Automaat bak moet gereviseerd worden???

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Lucky72

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door Lucky72 » 02 apr 2013, 22:12

MaasMaster schreef:Wat Carl-Jorg Sagert mij heeft uitgelegd tijdens de testrit met de mijne na het onderhoud:

Indien je een aanhanger of caravan trekt, best manueel overnemen. Want de computer van de bak begrijpt niet wat er aan de hand is met dat extra gewicht van de aanhanger.
Eenmaal je op weg bent en op vlakke weg aan het rijden bent, kan je terug overgaan op automaat. Kom je onderweg hellingen tegen (zowel omhoog rijden als naar beneden), best terug manueel overnemen.

Je hebt nu 245.000 km op de klok. Ik zou je persoonlijk aanraden om eens bij ZF een afspraak te maken en een onderhoud te gaan laten doen. Is in mijn ogen elke eurocent waard...
Al diegenen van wie ik weet dat ze daar zijn geweest hebben er geen spijt van.
Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik zal er zeker geen spijt van hebben,aan de andere kant vind ik het nogal wat om 320 km te gaan rijden voor onderhoud aan de bak.
Ik zit van de zomer in Winterswijk op een camping,en zit er dan maar 100 km vandaan,maar die caravan moet eerst mee... -_-
Ik hoor wel alleen maar lof over ZF Dortmund,dat zegt heel wat natuurlijk.
Wat doen ze zoal met het onderhoud?
En wat zijn de kosten van het onderhoud?

Lucky72

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door Lucky72 » 02 apr 2013, 22:15

Quadrantz schreef:Helaas kun je er niet terecht als je een GM bak hebt (maar volgens mij heeft die van jou, Lucky72, een ZF bak). Dat even ter informatie (eind vorig jaar contact gehad met Carl-Jorg hierover).
Ook jij bedankt voor de reactie.
Ik zal er eens onder kruipen om te kijken op het typeplaatje voor alle zekerheid ;)
Thanx voor de tip.

Gebruikersavatar
MaasMaster
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
Locatie: Bree (België)
Contacteer:

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door MaasMaster » 03 apr 2013, 08:30

Lucky72 schreef:aan de andere kant vind ik het nogal wat om 320 km te gaan rijden voor onderhoud aan de bak.
So...? Roadtripje jonguh!! :leip:
Lucky72 schreef:maar die caravan moet eerst mee... -_-
Dus, op het gemak en manueel overnemen, dan komt dat wel goed... En, caravan is maar een 750 à 800 kg hé, das nog bijlange niet zoveel als die 1900 kg die ik erachter heb als ik de boot trek. En, die moet ongeveer twee keer per uit het water om LPG te gaan tanken aan het benzinestation zo'n 5 km verder :h:
Lucky72 schreef:Ik hoor wel alleen maar lof over ZF Dortmund,dat zegt heel wat natuurlijk.
Wat doen ze zoal met het onderhoud?
En wat zijn de kosten van het onderhoud?
Eerst ontvangen ze je netjes en vragen je om de boorddocumenten te laten zien. Je moet ook een document ondertekenen dat je de wagen overhandigt voor onderhoud.
Dan nemen ze de wagen mee en laten hem eerst een afkoelen. Daarna gaat de olie eraf, stuurdoos eruit (die wordt aan de computer gehangen en uitgelezen). Versleten onderdelen zoals pakkingen, bepaalde tussenstukken worden vervangen. Er komt ook een nieuwe caterpan onder.
Na het onderhoud neemt Carl-Jörg je mee in de wagen voor een testrit. Daarna gaat de wagen terug op de brug om te controleren of er geen lekkages zijn.
Je moet tellen op een drie à drie en half uur werk (dus Ipad ofzo meenemen om de tijd om te krijgen :shine: )

Je kan ook het achterdifferentiëel mee laten doen. Heb ik gedaan. Nieuwe olie op en nieuwe dichting.
Ik heb vorig jaar 475 euro betaald.

Twee weken terug ben ik met een vriend meegegaan met zijn 730D. Hij heeft 460 euro betaald zonder het differentiëel te doen. Ook hij vond het elke eurocent waard :)
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!

