Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Uitlezen is inderdaad stap 1. Daar zal waarschijnlijk een melding uitkomen waar niemand iets mee kan en die 10 verschillende oorzaken kan hebben.
Brandstoffilter heb ik inderdaad bij mijn Mustang gehad. Zou ook goed kunnen.
LMM kan ook. Onlangs nog gehad met de auto van mijn zwager.
En preventief je roetfilter laten verwijderen.
Niet bij de "specialist"....nooit bij de "specialist".
Ik ben er van overtuigd dat het verwijderen een korte terugverdientijd heeft.
Brandstoffilter heb ik inderdaad bij mijn Mustang gehad. Zou ook goed kunnen.
LMM kan ook. Onlangs nog gehad met de auto van mijn zwager.
En preventief je roetfilter laten verwijderen.
Niet bij de "specialist"....nooit bij de "specialist".
Ik ben er van overtuigd dat het verwijderen een korte terugverdientijd heeft.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Ik heb mijn filter nog en ben absoluut niet van plan hem te verwijderen als hij nog goed is. Feit dat hij niet stinkt of roet uitstoot is mij ook iets waard. Vergeet ook niet het doel van de roetfilter. Milieu en gezondheid is toch ook niet onbelangrijk.
Of het uitlezen een melding gaat geven waar je niets aan hebt weet je niet tot als hij uitgelezen is. Wat de technieker doet met deze gegevens is een andere zaak. Dit hangt volledig af of het een goede technieker is of niet. Daar ligt hem nu het verschil, een slechte gaat blindelings vervangen, een goede die heeft weer wat extra informatie waar hij aan de gang kan gaan om het probleem op te lossen.
Of het uitlezen een melding gaat geven waar je niets aan hebt weet je niet tot als hij uitgelezen is. Wat de technieker doet met deze gegevens is een andere zaak. Dit hangt volledig af of het een goede technieker is of niet. Daar ligt hem nu het verschil, een slechte gaat blindelings vervangen, een goede die heeft weer wat extra informatie waar hij aan de gang kan gaan om het probleem op te lossen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Ah ok...dat is inderdaad een ander principe. Dat heb ik niet zo sterk. Ik had in dat geval waarschijnlijk ook een andere auto genomen.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
- malle pietje
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Om nog maar een mogelijke oorzaak er bij te gooien, een aanzienlijk luchtlek in de turbo slang of intercooler heeft dezelfde klacht veroozaakt bij mijn v70, wel gepaard met aanzienlijke walmen uit de uitlaat.
Uitlezen is een goeie eerste stap, maar levert vaak het advies: "hij is nu leeg, ga maar weer rijden tot de klacht terug komt "op, en over het algemeen vrij weinig concrete informatie om iets te vervangen. Een ervaren universele garagehouder of bmw expert zoekt dan verder (op internet, door logisch redeneren en puttend uit ervaring) en vervangt niet op volgorde van computer uitdraai, iets dat de stealers wel geneigd zijn (althans is mijn ervaring).
De meest optimale aanpak die ik zelf graag hanteer:
1. vraag, zoek en lees op internet
2. lees uit met de achtergrond kennis van 1
3. rij nog even door, herhaal 1, sluit daardoor zaken uit en localiseer de klacht
4. controleer gericht verdachte componenten
5. herhaal 1 en vervang precies datgeen wat de oorzaak is
(( 6. bel de dealer voor een prijsindicatie voor het vervangen van het geen je net zelf hebt vervangen
7. vier je aanzienlijke besparing met een diner a deux of een vertroetelbeurt voor je auto))
Uitlezen is een goeie eerste stap, maar levert vaak het advies: "hij is nu leeg, ga maar weer rijden tot de klacht terug komt "op, en over het algemeen vrij weinig concrete informatie om iets te vervangen. Een ervaren universele garagehouder of bmw expert zoekt dan verder (op internet, door logisch redeneren en puttend uit ervaring) en vervangt niet op volgorde van computer uitdraai, iets dat de stealers wel geneigd zijn (althans is mijn ervaring).
