vibratie in aandrijving.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 24 mar 2008, 16:56
Re: vibratie in aandrijving.
Nou ik kan je vertellen dat een twee delige vliegwiel rond de 450 euro kost..
Maarre een tussenaslager die kan ook versleten zijn.dat is een lager tussen aandrijfas en dif.
Trek je vaak wild op? of is ie gechipt.?
Maarre een tussenaslager die kan ook versleten zijn.dat is een lager tussen aandrijfas en dif.
Trek je vaak wild op? of is ie gechipt.?
Re: vibratie in aandrijving.
Jip! je kunt ze niet zien of erbij zonder de uitlaat en dat hitte schilt te demonteren.Mario TT schreef:zit die boven de uitlaat achter het hitte schild?? Want daar zitten toch ook lagers?
Re: vibratie in aandrijving.
nee geen van alle, heb 316.000km op de klok.
Wat voelde je precies??
Ik heb een soort van gebonk bij rond de 3000rpm... alsof je over een klinkerweg rijdt. En je hoort ook wat bijgeluid niet veel als je optrekt.?
Wat voelde je precies??
Ik heb een soort van gebonk bij rond de 3000rpm... alsof je over een klinkerweg rijdt. En je hoort ook wat bijgeluid niet veel als je optrekt.?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: vibratie in aandrijving.
26 90 ... Storingstabel voor de cardanas
Storing Oorzaak Remedie
---------------------
Klapperen tijdens voor-
/achteruitrijden (middelste
steunlager slaat door)
a) Cardanas niet goed uitgelijnd.
b) Slingering van de centreertap,
transmissie- of
differentieelflens
c) Rubber middelste steunlager
gescheurd.
d) Kruiskoppelingen uitgeslagen
of klemmen.
e) Motor-/transmissie-ophanging
niet in orde.
f) Rubber flexibele koppeling
gescheurd.
-------------
Schudden bij 40 - 50 km/h
a) Cardanas niet goed uitgelijnd.
b) Slingering van centreertap,
transmissie- of
differentieelflens.
c) Rubber middelste steunlager
gescheurd.
d) Kruiskoppelingen uitgeslagen
of klemmen.
e) Rubber flexibele koppeling
gescheurd.
--------------------
Bromgeluiden bij 90/140 km/h
a) Motor-/transmissie-ophanging
niet in orde, resp. onder
spanning.
b) Uitlaatsysteem staat onder
spanning.
c) Cardanashelften t.o.v. elkaar
verdraaid
d) Cardanas niet correct
gemonteerd.
e) Kruiskoppelingen van de
cardanas hebben te veel
speling
f) Radiale slingering van de
aandrijfflens van het cardan te
groot.
Storing Oorzaak Remedie
---------------------
Klapperen tijdens voor-
/achteruitrijden (middelste
steunlager slaat door)
a) Cardanas niet goed uitgelijnd.
b) Slingering van de centreertap,
transmissie- of
differentieelflens
c) Rubber middelste steunlager
gescheurd.
d) Kruiskoppelingen uitgeslagen
of klemmen.
e) Motor-/transmissie-ophanging
niet in orde.
f) Rubber flexibele koppeling
gescheurd.
-------------
Schudden bij 40 - 50 km/h
a) Cardanas niet goed uitgelijnd.
b) Slingering van centreertap,
transmissie- of
differentieelflens.
c) Rubber middelste steunlager
gescheurd.
d) Kruiskoppelingen uitgeslagen
of klemmen.
e) Rubber flexibele koppeling
gescheurd.
--------------------
Bromgeluiden bij 90/140 km/h
a) Motor-/transmissie-ophanging
niet in orde, resp. onder
spanning.
b) Uitlaatsysteem staat onder
spanning.
c) Cardanashelften t.o.v. elkaar
verdraaid
d) Cardanas niet correct
gemonteerd.
e) Kruiskoppelingen van de
cardanas hebben te veel
speling
f) Radiale slingering van de
aandrijfflens van het cardan te
groot.
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.
Re: vibratie in aandrijving.
zeker heel veel werk om de middelste steunlager te vervangen?
Heb nu nog niet de tijd en het geld ervoor om het na te laten kijken. Er is zeker geen snellere manier om er achter te komen of dat het is?
Heb nu nog niet de tijd en het geld ervoor om het na te laten kijken. Er is zeker geen snellere manier om er achter te komen of dat het is?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: vibratie in aandrijving.
