Onregelmatige toerental E61
- RyanAtwood
Re: Onregelmatige toerental E61
Bedankt voor de reacties! Lees inderdaad veel goede verhalen ook over CRV, zit alleen een beetje met het idee in m'n achterhoofd dat de fabrikant van het spul (ZF) het toch wel het beste zou moeten doen. Maar als ik hier zo lees valt dat ook wel weer mee. Woon redelijk in de buurt van Veenendaal, denk dat ik CRV maar bel en daar maar kijken hoe erg of dat het is.
Mijn showroom: BMW E61 535D 2005
- RyanAtwood
Net contact gehad met Peter van CRV. Volgens hem is het al te laat om te spoelen zodra je een schommelend toerental hebt. Zeker met mijn kilometerstand (265k+). Mag wel komen spoelen (€425,-) en als dat geen effect heeft alsnog de koppelomvormer laten vervangen maar dan met korting. Maar hij denkt dat dat geen zin heeft en dat 'ie dus gelijk vervangen moet worden. Komt dan een hele nieuwe in, geen gereviseerde, met alle toebehoren en olie voor iets meer dan €1500..
Dat is ook mijn mening, schommelend toerental wil zeggen dat het de lockup niet werkt waarschijnlijk wegens het frictie materiaal dat weg is.
525d E61 2007 pre-LCI
- RyanAtwood
Dat begreep ik inderdaad ook Tom. Ben benieuwd hoe de olie er uit ziet, zal misschien nog nooit vervangen zijn..
€1500,- voor het vervangen van een koppelomvormer is echt belachelijk veel geld. Een nieuwe originele ZF omvormer kost €550,-. Olie €200,- . Oliefilter kost een euro of 80,- als je deze niet bij dealer haalt want daar vragen ze er €235,- euro voor.
Met 4 uurtjes werk, zeker voor iemand die het veel vaker doet, ben je echt helemaal klaar. Tenzij er wat tegenzit in de zin van dolgedraaide boutjes waarmee je bak vastzit aan de motor. Als dat niet zo is dan is 4 uurtjes echt genoeg. Wij hebben het in 2,5 uur gedaan, inclusief vervangen van hardyschijf en tussenaslager.
Mvg,
Vincent
Met 4 uurtjes werk, zeker voor iemand die het veel vaker doet, ben je echt helemaal klaar. Tenzij er wat tegenzit in de zin van dolgedraaide boutjes waarmee je bak vastzit aan de motor. Als dat niet zo is dan is 4 uurtjes echt genoeg. Wij hebben het in 2,5 uur gedaan, inclusief vervangen van hardyschijf en tussenaslager.
Mvg,
Vincent
Die prijzen vallen mij overigens allemaal erg mee, in ieder geval voor mij een reden om de bak niet te laten spoelen nog, ik kan net zo goed een tijdje wat geld opzij leggen en bij de 175.000 km ofzo de boel preventief gaan vervangen tezamen met een olie verversing want de olie gaat toch uit de bak dan. Ik zit nu tegen de 140.000 km aan, dat betekent nog dik 2 ½ jaar rijden. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog nergens last van heb, anders wordt het een ander verhaal natuurlijk.
- RyanAtwood
Heb voor komende maandag die afspraak staan bij CRV om m'n koppelomvormer te vervangen maar begin nou te twijfelen of ik toch niet alleen moet laten spoelen. Heb de laatste paar dagen (misschien door het warme weer?) veel minder last van schommelingen in het toerental. Heb gisteren de GoPro erop gezet omdat ik toch niet de hele rit naar de toerenteller kan loeren en eigenlijk staat de naald nu zo goed als strak. Met 110 km/u pendelt 'ie misschien met 100 toeren verschil, meer niet. Paar maanden terug was het af en toe wel veel meer.
Degenen die het al hebben aangepakt; hadden jullie constant schommelingen of alleen af en toe en hoe groot dan?
Ik denk bijna dat ik de koppelomvormer laat zitten en toch eerst alleen ga spoelen..
Degenen die het al hebben aangepakt; hadden jullie constant schommelingen of alleen af en toe en hoe groot dan?
Ik denk bijna dat ik de koppelomvormer laat zitten en toch eerst alleen ga spoelen..
-
Bij mij was het eerst alleen bij een koude motor een beetje. Als hij warmer werd was het bijna weg.
Zo een tijdje mee gereden en van de een op de andere dag was het constant. Warm en koud en heel hevig.
Toen mijn koppelomvormer vervangen. Spoelen is negen van de tien keer uitstel van executie.
Groeten Bas
Zo een tijdje mee gereden en van de een op de andere dag was het constant. Warm en koud en heel hevig.
Toen mijn koppelomvormer vervangen. Spoelen is negen van de tien keer uitstel van executie.
Groeten Bas
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
- lekkerwijf1
Ieder zn keuze, ik heb bij mij alleen schommelingen als de wagen koud is. Maar ik ga hem toch vervangen. Als hij nu al 100 toeren schommelt is spoelen hooguit uitstel.
- arjan_1980
Vorige week bij de garage de auto laten uitlijnen en de beste man gaf aan dat de bak iets bokte bij het in de D of R zetten, is maar heel licht, auto beweegt verder ook niet, maar je hoort het, was mij niet echt opgevallen.
Nu ik mij hier op inlees kan ik mij herinneren dat ik, toen ik de auto net had en voor het eerst richting denemarken ging, een onregelmatig toerental heb vernomen bij een snelheid van ongeveer 80km, dacht eerst aan een storing ergens anders aan gerelateerd, heb dit naderhand ook niet weer gehad.
