Welke xenon lampen??

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
DJLeonardo

Re: Welke xenon lampen??

Bericht door DJLeonardo » 03 jun 2011, 02:31

Ik vond nog dit stukje van een technicus die o.a. voor Hella lampen ontwerpt, helaas in het engels, enjoy:
A properly aimed reflector with PNP HID's will not blind people or cause excessive glare.

This is totally incorrect. The glare problem lies not in the aiming but in the vastly different manner in which the HID arc and the filament radiate light. The discharge arc is curved and has two spots of maximum intensity, each hot spot being at the ends of the arc approximately 5mm apart. The filament is straight and has a single hotspot in the very centre of the filament This hotspot will be 2.5mm away from each of the HID hot spots. Headlights are designed around a given bulb and it's still not possible to design a headlight, projector or reflector, than can safely and effectively work with both light sources. In other words the optics of a HID headlight are quite a bit different than those of a halogen headlight. Even if a PnP HID kit doesn't directly glare oncoming drivers, the light reflected from the overlit foreground can and will cause glare. Then there's the area of the lens/reflector. Glare can come from those surfaces and the smaller the surface for a given light source the greater this glare. In a similar way the brighter bulb in a given headlight the greater this glare.
En hier nog even het verschil tussen een HID projector en een PnP HID lampje in een halogeen reflector.
links Projector rechts PnP (mocht dat niet duidelijk zijn)
Afbeelding
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

musQ

Bericht door musQ » 21 jun 2011, 00:03

Lieve mensen,

Ik begrijp dat jullie bezorgd zijn over mensen die Xenon in hun koplampen voeren en verkeerd afgesteld zijn.

Maar, Hoe vaak zie je niet dat mensen met Hallogeen verlichting het lampje verkeerd monteren?

Ik snap die mensen heus wel, die kopen voor 9.95 een lampie en willen dit zo goedkoop mogelijk gemonteerd hebben. Want doen ze dan, ze gaan ze zelf monteren. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd en monteren ze het vaak verkeerd erin.

Hetzelfde geld voor xenon!.

Ik ook rij met xenon.

1 het ziet er leuk uit
2 meer licht
3 veiliger ivm meer licht.

Alleen geloven jullie ( de mensen die de verkeerd-afgestelde-xenon-rijders zo irritant vinden) dat een beetje auto liefhebber er voor zorgt dat die kits correct gemonteerd worden en daarna de koplamp EXPRES iets meer naar beneden afstellen, hier maar iets van aantrekt? Ik dacht het niet...

Waarom niet? Omdat je van deze mensen geen last zult hebben.

Pak liever de mensen aan die hun lampjes verkeerd monteren. Of de mensen die snel een xenonkitje erin bouwen en gewoon weg niet afstellen. Aan zulke mensen heb ik ook een hekel;-)

Maar mijn xenon lampjes wijzen keurig richting de grond en niet naar de lucht :duim: en verblinden dus geen enkel automobilist. Vind het nogal zuur om 199 euro weg te moeten gooien omdat oom agent zegt dat xenon niet goed is.

Voor de rest ik snap jullie echt hoor, verkeerd afgestelde lampen is voor mij ook een irritatie factor. Maar om nou een hele poeha van te maken hoeft ook weer niet. Als je ze netjes afsteld is er niets aan de hand.

En voor de APK maakt het niet uit, zolang het lichtbeeld goed is en op de juiste hoogte worden ze goed gekeurd. 1 probleem voor de auto's zonder een projector want daar veranderd wel het lichtbeeld van, als je xenon hebt.

Leuk topic, mooi discussie punt hou ik wel van :shine:

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 21 jun 2011, 10:25

musQ schreef:Ik ook rij met xenon.
3 veiliger ivm meer licht.
Juist niet dus...
Heb je het stukje van die lampontwerper gelezen? Moet je de eerste regel nog even nalezen.
A properly aimed reflector with PNP HID's will not blind people or cause excessive glare.
This is totally incorrect. The glare problem lies not in the aiming but in the vastly different manner in which the HID arc and the filament radiate light.
Duidelijker kan het niet worden lijkt me....

