Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
N.a.v. de berichten op dit forum heb ik laatst een nieuwe compressor slang gekocht. Eigenlijk bedoeld als preventieve vervanging want ik heb/had in het geheel geen problemen met de niveauregeling of een rumoerige compressor o.i.d. Mijn E61 was toch voor wat andere dingetjes in de garage en bij het loshalen van de achterste wielkuip was meteen duidelijk dat mijn zorgen t.a.v. dit onderdeel niet onterecht waren. Er zat een scheur in de slang van ongeveer 1 cm, waardoor de compressor lucht aanzoog, m.a.w.: de aangezogen lucht kwam niet door het filter naar binnen. Zie foto.
Ik zou derhalve iedereen met een E61 willen adviseren om de wielkuip rechtsachter eens los te halen om te inspecteren of de slang nog gaaf is. Is slechts 15 minuutjes werk en het bespaart je mogelijk weer wat problemen.
Ik zou derhalve iedereen met een E61 willen adviseren om de wielkuip rechtsachter eens los te halen om te inspecteren of de slang nog gaaf is. Is slechts 15 minuutjes werk en het bespaart je mogelijk weer wat problemen.
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Zeer goede raad, heb het een tijdje geleden ook hier vermeld en heb dit zelf ook gedaan. Gelukkig had ik de versterkte versie al.
Iemand met de oude slang (niet versterkt) zou best preventief de nieuwe versterkte versie monteren, dit gaat je enkele honderden Euro's besparen als de compresor het begeeft.
Vanaf de scheur aanwezig is zal de compressor hierdoor schade van ondervinden wegens aanzuigen van "vuile" lucht. Hoop dat in jouw geval Danny dit meevalt.
Iemand met de oude slang (niet versterkt) zou best preventief de nieuwe versterkte versie monteren, dit gaat je enkele honderden Euro's besparen als de compresor het begeeft.
Vanaf de scheur aanwezig is zal de compressor hierdoor schade van ondervinden wegens aanzuigen van "vuile" lucht. Hoop dat in jouw geval Danny dit meevalt.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Echt knappe en correcte handleiding. Heb wel ineens het verdeelventiel en de bevestigingsplaat meeveranderd maar was idd een makkie om dit zelf ff te vervangen.jon00419 schreef:Hier dan de de en montage handleiding voor de compressor van de niveauregeling.
Krik de auto zover op dat de beide achterwielen vrij van de grond zijn of op de brug is nog makkelijker en sneller.
Sleutel uit de auto halen i.v.m. het eventueel aanslaan van de compressor.
Draai rechtsachter de bodemplaat eraf en je ziet de compressor al hangen in het frame.
Haal beide stekkers uit de compressor, is een klik verbinding.
Draai dan beide koppelingen voorzichtig los van het verdeel ventiel, rode en blauwe slangetjes die naar de balgen lopen. Let op plastic aansluiting op het verdeelventiel kan niet te veel kracht verdragen. Nieuw ventiel kost 175 Euro.Als het gesis over is betekend het dat je luchtbalgen leeg zijn ze hoeven er niet helemaal af.
Dan de zwarte toevoer slang van de compressor afdraaien en de aanzuigslang die achter het spatbord langsloop naar boven verwijderen. Bestel voor de zekerheid ook maar een nieuwe aanzuigslang want die zijn meestal poreus. Bij de Airsuspensionshop 20 Euro en bij de dealer 80.
Draai de drie ophangschroeven los van het frame, let op de juiste positie met het terug monteren, plaatje, veer en dan de schroef. Dit voorkomt een hoop lawaai na montage.Dan de nieuwe compressor monteren, aanzuigslang met een nieuwe slangeklem (7mm) monteren dan de toevoerslang terug plaatsen(zwarte slang) rode en blauwe slang koppelingen voorzichtig aandraaien, vast is vast.
Als laatst de beide stekkers terug plaatsen.
