Pas erg goed op met andere olie te gebruiken dan voorgeschreven. Dat je een niet A-merk gebruikt is prima en dat deze wellicht niet LL is, ook goed, maar dan wel op tijd verversen. Wat voornamelijk van belang is, is de viscositeit. Zeker de moderne BMW motoren (met VANOS etc.) maar ook de tweede generatie E36 motoren, willen graag een dunne olie om goede penetratie te krijgen. Daarnaast is de eis dat de olie stabiel moet blijven. Dus goed kwaliteit (semi) synthetische olie is gewenst. De stabiliteit is voornamelijk temperatuurafhankelijk (belasting) maar ook veroudering moet geen naar effect hebben.AlexS schreef:Ok, mijn idee over jouw vragen @vliegende3touring:
Verschil tussen LL01 en LL04 zit m voornamelijk in een aantal toevoegingen, specifiek voor turbodieselmotoren met roetfilters (lager zwavelgehalte, aanvullende reinigingsdopes). Volgens jouw onderhoudsboekje zal je vermoedelijk aan een LL98 moeten, maar hier is een LL01 ook goed toepasbaar.
Juist als je weinig KM's rijdt lijkt me een duurdere olie beter, omdat je de olie zwaarder belast (weinig op arbeidstemperatuur, meer verdunning door brandstof). Je kan voor een goedkoper alternatief gaan, maar welke haalt het jaar zonder kleerscheuren en welke geeft eerder de pijp aan Maarten? Gezien de prijzen van de Duitse web-aanbieders moet ik zeggen dat ik een alternatief niet meer de moeite waard vind. Liever gewoon goed dan half goed en een beetje geld besparen.
Nou heb ik een N42 4 cylinder en die zijn nogal gevoelig voor de juiste smering.
Voor motoren die niet perse LL geschikt zijn (de Lancia van mijn vrouw bijvoorbeeld) zijn naderhand ook prima te voorzien van LL olie en een verlengde verversingstermijn. Weliswaar in tijd en niet zozeer in afstand. Maar die auto rijdt zo'n 12.000 km per jaar met een verversingstermijn van 20.000 km. Dus dat scheelt toch weer. Zeker aangezien er verder weinig ander onderhoudt en reparatie aan zit.
Succes met de keuzes,
Rob