Remschijven afdraaien

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Remschijven afdraaien

Bericht door dw70 » 14 mei 2011, 13:06

er zit een tolerantie in, en dan klopt ook jou verhaal klopt. Gevoel voor het aantrekken heeft de een, en de ander absoluut niet. Dus tot voor kort (vroeger klinkt erg lang geleden, wat niet zo is...) ging het aantrekken net op het randje van scheeftrekken, maar waren de remvoeringen vele malen beter, door gebruik van asbest. Die remden super. En asbest kon de hitte super verwerken. Schijven trokken zelden krom (tenzij je Harry rempedaal heette). Sinds asbest eruit is gehaald, werd het hommeles. Dat heeft mij bij mijn 1983 D Kadett GTE hoofdbrekens gekost. Die switch gebeurde in het jaar 1989. Het bleef maar kromtrekken. De hitte kon niet meer fatsoenlijk afgevoerd worden. Ondanks geventileerde remschijven.
Gelukkig kon ik toen de betere remvoeringen nemen van de Kadett GSI, met afgeschuinde kanten. Die liepen door de afgeschuinde kanten nooit meer aan (blijven plakken) en sloegen altijd los bij een vooruitbeweging. De GSI had een geweldige remvertraging.

De sleutel in je koffer is voor de nood. De momentsleutel wordt toch echt geprefereerd met al die aluminium velgen (zo zacht als peperkoek).
Het zou wat duur worden alle auto's met een momentsleutel uit te rusten toch? En de fabrikant legt de verantwoordelijkheid bij de gebruiker, en zelden bij het falen van zijn product.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: Remschijven afdraaien

Bericht door largeproject » 14 mei 2011, 17:50

dw70 schreef:maar het gevolg van scheve wielen is wel dat je schijven alsnog mee moeten gaan hoepelen in die afgedwongen scheve beweging. Indirekt dus wel.
Het zou erg vreemd zijn als er "iets scheef is" de rest recht zou blijven. Nu is altijd de remschijf als eerste scheef en niet het wiel of de as (kan wel, maar niet de regel). Heb je een scheve as, krijg je scheve remschijven.

Maar uit de hand aantrekken is toch echt passe.

Dan kan ik die schroeven ook wel uit de schijven halen die hem op zijn plaats houden,scheelt weer gewicht in de onafgeveerde massa 8) .

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Remschijven afdraaien

Bericht door Fabian79 » 15 mei 2011, 10:03

en uiteraard onbalans omdat je er maar 1 schroefje in heb zitten :whistle:

Maar ff inhakend op de scheve wielen en daarbij kromme schijven enzo.
Grootste probleem is vaak dat de naaf waar de remschijf tegen aan komt niet goed schoon is.
Deze moet echt brandschoon zijn voordat de schijf gemonteerd wordt. Hier zet je de schijf tegen aan dus elke oneffenheid is funest voor trillingen.
Ook de binnenzijde an het wiel moet goed schoon zijn. Wielen waarbij de naaf krom is kom je eigenlijk nooit tegen. Eerder is het en kwestie van vuil op de naaf, schijf of wielen.

Als de oppervlaktes goed schoon en roestvrijzijn maakt het verschil in natrekken van de bouten niet heel veel meer uit als ze maar goed vast zitten en kruislings op de juiste wijze vast gezet worden. Oftewel eerst alles hand vast zodat je zeker weet dat het recht zit en daarna rustig stapsgewijs aantrekken.
Of het het ene wiel met 120 nm vast zit en de ander met 130 maakt geen drol uit, mits ze maar wel vast zitten en niet te strak.
Het zachte alu trek je namelijk stuk als je die te vast zet, bij sstaal is dit niet anders overigens
Stalen wielen zet je trouwens minder vast, omdat deze vanwege het harde metaal eerder kapot springen. Hoe harder hoe eerder het breekt. ;)

Bij alu is 120-130 nm normaal. Bij staal is het 110-120 nm.

Reden is dat alu zachter is en de bouten dus makkelijker los kunnen trillen in vergelijking met staal.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: Remschijven afdraaien

Bericht door largeproject » 15 mei 2011, 11:30

Kijk,daarom trilt die,ligt niet aan de banden of velgen,.maar aan dat 1ne schroefje. -_-

e46coope

Re: Remschijven afdraaien

Bericht door e46coope » 15 mei 2011, 21:20

Afdraaien kan idd geen kwaad, belangrijk is dt de naaf goed schoon is voordat de schijven gemonteerd worden en dat de velgen met een momentsleutel worden aangehaald.
Mijn ervaring leert mij dat afdraaien op de auto het beste resultaat geeft omdat je de schijf vastzet op de naaf dus eventuele afwijking in de naaf word dan meegenomen.
Er gaat echt geen grote hoeveelheid materiaal van de schijf af dus kan absoluut geen kwaad.