Dan de auto langzaam laten zakken totdat de beide banden iets inzakken.
Sleutel in het contact en op de start stop knop drukken zonder de motor te laten lopen mocht de compressor nog niet aan slaan dan de auto nog iets laten zakken totdat hij wel aanslaat. Dit i.v.m. de hellingshoek voor het in werking stellen van de niveauregeling.
Dan zie je in no time de auto omhoog komen en is de montage goed verlopen.
Daarna de koppelingen van de toevoer(zwart) en de rode en blauwe slangetjes controleren op eventueel lekken, anders nog iets aandraaien.
Als dit oke is kun je de bodemplaat terug monteren.
Succes voor wie dit ook zelf gaat doen en een hoop geld bespaart ik kreeg van de dealer een prijs van dik 1000 Euro,s voor dit alles en nu 420 Euro.
Gerrie.
Knap hoe iedereen hier mekaar helpt en ondersteund!!!
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Beste mensen,
Mijn E61 geeft al zeker een jaar de melding niveauregeling gestoord. Eerst deed hij dat af en toe, of als ik over bv een verkeersdrempel reed, nu doet hij het altijd, zodra ik de auto start. De BMW-garage (geen dealer, wel BMW) zegt dat dat zoeken naar een speld in een hooiberg is en dat er dus eigenlijk niks aan te doen is. Dat wil er bij mij niet echt in. Ik vind de storing zo vervelend (je kunt verder niks aflezen op de boordcomputer) dat ik maar een ben gaan googelen, en kom nu op dit forum uit. Het lijkt dus wel oplosbaar te zijn.
Verder krijg ik sinds een tijdje elke rit een melding dat er een storing is bij de bijrijders airbag en gaat het lampje aan dat aangeeft dat de bijrijder geen veiligheidsgordel draagt, ook als er helemaal geen bijrijder (of iets anders zwaars) is, of als de gordel wel vast zit. Ook dit heb ik gemeld bij de garage, maar het is niet verholpen.
Helaas ben ik niet zo handig dat ik zelf onder de auto kan kruipen, dus wie kan mij helpen??
Suzie
Mijn E61 geeft al zeker een jaar de melding niveauregeling gestoord. Eerst deed hij dat af en toe, of als ik over bv een verkeersdrempel reed, nu doet hij het altijd, zodra ik de auto start. De BMW-garage (geen dealer, wel BMW) zegt dat dat zoeken naar een speld in een hooiberg is en dat er dus eigenlijk niks aan te doen is. Dat wil er bij mij niet echt in. Ik vind de storing zo vervelend (je kunt verder niks aflezen op de boordcomputer) dat ik maar een ben gaan googelen, en kom nu op dit forum uit. Het lijkt dus wel oplosbaar te zijn.
Verder krijg ik sinds een tijdje elke rit een melding dat er een storing is bij de bijrijders airbag en gaat het lampje aan dat aangeeft dat de bijrijder geen veiligheidsgordel draagt, ook als er helemaal geen bijrijder (of iets anders zwaars) is, of als de gordel wel vast zit. Ook dit heb ik gemeld bij de garage, maar het is niet verholpen.
Helaas ben ik niet zo handig dat ik zelf onder de auto kan kruipen, dus wie kan mij helpen??
Suzie
- E61_Stuiver
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 25 dec 2012, 00:58
- Locatie: Drachten
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Zelf heb ik éénmaal een storing gehad (had de auto op een hellende oprit geparkeerd met de achterbank vol met kinderen) en ik heb hem vandaag preventief laten vervangen door de garage. De oude compressor en het relais heb ik nu hier liggen, wie belang heeft mag hem overnemen voor een schappelijke prijs.
