High/Low converters

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Fabian79

Re: High/Low converters

Bericht door Fabian79 » 19 feb 2009, 20:36

Dit is een stekker die je tussen je radiostekker klikt in je dashboard (net als een parrot carkit bij een conventionele radio) Hierbij zijn de speakerkabels gebruikt om 2 high-low convertors te plaatsen (4 kanalen/speakers) dit is dus eigenlijk hetzelfde als zelf 2 convertors tussen solderen.

Die 2 zwarte blokjes zijn de convertors ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 19 feb 2009, 21:03

Fabian79 schreef:Onzin,

Een convertor heeft 1 tulpkabel als uitgang, bestaande uit twee stekkers oftewel 2 kanalen.
Dat zijn dus twee stekkers met elk plus en min in zich. Dus 2x plus en 2x min in het totaal.
Een speaker heeft maar 1 x plus en min. Je hebt dus twee speakers nodig voor 1 convertor.
Voor mij is 1 tulpkabel een enkele coax kabel met aan beide einden een tulp stekker.
Zoals jij het beschrijft is het inderdaad een "stereo" kabel, dus 2 aders en 2 tulpstekkers aan beide einden.

De convertors op de afbeelding hebben inderdaad 2 tulp-uitgangen, en zijn dus al stereo.
Erikt gebruik ze om 4 speakers aan te sluiten.

Voor alleen achterin heb je er idd maar 1 nodig.
De andere stekker ziet er wel uit alsof je die op de radio moet aansluiten. Ik lees hier echter op het forum dat dat storingsgevoelig is :)

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 20 feb 2009, 20:58

sorry, doelde op het aantal convertors wat je opgaf in het bericht waar ik op reageerde. Voor de rest heb je gelijk. ;) en de volgorde waarop geschreven werd duidde er op dat jij reageerde op het subverhaal zonder speakerversterking van carthago.
Als dit niet zo was, heb ik het even verkeerd begrepen.
Afbeelding

Carthago

Bericht door Carthago » 21 feb 2009, 13:17

Ghehe de term 1 tulp kabel wordt hier gewoon op 2 manieren gebruikt. Maar het lijkt me ook wel duidelijk zo. Ik sluit gewoon 1 HI/Low converter aan op de 2 achterspeakerkabels. Maar die antennekabel die schakelt ook alleen aan als de radio aanstaat? (kheb niet eens een antenne (zichtbaar))

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 22 feb 2009, 09:48

Die zit dan ook in je achterraam. ;)

en inderdaad.

1 tulpkabel is bijna altijd een dubbel stekker.
1 tulpkabel stuurt dus 2 kanalen aan = 2 speakers = 2 tulpstekkers
Afbeelding

MaikelK

Bericht door MaikelK » 28 feb 2009, 20:44

Ben vorige week eens langs geweest bij Ron de Vries in Zwaag (Hoorn-Noord).

Daar hadden ze het over de MTX Re-Q 3 99,- euro en MTX Re-Q 5 179,- euro

MTX Re-Q 3 http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=5710
MTX Re-Q 5 http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=6261

Ik gaan waarschijnlijk voor de Re-Q 3 omdat ik eigenlijk een subwoofer wil aansturen, en de rest van de boxen eigenlijk niet versterkt hoef.. De achter boxen gewoon zo afstellen dat ze niet al te hard mee spelen, van voren moet toch het meeste komen in mijn ogen!!

Maar dit zet dus 2x 2speakerdraden(dus voor bv allebei de achterboxen) om in 1 rood-wit tulp kabel voor op de versterker om je boxen weer mee aan te sturen en nog een keer 1 rood-wit tulp kabel om je subwoofer mee aan te sturen!
  Afbeelding BMW E46 320i Executive 1998
Afbeelding BMW E30 320i M-Technic 1989

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 28 feb 2009, 22:06

De Q5 is voor 4 speakers en een sub, de Q3 is voor 2 speakers en een sub.
In principe dus alleen de Q3 nodig (er staat wel Front L+R maar dat is gewoon 2 kanaals en kan dus ook achter gebruikt worden).

Het lijkt erop dat je de achterspeakers niet per se via de versterker hoeft aan te sluiten met een dergelijke convertor.
Dat scheelt je weer een uitgebreide(re) versterker :)

Raf32

Bericht door Raf32 » 01 mar 2009, 19:36

Quote verwijderd, zie regels gebruik citaten.

Moderatoropmerking Farl
dat is dus de enige manier om de achterste speakers nog te gebruiken?

MaikelK

Bericht door MaikelK » 01 mar 2009, 19:57

daNpy schreef:.... de Q3 is voor 2 speakers en een sub.
In principe dus alleen de Q3 nodig (er staat wel Front L+R maar dat is gewoon 2 kanaals en kan dus ook achter gebruikt worden). ....
Jep, dit is helemaal correct!

