BMW E39 520i (2003) Titangrau
- LarsBrugman
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau -Bilstein B14 Schroefset-
Al een hele tijd geen update meer geplaatst over de auto. Maar ook in de tussentijd zeker niet stil gezeten. Bij de APK kwam naar voren dat de veren slijtage begonnen te vertonen, en aangezien ik het onderstel toch al aan wilde pakken meteen gekozen om het dan maar goed aan te pakken. Uiteindelijk besloten om een Bilstein B14 schroefset te monteren. Ik ben erg tevreden over het rijcomfort, eigenlijk verschilt het nauwelijks met het standaard sportonderstel. Waar je het verschil merkt is bij bochten. De auto geeft meer vertrouwen, en ligt vlakker in bochten. Ook op de snelweg ligt de auto nóg strakker bij hoge snelheden. De wagen ligt voor 25mm lager, en achter 15 mm. Ik vind het zelf een prima verlaging, en heb geen moeite met drempels nemen.
Daarnaast zijn ook nog de volgende dingen aangepakt:
211.000 Remleidingen vervangen
211.000 Kleine draagarm linksachter vervangen (Origineel BMW)
212.000 Ventilatorkoppeling en Ventilatorbladen (Origineel BMW)
214.175 Oliewissel
214.500 Remklauw rechtsvoor gereviseerd
214.500 Remschijven + Blokken voor (Origineel BMW)
214.500 Afdekking motorruimte rechts+linksvoor (Origineel BMW
214.500 Temperatuursensor buiten vervangen (Origineel BMW)
214.500 Deurslot rechtsachter vervangen (Gebruikt exemplaar)
214.500 Deurfolies gelijmd
214.500 Kleppendekselpakking
214.500 Dopje achterop inlaat verrvangen (Origineel BMW)
214.500 Geluidsisolatie deur rechtsachter nieuw (Origineel BMW)
214.500 Veerpootlagers vervangen (Origineel BMW)
Daarna de auto weggebracht om eens goed schoongemaakt te worden. Hierbij is de auto grondig gewassen, gekleid en gepolijst. Alle plastic delen zijn weer mooi zwart gemaakt en in een coating geplaatst. Dat geeft een veel mooiere uitstraling dan het grijs uitgeslagen plastic. Ook het interieur is goed schoongemaakt, wat er goed van opgeknapt is. Het interieur heeft nog wel iets meer werk nodig, maar daar gaan we rustig mee verder.
Dan nog de dingen die gaan gebeuren:
-Achterklep roest wegwerken
-Eibach stabilisator voor+achter
-Interieur nog een keer aanpakken.
-Olie niveau sensor neem ik mee bij de volgende oliewissel
-Pixels van de radio
Laatst gewijzigd door LarsBrugman op 24 jun 2021, 11:12, 3 keer totaal gewijzigd.
- LarsBrugman
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Afgelopen weekend met Robin hier van het forum een aantal foto's gemaakt met de nieuwe schroefset
Resultaat hieronder te zien
Resultaat hieronder te zien
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Mooie e39 en foto's
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Haha, zie de post met de foto's nu pas! Mooi dat je er tevreden mee bent.
De wagen is in 't echt nog veel mooier dan op de foto's!
De wagen is in 't echt nog veel mooier dan op de foto's!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Wat een verdomd mooi ding man, die kleur is echt top!
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Helemaal mee eens MTE! Een van de beste kleuren op een E39 imo.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
- LarsBrugman
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Bedankt allemaal. Leuk om de complimentjes te lezen!
Even een update over de 520i. Begin dit jaar een hoop roest en cosmetische puntjes op laten lossen. Dat kwam neer op het volgende:
- Binnenzijde deur linksachter behandeld + gespoten vanwege roest
- Scherm linksachter opnieuw ingelast + gespoten vanwege roest
- Kofferklep opnieuw gespoten en behandeld vanwege roest
- Chrome sierstrip en 520i badge verwijderd
- Metaal onder kofferklep afdekrubber opnieuw ingelast+gespoten
- Deur rechtsachter spotrepair op uitgevoerd + nieuwe stootlijst gespoten en gemonteerd
Daarna voor een grote beurt geweest en kijken of we het trillen bij 120km/u konden fixen samen met wat kleine dingetjes. Al snel bleek dat de remklauw rechtsvoor defect was. Deze bleef hangen waardoor de remschijf rechtsvoor aanliep. Hierdoor is de schijf kromgetrokken. Dat heeft geleid tot de volgende puntjes die gedaan zijn:
- Oliewissel+Filter
- 6 nieuwe bougies
- Nieuwe luchtfilters
- Nieuw filter aircosysteem
- Nieuwe bus gereedschapskist
- Handgreep groef linksachter vervangen
- Nieuwe voorbanden + balanceren
- Nieuwe remklauw rechtsvoor
- Remschijven geslepen (afgedraaid)
- Nieuwe achterbanden + balanceren