E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Lucky72

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door Lucky72 » 03 apr 2013, 20:24

MaasMaster schreef:
Lucky72 schreef:aan de andere kant vind ik het nogal wat om 320 km te gaan rijden voor onderhoud aan de bak.
So...? Roadtripje jonguh!! :leip:
Lucky72 schreef:maar die caravan moet eerst mee... -_-
Dus, op het gemak en manueel overnemen, dan komt dat wel goed... En, caravan is maar een 750 à 800 kg hé, das nog bijlange niet zoveel als die 1900 kg die ik erachter heb als ik de boot trek. En, die moet ongeveer twee keer per uit het water om LPG te gaan tanken aan het benzinestation zo'n 5 km verder :h:
Lucky72 schreef:Ik hoor wel alleen maar lof over ZF Dortmund,dat zegt heel wat natuurlijk.
Wat doen ze zoal met het onderhoud?
En wat zijn de kosten van het onderhoud?
Eerst ontvangen ze je netjes en vragen je om de boorddocumenten te laten zien. Je moet ook een document ondertekenen dat je de wagen overhandigt voor onderhoud.
Dan nemen ze de wagen mee en laten hem eerst een afkoelen. Daarna gaat de olie eraf, stuurdoos eruit (die wordt aan de computer gehangen en uitgelezen). Versleten onderdelen zoals pakkingen, bepaalde tussenstukken worden vervangen. Er komt ook een nieuwe caterpan onder.
Na het onderhoud neemt Carl-Jörg je mee in de wagen voor een testrit. Daarna gaat de wagen terug op de brug om te controleren of er geen lekkages zijn.
Je moet tellen op een drie à drie en half uur werk (dus Ipad ofzo meenemen om de tijd om te krijgen :shine: )

Je kan ook het achterdifferentiëel mee laten doen. Heb ik gedaan. Nieuwe olie op en nieuwe dichting.
Ik heb vorig jaar 475 euro betaald.

Twee weken terug ben ik met een vriend meegegaan met zijn 730D. Hij heeft 460 euro betaald zonder het differentiëel te doen. Ook hij vond het elke eurocent waard :)

Dank je wel Maasmaster voor alle info.
Ik weet en begrijp wel dat het onderhoud nodig is,en dat ook zeker ga laten doen.
Maar ondanks dat ik graag rij,heb ik weinig zin om ongeveer 640 km totaal te gaan rijden voor een onderhoudsbeurt,terwijl de bak blijkbaar de rit gewoon aan kan als er gewoon rustig gereden wordt.
Ik begrijp dat er niks kan gebeuren,als ik gewoon op 't gemak die kant op trek met de sleurhut aan dat bolletje -_-
Ik ga m'n trekhaak bestellen,en onderbouwen en op 't gemak naar Winterswijk op vakantie (op z'n manueels uiteraard).
Daar trek ik er een dagje voor uit om bij ZF langs te gaan,dan zit ik er een heel stuk dichterbij.
Ik zal voor de zekerheid nog even een mail sturen naar DE monteur van ZF.

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door lekkerwijf1 » 03 apr 2013, 20:41

@ maasmaster, caravans van 700 a 800 kg is allang verleden tijd. Gemiddeld zit je tegenwoordig toch wel aan 1400kg
De caravan die ik zelf trek is 1800kg. Verder is het in de d stand soms niet eens te rijden met zware gewichten. Net als carl joerg dagert zegt in de d stand slipt de koppelomvormer veel meer en krijgt de bak hem slecht in de lock up. In de manueel stand rijdt je altijd met de lock up ingeschakeld

@lucky, waarom helemaal naar zf. Je kunt beter je automaatolie statisch laten spoelen. Je bak wordt voorzien van compleet nieuwe olie circa 9 liter. Bij zf wordt er maar 4 tot 5 liter ververst, dat betekend dat er nog 4 liter oude olie in zit. Vorige week nog een 330i gespoeld van kennis. Had last van vibraties bij 100 tot 120 en de lock up pakte hem soms erg laat. Die problemen zijn nu door spoelen opgelost. Spoelen kan ook vast wel bij een garage bij jou in de buurt. Mocht.je geen adres weten heb ik een adres voor je heel dicht bij winterwijk.

Lucky72

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door Lucky72 » 03 apr 2013, 20:49

lekkerwijf1 schreef:@ maasmaster, caravans van 700 a 800 kg is allang verleden tijd. Gemiddeld zit je tegenwoordig toch wel aan 1400kg
De caravan die ik zelf trek is 1800kg. Verder is het in de d stand soms niet eens te rijden met zware gewichten. Net als carl joerg dagert zegt in de d stand slipt de koppelomvormer veel meer en krijgt de bak hem slecht in de lock up. In de manueel stand rijdt je altijd met de lock up ingeschakeld

@lucky, waarom helemaal naar zf. Je kunt beter je automaatolie statisch laten spoelen. Je bak wordt voorzien van compleet nieuwe olie circa 9 liter. Bij zf wordt er maar 4 tot 5 liter ververst, dat betekend dat er nog 4 liter oude olie in zit. Vorige week nog een 330i gespoeld van kennis. Had last van vibraties bij 100 tot 120 en de lock up pakte hem soms erg laat. Die problemen zijn nu door spoelen opgelost. Spoelen kan ook vast wel bij een garage bij jou in de buurt. Mocht.je geen adres weten heb ik een adres voor je heel dicht bij winterwijk.