Nee volgens mij niet aangezien dat de cardanas lekker verstopt zit boven de uitlaat en hitteschild.Mario TT schreef:zeker heel veel werk om de middelste steunlager te vervangen?
Heb nu nog niet de tijd en het geld ervoor om het na te laten kijken. Er is zeker geen snellere manier om er achter te komen of dat het is?
Of het veel werk is om de lager te vervangen, tja het is wel wat werk de cardan moet op dat punt ook uitelkaar maar het lastigste is als je geen brug hebt dat je op je rug midden onder de auto ligt.
Re: vibratie in aandrijving.
okee dat is wel jammer... maar goed ik ga het niet zelf doen hoor!
Wat merkte jij tijdens het rijden?? Kan je dat beter omschrijven?? Continue trillingen? Of alleen bij het optrekken? Of...?
Wat merkte jij tijdens het rijden?? Kan je dat beter omschrijven?? Continue trillingen? Of alleen bij het optrekken? Of...?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: vibratie in aandrijving.
Nou eigenlijk merkte ik de hele tijd dat er wat loos was, met name het optrekken en accelereren hoorde ik gerommel cq gebonk.Mario TT schreef:okee dat is wel jammer... maar goed ik ga het niet zelf doen hoor!
Wat merkte jij tijdens het rijden?? Kan je dat beter omschrijven?? Continue trillingen? Of alleen bij het optrekken? Of...?
Bij lagere continu snelheden was er een lichte vibratie die toenam naar mate de snelheid hoger was.
Ik kamp zelf ook nog/weer met een vibratie.
Deze is echter niet direct met een bepaald toeren tal gerelateerd (tussen de 1500 en +/-2000 r/pm).
Bij mij komt hij voor tussen de boven genoemde toerentallen,in alle versnellingen (tot +/- 90 km/u) en alleen! bij continu snelheid ( bv met cruise controle) als de motor niet hoeft te werken.
Deze vibratie is een tijd zogoed als weg geweest maar is sinds enkele weken weer terug (waarschijnelijke oorzaak: 1e X met caravan in de bergen geweest

Nu ben ik er sinds kort weer mee bezig om dat uit te zoeken waar het vandaan komt en heb alle rubbers achter na gekeken.
Alle rubbers waren goed op de silentblocks na, die heb ik net als jou vervangen, maar de vibratie is er nog ;(
Het zou de hardy-schijf kunnen zijn,maar dat lijkt mij sterk, aangezien dat het ritme van de vibratie ook varieerd.
Rij ik bv: 80/90 km/u in zijn 4! (+/-2000 r/pm) dan is het ritme hoger dan de zelfde snelheid in zijn 5! (+/- 1500 r/pm)
Dus het kan niet aan de aandrijving (vanaf versnellingsbak) liggen aangezien deze bij hogere snelheid ook sneller gaat draaien.
Dus blijven er voor mij 3 optie's over nl: 1! trillingsdemper poeli (die de multie-riemen aandrijft) onwaarschijnelijk daar het rubber er goed uitziet. 2! versnellingsbaksteunrubbers, nog niet na gekeken. 3! mijn hooftverdachte het dual mass vliegwiel |( !!!!
Motorsteunrubbers zijn bij mij nog niet zolang geleden vervangen!!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Re: vibratie in aandrijving.
als je een zoemend geluid hebt/schurend geluid is je diff naar de klote.. heb ik weleens gehoord.
Mijn hoop gaat uit dat Ruud Peterse er naar wilt kijken en het probleem vind.. Hoop het wel! Zelf kan ik het nu niet vinden.
Mijn hoop gaat uit dat Ruud Peterse er naar wilt kijken en het probleem vind.. Hoop het wel! Zelf kan ik het nu niet vinden.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: vibratie in aandrijving.
Dan bij deze ook maar even mijn gebrom....Dit valt namelijk een beetje in dezelfde categorie.
Ik heb 'last' van een gebrom wat ook aandrijving / motor gerelateerd lijkt. Het is meestal tussen de 1500 en 2500 toeren bij accelereren. Dit is niet of nauwelijks te voelen, maar goed te horen, waarbij ik het idee heb dat het erger is bij mijn wagen (touring) dan het bij een sedan zou zijn. Schakelen etc gaat altijd soepel al heb ik soms het idee dat de koppeling wat rauw is.
Het lijkt zich meer voor te doen wanneer de auto lange tijd een lage belasting heeft gehad. Ook lijkt het erger bij een wat koude motor. Het lastige is dat het soms compleet afwezig is en ik soms half gek wordt van het gebrom (en dus maar probeer het te verminderen door een andere versnelling te kiezen / gasstand te wijzigen).
