je de bestaande hk subs verwijderd. Als je dit niet doet is de kofferbak te goed geisoleerd. Zou wel dan met de speaker naar achteren spelen, met de sub naar de (dichte) achterbank toe heb je te weinig volume voor de speaker. Ook werkt dit niet ech op het bestaande versterkertje en moet je echt een aparte sub versterker plaatsen. Een andere optie is om de hk woofersvte vervangen voor betere zoals elders op het forum is omschreven.
BMW 318CI 2003 M-Technik II 

Ik heb pas geleden een subwoofer ontworpen voor mijn eigen e46 sedan. Je kun het in de skiluik opening plaatsen. Helemaal afgesloten in de kofferbak zou ik niet doen. Zelf heb ik een JL audio 8" 3v3 in een kistje dat precies de vorm heeft van de achterkant en tegen de opening van de skiluik aanligt.
Om een idee te geven:
++ Eerst de vorm van de achterbank en hoek na gemeten met passer en stuk karton.
++ De zijaanzicht van de sub in karton uitgesneden.
++ Maten nagemeten en in Autodesk Inventor (CAD progy) gemaakt.
++ Dan de juisten inhoud berekend in Autodesk.
++ Van elk zijkant een tekening met maten gemaakt in Autodesk.
++ Naar de houdzagerij om het allemaal netjes uit te laten zagen. (kosten 12 euro geloof ik incl. materiaal)
++ Alles inelkaar lijmen.
++ Bij de audioboer een speciaal kleed gehaald (+speciaal lijm) om het te bekleden in dezelfde kleur als mijn kofferbak, dus van uit de kofferbak lijkt het een onderdeel van de auto zelf, OEM dus.
++ Sub in de kist geplaats en daarna in de auto. Op de plaat achter de achterzitbanken stuk of 10 gaatjes gemaakt om de subwoofer aan te bevestigen.
++ Kabels aansluiten op een versterker van JBL GT serie
++ En teslotte boomboom pats!!
Dit is kort wat ik gedaan heb. Heb ook hier en daar foto's gemaakt. Wil binnen kort als ik wat meer tijd heb ook een DIY plaatsen.
Om een idee te geven:
++ Eerst de vorm van de achterbank en hoek na gemeten met passer en stuk karton.
++ De zijaanzicht van de sub in karton uitgesneden.
++ Maten nagemeten en in Autodesk Inventor (CAD progy) gemaakt.
++ Dan de juisten inhoud berekend in Autodesk.
++ Van elk zijkant een tekening met maten gemaakt in Autodesk.
++ Naar de houdzagerij om het allemaal netjes uit te laten zagen. (kosten 12 euro geloof ik incl. materiaal)
++ Alles inelkaar lijmen.
++ Bij de audioboer een speciaal kleed gehaald (+speciaal lijm) om het te bekleden in dezelfde kleur als mijn kofferbak, dus van uit de kofferbak lijkt het een onderdeel van de auto zelf, OEM dus.
++ Sub in de kist geplaats en daarna in de auto. Op de plaat achter de achterzitbanken stuk of 10 gaatjes gemaakt om de subwoofer aan te bevestigen.
++ Kabels aansluiten op een versterker van JBL GT serie
++ En teslotte boomboom pats!!
Dit is kort wat ik gedaan heb. Heb ook hier en daar foto's gemaakt. Wil binnen kort als ik wat meer tijd heb ook een DIY plaatsen.
Waar zitten trouwens de originele HK subwoofers ingebouwd?
En wat voor upgrade woofers zijn hiervoor verkrijgbaar welke zo passen dan?
En wat voor upgrade woofers zijn hiervoor verkrijgbaar welke zo passen dan?
Zelf heb ik geen HK subwoofers, maar die zijn volgens mij onder het achterruit. Ik denk dat je voor goede vervangers even op de e46fanatics site moet kijken, want daar hebben meer mensen HK.
Inderdaad: http://www.e46fanatics.com/forum/showth ... p?t=380735
Maar hier hebben we ook een topic: http://www.bimmerportal.nl/audio-en-nav ... 19564.html De Harman Kardon subwoofer zit in je kofferbak tegen de bovenzijde aangeschroefd, is eenvoudig te demonteren.
Maar hier hebben we ook een topic: http://www.bimmerportal.nl/audio-en-nav ... 19564.html De Harman Kardon subwoofer zit in je kofferbak tegen de bovenzijde aangeschroefd, is eenvoudig te demonteren.