De meest optimale aanpak die ik zelf graag hanteer:
1. vraag, zoek en lees op internet
2. lees uit met de achtergrond kennis van 1
3. rij nog even door, herhaal 1, sluit daardoor zaken uit en localiseer de klacht
4. controleer gericht verdachte componenten
5. herhaal 1 en vervang precies datgeen wat de oorzaak is
(( 6. bel de dealer voor een prijsindicatie voor het vervangen van het geen je net zelf hebt vervangen
7. vier je aanzienlijke besparing met een diner a deux of een vertroetelbeurt voor je auto))
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Haha top....Kan op een tegeltje. heb je die in beslisboom format. Die hang ik boven mijn bed
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Update:
Na het uitlezen kwamen er 3 storingen uit: Roetfilter (vol), Roetfilter (hoge meting), Gashuisklep.
De roetfilter bleek dus helemaal vol te zitten. Vermoedens klopten.
Gisterenavond is de roetfilter gereinigd en nu blijkt de katalysator ook vervuild te zijn.
Ik ga nu kijken hoe de katalysator er uit ziet.
Na het uitlezen kwamen er 3 storingen uit: Roetfilter (vol), Roetfilter (hoge meting), Gashuisklep.
De roetfilter bleek dus helemaal vol te zitten. Vermoedens klopten.
Gisterenavond is de roetfilter gereinigd en nu blijkt de katalysator ook vervuild te zijn.
Ik ga nu kijken hoe de katalysator er uit ziet.
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Update:
Samen met de monteur een rondje gereden met roetfilter en zonder uitlaat, dus ook zonder katalysator.
Rijd super, als vanouds. Het probleem ligt hierbij wel zeker in de katalysator.
De katalysator wordt leeg gehaald en de gashuisklep schijnt ook defect te zijn.
Deze wordt ook gemaakt. Eind van de middag klaar.
Ben benieuwd.
Samen met de monteur een rondje gereden met roetfilter en zonder uitlaat, dus ook zonder katalysator.
Rijd super, als vanouds. Het probleem ligt hierbij wel zeker in de katalysator.
De katalysator wordt leeg gehaald en de gashuisklep schijnt ook defect te zijn.
Deze wordt ook gemaakt. Eind van de middag klaar.
Ben benieuwd.
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Roetfilter zal ook wel de veroorzaker zijn van de overige problemen.
Hoe heb je hem gereinigd ?
Let op dat het reinigen slechts een korte periode werkt.
Zijn je thermostaten (bedrijfstemperatuur 90*C) en je gloeibougies ok ?
Hoe heb je hem gereinigd ?
Let op dat het reinigen slechts een korte periode werkt.
Zijn je thermostaten (bedrijfstemperatuur 90*C) en je gloeibougies ok ?
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Kuupertie schreef:Roetfilter zal ook wel de veroorzaker zijn van de overige problemen.
Hoe heb je hem gereinigd ?
Let op dat het reinigen slechts een korte periode werkt.
Zijn je thermostaten (bedrijfstemperatuur 90*C) en je gloeibougies ok ?
Op alle manieren gereinigd? Dus ook Zoals in Harderwijk waar het roetfilter gedemonteerd en gereinigd wordt?
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Het is schoongemaakt met een vloeistof (weet niet wat voor vloeistof) en daarna met een hogedruk spuit.
@kuupertje: Ik weet niet hoe ik het bedrijfstemperatuur kan inzien, wat betreft de gloeibougies; daarover kan ik wel vertellen dat die in orde zijn.
Nu 2 dagen nadat de roetfilter en katalysator schoon zijn, rijdt de auto super, beter dan voorheen.
De Katalysator zat ook helemaal dicht, het lijkt alsof de auto nu meer PK heeft.
Ik kan me ook niet echt goed herinneren hoe de auto voor het incident optrok. Het het lijkt er wel sterk op dat ie nu meer vermogen heeft.
Ik vermoed ook dat de katalysator al een tijdje vol heeft gezeten, ze hebben de bouten los moeten zagen.
Het leek erop dat de katalysator er nooit uit is gehaald.
Maar goed er komt nu nog een storing naar boven. Ik kan ook niet zien wat de storing is, aangezien ook het display een tijdje niet meer doet.
Ik ben ook sceptisch betreft de garage waar ik mijn auto heb laten maken.
Kent iemand een goeie, eerlijke garage in de buurt van Beverwijk en omstreken?
@kuupertje: Ik weet niet hoe ik het bedrijfstemperatuur kan inzien, wat betreft de gloeibougies; daarover kan ik wel vertellen dat die in orde zijn.
