Onregelmatige toerental E61

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
djvirus

Onregelmatige toerental E61

Bericht door djvirus » 23 feb 2014, 14:17

Beste forumleden,

Nadat mijn E60 530d het begeven had heb ik besloten een e61 aan te schaffen.

Nu sinds een maand in het bezit van een E61 535d uit 2005 met een km stand van 245000 en loop nu al tegen een probleem aan. Bij constante snelheid is mijn toerental onregelmatig. Deze schommelt als ik een constante snelheid aan hou.. Is dit een bekend probleem of kent iemand dit probleem? Ik heb me laten vertellen dat het de koppelomvormer kan zijn.

Alvast dank voor alle adviezen en oplossingen.
:///m: BMW UITLEZEN(E,F,G series), CODING, PROGRAMMING
FSC CODES VOOR RETROFITS CIC NBT NBT EVO
DVD VRIJSCHAKELEN OP NBT EVO id4,id5,id6
xHP Flash, Navigatieupdate CIC & NBT EVO, VIM, Apple Carplay :///m:

tom_il

Re: Onregelmatige toerental E61

Bericht door tom_il » 23 feb 2014, 15:08

Klopt dit is de lockup van de koppelomvormer, bekend probleem.

Ga op onderhoud bij ZF en dan hopen dat het opgelost is.
525d E61 2007 pre-LCI

mikemichiels93

Bericht door mikemichiels93 » 23 feb 2014, 16:21

Heb dit ook bij mijn 535d, er was mij verteld dat het door de automaat te laten spoelen het opgelost zou zijn... oke heel vreemd zo'n 1000km leek het probleem verholpen te zijn maar helaas is het teruggekomen tot op vandaag heb ik het probleem nog steeds en ga mijn koppelomvormer laten vervangen.

Ben benieuwd! automaat spoelen kost ongeveer tussen de 4-500euro en de nieuwe koppelomvormer zou al ver over de 1000 heen zitten en zo blijven we maar bezig -_-

Ray_530d

Bericht door Ray_530d » 23 feb 2014, 19:09

Ik ga vrijdag 7 maart naar ZF , zal je mijn ervaringen vertellen.

Zou daar wel informatie kunnen vragen voor je ...

En is er wel eens olie vernieuwd bij jou bmw gezien de km stand niet onverstandig

Gr ray

djvirus

Bericht door djvirus » 23 feb 2014, 19:57

Dank voor alle reacties en adviezen. Denk dat ik ook mijn versnellingsbak olie moet vernieuwen en mijn automaatbak laten spoelen.. Wat is handig? Eerst proberen de olie te vernieuwen of meteen laten spoelen?

tom_il

Bericht door tom_il » 23 feb 2014, 20:17

Bij ZF laten vernieuwen. Spoelen en vernieuwen word altijd samen gedaan.
525d E61 2007 pre-LCI

djvirus

Bericht door djvirus » 23 feb 2014, 20:21

@tom_il dankje. Dan wordt het spoelen en meteen vernieuwen. Hopen dat hiermee het probleem dan opgelost is. Koppelinsomvormer vervangen lijkt mij een dure grap.

Ray_530d

Bericht door Ray_530d » 23 feb 2014, 20:36

Als het goed is spoelen ze niet bij zf , maar blazen ze met lucht de over gebleven olie eruit en maken het brein schoon.

Dat hebben ze mij verteld in een mail die ik van ze gekregen heb

Ray_530d

Bericht door Ray_530d » 23 feb 2014, 20:37

Beste Ray,

Dank je wel voor de aangeleverde informatie.

Sinds 2013 kunt u bij ZF Nederland terecht voor een onderhouds- servicebeurt voor de automatische versnellingsbak van een personenauto.

Wij zijn toe- en uitgerust om de werkzaamheden bij onze vestiging uit te voeren. Alleen is een wachtruimte nog niet gerealiseerd. U kunt tijdens de werkzaamheden in onze kantine genieten van een vers kopje koffie.

Wij flushen niet omdat het reinigingmiddel waarmee dit wordt uitgevoerd een argressief middel is. Dit reiningsmiddel laat restanten achter in de transmissie.

Waardoor delen in de transmissie kunnen worden aangetast. ZF keurt het gebruik van reininingsmiddel ten allen tijde af!

De methode waarmee wij de olieverversen is gelijk aan de methode die wordt gehanteerd door ZF Dortmund.

Naast bovenstaande informatie kan ik u het volgende over een oliewissel bij uw BMW met kenteken ... laten weten.

Wat omvat een servicebeurt :

• Uitlezen en diagnose stellen van de transmissie

• Verversen van de olie

• Vervangen van de filter

• Vervangen van diversen klein materiaal (rubbers, dichtdelen, boutjes etc etc)

• Reinigen van de “mechatronic” (brein van de bak) Vervangen van klepjes bij uw transmissie is niet van toepassing, dit wordt alleen toegepast bij 5 gangs transmissies.

• Evt wissen van storingen, resetten van adaptiewaarden (in geval van klachten)

• Proefrit, vóór en ná de wissel

De kosten voor een oliewissel zijn afhankelijk van het type transmissie.

