We hebben twee E61's voor de deur staan, beiden gekocht als goedkoopste in de particuliere markt, met een extra potje voor bij de aankoop nog niet ontdekte gebreken. Ook na de eerste reparaties die we al dan niet hadden voorzien, hebben we nog niet de prijs betaald van de vergelijkbare auto's die bij handelaren te koop stonden.
Particulier kopen is een hele bewuste keuze. Bij deze km-standen (de 525i met 265d en de 530 met 3 ton rond) staan ze niet bij dealers maar alleen bij handelaren en particulieren. Handelaren weten niets van de auto anders dan
a) het boekje vertelt, en daar heb je nog niets aan, want daar staan geen tussentijdse reparaties in maar alleen beurtjes
b) de oude eigenaar heeft verteld (en die had er een belang bij zo positief mogelijk te zijn vanwege de inruilprijs) en
c) wat er bij een korte proefrit is gebleken om de inruilprijs te bepalen, als die al is gemaakt. Gebreken die geen foutmeldingen opleveren worden niet ontdekt.
Maar je betaalt wel de handelaren prijs, want die moet er natuurlijk ook van leven.
En dan heb je natuurlijk het fenomeen garantie. Die heb je van rechtswege al, maar je betaalt er nog eens extra voor bij een handelaar (al gauw zo'n 750euro per 6 maanden garantie). Mocht je dan op tijd ontdekken dat er gebreken zijn, moet je vaak nog lullen als Brugman om het onder garantie gerepareerd te hebben.
Liever de particulier, die je kunt uithoren over zijn ervaringen, reparaties, gebruik en minpunten. Je kunt afgaan op je 'mensenkennis' en je eigen goede voorbereiding via dit forum gebruiken om te onderhandelen met iemand die met een beetje geluk minder ervaring heeft dan jij. Je hoeft in principe niet bang te zijn voor opzettelijk bedrog of professionele oplichting of onder druk gezet worden om een aanbetaling te doen, te betalen voor een proefrit (ja echt!) of dat soort achterlijkheden.
Als redelijk ervaren doe-het-zelver heb ik bij de aankoop van beide auto's goed onderzoek gedaan en op basis van de ervaringen van de eigenaar een berekening kunnen maken van de gebreken. Die heb ik vervolgens deels kunnen uitonderhandelen. En daarnaast een bedrag gereserveerd voor verborgen gebreken, waar je toch echt zelf verantwoordelijk voor bent na de aankoop.Grote voordeel is dat je de 750 voor de garantie nog in je zak hebt en niet bij voorbaat al hebt uitgegeven.
Mijn punt? Natuurlijk zijn er goede bmw's voor 9mille te koop. Die vind je door goed te zoeken, te weten waar je op moet letten en niet bij een handelaar te kopen, omdat het je daar altijd meer kost dan bij een particulier. Schuif niet bij voorbaat auto's terzijde omdat ze 'te goedkoop zijn'. Ga juist kijken bij auto's, waar bij de advertentie al een gebrek genoemd wordt (die is tenminste wel eerlijk!). Liever een ingecalculeerde reparatie met wat extra risico uitonderhandelen, dan op goed vertrouwen een auto kopen voor meer, en vervolgens een godsvermogen uitgeven omdat hij hetzelfde gebrek blijkt te hebben.
Koop in ieder geval geen 5 serie op de top van je budget en zonder twee rechterhanden. Er is altijd wel wat mis (hoe klein ook) en reparaties niet zelf doen betekent kassa.
Ohja, een dealer onderhouden auto zegt helemaal niets over de te verwachten gebreken. Een dealer weet maar al te vaak niet wat de oorzaak is, voert niet het benodigde onderhoud uit (denk aan doorspuiten van afwatering of vervangen van de bakolie) en aan onderzoek ben je vaak al meer kwijt dan het eigenlijke onderdeel, waardoor vaak wordt afgezien van verder doorzoeken naar de oorzaak. Dat terwijl een (goede) merk-onafhankelijke garage net zo zoekt als wij; op fora en internet, om sneller de oorzaak te vervangen voor een veel later uurtarief.
Sorry, even wat frustratie wegschrijven...