_______
musQ schreef:Pak liever de mensen aan die hun lampjes verkeerd monteren. Of de mensen die snel een xenonkitje erin bouwen en gewoon weg niet afstellen. Aan zulke mensen heb ik ook een hekel;-)

Maar mijn xenon lampjes wijzen keurig richting de grond en niet naar de lucht :duim: en verblinden dus geen enkel automobilist. Vind het nogal zuur om 199 euro weg te moeten gooien omdat oom agent zegt dat xenon niet goed is.
:
Een halogeen lampje kan je meestal maar op 1 manier monteren dus daar ligt het niet aan. Het kan zijn dat de hoogte verstelling van de lampunit verkeerd staat of dat de lamp door een tik uit z'n verband is geraakt. Dit wordt als het goed is opgemerkt bij de jaarlijkse APK. Als ik iemand achter me krijg bij het stoplicht meld ik het vaak even. Die mensen hebben het meestal niet eens door. Zijn ook nooit mensen die overkomen alsof ze ook maar iets verstand hebben van hun auto. En wat is het nut van je aftermarket xenon kitje als je het zo ver naar beneden moet richten om geen mensen te verblinden? De weg vlak voor je voeten verlichten draagt ook niet echt bij aan je zicht.
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 21 jun 2011, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.

AdE39

Bericht door AdE39 » 21 jun 2011, 13:47

Hallo beste BMW vrienden,

We kunnen er een boekwerk van maken, er zijn dus diverse meningen, en dat is ook gewoon erg goed.
Dat er meer controle op verlichting zal moeten komen, dat kan een goede stap in de goede richting zijn.

Dat een lampje verkeerd gemonteerd word, dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, dat is haast onmogelij, daar de borgveren deze grote spanning niet aan zal kunnen en stuk zal springen of uit de borging zal schieten.
Bij een H1, H4 zal het verkeerd monteren weinig van te zien zijn, het lichtbeeld blijft gelijk, misschien dat er bij een H4 lamp een ander lichtbeeld optreed, dat komt door de ingebouwde spiegel, die projecteert het licht wel verkeerd, maar verkeerd monteren, dat is haast onmogelijk!

Daarbij blijf ik toch bij het verhaal, houd het gewoon origineel, dan heeft niemand problemen, en je hebt altijd het juiste reservelampje ook bij de hand.

Niemand heeft van een aftermarket HID kit een reservelamp bij, dus u bent strafbaar!
De originele lamp in de reflector monteren, helaas, u krijgt wel een prent bij de constatering hiervan, 2 verschillende lampen voeren bij hetzelfde soort licht, dat is ook verboden.

Nu zullen er velen zeggen, er is toch licht aanwezig, helaas, mag niet volgens de wet.

ga anders eens met 2 verschillende koplampen naar het RDW, een met Xenone en een met Halogeen, juist, afkeur, alles Halogeen, of Xenon, geen mengelmoes hier van!

Dus wat mij betreft, ik houd het gewoon zoals het nu is, heb ik altijd het juiste lampje bij de hand, en pak nooit op een lege plaats.

Ik hoop dus wel dat iedereen zijn koplampen juist heeft af laten stellen, of het nu om Xenon gaat, of om Halogeen.
er schort nogal het een en ander aan de verlichting van een aantal auto's.

We rijden toch voor de veiligheid en het plezier in onze auto rond, en velen ook voor hun werk!
dus laat even checken..

Met vriendelijke groet,

Ad

Denniz0229

Bericht door Denniz0229 » 21 jun 2011, 14:19

sinds wanneer ben je verplicht reservelampjes bij je te hebben dan?

en ook voor inbouw kits heb je reservelampjes hoor.
Afbeelding

Beens1

Bericht door Beens1 » 21 jun 2011, 14:23

Als jij een kapotte lamp heb, en je wordt aangehouden daarvoor moet je de lamp direct kunnen vervangen. Is dat niet mogelijk, krijg je een boete.
Dan heb ik dus medelijden met mensen die een Ford Focus o.i.d. hebben. Daar moet zo ongeveer de hele voorkant uitgebouwd worden om een lampje te verwisselen... :gek:

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 21 jun 2011, 14:25

Klopt idd. overigens moet ik ook mijn lichtunit loshalen om 'm te vervangen. De motorruimte zit gewoon te vol, kan er niet bij.

320driver

Bericht door 320driver » 21 jun 2011, 14:27

De mijne zijn ook prima afgesteld en oom agent laat ze gewoon zitten, laatst een controle gehad, niets aan het handje :) :tong:

Beens1

Bericht door Beens1 » 21 jun 2011, 14:28

Mij lukt het rechts net aan. Ik heb een 5liter ruitensproeierreservoir, hierdoor zit alles wat dichter op elkaar. Iinks ook krap maar is te doen.

