Welke xenon lampen??

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
DJLeonardo

Re: Welke xenon lampen??

Bericht door DJLeonardo » 06 mei 2011, 09:39

Griffendahl schreef:en hoop dat iedereen hier zo verstandig is om, of gewoon complete xenon units te kopen of gewoon een paar degelijke halogeen pitten te monteren.
En weet je wat nou zo grappig is eigenlijk. Iedereen koopt van die PnP kitjes maar weinig mensen weten dat een bestaande unit goed om te bouwen is naar projector. Ik wist dat eerst ook niet totdat ik het ging uitzoeken.
Dus bij deze:
Als je een halogeen unit hebt kan je op ebay vaak wel ergens de xenon versie vinden van het frame dat in jouw behuizing past. Dat is bij zowel ZKW als AL uitwisselbaar. Je koopt dan een frame met projector. De ballast heb je niet nodig want die zit al bij je PnP kitje (moet je wel een D2S kitje kopen). tadaa, je hebt een xenon systeem dat niet verblind (en er OEM uitziet)
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Bimmergirl87

Bericht door Bimmergirl87 » 06 mei 2011, 10:27

Leonardo....

Ik snap het, maar wat jij zei ; -rijden met verkeerd lichtbeeld: verboden want gevaarlijk, wordt door de politie gezien als GROOT LICHT... :leip:
Eens BMW, altijd BMW

AdE39

Bericht door AdE39 » 06 mei 2011, 16:27

Helaas kan het soms niet anders dan met boetes een gevaarlijk dilemma iop te heffen!

Gewoon omdat sommig personen het nog steeds niet willen begrijpen, en dan moeten het nog steeds, jaar na jaar, de goeden het met de kwaden het bekopen.

Sommige mensen snappen of willen het dus gewoon niet snappen, dat bepaalde handelingen en montages gewoon levensgevaarlijk zijn.
Ik vind dus dat dit gerechtvaardigd is, om dit soort problematiek met grote boetes flink af te straffen.
Misschien dat wanneer ze het eens flink in de buidel voelen, dat het eens een keer duidelijk zal worden.

Bij dit soort mensen schijnt een mensenleven echt geen fluit waard te zijn!!

Tot dat ze zelf een familielid of een vriend of hun vriendin kwijt raken door een dergelijk stuk onbenul, wat alles maar zomaar doet zonder eens fatsoenlijk na te denken, en nergens geen bal verstand heeft van de techniek.
Mij is altijd geleerd, handen af van onbekende dingen, en waar je geen verstand van hebt, en houd de veiligheid eens hoog in het vaandel.

Scheelt weer mensen levens :duimen:

Beste forum leden, het is geen grap of flauwekul, maar geloof me, wanneer er bewijs gevonden kan worden, en degene die dit op zijn geweten heeft, dat door zijn toedoen een dergelijk ongeval heeft veroorzaakt, misschien met letsel, en misschien met dodelijke afloop, dat ze je dan wel even flink kaal zullen scheren, en misschien zelfs de aanklacht aan je broek krijgt dood door schuld, moet het dan eerst zover komen dan, voor dat men eens een keer reden wil verstaan!

Ik had echter gehoopt, dat dit niet nodig zou moeten zijn, maar gezien sommige antwoorden die ik krijg, en verhalen die ik lees, op sommige fora en op straat, dan is het dus erg gesteld.
Dus zal het volgende antwoord op deze problemen wellicht het puntenrijbewijs en hoge bekeuringen het juiste antwoord zijn. Erg jammer voor degene die deze wetten overtreden!

des ondanks wens ik iedereen een heel fijn weekend toe, geniet van het mooie weer wat komt.

met vriendelijke groet,

Ad

AdE39

Bericht door AdE39 » 06 mei 2011, 16:41

Hallo Bimmergirl, ik had even jniet gelezen wat u schreef.

Maar ik wil daar wel even een duidelijk antwoord op geven.

Wanneer ik voor mijn borteham op de weg bezig ben, voor mijn vrouw en kinderen, rijd ik toch aardig wat kilometers weg jaarlijks, en gaarne wil ik ook weer heelhuids thuis aankomen.
dat kunt u zich toch wel voorstellen denk ik.