330iX (2016)
525I (2004)
MG-Y (1953)
525I (2004)
MG-Y (1953)
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Hey heb bij de mijne de compressor ,aanzuiging en verdeelventiel vervangen. Dit allen voor 550€ en een uur en half werk. Valt heel goed zelf te doen. Zou het zelfs voor derden ook doen.Suzie schreef:Beste mensen,
Mijn E61 geeft al zeker een jaar de melding niveauregeling gestoord. Eerst deed hij dat af en toe, of als ik over bv een verkeersdrempel reed, nu doet hij het altijd, zodra ik de auto start. De BMW-garage (geen dealer, wel BMW) zegt dat dat zoeken naar een speld in een hooiberg is en dat er dus eigenlijk niks aan te doen is. Dat wil er bij mij niet echt in. Ik vind de storing zo vervelend (je kunt verder niks aflezen op de boordcomputer) dat ik maar een ben gaan googelen, en kom nu op dit forum uit. Het lijkt dus wel oplosbaar te zijn.
Verder krijg ik sinds een tijdje elke rit een melding dat er een storing is bij de bijrijders airbag en gaat het lampje aan dat aangeeft dat de bijrijder geen veiligheidsgordel draagt, ook als er helemaal geen bijrijder (of iets anders zwaars) is, of als de gordel wel vast zit. Ook dit heb ik gemeld bij de garage, maar het is niet verholpen.
Helaas ben ik niet zo handig dat ik zelf onder de auto kan kruipen, dus wie kan mij helpen??
Suzie
Groeten
Re: Storing niveauregeling E61,compressor vervangen+ luchtve
Ik heb sinds woensdag een 535d, en die vertoonde gisteravond de melding:
en toen ik vanmorgen bij daglicht keek:
LINKS
en RECHTS:
Volgens de onderhoudshistorie is de compressor vorig jaar feb.vervangen, de linkerbalg in september, dus het LIJKT erop dat de rechter ook aan zijn eind is. Als ik de auto start dan hoor de compressor pompen en al vrij snel een dikke vette sissssssssss, en loopt ie dus weer leeg. Nu zit ik, na gespeur door dit topic, na te denken en me af te vragen: is het de aanzuigslang die lek is (alhoewel het me lijkt dat bij de vervanging van de compressor de slang ook vervangen zou moeten worden door de versterkte, zeker bij de BMW dealert) of kan een balg (luchtveer) ook die sis veroorzaken?
Voor dat ik alles los ga schroeven en zo en ik weer alles moet gaan vastschroeven omdat ik toch niks kan doen zonder onderdelen (en zodat ik weet wat ik moet bestellen)leek het me handig om hier eens even de vraag neer te leggen.
Ook kon ik niks vinden in de DIY over het vervangen van de luchtveer. Iemand tips of uitleg?
en toen ik vanmorgen bij daglicht keek:
LINKS
en RECHTS:
Volgens de onderhoudshistorie is de compressor vorig jaar feb.vervangen, de linkerbalg in september, dus het LIJKT erop dat de rechter ook aan zijn eind is. Als ik de auto start dan hoor de compressor pompen en al vrij snel een dikke vette sissssssssss, en loopt ie dus weer leeg. Nu zit ik, na gespeur door dit topic, na te denken en me af te vragen: is het de aanzuigslang die lek is (alhoewel het me lijkt dat bij de vervanging van de compressor de slang ook vervangen zou moeten worden door de versterkte, zeker bij de BMW dealert) of kan een balg (luchtveer) ook die sis veroorzaken?
Voor dat ik alles los ga schroeven en zo en ik weer alles moet gaan vastschroeven omdat ik toch niks kan doen zonder onderdelen (en zodat ik weet wat ik moet bestellen)leek het me handig om hier eens even de vraag neer te leggen.
Ook kon ik niks vinden in de DIY over het vervangen van de luchtveer. Iemand tips of uitleg?
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Vreemd. Ben nog nooit een DIY tegengekomen over het vervangen van de luchtveer omdat deze bijna nooit stuk gaan.
vreemd dat jij er dan 2 stuk zou hebben gehad.
Tip : In de duitse fora's vind je ook vrij veel.
vreemd dat jij er dan 2 stuk zou hebben gehad.