Dus ideaal voor de mensen die een sub nog willen aansturen, en nog een 3/4 kanaals versterker hebben liggen, kunnen zo ook meteen de achterboxen nog over de versterker doen!
  Afbeelding BMW E46 320i Executive 1998
Afbeelding BMW E30 320i M-Technic 1989

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 01 mar 2009, 21:21

@patron:

Is het bij jou nog allemaal gelukt trouwens met inbouwen???
En welke setup heb je nu draaien?
Afbeelding

Patron

Bericht door Patron » 01 mar 2009, 22:21

heb de high/low converter aangesloten, maar had geen remote draad getrokken en dat is zo gebleven..

ik ben van plan om een blaupunkt versterker te gaan halen, zo een ThA 555 met verloopstuk.. daarmee wil ik gewoon 4 boxen binnenin versterken en een subje aansluiten.. maar ben helaas nog niet zover..
Afbeelding

Carthago

Bericht door Carthago » 02 mar 2009, 09:36

Ik heb van het weekend even mijn installatie aangesloten. Gewoon een high/low convertor van de achterspeakers afgehaald. De remote van de wit/paarse draad achter de radio. Ik heb alleen een versterker en een sub en heb alle 4 de OEM speakers niet versterkt maar gewoon via de radio (nu met veel lagere bas waardoor ze harder kunnen want heb toch de alpine sub). En WOW wat een verbetering geluid kan snoeihard en lekker harde bas door de sub (wat ik niet had verwacht door die plaat in de achterbank). (al vond ik mijn standaard geluid ook al hartstikke goed van de OEM speakers, snap niet wat iedereen daar altijd over te klagen had).

Carthago

Bericht door Carthago » 02 mar 2009, 09:37

MaikelK schreef:Ben vorige week eens langs geweest bij Ron de Vries in Zwaag (Hoorn-Noord).

Daar hadden ze het over de MTX Re-Q 3 99,- euro en MTX Re-Q 5 179,- euro

MTX Re-Q 3 http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=5710
MTX Re-Q 5 http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... ts_id=6261

Ik gaan waarschijnlijk voor de Re-Q 3 omdat ik eigenlijk een subwoofer wil aansturen, en de rest van de boxen eigenlijk niet versterkt hoef.. De achter boxen gewoon zo afstellen dat ze niet al te hard mee spelen, van voren moet toch het meeste komen in mijn ogen!!

Maar dit zet dus 2x 2speakerdraden(dus voor bv allebei de achterboxen) om in 1 rood-wit tulp kabel voor op de versterker om je boxen weer mee aan te sturen en nog een keer 1 rood-wit tulp kabel om je subwoofer mee aan te sturen!
Sonde van het geld in mijns insziens. merk je niks van zodra je een sub hebt aangesloten en goed afgesteld.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 02 mar 2009, 18:05

Dat is niet helemaal waar.

Deze systemen zorgen er namelijk voor dat het gehele frequentiebereik in tact blijft.
De oem radio's filteren naarmate het uitgestuurde vermogen van de radio groter wordt langzaam aan de bas weg
om de speakers te beschermen. Deze kastjes doen dit teniet.

En ff over de oem speakers: De kwaliteit van de tweeters laat vooral te wensen over.
Jij hebt nu alleen een sub bijgeprikt, dan moet je eens luisteren als je de speakers ook versterkt.
Dat geeft dan helemaal een "wow" effect.
Ik heb dit nu ook, echter begeven de tweeters het nogal snel. Deze zijn eigenlijk niet geschikt voor aansluiting op een versterker. Het gaat wel, maar dan moet je wel enigzins voorzichtig zijn.
Spoiler: Laat zien
Mijn linkertweeter heeft dit 3 dagen overleeft :P
Afbeelding

Carthago

Bericht door Carthago » 02 mar 2009, 19:20

Fabian79 schreef:Dat is niet helemaal waar.

Deze systemen zorgen er namelijk voor dat het gehele frequentiebereik in tact blijft.
De oem radio's filteren naarmate het uitgestuurde vermogen van de radio groter wordt langzaam aan de bas weg
om de speakers te beschermen. Deze kastjes doen dit teniet.

En ff over de oem speakers: De kwaliteit van de tweeters laat vooral te wensen over.
Jij hebt nu alleen een sub bijgeprikt, dan moet je eens luisteren als je de speakers ook versterkt.
Dat geeft dan helemaal een "wow" effect.
Ik heb dit nu ook, echter begeven de tweeters het nogal snel. Deze zijn eigenlijk niet geschikt voor aansluiting op een versterker. Het gaat wel, maar dan moet je wel enigzins voorzichtig zijn.
Spoiler: Laat zien
Mijn linkertweeter heeft dit 3 dagen overleeft :P
Hmm toch had ik in mijn vorige auto wel alles versterkt en ik vind het verschil minimaal. Maar het verschil zal er zoals jij zegt ongewtijfeld zijn.

En over dat weg filteren van de bass bij een hoger volume. Ik heb nu juist nog steeds de neiging als ik de radio harder zet om de bass alsnog zachter te gaan zetten omdat die dan wel erg hard gaat over de sub. Dus ik zie dit zeker niet als een probleem dat de orginele radio dit doet. Of laat ik het zo zeggen ik heb er helemaal geen last van, en dan is het prijs verschil wel erg groot. Maar stel je vind dit wel een probleem dan is het natuurlijk geen probleem dat geld ervoor te betalen, alleen zou ik zeggen, luister voor jezelf ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”