Dan laat ik mij het plezier wat ik heb als ooit beroeps chauffeur, want rijden was mijn hobby, deed dit erg graag, en met veel plezier.
Dan rijd je in het aarde donker kom je ineens een mafkees tegen met van die slecht afgestelde Xenon Sjonnie lampen.
je ziet geen hand meer voor ogen de eerste 20 tot 30 seconden.
Hoeveel bomen had ik ondertussen al kunnen rammen met mijn 50 tonner?
Of hoeveel personen autootjes had ik kunnen pletten, met dit zware voertuig, denk je dat een 50 tonner last heeft van een paar dinkey toys onder zijn wielen?
Het is slechts net een grote drempel waar je overheen hobbelt.

maar dit kan toch de bedoeling toch niet zijn dacht ik, moeten er dan toch eerst doden vallen voordat men het eens begrijpt, dat dit echt niet toegestaan kan zijn.

Domme koppen in de regering hebben de eis laten verruimen, erg dom en ondoordacht.
Het was eerst dus niet toegestaan!

Dus het antwoord van de chauffeurs, die bouwlampen die u beschrijft, dat is ons wraak middel.
Wanneer ik niets zie, dan hij ook niet.

Dus die afgebeelde zonnebril, in een van de voorgaande reacties, zal dan helaas ook voor deveroorzaker van het verblindings feest zijn.
Helaas, het is niet anders!

Ik hoop echter dat de reactie duidelijk mag zijn.

En voor de goede orde, ik maak me er ook helemaal niet druk om, het is een erg dom verschijnsel, waar niet echt bij nagedacht word, wat de verstrekkende gevolgen kunnen zijn!

Ik hoopp echter dat men eens gaat nadenken wat men gaat doen voordat men het ten uitvoer gaan brengen!

het nadeel echter, men doet altijd altijd eerst iets, voordat men gaat nadenken.

prettig weekend, en geniet van het lekkere weer.

met vriendelijke groet,

Ad

Beens1

Bericht door Beens1 » 06 mei 2011, 18:10

Ik heb zo eens alles een beetje zitten door lezen, maar ik dacht (kan het helemaal fout hebben hoor) dat dergelijke (foutieve) verlichting niet eens door de apk zou komen.
Ik heb zoiezo al problemen in het donker met verlichting (ook 'normaal' licht), maar van de slecht afgestelde aftermarket flutbende heb ik het helemaal gehad.
Laat het maar 'gewoon' OEM, of stop er phillips lampjes in, die meer licht afgeven als je toch zo nodig meer licht wilt hebben. Mocht je toch echt xenon willen hebben, zorg dan ervoor dat het OEM of een set wat deugdelijk is. (heb totaal geen kaas gegeten van dat spul, dus weet niet eens of er wel deugdelijke niet-OEM setjes zijn... :gek: )

320driver

Bericht door 320driver » 06 mei 2011, 18:28

Foutieve verlichting komt zeker niet door de APK, laat mijn auto nou jaar na jaar gewoon goedgekeurd worden op de verlichting :emo:

Beens1

Bericht door Beens1 » 06 mei 2011, 18:30

Waarschijnlijk heb jij dan zo'n deugdelijk niet-OEM setje (bestaat dan dus toch...) ;)

Bimmergirl87

Bericht door Bimmergirl87 » 06 mei 2011, 19:23

Je hebt wel gelijk Ad, ik kom ook regelmatig die rotlampen tegen, dat is ook de reden waarom ik het niet ga doen...Het is wel mooi maar als ik het doe dan koop ik wel een goede set die dan wat duurder is....
Weet hoe hinderlijk het is voro andere automobilisten...en heb er zelf ook vaak last van (bij mij wat erger omdat me auto verlaagd is waardoor ik er helemaal inkijk!!).....Maar tog, het is niet verboden, en voorlopig zul je nog mensen hebben die deze setjes inbouwen :whistle:
Eens BMW, altijd BMW

AdE39

Bericht door AdE39 » 06 mei 2011, 19:30

Hallo beste BMW vrienden,

Indien men veel werk verricht en de juiste instelling heeft, dan kan een niet Oem setje best goed functioneren, maar wel met de nodige zorg.

Ik heb eens een reportage gezien van een Engelse BMW vriend, die heeft werkelijk alles maar dan ook alles aan een set koplampen verbouwd, dat is dagen werk, hij heeft gezaagd, geslepen en zelfs de koplampglazen uitgezaagd met een gatenzaag voorzien van een diamatnt kraag.
Zo heeft hij zelf projectie koplampen gefabriceerd.
Deze Engelse vriend is dus echt geen beginner, dat blijkt uit het verhaal en de beelden.

hij heeft alles maar dan ook alles tot in de puntjes verzorgd en gefabriceerd, en heel veel dingen gemaakt van Carbon, mooier kan het al haast niet meer.
Het zag er allemaal erg proffessioneel uit, in een woord geweldig, wat nog mooier was, aan het einde van zijn vreatieven product heeft hij zelfs de koplampen die hij zelf heeft gemaakt, zonder montage in zijn auto, uit getest om te kijken of het lichtbeeld goed was, en dat was het inderdaad, de perfectie gewoon.