Tip : In de duitse fora's vind je ook vrij veel.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Maar met + 500.000km is alles mogelijk
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Die laatste bewering klopt..
En dan valt het allemaal nogal mee he.. Pas bij 485.000 is de compressor voor het eerst vervangen en bij 532000 de linkerbalg. En dan ligt het voor de hand dat de rechter ook gaat..
En dan valt het allemaal nogal mee he.. Pas bij 485.000 is de compressor voor het eerst vervangen en bij 532000 de linkerbalg. En dan ligt het voor de hand dat de rechter ook gaat..
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
En inmiddels toch maar even opgekrikt, de boutjes van het binnenscherm losgehaald en het scherm omgebogen.
toen zag ik dat...
de slang al wel vervangen is, en een versterkte is.
dus over naar de luchtveer rechts!
Ik zal kijken of ik er zelf een paar foto's van kan plaatsen met het vervangen.
(als iemand ook de 5ton overschrijdt en dezelfde vraag stelt.. )
toen zag ik dat...
de slang al wel vervangen is, en een versterkte is.
dus over naar de luchtveer rechts!
Ik zal kijken of ik er zelf een paar foto's van kan plaatsen met het vervangen.
(als iemand ook de 5ton overschrijdt en dezelfde vraag stelt.. )
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
@Suzie; ik zou beginnen met een andere BMW dealer/specialist te vinden die je wel kan helpen.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Hallo,
Heb helaas hetzelfde probleem als Arie 535d. Ik heb een 525d uit 2005, 235dkm.
Ik had al een hele tijd het gevoel dat de auto rechts wat lager stond, maar dacht dat het waarschijnlijk aan de oneffen ondergrond zou liggen, tot vandaag.
Ik reed van een drempel af, en hoorde een harde bonk achter. Ik dacht " dat lijkt me niet normaal!" En ja hoor 2 minuten later: NIVEAUREGELING UITGEVALLEN! kutstreeeeek....
Rechts is ie doorgezakt en ik hoor 'm inderdaad ook oppompen en zie ook de auto omhoog komen, maar met de bijbehorende gesiss, (dat gesis, was er eerst niet) zie ik 'm daarna ook weer zakken helaas.
Enig idee iemand of dit allemaal weer te fixen is door de veelbesproken slang te vervangen, of ben ik de sjaak en moet er een andere compressor op?
Hoor het graag!
Gr Nanu
Heb helaas hetzelfde probleem als Arie 535d. Ik heb een 525d uit 2005, 235dkm.
Ik had al een hele tijd het gevoel dat de auto rechts wat lager stond, maar dacht dat het waarschijnlijk aan de oneffen ondergrond zou liggen, tot vandaag.
Ik reed van een drempel af, en hoorde een harde bonk achter. Ik dacht " dat lijkt me niet normaal!" En ja hoor 2 minuten later: NIVEAUREGELING UITGEVALLEN! kutstreeeeek....
Rechts is ie doorgezakt en ik hoor 'm inderdaad ook oppompen en zie ook de auto omhoog komen, maar met de bijbehorende gesiss, (dat gesis, was er eerst niet) zie ik 'm daarna ook weer zakken helaas.
Enig idee iemand of dit allemaal weer te fixen is door de veelbesproken slang te vervangen, of ben ik de sjaak en moet er een andere compressor op?
Hoor het graag!
Gr Nanu
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Als de compressor stuk is zakt hij niet, maar krijgt hem niet meer omhoog gepompt.
Jij hebt een ander probleem. Rechtse airbag van de veer is lek of een slang die er naartoe loopt.
Jij hebt een ander probleem. Rechtse airbag van de veer is lek of een slang die er naartoe loopt.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Storing niveauregeling E61 -> compressor vervangen
Dag Tom_il,
bedoel je met airbag de rechtse luchtbalg?
Grt
bedoel je met airbag de rechtse luchtbalg?
Grt