Dit is nog een oud beestje van 1984 tot 750 kilo,heeft ook geen eigen kenteken,onze eerste caravan...
M'n pa is 2 maanden geleden overleden en deze was van m'n ouders.
Ik wou graag een caravan omdat ik jonge kids heb,camping is geweldig voor de kids.

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door lekkerwijf1 » 03 apr 2013, 21:02

Sorry maasmaster en lucky over de gewichten van de caravan heb ik heen gelezen, Lucky gecondoleerd. Kamperen is geweldig in mijn ogen. (Voor sommigen is dit creperen, maar dit ben ik absoluut niet met ze eens al die gezelligheid) Ben zelf 24 en er mee opgegroeid. Ga ook wel is met vliegtuig maar de camping blijft net zo leuk. Ik probeer dan ook als het weer en tijd het toelaat de sleurhut weer uit de stalling te halen.Succes met je keuze omtrent de automaat.

Lucky72

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door Lucky72 » 03 apr 2013, 21:08

lekkerwijf1 schreef:Sorry maasmaster en lucky over de gewichten van de caravan heb ik heen gelezen, Kamperen is geweldig in mijn ogen. Ben zelf 24 en er mee opgegroeid. Ga ook wel is met vliegtuig maar de camping blijft net zo leuk. Ik probeer dan ook als het weeer en tijd het toelaat de sleurhut weer uit de stalling te halen.Succes met je keuze omtrent de automaat.
Maakt niet uit lekkerwijf... :s zeg ik nou toch weer... :rolf:
Ik ben er zelf ook mee opgegroeid en vind het geweldig.
Het is zeker geen creperen,het is gewoon leuk en gezellig.
Het is voor m'n vrouw en kids voor het eerst,maar die hebben het zeker naar hun zin straks.
Thanx :duim:

Lucky72

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door Lucky72 » 03 apr 2013, 21:24

Lucky72 schreef:
lekkerwijf1 schreef:@ maasmaster, caravans van 700 a 800 kg is allang verleden tijd. Gemiddeld zit je tegenwoordig toch wel aan 1400kg
De caravan die ik zelf trek is 1800kg. Verder is het in de d stand soms niet eens te rijden met zware gewichten. Net als carl joerg dagert zegt in de d stand slipt de koppelomvormer veel meer en krijgt de bak hem slecht in de lock up. In de manueel stand rijdt je altijd met de lock up ingeschakeld

@lucky, waarom helemaal naar zf. Je kunt beter je automaatolie statisch laten spoelen. Je bak wordt voorzien van compleet nieuwe olie circa 9 liter. Bij zf wordt er maar 4 tot 5 liter ververst, dat betekend dat er nog 4 liter oude olie in zit. Vorige week nog een 330i gespoeld van kennis. Had last van vibraties bij 100 tot 120 en de lock up pakte hem soms erg laat. Die problemen zijn nu door spoelen opgelost. Spoelen kan ook vast wel bij een garage bij jou in de buurt. Mocht.je geen adres weten heb ik een adres voor je heel dicht bij winterwijk.
Ja natuurlijk kan ik laten spoelen,maar met 245.000 op de teller doe ik liever even wat onderhoud.
Ik begrijp dat er toch wel het 1 en ander gereviseerd wordt en de carterplaat schoongemaakt/vervangen wordt.
Met enkel spoelen ga ik dat niet bereiken.
Hij schakelt nu perfect en heb geen probleem met de lock-up en/of vibraties.
Hij schakelt zodanig goed dat ik 'm met rustig rijgedrag amper of niet voel schakelen.


Dit is nog een oud beestje van 1984 tot 750 kilo,heeft ook geen eigen kenteken,onze eerste caravan...
M'n pa is 2 maanden geleden overleden en deze was van m'n ouders.
Ik wou graag een caravan omdat ik jonge kids heb,camping is geweldig voor de kids.