Okee vrienden. Ik wil hier toch wel serieus mee verder gaan aangezien ik de standaard installatie 10x niks vind.
Ik heb geen HK installatie erin zitten helaas, dus dat feest gaat al niet op.
In de voordeuren zitten dus de speakers en in de hoedenplank. Onder de hoedenplank zie ik niks hangen in ieder geval.
Ik heb een andere radio erin gezet van Pioneer. Nu zit ik eraan te denken de voor en achter speakers te vervangen voor Rainbow exemplaren, wat ik hier op het forum heb gelezen blijkt dit goed spul te zijn en al een waardige upgrade.
Maar ik wil er ook wel een klein subwoofertje bij zetten, ik dacht aan een 10" woffer in kist.
Maar nu komt het. De kofferbak is goed geisoleerd van het interieur begrijp ik, dus hoe kan ik dit het beste oplossen denken jullie??????
Daar ben ik eigenlijk naar op zoek.
Ik heb geen HK installatie erin zitten helaas, dus dat feest gaat al niet op.
In de voordeuren zitten dus de speakers en in de hoedenplank. Onder de hoedenplank zie ik niks hangen in ieder geval.
Ik heb een andere radio erin gezet van Pioneer. Nu zit ik eraan te denken de voor en achter speakers te vervangen voor Rainbow exemplaren, wat ik hier op het forum heb gelezen blijkt dit goed spul te zijn en al een waardige upgrade.
Maar ik wil er ook wel een klein subwoofertje bij zetten, ik dacht aan een 10" woffer in kist.
Maar nu komt het. De kofferbak is goed geisoleerd van het interieur begrijp ik, dus hoe kan ik dit het beste oplossen denken jullie??????
Daar ben ik eigenlijk naar op zoek.
Als ik me niet vergis heeft BMW voor de E46 een subwoofer ontworpen
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... subwoofer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien dat zo een oplossing ook wel wat is? Maar dan uiteraard zelfbouw ;-) Tenzij je leiver die 650e uitgeeft + nog meer om het werkende te krijgen (kabelboom bijv)
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... subwoofer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien dat zo een oplossing ook wel wat is? Maar dan uiteraard zelfbouw ;-) Tenzij je leiver die 650e uitgeeft + nog meer om het werkende te krijgen (kabelboom bijv)
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>
Maar deze ligt dus in de reservebandenbak. Dus ook in de afgesloten kofferbakruimte, als ik het zo doe maak ik liever iets compleet anders.
Daar gaat het me nu juist om, of dat zin heeft. Als de bass niet richting het interieur kan komen heeft het geen zin.
Daar gaat het me nu juist om, of dat zin heeft. Als de bass niet richting het interieur kan komen heeft het geen zin.
- JJ-BMW-F30
De Pioneer subwoofer TS-WXIIA kan ik je aanraden. De subwoofer plaats je onder je passagiersstoel (standaard stoeluitvoering).
Ik ben er zeer tevreden over, in combinatie met de Audio System X-ion 165 E46 speakers geeft het een goed geluid.
Ik ben er zeer tevreden over, in combinatie met de Audio System X-ion 165 E46 speakers geeft het een goed geluid.
Nee ik wil geen woofer onder de stoel. Bij mij staan de stoelen altijd op zijn laagst en dergelijke, dat gaat hem niet worden.
Ik zit met hetzelfde probleem.
Heb nu uit enthousiasme een crappy subwoofer in de kofferbak, maar als die voluit staat merk ik binnen niet super veel verschil maar buiten is het een heel ander verhaal. Klote isolatie, wel goed voor als je iemand in de achterbak hebt
Heb nu uit enthousiasme een crappy subwoofer in de kofferbak, maar als die voluit staat merk ik binnen niet super veel verschil maar buiten is het een heel ander verhaal. Klote isolatie, wel goed voor als je iemand in de achterbak hebt

Kijk dat is dus wat ik bedoel, dat is wat ik dus niet wil.
Wie o wie heeft een goede oplossing? Kijk simpelweg je achterbankschot compleet wegslijpen buiten beschouwing gelaten.
Wie o wie heeft een goede oplossing? Kijk simpelweg je achterbankschot compleet wegslijpen buiten beschouwing gelaten.
Ik heb een ultra platte sub onder de hoedenplank gehangen, omdat ik geen ruimte van de kofferbak wilde op offeren.
Nu dus enkel wat laadhoogte verloren (ca 5cm) en de versterker (nu defect, nwe komt eraan) komt er naast te hangen
Bovendien zie je het spul niet als je achter de auto staat, wat ik zelf dan weer nice vind.
Nu dus enkel wat laadhoogte verloren (ca 5cm) en de versterker (nu defect, nwe komt eraan) komt er naast te hangen

Bovendien zie je het spul niet als je achter de auto staat, wat ik zelf dan weer nice vind.
Maar hoe hoor je dit in de auto, aangezien de hoedenplank dicht is.