Dat heeft het probleem helaas niet opgelost. Waarschijnlijk is het materiaal van de remschijf door de hitte dusdanig beschadigd dat deze niet meer te redden was. Daarna de volgende puntjes ook nog gedaan:
- Remschijven+Blokken voor vervangen
- Dekplaten achter remschijf vervangen (Keienvangers)
- Motorkapsloten gesmeerd en slotmechanisme opnieuw afgesteld (vanwege moeizaam openen motorkap)
- Instaplijst bestuurder nieuw
- Koppelstangen (L+R) stabilisatorstang vervangen
- Mistlamp linksvoor vervangen
- Bovenste draagarm en fuseekogel linksachter vervangen
- Auto opnieuw uitgelijnd
- Lamp rechtsachter in deur passagierszijde vervangen (lamp doorgebrand)
- Motorruim gereinigd om lekkages op te sporen
- Remlicht rechtsachter vervangen
Resultaat: Eindelijk rust in de auto. Trillingen zijn weg zowel met remmen als bij rijden. Al met al een hele lange lijst waar ik van tevoren helemaal niet op voorbereid was. Voorlopig even geen plannen, dit was voor nu weer even genoeg
En nog wat foto's:
Even een update over de 520i. Begin dit jaar een hoop roest en cosmetische puntjes op laten lossen. Dat kwam neer op het volgende:
- Binnenzijde deur linksachter behandeld + gespoten vanwege roest
- Scherm linksachter opnieuw ingelast + gespoten vanwege roest
- Kofferklep opnieuw gespoten en behandeld vanwege roest
- Chrome sierstrip en 520i badge verwijderd
- Metaal onder kofferklep afdekrubber opnieuw ingelast+gespoten
- Deur rechtsachter spotrepair op uitgevoerd + nieuwe stootlijst gespoten en gemonteerd
Daarna voor een grote beurt geweest en kijken of we het trillen bij 120km/u konden fixen samen met wat kleine dingetjes. Al snel bleek dat de remklauw rechtsvoor defect was. Deze bleef hangen waardoor de remschijf rechtsvoor aanliep. Hierdoor is de schijf kromgetrokken. Dat heeft geleid tot de volgende puntjes die gedaan zijn:
- Oliewissel+Filter
- 6 nieuwe bougies
- Nieuwe luchtfilters
- Nieuw filter aircosysteem
- Nieuwe bus gereedschapskist
- Handgreep groef linksachter vervangen
- Nieuwe voorbanden + balanceren
- Nieuwe remklauw rechtsvoor
- Remschijven geslepen (afgedraaid)
- Nieuwe achterbanden + balanceren
Dat heeft het probleem helaas niet opgelost. Waarschijnlijk is het materiaal van de remschijf door de hitte dusdanig beschadigd dat deze niet meer te redden was. Daarna de volgende puntjes ook nog gedaan:
- Remschijven+Blokken voor vervangen
- Dekplaten achter remschijf vervangen (Keienvangers)
- Motorkapsloten gesmeerd en slotmechanisme opnieuw afgesteld (vanwege moeizaam openen motorkap)
- Instaplijst bestuurder nieuw
- Koppelstangen (L+R) stabilisatorstang vervangen
- Mistlamp linksvoor vervangen
- Bovenste draagarm en fuseekogel linksachter vervangen
- Auto opnieuw uitgelijnd
- Lamp rechtsachter in deur passagierszijde vervangen (lamp doorgebrand)
- Motorruim gereinigd om lekkages op te sporen
- Remlicht rechtsachter vervangen
Resultaat: Eindelijk rust in de auto. Trillingen zijn weg zowel met remmen als bij rijden. Al met al een hele lange lijst waar ik van tevoren helemaal niet op voorbereid was. Voorlopig even geen plannen, dit was voor nu weer even genoeg
En nog wat foto's:
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Beste Lars,
Ten eerste compliment voor je auto. Ik vond het interessant om je project te lezen en het resultaat is prachtig te zien. Ook leuk om te lezen met hoeveel passie en liefde erover praat.
Sinds afgelopen maart ben ik ook trotse eigenaar geworden van een E39, in mijn geval een touring. Grappig genoeg heb ik plotseling een lange to-do-lijst dat ik van tevoren niet kon bedenken... Ik denk dat het gewoon overkomt je...
In je laatste post lees ik dat je diverse delen van de carrosserie heb laten spoten/behandelen vanwege roest. Ik wil hier ook graag iets gaan doen. Het klinkt dat je heel blij bent met het resultaat. Mag ik je misschien vragen of je het adres kan delen? En hoe was je ervaring bij Gijsbertsen? Ik weet niet hoe het ziet met de forum regels, eventueel je kan me een privé bericht sturen, uiteraard als je dit wilt delen.
Ik moest recent de auto voor een onverwachte reparatie naar de garage brengen en had nog geen vertrouwde adres. Ik heb voor een BMW specialist bij mij in de buurt gekozen op basis van de reviews op internet. Op basis van mijn ervaring zou ik 2 sterren geven. Een grote teleurstelling, vooral qua service en communicatie. Ik had ook graag gewenst dat ze iets zorgvuldiger met de auto om gingen aangezien dat het een youngtimer is, en ieder geval had toch een andere niveau verwacht van een zogenoemde BMW specialist.