Ik zie straks wel wat voor verlichting ik straks in mijn volgende wagen heb. Het wordt iig origineel en laat het gewoon checken of het goed afgesteld is.

AdE39

Bericht door AdE39 » 22 jun 2011, 15:19

Hallo beste BMW vrienden,

je bent ten alle tijden verplicht een defecte lamp te verwisselen, dus een set lampen moet je gewoon in je auto hebben.
Nu kan je wel lekker dwars gaan doen, je hebt er uiteindelijk jezelf mee te pakken!
Als je bij constatering van een defecte lamp niet gewisseld kan worden, krijg je gewoon een prent van oom agent, zo dat rijmde nog ook.

Als men dus goed afgestelde verlichting voert, ongeacht het lamp type en soort, dan zal de politie de laatste kunnen zijn die er commentaar op zal geven, dit is al eens anders geweest!

Ja, de auto fabrikanten maken er een potje van, ze willen het liefst alle grappen aan de auto repareren, bij sommige merken is het helemaal feest, en dien je haast de auto te gaan ontleden, enkel om een lampje te wisselen, dit is onkunde, door alle toeters en bellen zijn ze helaas vergeten dat er ook nog koplampen in de auto aanwezig moesten zijn, en die zijn er dus gewoon ingekwakt en op een zeer onlogische manier bevestigd, knoeiwerk dus.

Ik ben blij dat ik bij mijn BMW de lampen gewoon zo kan wisselen, zonder de koplampen en dergelijke moet gaan demonteren, en zo hoort het toch ook!

Ik heb dus een antipathie tegen auto fabrikanten die alles onnodig ingewikkeld maken, en probeer deze dan ook links te laten liggen.
Waarom moeilijk doen, terwijl het makkelijk kan.

Met vriendelijke groet,

Ad

musQ

Bericht door musQ » 23 jun 2011, 17:14

DJLeonardo schreef: Een halogeen lampje kan je meestal maar op 1 manier monteren dus daar ligt het niet aan. Het kan zijn dat de hoogte verstelling van de lampunit verkeerd staat of dat de lamp door een tik uit z'n verband is geraakt. Dit wordt als het goed is opgemerkt bij de jaarlijkse APK. Als ik iemand achter me krijg bij het stoplicht meld ik het vaak even. Die mensen hebben het meestal niet eens door. Zijn ook nooit mensen die overkomen alsof ze ook maar iets verstand hebben van hun auto. En wat is het nut van je aftermarket xenon kitje als je het zo ver naar beneden moet richten om geen mensen te verblinden? De weg vlak voor je voeten verlichten draagt ook niet echt bij aan je zicht.

Dat me koplampen er niet voor gemaakt zijn, daar heb je gelijk in.

Wat ik alleen niet snap is dat mensen zoals jij het altijd beter weten ivm informatie van het internet. Ok ik ben misschien nog maar een broekie ( 24 jaar) maar rij al 4 jaar met xenon ( die aftermarket kits maar wel de betere ervan)

Als ik jou gewoon vertel dat ik meer licht heb voor me auto, dan moet je niet gaan zeggen dat het niet zo is??? :gek:

Ik stel me koplampen juist naar beneden ivm die lichtverspreiding van Xenon, en omdat ze juist meer licht produceren ( en minder warmte) verlichten Xenon lampen juist veel meer dan Hallogeen lampen.

Ooit wel eens auto's gezien met een niet standaard Xenon lampies in het donker??? En dat ze dan alles verlichten en dus verblindend zijn voor iedereen?? Dat zijn de mensen waarvan de koplamp correct zijn afgesteld voor Hallogeen lampen maar niet voor Xenon.

Als je die koplampen meer naar beneden laat schijnen verblinden ze niemand meer maar heb je toch 50 to 60% meer lichtopbrengst dan bij Hallogeen.

Je zult de borden boven de wegen niet meer verlichten maar de borden naast de weg zie je veel beter. Ook de reflecterende paaltjes ( langs de kant van de weg) zie je ook veel beter.

Ik heb express een maatje van me met verlaagde auto voor me laten rijden en gevraagd of mijn koplampen verblindend waren, en hij wist te vertellen van niet. Plus het lichtbeeld van mijn auto en die van me Opa en Oma ( auto met echte Xenon koplampen, dus standaard vanaf de fabriek) was bijna hetzelfde. Die van hun was net wat feller.

Dus ja dat je met de juiste koplampen meer ziet en beter is JA. Maar Xenon in de standaard koplampen met goede afstelling geeft zoiezo meer licht dan Hallogeen. Je ziet veel verder .