Ik wil hoe dan ook de bak spoelen, niet met additieven aangezien dat zoals meer mensen aan geven deeltjes losweken en deze kunnen dan gaan rondstromen.
Ik ga dit thuis zelf wel doen, eerst de carterpan eraf van de bak, de stuurunit verwijderen zodat ik deze later kan reinigen, gelijk de afdichting tussen de pomp en de stuurunit vervangen, blijkt ook een kwaal van de bakken te zijn dat ie daar gaat lekken. Het verhaal koppelomvormer, het juiste kanaal opzoeken naar de omvormer en daar olie inpompen met een vloeistof spuit, zodat alle olie eruit is. Stuurunit schoonmaken met nieuwe olie, gelijk de 4 rubberen afdichting mee vervangen bij montage van de stuurunit.
Heb paar jaar terug voor mijn range rover een ZF 4hp bak gerepareerd, had probleem met een afdichting tussen pomphuis en 1e versnellings koppeling activatie (kwaal van dat type, waardoor de koppeling hiervan verbrand), heb hiervoor een bak van de nieuwere range rover gekocht vor weinig, waar dit probleem niet in voor komt, maar deze is elektronisch gestuurd, dus hier alle koppelings groepen van gebruikt en het pomphuis, en natuurlijk nieuwe afdichtingen waar nodig.
Er word altijd zo complex gedaan over deze apparaten, als je maar netjes en schoon werkt en alles goed sorteerd, is er veel zelf te doen, aan de andere kant van de plas vind je zelf revisie setjes op de reguliere webshops, iets wat in nederland een no go is met heel veel technische zaken.
Nu ik mij hier op inlees kan ik mij herinneren dat ik, toen ik de auto net had en voor het eerst richting denemarken ging, een onregelmatig toerental heb vernomen bij een snelheid van ongeveer 80km, dacht eerst aan een storing ergens anders aan gerelateerd, heb dit naderhand ook niet weer gehad.
Ik wil hoe dan ook de bak spoelen, niet met additieven aangezien dat zoals meer mensen aan geven deeltjes losweken en deze kunnen dan gaan rondstromen.
Ik ga dit thuis zelf wel doen, eerst de carterpan eraf van de bak, de stuurunit verwijderen zodat ik deze later kan reinigen, gelijk de afdichting tussen de pomp en de stuurunit vervangen, blijkt ook een kwaal van de bakken te zijn dat ie daar gaat lekken. Het verhaal koppelomvormer, het juiste kanaal opzoeken naar de omvormer en daar olie inpompen met een vloeistof spuit, zodat alle olie eruit is. Stuurunit schoonmaken met nieuwe olie, gelijk de 4 rubberen afdichting mee vervangen bij montage van de stuurunit.
Heb paar jaar terug voor mijn range rover een ZF 4hp bak gerepareerd, had probleem met een afdichting tussen pomphuis en 1e versnellings koppeling activatie (kwaal van dat type, waardoor de koppeling hiervan verbrand), heb hiervoor een bak van de nieuwere range rover gekocht vor weinig, waar dit probleem niet in voor komt, maar deze is elektronisch gestuurd, dus hier alle koppelings groepen van gebruikt en het pomphuis, en natuurlijk nieuwe afdichtingen waar nodig.
Er word altijd zo complex gedaan over deze apparaten, als je maar netjes en schoon werkt en alles goed sorteerd, is er veel zelf te doen, aan de andere kant van de plas vind je zelf revisie setjes op de reguliere webshops, iets wat in nederland een no go is met heel veel technische zaken.
Ik heb ook zo af en toe een schommelend toerental bij de 120km/u. Het komt denk ik 1/2x per week voor en dat duurt 2sec (je ziet hem 1 of 2x op en neer gaan) als ik op de cruise rij.
Mijn bak is bij 180K gespoeld, teller staat nu op 265K. Bij de 300K was ik van plan om naar ZF te gaan om de bak te laten spoelen maar wellicht dat het iets eerder word (even afwachten of het schommelen erger word). Zelf doen is in mijn geval niet zo slim
Mijn bak is bij 180K gespoeld, teller staat nu op 265K. Bij de 300K was ik van plan om naar ZF te gaan om de bak te laten spoelen maar wellicht dat het iets eerder word (even afwachten of het schommelen erger word). Zelf doen is in mijn geval niet zo slim

Hier ook hetzelfde probleem. Bij een snelheid van 80km schommelend toerantal en soms het opschakelen van 1 naar 2 met een schok. Dacht eerst misschien ergens valse lucht. Na check van vacuum slangen bleek dit allemaal in orde te zijn. Bak gereset en software was al up to date, maar nog steeds dezelfde probleem. In de DS stand heb ik er geen last van. Kortom spoelen heeft voor mij geen zin. De koppelomvormer dient vervangen te worden. Dit ga ik na de feestdagen laten doen.

FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay

Vintiem schreef:€1500,- voor het vervangen van een koppelomvormer is echt belachelijk veel geld. Een nieuwe originele ZF omvormer kost €550,-. Olie €200,- . Oliefilter kost een euro of 80,- als je deze niet bij dealer haalt want daar vragen ze er €235,- euro voor.
Mvg,
Vincent
Hallo Vincent.
Ik heb even een vraag over een ouder onderwerp.
Waar heb je precies die koppelomvormer gekocht van ZF ?
Ik kan hem zelf vervangen etc
Ik hoor het graag van jou
Groeten Ramon