vibratie in aandrijving.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Mario TT

vibratie in aandrijving.

Bericht door Mario TT » 02 aug 2008, 16:26

heeft er iemand ervaring met trillingen in de aandrijving?

Ik heb sinds enkele weken af en toe een vibratie in de aandrijving ergens.. Als ik optrek met mijn 320d en ik zit rond de 3000rpm dan begint er iets te trillen/zachtjes te bonken. Je voelt het door de auto heen. Maar het is niet altijd. Als je 120km/uur rijdt dan voel je niets.. als je 80 rijdt voel je niets.. maar als je gewoon goed optrekt dan voel je het wel. Lijkt wel steeds vaker te komen.

iemand een idee wat het zou kunnen zijn??
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Bocca

Re: vibratie in aandrijving.

Bericht door Bocca » 02 aug 2008, 16:50

Het kan dat onderdeel met de vele namen zijn wat tussen de versnellingsbak en de aandrijfas zit. Hardyschijf o.i.d.
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 02 aug 2008, 17:35

kan iemand dat uitleggen? Wat mij opviel... dat de linker aandrijfstang meer opzij kan bewegen dan de rechter.. Verders was de kruiskoppeling bij de bak op het oog goed.. (beetje eraan gewrikt met de hand). En als ik de wielen beweeg als hij in de versnelling staat dan hoor je ook niets raars.

Bocca

Bericht door Bocca » 02 aug 2008, 18:01

Bocca schreef:Het kan dat onderdeel met de vele namen zijn wat tussen de versnellingsbak en de aandrijfas zit. Hardyschijf o.i.d.
# 1 bedoel ik
Universal joint heet het in het engels.

Het zou ook een kapotte lager kunnen zijn in de tussenas. #8 en #9

Afbeelding

3 touring

Bericht door 3 touring » 04 aug 2008, 19:19

Is het soms een automaat ????

Mario TT

Bericht door Mario TT » 04 aug 2008, 21:33

nee een handgeschakelde bak.

Het komt van de achterkant van de auto... het is als je vermogen vraagt en rond de 3000 toeren. Het is ook meer een gebonk. Maar het is niet altijd... ik liet het daarstraks horen aan een collega en toen deed hij niks alleen toen ik terugreed kwam het ineens wel. Hij moet nu de brug op en dan merk ik wel wat er mis is. Hopelijk niets in de bak zelf.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 09 aug 2008, 18:19

probleem opgelost!

De trommelremmen van de handrem eraf gehaald... zat vol met remstofbagger. Er kwam zoveel stof uitgeblazen... niet normaal meer. Nu zijn de vibraties weg... waarschijnlijk hapte de remblokken in het huis en in het stof waardoor je dus geklapper hoorde.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 11 aug 2008, 16:12

Nou het geluid is even weggeweest en nu is het weer terug. De trilling voel je zelfs in de armsteun... niemand die een idee heeft? De trommels waren schoongeblazen (ze zijn er niet helemaal af geweest). En toen was het even weg... Vanmorgen had ik het ineens weer.

Bocca

Bericht door Bocca » 11 aug 2008, 20:58

Misschien een vastzittende remzuiger?

Daarnaast wil ik ook mijn eerste reactie benadrukken. De universal joint, vrij makkelijk te controleren als hij op een brug staat.

Mario TT

Bericht door Mario TT » 12 aug 2008, 10:02

Tja ik kon er niets aan ontdekken aan de universal joint/hardyschijf.

fransje1973

Bericht door fransje1973 » 13 aug 2008, 00:12

het meest voor de hand liggend is idd die hardeyschijf. die zijn slijtagegevoelig, en gaan regelmatig kapot...als het probleem daar niet inzit, zou ik de kruiskoppeling van aandrijfas bij je achteras even goed kontroleren op speling. als die ook geen speling vertoont, moet je je aandrijfassen vanaf cardan naar achterwielen nakijken. als het probleem in je aandrijflijn zit, moet het in een van die delen zitten... succes ermee

Bocca

Bericht door Bocca » 13 aug 2008, 05:40

Even een aanvullende vraag, als hij 'bonkt' blijft hij dan ook bonken wanneer je de koppeling intrapt of houd het dan meteen op? Misschien kan je, als hij weer op de brug staat, foto's maken van de verschillende onderdelen..

Ik heb toevallig een foto van een hardyschijf die goed is, geen idee hoe ik hem hier kan laten zien...

Mac

Bericht door Mac » 13 aug 2008, 10:09

Bocca schreef:geen idee hoe ik hem hier kan laten zien...
et voilà

Mario TT

Bericht door Mario TT » 13 aug 2008, 15:22

Okee, ik kan nu geen foto maken van alles , helaas. Hoe kan ik controleren of de hardyschijf idd versleten is?

Het probleem zit hem in het op accelereren.. als ik het gas loslaat is het weg. Soms is het lichtjes soms voel je het door de hele auto heen. Als ik opschakel dan hoor ik bij het schakelen ook een bonk. Niet altijd soms, licht er denk ik aan hoe ik de koppeling op laat komen. Soms ook als ik hem in z`n vooruit schakel hoor ik, bonk. Niet heel hard ofzo dat ik zeg wow wat was dat , maar gewoon een licht bonkje dat ie in de versnelling staat. Ben eigenlijk niets anders gewend , hiervoor reed ik Twingo dat kan je niet vergelijken.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 13 aug 2008, 15:36

Mario TT schreef:Okee, ik kan nu geen foto maken van alles , helaas. Hoe kan ik controleren of de hardyschijf idd versleten is?

Het probleem zit hem in het op accelereren.. als ik het gas loslaat is het weg. Soms is het lichtjes soms voel je het door de hele auto heen. Als ik opschakel dan hoor ik bij het schakelen ook een bonk. Niet altijd soms, licht er denk ik aan hoe ik de koppeling op laat komen. Soms ook als ik hem in z`n vooruit schakel hoor ik, bonk. Niet heel hard ofzo dat ik zeg wow wat was dat , maar gewoon een licht bonkje dat ie in de versnelling staat. Ben eigenlijk niets anders gewend , hiervoor reed ik Twingo dat kan je niet vergelijken.

Ik vermoed het 2 massa vliegwiel.
Een probleem dat bij auto's van het VAG concern regelmatig voor komt,zelfs daar ook gewoon een slijtage onderdeel is daar.
Bij BMW hoor ik daar weinig over,dingen zijn best prijzig nieuw,weet niet hoe dat bij BMW is maar de firma Valeo heeft zelfs een set ontwikkelt met een vast vliegwiel derin,iets wat de meest hobiesten ook van de sloop halen om derin te zetten.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”