Hier heb ik echt diep respect voor!
zelf iets maken, en eerst kijken of het functioneel is.
Dus getest zonder dat het in de auto gemonteerd is, hij heeft dus wel een bepaalde opstelling gemaakt, want anders heeft het uittesten geen enkele zin.

Dus na de test heeft hij de koplampen in zijn BMW gemonteerd, en netjes opnieuw afgesteld, en echt, dat lichtbeeld met die zelf geproduceerde Xenon koplampen die werken echt perfect.

Die wist echt waar hij mee bezig was, en het zal zeer waarschijnliojk ook niet de eesrte keer geweest zijn dat hij dit gedaan heeft.

En wat Beens1 zegt, dat is natuurlijk wel zo, maar bij een APK worden slecht afgestelde koplampen gecorrigeerd, indien de correctie geen effect heeft, dan heeft de eigenaar een probleem, een afkeur!

Dus kom ik weer automatisch terug om gewoon originele koplampen te plaatsen en af te laten stellen.
En, ik blijf het zeggen, demonteert u om bepaalde omstandigheden uw koplampen, herstel de afstelling naar de opgegeven waarden.

Battle, nee, dit is geen battle beste Judaz.
Dit verhaal heeft werkelijk best zin, het word enkel iet wat lang, maar om dat alles in de juiste banen te krijgen, en de neuzen dezelfde richting uit te krijgen ( proberen dan ), dat levert soms veilige oplossingen op, hopelijk voeren ze het ook uit, elk slachtoffer is er gewoon een teveel.
Of we nu allemaal correct afgestelde koplampen gaan voeren, dat is vers twee!

Ik heb getracht het uitgevoerd te krijgen.

Voor de forum leden die echt Xenon in hun auto willen hebben, en er niet teveel geld voor uit willen geven, dan geef ik hun de tip: Kijk eens op ebay.de
Vaak kunt u hier best voor minder dan de helft van de prijs van de dealer een dergelijke set originele koplampen met Xenon bemachtigen, enkel zult u hier geduld moeten hebben en soms stalen zenuwen, omtrent het bied werk.
Ik zie het gewoon als een uitdaging en ik vind het gewoon erg leuk en spannend, heb ik het wel of niet!
Let wel, het betreft hier vaak om gebruikte koplampen, soms ook wel nieuwe.

Ik wens u verder een heel fijn weekend toe, en geniet van het lekkere weer.

Met vriendelijke groet,

Ad

Bimmergirl87

Bericht door Bimmergirl87 » 06 mei 2011, 20:16

Nou Ad je hebt in ieder geval wel je (een) punt gemaakt...

Jij ook een fijn weekend, en ga zeker van het lekkere weekend genieten !..

Gr Deb
Eens BMW, altijd BMW

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 07 mei 2011, 09:41

320driver schreef:Foutieve verlichting komt zeker niet door de APK, laat mijn auto nou jaar na jaar gewoon goedgekeurd worden op de verlichting :emo:
Dat zegt niks over dat die niet verblindt, maar hooguit dat die aan de regels voldoet. Desalniettemin kan die door medeweggebruikers als bijzonder storend ervaren worden. Sorry Martijn, punt van niks, al eerder in deze discussie hadden we vastgesteld dat de regelgeving en de handhaving omtrent deze verlichting te wensen over laat...

Beens1

Bericht door Beens1 » 07 mei 2011, 17:09

Oké, dan kan ik enkel over deze discussie zeggen:

Hetgeen dat u niet wilt dat u geschiedt, doet het ook een ander niet.

Met andere woorden: Wanneer je zelf hinder hebt van verkeerd afgestelde aftermarket setjes, plaatst dan ook zelf zo'n dergelijk set niet maar houdt het bij origineel. Toch meer licht? Laat het doen door een expert!

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 03 jun 2011, 02:31

Ik vond nog dit stukje van een technicus die o.a. voor Hella lampen ontwerpt, helaas in het engels, enjoy:
A properly aimed reflector with PNP HID's will not blind people or cause excessive glare.