Daarnaast zijn er een aantal dingen die u moet weten :

• Slijtage in de bak wordt niet opgelost middels een Servicebeurt. Het kan dus zijn dat bak versleten is (gebreken vertoont), en dat een Servicebeurt niet helpt.

• Wij kunnen niet van te voren vaststellen of de servicebeurt 100% gaat helpen bij klachten, immers, daarvoor moeten we “in” de bak kijken en diagnose stellen.

• Wij kunnen een schatting maken, zonder verplichtingen / aansprakelijkheid.

• Wij maken van te voren een proefrit met u om evt klachten waar te nemen en te registreren. U krijgt na de servicebeurt een (eventuele) diagnose advies.

Het is belangrijk dat u van te voren eventuele klachten aan ons opgeeft, zodat wij de ernst van de klacht kunnen inschatten, en u goed advies kunnen geven.

• Mocht de Servicebeurt niet helpen, dan bent u nog steeds de kosten verschuldigd.

Een software update is niet in de werkzaamheden opgenomen.

Over het algemeen gaan onze klanten tevreden de deur uit, maar u moet wel realiseren dat een Servicebeurt geen wondermiddel is. Het brengt meestal verbetering en is altijd zinnig om na enige tijd uit te voeren, maar garanties zijn er niet.

Voor uw 6HP26 zijn de kosten € 457,38 incl. BTW

Olie verversen van het diff. 54,45 incl. BTW

Bovengenoemde prijzen zijn Incl. arbeidsloon, delen, en ZF eigen merk olie.

De duur van de servicebeurt is ca 4 tot 5 uur.

djvirus

Bericht door djvirus » 23 feb 2014, 20:59

Oke duidelijk Ray. Nu is de vraag welke methode is nou goed. Ik heb gehoord dat spoelen juist goed is maar hier wordt door zf aangegeven dat er restjes achter blijven bij het spoelen en dit je versnellingsbak aantast. Hoe efficiënt is het reinigen met lucht dan?

Zijn er toevallig andere forumleden die ervaring hebben met spoelen of blazen met lucht?

Wing

Bericht door Wing » 23 feb 2014, 21:05

Beste Djvirus,

Ik neem aan dat je toerental pendelt bij lagere snelheden tot circa 120 km/u? Dan heb je hetzelfde probleem met mijn 535DA met inmiddesl 258.000 km 's. Ik heb de mijne gekocht met 255.000 km's (een maand terug) en had last van pendelende toerentallen tot circa 120 km/u.
Ook ik vreesde dat de koppelomvormer wellicht vervangen moest worden. Maar ik heb mijn bak bij een lokale garage laten spoelen en olie laten verversen (uiteraard een nieuwe filter). Inmiddels heb ik een ruim 2.000 km's ermee gereden (ik heb de bak wel gereset met de aanwijzingen op dit forum - in koude toestand). Mijn auto rijdt en schakelt weer prima. Het pendelen is nu helemaal weg (het duurde wel een paar honderd kilometers voordat dat pendelen ook helemaal weg was. Dus met een beetje geluk is jouw probleem met spoelen en verversen voldoende. Succes!

Wing
F31 320DA en E88 120i cabrio

djvirus

Bericht door djvirus » 23 feb 2014, 21:10

Beste Wing,

Ik heb idd exact hetzelfde. tot 120 km/h pendelt de toerental. Ik ga mijn bak maar eens laten spoelen en olie verversen.

Wing

Bericht door Wing » 23 feb 2014, 22:06

Ik heb mijn bak een paar keer moeten resetten voordat hij helemaal naar wens was. Volgens de garage moest de bak zich opnieuw inleren als de bak gespoeld en ververst was. Dus reset de bak een paar keer voor het beste resultaat.
F31 320DA en E88 120i cabrio

Ray_530d

Bericht door Ray_530d » 23 feb 2014, 22:12

Dat is voor iedereen een persoonlijke keuze , de een zegt spoelen de ander niet , dus naar wie moet je luisteren is dan ook de vraag.

Ik kies zelf voor de methode van zf , zoals bovenstaande mail . Hun gaan de bak beoordelen voordat ze de olie wisselen mocht deze slecht zijn dan helpt spoelen ook niet meer . Meestal is dat uitstel dat het even goed gaat.

Ik heb met zf afgesproken om eerst de bak uit te lezen en te laten beoordelen op functioneren als deze niet goed functioneert gaan ze ook geen olie wissel uitvoeren , omdat dat zonde van het geld is en dan beter die 500 euries bij de reparatie of revisie kan doen.

:duim:

djvirus

Bericht door djvirus » 05 mar 2014, 22:11

Vandaag mijn automaatbak laten spoelen en filter vervangen. Al mijn problemen zijn hiermee opgelost.. Onregelmatige toerental, het niet sosepel schakelen en optrekken. Al deze problemen zijn weg.. Automaat schakelt weer als nieuw.. Je merkt amper wanneer de automaat naar de volgende versnelling gaat.. Prijs viel ook reuze mee.. Flushen inclusief filter vervangen en arbeid 395 euro..

Auto rijdt weer als nieuw..

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”