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door lekkerwijf1 » 03 apr 2013, 23:22

Tijdens het spoelen kun.je ook kiezen voor een carterplaat reiniging en een nieuw filter. Bij de e60 zit het filter vast aan het carter dus deze kan je bij de e60 niet los vervangen. Veel meer dan wat rubbertjes vervangen in het schakelbrein doen ze bij zf ook niet. Maar om even op je vraag terug te komen. Een caravan van 750 kg kun.je gerust achter je auto hangen zonder dat de bak in de soep draait. Alleen zoals maasmaster aangeeft kan olie verversen zeker geen kwaad, wil je dat de bak nog even meegaat. Normaal gebeurd dit.zon beetje om de 80000km. Ik ben van plan mijn bmw 545 en de e34 525i ook te brengen voor spoelen. Allebij rond de 100000 gelopen
Succes met de sleurhut wij zijn ook begonnen met een knaus van 1978 die zijn hele leven familiebezit is geweest. Keihard spul.

Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door Lowkey » 04 apr 2013, 00:31

Eeh ik heb de complete beurt bij ZF laten doen en daar wordt alle olie ververst 9 liter.
F10 N57N

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door lekkerwijf1 » 04 apr 2013, 07:16

@ lowkey, dit is nieuw voor mij. Ik heb vorig jaar ook contact gehad met carl van zf, en gaf toen aan dat hij de koppelomvormer waar 4 liters olie in zitten nooit leeg kon krijgen. Laarman in den ham (bmw specialist) bevestigde ook dat ze de koppelomvormer niet leeg kregen en dat er altijd een 4 liter olie bleef hangen in de bak

Gebruikersavatar
MaasMaster
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
Locatie: Bree (België)
Contacteer:

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door MaasMaster » 04 apr 2013, 08:11

Euh, ik heb bij ZF ook de hoeveelheid olie gezien die eruit kwam... En dat was heus meer dan vier litertjes hoor.
Misschien hebben ze een nieuwe techniek?
Ik weet het niet. Maar alleszins, zowel bij mij als bij de 730D van mijn vriend is er zeker meer dan 4L olie gewisseld...
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!

E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Sergee
Berichten: 160
Lid geworden op: 24 jul 2012, 13:40

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door Sergee » 04 apr 2013, 12:07

Kan iemand mij vertellen wat de Lock up is?

Gebruikersavatar
MaasMaster
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
Locatie: Bree (België)
Contacteer:

Re: Automaat bak moet gereviseerd worden???

Bericht door MaasMaster » 04 apr 2013, 12:53

Eventjes van het www gepikt:

Vele automaten zijn uitgevoerd met een "Lock-up" systeem.
Bij de hydraulische automaten meestal alleen op de (2) hoogste overbrenging(en), bij de electronisch gestuurde vaak op alle overbrengingen, ook de eerste.
Een Lock-up is een mechanische schakelmof, welke boven een bepaald toerental (bij vele type ZF automaten, zo rond de 1750 rpm) de motor "vast" aan de automaat koppelt.

Afbeelding

Een koppelomvormer houdt namelijk altijd een lichte slip. Dit veroorzaakt niet alleen warmte, maar ook een hoger brandstof verbruik.
Als de motor onder een bepaald toerental zakt, ontkoppelt de Lock-up weer. De koppelomvormer zal dus weer in slip komen. Rijdt heerlijk soepel, maar levert ook veel warmte in de automaat op.

Wanneer er geen blokkering plaatsvindt (koppelomvormer actief) dan komt de transmissieolie onder druk via de blokkeringsselector door de opening A binnen. Via opening C kan de transmissieolie het koppelomvormershuis weer verlaten (afb.).

Afbeelding

De lock-up koppeling ligt dan vrij omdat de druk de koppelingsplaat van het huis afduwt. De magneetklep N91 is niet bekrachtigd. Wanneer het toerentalverschil tussen motor en transmissie zodanig klein wordt dat er geen koppelvergroting meer nodig of gewenst is dan bekrachtigt de versnellingsbakcomputer de magneetklep N91. De hydraulische blokkeringsselector neemt vervolgens de positie in van afb. rechts. De olietoevoer vindt dan plaats via kanaal C terwijl kanaal A de retour wordt. De koppelingsplaat van de lock-up wordt tegen het huis gedrukt waardoor een directe verbinding tussen pomp en turbine verkregen is. De magneetklep N91 ontvangt een pulsbreedte gemoduleerd signaal waardoor de druk geleidelijk kan worden opgebouwd. Stoten in de transmissie worden zodoende voorkomen.
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!

E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”