This is totally incorrect. The glare problem lies not in the aiming but in the vastly different manner in which the HID arc and the filament radiate light. The discharge arc is curved and has two spots of maximum intensity, each hot spot being at the ends of the arc approximately 5mm apart. The filament is straight and has a single hotspot in the very centre of the filament This hotspot will be 2.5mm away from each of the HID hot spots. Headlights are designed around a given bulb and it's still not possible to design a headlight, projector or reflector, than can safely and effectively work with both light sources. In other words the optics of a HID headlight are quite a bit different than those of a halogen headlight. Even if a PnP HID kit doesn't directly glare oncoming drivers, the light reflected from the overlit foreground can and will cause glare. Then there's the area of the lens/reflector. Glare can come from those surfaces and the smaller the surface for a given light source the greater this glare. In a similar way the brighter bulb in a given headlight the greater this glare.
En hier nog even het verschil tussen een HID projector en een PnP HID lampje in een halogeen reflector.
links Projector rechts PnP (mocht dat niet duidelijk zijn)
Afbeelding

musQ

Bericht door musQ » 21 jun 2011, 00:03

Lieve mensen,

Ik begrijp dat jullie bezorgd zijn over mensen die Xenon in hun koplampen voeren en verkeerd afgesteld zijn.

Maar, Hoe vaak zie je niet dat mensen met Hallogeen verlichting het lampje verkeerd monteren?

Ik snap die mensen heus wel, die kopen voor 9.95 een lampie en willen dit zo goedkoop mogelijk gemonteerd hebben. Want doen ze dan, ze gaan ze zelf monteren. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd en monteren ze het vaak verkeerd erin.

Hetzelfde geld voor xenon!.

Ik ook rij met xenon.

1 het ziet er leuk uit
2 meer licht
3 veiliger ivm meer licht.

Alleen geloven jullie ( de mensen die de verkeerd-afgestelde-xenon-rijders zo irritant vinden) dat een beetje auto liefhebber er voor zorgt dat die kits correct gemonteerd worden en daarna de koplamp EXPRES iets meer naar beneden afstellen, hier maar iets van aantrekt? Ik dacht het niet...

Waarom niet? Omdat je van deze mensen geen last zult hebben.

Pak liever de mensen aan die hun lampjes verkeerd monteren. Of de mensen die snel een xenonkitje erin bouwen en gewoon weg niet afstellen. Aan zulke mensen heb ik ook een hekel;-)

Maar mijn xenon lampjes wijzen keurig richting de grond en niet naar de lucht :duim: en verblinden dus geen enkel automobilist. Vind het nogal zuur om 199 euro weg te moeten gooien omdat oom agent zegt dat xenon niet goed is.

Voor de rest ik snap jullie echt hoor, verkeerd afgestelde lampen is voor mij ook een irritatie factor. Maar om nou een hele poeha van te maken hoeft ook weer niet. Als je ze netjes afsteld is er niets aan de hand.

En voor de APK maakt het niet uit, zolang het lichtbeeld goed is en op de juiste hoogte worden ze goed gekeurd. 1 probleem voor de auto's zonder een projector want daar veranderd wel het lichtbeeld van, als je xenon hebt.

Leuk topic, mooi discussie punt hou ik wel van :shine:

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 21 jun 2011, 10:25

musQ schreef:Ik ook rij met xenon.
3 veiliger ivm meer licht.
Juist niet dus...
Heb je het stukje van die lampontwerper gelezen? Moet je de eerste regel nog even nalezen.
A properly aimed reflector with PNP HID's will not blind people or cause excessive glare.
This is totally incorrect. The glare problem lies not in the aiming but in the vastly different manner in which the HID arc and the filament radiate light.
Duidelijker kan het niet worden lijkt me....

_______
musQ schreef:Pak liever de mensen aan die hun lampjes verkeerd monteren. Of de mensen die snel een xenonkitje erin bouwen en gewoon weg niet afstellen. Aan zulke mensen heb ik ook een hekel;-)

Maar mijn xenon lampjes wijzen keurig richting de grond en niet naar de lucht :duim: en verblinden dus geen enkel automobilist. Vind het nogal zuur om 199 euro weg te moeten gooien omdat oom agent zegt dat xenon niet goed is.
:
Een halogeen lampje kan je meestal maar op 1 manier monteren dus daar ligt het niet aan. Het kan zijn dat de hoogte verstelling van de lampunit verkeerd staat of dat de lamp door een tik uit z'n verband is geraakt. Dit wordt als het goed is opgemerkt bij de jaarlijkse APK. Als ik iemand achter me krijg bij het stoplicht meld ik het vaak even. Die mensen hebben het meestal niet eens door. Zijn ook nooit mensen die overkomen alsof ze ook maar iets verstand hebben van hun auto. En wat is het nut van je aftermarket xenon kitje als je het zo ver naar beneden moet richten om geen mensen te verblinden? De weg vlak voor je voeten verlichten draagt ook niet echt bij aan je zicht.
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 21 jun 2011, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”