Vriendelijke bedankt voor eventuele reactie(s), en veel rijplezier met je bolide!
Gr, Leonardo
Ten eerste compliment voor je auto. Ik vond het interessant om je project te lezen en het resultaat is prachtig te zien. Ook leuk om te lezen met hoeveel passie en liefde erover praat.
Sinds afgelopen maart ben ik ook trotse eigenaar geworden van een E39, in mijn geval een touring. Grappig genoeg heb ik plotseling een lange to-do-lijst dat ik van tevoren niet kon bedenken... Ik denk dat het gewoon overkomt je...
In je laatste post lees ik dat je diverse delen van de carrosserie heb laten spoten/behandelen vanwege roest. Ik wil hier ook graag iets gaan doen. Het klinkt dat je heel blij bent met het resultaat. Mag ik je misschien vragen of je het adres kan delen? En hoe was je ervaring bij Gijsbertsen? Ik weet niet hoe het ziet met de forum regels, eventueel je kan me een privé bericht sturen, uiteraard als je dit wilt delen.
Ik moest recent de auto voor een onverwachte reparatie naar de garage brengen en had nog geen vertrouwde adres. Ik heb voor een BMW specialist bij mij in de buurt gekozen op basis van de reviews op internet. Op basis van mijn ervaring zou ik 2 sterren geven. Een grote teleurstelling, vooral qua service en communicatie. Ik had ook graag gewenst dat ze iets zorgvuldiger met de auto om gingen aangezien dat het een youngtimer is, en ieder geval had toch een andere niveau verwacht van een zogenoemde BMW specialist.
Vriendelijke bedankt voor eventuele reactie(s), en veel rijplezier met je bolide!
Gr, Leonardo
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 14 jun 2020, 17:00
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Hallo allen.
Edit Lars: "roest en cosmetische puntjes op laten lossen" .
Ook bij onze auto was er een nare roestplek.
Zelf in een jaar tijd 2 keer goed ontroest en anti-roest gecoat. kwam te snel weer terug, dus laten behandelen= slechte plek eruit geflext en een nieuw stuk ingelast. Ook andere kant had een beginnend roetsplekje, die ook laten meenemen.
resultaat:(helaas doet de reflexie het resultaat ietsje te kort, is perfect geworden)
Groeten, Danny
Edit Lars: "roest en cosmetische puntjes op laten lossen" .
Ook bij onze auto was er een nare roestplek.
Zelf in een jaar tijd 2 keer goed ontroest en anti-roest gecoat. kwam te snel weer terug, dus laten behandelen= slechte plek eruit geflext en een nieuw stuk ingelast. Ook andere kant had een beginnend roetsplekje, die ook laten meenemen.
resultaat:(helaas doet de reflexie het resultaat ietsje te kort, is perfect geworden)
Groeten, Danny
- LarsBrugman
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
(Ik had privé antwoord gegeven op bovenstaande vragen)
Even een kleine update:
De auto inmiddels 4 jaar en 96.000 kilometer in bezit.
Afgelopen week zonder problemen door de APK gekomen. Binnenkort volgen wat grotere updates. Ben van plan om weer wat werk aan de E39 te gaan doen, waaronder E38 contour stoelen, een setje Style 37's en hoogglans zwarte shadowline raamlijsten. Daar post ik snel meer over zodra alles daarvoor klaar ligt!
Even een kleine update:
De auto inmiddels 4 jaar en 96.000 kilometer in bezit.
Afgelopen week zonder problemen door de APK gekomen. Binnenkort volgen wat grotere updates. Ben van plan om weer wat werk aan de E39 te gaan doen, waaronder E38 contour stoelen, een setje Style 37's en hoogglans zwarte shadowline raamlijsten. Daar post ik snel meer over zodra alles daarvoor klaar ligt!
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Mooie updates weer Lars! Ben benieuwd hoe de E38 stoelen bevallen.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
- LarsBrugman
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 18 nov 2017, 16:11
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Thanks Robin!
Dinsdag gaat de shadowline er op. De stoelen en wielen komen ergens in de komende maanden/begin volgend jaar
Dinsdag gaat de shadowline er op. De stoelen en wielen komen ergens in de komende maanden/begin volgend jaar
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Shadowline gaat ‘ie nog mooier van worden, 100%!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: BMW E39 520i (2003) Titangrau
Hoi Lars, gaat de shadowline ook aan de binnenkant op? Ik heb namelijk hooglans zwarte sierlijsten voor binnen, alleen ze zijn van mijn touring, weet niet zeker of ze voor sedan geschikt zijn. Mochten ze wel passen en je interesse voor hebt laat het maar weten.
PS, mag ik je vragen waar heb je de raamlijsten gevonden? Via een winkel of onderdelen via Marktplaats? Ik zoek nieuwe chrome raamlijsten voor de touring.
Vriendelijk bedankt en succes met de fijn tuning van je auto!
PS, mag ik je vragen waar heb je de raamlijsten gevonden? Via een winkel of onderdelen via Marktplaats? Ik zoek nieuwe chrome raamlijsten voor de touring.
Vriendelijk bedankt en succes met de fijn tuning van je auto!