Nu 2 dagen nadat de roetfilter en katalysator schoon zijn, rijdt de auto super, beter dan voorheen.
De Katalysator zat ook helemaal dicht, het lijkt alsof de auto nu meer PK heeft.
Ik kan me ook niet echt goed herinneren hoe de auto voor het incident optrok. Het het lijkt er wel sterk op dat ie nu meer vermogen heeft.
Ik vermoed ook dat de katalysator al een tijdje vol heeft gezeten, ze hebben de bouten los moeten zagen.
Het leek erop dat de katalysator er nooit uit is gehaald.
Maar goed er komt nu nog een storing naar boven. Ik kan ook niet zien wat de storing is, aangezien ook het display een tijdje niet meer doet.
Ik ben ook sceptisch betreft de garage waar ik mijn auto heb laten maken.
Kent iemand een goeie, eerlijke garage in de buurt van Beverwijk en omstreken?
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Waar zoek je precies een garage voor? Enkel voor het uitlezen?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Source schreef:Waar zoek je precies een garage voor? Enkel voor het uitlezen?
Een garage met duidelijk, heldere uitleg van diagnoses en een plan van aanpak.
Een garage die je op de hoogte stelt van wat er gebeurd met je auto.
Een garage die je niet standaard behandeld als iemand die geen verstand heeft van auto's.
En natuurlijk een garage die je auto voor je uitleest en/of maakt met bovenstaande karakters.
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
-Checkfrazz schreef:Source schreef:Waar zoek je precies een garage voor? Enkel voor het uitlezen?
Een garage met duidelijk, heldere uitleg van diagnoses en een plan van aanpak.
Een garage die je op de hoogte stelt van wat er gebeurd met je auto.
Een garage die je niet standaard behandeld als iemand die geen verstand heeft van auto's.
En natuurlijk een garage die je auto voor je uitleest en/of maakt met bovenstaande karakters.
-Check
-Check
-Double check
Het is alleen een stukje rijden voor je naar De Lier.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Temperatuur:
Zoek je Chassisnummer en tel de laatste 5 of 6 (afhankelijk van MY) bij elkaar op.
Hieruit komt een som van 2 cijfers.
Zet je auto op contact (zonder draaiende motor). Druk op de reset knop totdat hij
01 FGSTNR laat zien.
Klik door tot 19.00 code en voer daar dit nummer in.
Nu valt hij terug naar 01.
Klik nu door naar 7.00 en je hebt je koelwatertemp.
Zoek je Chassisnummer en tel de laatste 5 of 6 (afhankelijk van MY) bij elkaar op.
Hieruit komt een som van 2 cijfers.
Zet je auto op contact (zonder draaiende motor). Druk op de reset knop totdat hij
01 FGSTNR laat zien.
Klik door tot 19.00 code en voer daar dit nummer in.
Nu valt hij terug naar 01.
Klik nu door naar 7.00 en je hebt je koelwatertemp.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Help! Wegvallende Turbo (E60 520D, 2006).
Het is inderdaad een stukje rijden.Source schreef:-Checkfrazz schreef:Een garage met duidelijk, heldere uitleg van diagnoses en een plan van aanpak.Source schreef:Waar zoek je precies een garage voor? Enkel voor het uitlezen?
Een garage die je op de hoogte stelt van wat er gebeurd met je auto.
Een garage die je niet standaard behandeld als iemand die geen verstand heeft van auto's.
En natuurlijk een garage die je auto voor je uitleest en/of maakt met bovenstaande karakters.
-Check
-Check
-Double check
Het is alleen een stukje rijden voor je naar De Lier.
Maar ik ben niet vies van een stukje rijden als het waard is.
Ik mis een garage die echt met je meedenkt.
Dat wanneer er iets stuk is ze de auto controleren en dan zeggen: "Nou Jan, je hebt een verstopte katalysator, we kunnen hier wat aan doen en dit zijn je opties, we kunnen dit en dat doen bij optie A en het gaat je dit en dat kosten, en ... optie B...", etc.
En niet een garage dat wanneer je wat vraagt: "Met welke vloeistof heb je de roetfilter schoongemaakt..." en dat je dan hoort: "Nou, we hebben niet... dit en dat gebruikt..."
Ik moet dan echt zuchten.