Aangezien dit mijn eerste diesel is had ik het idee dat het gewoon een karakteristiek van de motor is. Maar dit kan ik steeds minder geloven. Als het echt koud is loopt de motor trouwens alsof het een vrachtwagen is, zeker de eerste km of 5 a 10.
Iemand een goed idee wellicht ?
Ik heb 'last' van een gebrom wat ook aandrijving / motor gerelateerd lijkt. Het is meestal tussen de 1500 en 2500 toeren bij accelereren. Dit is niet of nauwelijks te voelen, maar goed te horen, waarbij ik het idee heb dat het erger is bij mijn wagen (touring) dan het bij een sedan zou zijn. Schakelen etc gaat altijd soepel al heb ik soms het idee dat de koppeling wat rauw is.
Het lijkt zich meer voor te doen wanneer de auto lange tijd een lage belasting heeft gehad. Ook lijkt het erger bij een wat koude motor. Het lastige is dat het soms compleet afwezig is en ik soms half gek wordt van het gebrom (en dus maar probeer het te verminderen door een andere versnelling te kiezen / gasstand te wijzigen).
Aangezien dit mijn eerste diesel is had ik het idee dat het gewoon een karakteristiek van de motor is. Maar dit kan ik steeds minder geloven. Als het echt koud is loopt de motor trouwens alsof het een vrachtwagen is, zeker de eerste km of 5 a 10.
Iemand een goed idee wellicht ?
Re: vibratie in aandrijving.
Als dat echt zo is, moet het wel richting diff zitten neem ik aan ?? Tot aan de achterbank verschilt een touring niet zo van een sedan.Marc 320d schreef:...waarbij ik het idee heb dat het erger is bij mijn wagen (touring) dan het bij een sedan zou zijn.
Re: vibratie in aandrijving.
ik vraag mezelf af of het feit dat de brandstofpomp naar de klote is iets te maken heeft het het gebonk/getril. Misschien dat de motor wat raar doet omdat hij een probleem heeft met de druk, rond de 3000rpm omdat hij dan het meeste moet inspuiten?
Denk het niet hoor maar er is een mogelijkheid misschien??
Denk het niet hoor maar er is een mogelijkheid misschien??
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: vibratie in aandrijving.
Dan zou ik eerder denken aan de motorsteunen. Deze zouden de vibraties van de motor moeten dempen..
Kan dan ook aan de rubbers van de versnellingsbak of een te strak gemonteerde uitlaat liggen.
Kan dan ook aan de rubbers van de versnellingsbak of een te strak gemonteerde uitlaat liggen.
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.
Re: vibratie in aandrijving.
Hmmm, nee het is het diff niet. Ik bedoelde dit meer omdat het volume van de touring veel groter is en een gebrom eerder resoneert binnen.Griffendahl schreef:Als dat echt zo is, moet het wel richting diff zitten neem ik aan ?? Tot aan de achterbank verschilt een touring niet zo van een sedan.Marc 320d schreef:...waarbij ik het idee heb dat het erger is bij mijn wagen (touring) dan het bij een sedan zou zijn.
Re: vibratie in aandrijving.
Ben je hier al wat verder mee gekomen. Dit klinkt namelijk zoals ik het bij mij ervaar...Bij mij is het bij licht acceleren, volporrie is er niet echt wat te merken, maar zit ik doorgaans ook hoger in de toeren. Gewoon cruisen is geen probleem.morris schreef: Rij ik bv: 80/90 km/u in zijn 4! (+/-2000 r/pm) dan is het ritme hoger dan de zelfde snelheid in zijn 5! (+/- 1500 r/pm)
Dus het kan niet aan de aandrijving (vanaf versnellingsbak) liggen aangezien deze bij hogere snelheid ook sneller gaat draaien.
Dus blijven er voor mij 3 optie's over nl: 1! trillingsdemper poeli (die de multie-riemen aandrijft) onwaarschijnelijk daar het rubber er goed uitziet. 2! versnellingsbaksteunrubbers, nog niet na gekeken. 3! mijn hooftverdachte het dual mass vliegwiel |( !!!!
Motorsteunrubbers zijn bij mij nog niet zolang geleden vervangen!!
Ik ben benieuwd of jij het al hebt weten te achterhalen. Mijn auto gaat volgende week naar de garage voor een kleine beurt en dit.