En over dat mensen de Hallogeen lampen verkeerd erin monteren is zeker mogelijk! En dan praat ik wel over H4 lampen, ik heb ze vaak genoeg gezien in de garage dat ze de lampen verkeerd erin hadden.

Wat ook kan zijn dat de borgveren lam zijn en dus het lampje niet vast kan klemmen ( zorgt ook voor verkeerde lichtbeeld).

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 23 jun 2011, 17:33

musQ schreef: Wat ik alleen niet snap is dat mensen zoals jij het altijd beter weten ivm informatie van het internet. Ok ik ben misschien nog maar een broekie ( 24 jaar) maar rij al 4 jaar met xenon ( die aftermarket kits maar wel de betere ervan)

Misschien heb ik niet al mijn info van internet..... Heb je zelf wel eens een lampbehuizing opengemaakt eigenlijk?
En ik kan nou niet zeggen dat je uitspraak
musQ schreef: Als ik jou gewoon vertel dat ik meer licht heb voor me auto, dan moet je niet gaan zeggen dat het niet zo is??? :gek:
getuigd van uberhaupt enige kennis over lampen in het algemeen anders dan dat er licht uitkomt als je 'm aanzet. Dus ja, misschien ben je dan inderdaad een broekie op dit gebied. :hug: Maar dat geeft toch niks?
Oja, het is blijkbaar van belang om te weten aangezien je het noemt. :yaw: Ik ben 38 en rij al 10 jaar met xenon. Zowel aftermarket als OEM. Ik had destijds een van de allereerste aftermarket sets (Hella) die er waren van toen nog 400 gulden. Al snel kwam ik erachter dat dat het toch niet was. Momenteel rij ik met een iets "aangepaste" OEM setup. 8)

musQ

Bericht door musQ » 23 jun 2011, 17:37

Dan weet je toch, dat rijden met Xenon prettiger is dan met Hallogeen? :duim:

Maar goed... wat voor koplampen raad jij ons aan dan?? Er zijn een hoop te koop. Dus jij met een hoop ervaring weet ons ze te vertellen wat voor koplampen we moeten hebben ;)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 23 jun 2011, 17:45

musQ schreef:Dan weet je toch, dat rijden met Xenon prettiger is dan met Hallogeen? :duim:
Hij weet dat het rijden met OEM halogeen prettiger is als HID Xenon (en dan heb ik het niet alleen over jezelf), en dat het rijden met OEM Xenon weer prettiger is als OEM halogeen.

Dat gezegd hebbende denk ik dat er op dit portal geen mensen rondlopen die je meer kunnen vertellen over de diverse soorten aftermarket en OEM xenon en halogeen verlichting als DJLeonardo. Wellicht als je zelf wel iets meer op internet gelezen had, en met name op dit forum, had je dat zelf ook kunnen vaststellen.

Mijn advies, koop een set OEM koplampen met een set echt goede halogeen pitten (ja daar koop je ook een aftermarketsetje HID voor) Maar dan zul je ook zien dat je xenon amper meer licht geeft,en dat je je licht effectiever gebruikt omdat je bundel niet zo divergeert en je dus veel minder - verblindend - strooilicht hebt.

Maar als jij zo overtuigd bent van je eigen gelijk, zet je auto eens voor een muur en maak een foto zoals bovenstaande en post die hier...

musQ

Bericht door musQ » 23 jun 2011, 18:14

Dit heb toch niets met foto's te maken???

Ik denk dat het persoonlijk is. Ik vind het persoonlijk met Xenon prettiger rijden dan met halogeen.

En als ik OEM koplampen ga kopen met goede halogeen pitjes dan betaal ik liever voor een goede Xenon kit....

Maar niet getreurd. Eerst die motor van mij goed laten lopen ( zonder dat getik) en dan ga ik sjoppen. Persoonlijk ben ik ook voor dat alles goed is hoor.

En natuurlijk is alles beter als je het goed aanpakt. Maar waarom niet Xenon met de spullen die je heb en zorgen dat je de overige weggebruikers er niet mee verblind. ;)

Maar daarom vroeg ik al, geef een paar voorbeelden van goede koplampen die ik eventueel kan aanschaffen en meerdere die dan xenon willen of meer licht dmv halogeen :duimen:

Ik hou gewoon van een leuke discussie. hahaha. Van mij blijven jullie allemaal aardige mensen hoor. :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”