Michiel Bos

Re: Remschijven afdraaien

Bericht door Michiel Bos » 09 okt 2011, 19:18

Gisteren voor de verandering zelf m'n remschijven en blokken vervangen want, je raadt het al, deze waren weer krom.. Na drie uur sleutelen (2 uur voor de ene kant en één uur voor de ander) zaten ze erop! Voorzichtig een rondje gereden om alles te testen en alles werkte perfect! Goede pedaaldruk en, het allerbelangrijkset, geen trillingen meer, een verademing!

Ik kan trouwens het iedereen aanraden om het zelf te doen, redelijk eenvoudig als je de juiste gereedschappen heb en een stuk goedkoper dan de dealer!

M´n nieuwe schijven en blokken zijn van ATE, deze worden door de specialisten volgens mij ook regelmatig gebruikt en verwacht dat het nu gewoon goed blijft. De eerste 200 km iig met beleid remmen..


Groet,

Michiel

Michiel Bos

Re: Remschijven afdraaien

Bericht door Michiel Bos » 10 okt 2011, 13:55

@Judaz, heb alles flink onvet met remmenreiniger, de asnaaf met een staalborstel 'opgepoetst', en daarna alle bewegende delen ingesmeerd met hittebestendige kopervet.. Volgens mij voldoende voorzorgsmaatregelen. Als er nu toch iets vast komt te zitten ben ik in ieder geval niet bang om de zaak weer los te halen en eventueel een remklauw te vervangen.

Dit was trouwens een generale repetitie, volgende week gaan we aan de slag met de remmen van een 540i..
Ook leuk!

vugt48
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mar 2010, 21:43

Re: Remschijven afdraaien

Bericht door vugt48 » 06 nov 2011, 11:10

Hoi

Ik vraag mij af , bij dit onderwerp ,wie er automonteur is .ik denk zelf 1
Remmen als je er geen verstand van hebt blijf eraf.
Voorbeeld hoe vast heb je de remzadels gezet ?
Dit is de houder waar je de remblokkken inzet ,zit met 2 bouten vast .
Heb zelfde bij een motorclub gehad werdt flink gewerkt aan de remmen enz ,enz
Heb toen ook gewaarschuwd ,werd beetje lacherig over gedaan , wie ik wel was en dat de club ervaring had ,
ze hadden nognooit een momentsleutel vast gehad.
Tot er een melding kwam dat iemand een bout kwijt was van de voorste rem klauw ,is toch lastig ,als de remklauw tussen het voorwiel komt.
Toen werd het heel stil op het forum
Zo ook onderwerp remleiding achter doorgeroest, auto zelf onderhouden? een echte automonteur ziet zoiets.

Doe er je voordeel mee ,het leven kan erg kort worden met slechte remmen, of loszittende bouten van remmen

Piero2

Re: Remschijven afdraaien

Bericht door Piero2 » 06 nov 2011, 12:42

Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad, maar mij is verteld dat afdraaien een korte termijn oplossing is. Meestal is na een paar duizend km het probleem weer terug omdat veelal de structuur van de schijf is beschadigd. Ik denk dat het belangrijkste is om de oorzaak te achterhalen. Bij mij was het uiteindelijk niet de schijf maar de wielnaven.

Michiel Bos

Re: Remschijven afdraaien

Bericht door Michiel Bos » 09 nov 2011, 19:04

@Vugt48, je hebt gelijk, met de remmerij moet je gewoon zorgvuldig omgaan, maar ik denk dat zodra je je gezonde verstand gebruikt er (zelfs zonder momentsleutel) weinig mis kan gaan. Bouten die loskomen zijn erg vervelend en dikke pech natuurlijk..

Zelf heb ik beroepsmatig aan complexe installaties gesleuteld (o.a. scheepsdiesels) en heb daarom wel wat vertrouwen in m'n sleutelkunsten.

Daarnaast sleutel ik het liefst met z'n tweeën, naast dat dit gezellig is controleer je elkaar ook nog eens (en als er toch wat misgaat kan je de ander de schuld geven.. :rolf: )

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”