Kijk Dutchie, dit had ik 2 maanden geleden allemaal gevonden op internet.
Toen ik zelf ook aan het speuren was voor een M5
4 mensen die hun dingetje zeggen, of het waar is, is een 2e natuurlijk.
Maar wat ze zeggen zit wel veel in!
1. Droom van een wagen, maar kan eenvoudig een nachtmerrie worden. Ik zou er graag ook 1 willen aanschaffen, maar ben wat huiverig. Wat ik iig zou doen;
- Bijna alle VFL M5 blokken hebben een olieprobleem.
- Diagnoseprogramma meenemen ? Direct uitlezen en na proefrit uitlezen.
- Koppeling vervangen (welke stand)
- KM stand, >180000 kan de motor ver op zijn. Natuurlijk ook afhankelijk van de rijstijl.
- Toestand schijven en banden en schokbrekers. Zegt veel over de rijstijl
- Kijk eens naar de motorkap/voorruit. Extreme steenslag moet een verklaring hebben.
- Tijdens de proefrit afremmen op de motor en dan gas geven. kijken of er geen rookpluim ontstaat.
- En ook je eigen gevoel natuurlijk..
Succes en laat eens wat weten.
2. Bij het voorfaceliftmodel is:
- De motor/ bak gevoelig en meestal verbruiken ze olie. (1 op +/- 1500 km)
- Bakolie komt traag op temperatuur( daarna schakelen ze perfect)
- Uitvallen pixels bij koud weer (bekend probleem bij de e39)
- Koppeling
- Versnellingsbak
- luchtmassameter (test luchtmassameter constant 80 in 3 en dan de sportknop inschakelen moet een stevige duw geven wanneer deze goed werkt).
- De dynamo, kijk of deze 13 volt levert en geen 19, dat vinden je accu en electrische systemen namelijk niet zo best.
- Vanos
Na de facelift zijn wel een hoop problemen opgelost.
Onder andere:
- Xenon kwaliteit is bagger van de PFL
- Zuigerringen zijn veranderd ivm olieverbruik
- Vanos units zijn ge-update (rammel)
- Climate control werkt wel goed vergeleden met de voorganger
3. - Tot 2001 laten de cilinderwanden los,
- Elke 80000 `n nieuwe koppeling
4. M5 E39
- Koppelingsplaat + Vliegwiel (af fabriek zwaar onderbemeten)
- Hardy disc en lagering prise-as van de versnellingsbak
- Nikasil wanden (latere modellen hebben Alusil, = sterker)
- VANOS ( soldeer v/d solenoïde contact)
- LMM ( is een terugroep actie over geweest)
- Oliepomp (idem)
- Brandstof pomp (terugroep actie)
- ECU
- Cilinderkoppen L+R
Eén tip, kijk héél erg goed uit bij aankoop van een M5 met meer dan 160.000 km op de klok. Vaak worden deze auto's uit derde hand mishandeld (lees: niet warmdraaien en continu op de flikker geven) waardoor de motor over het algemeen niet meer fris is.
Check ook de km stand, heel vaak komt het voor dat deze is terug gedraaid. (laat je potentiële aankoop bij de dealer of specialist controleren. De km stand word nl op meerdere plekken in het CAN-bus systeem opgeslagen!!! (KOMBI, LCM, FRW, ABS en EWS...) Vaak worden deze modules bij het terugdraaien overgeslagen omdat men niet weet hoe deze gemanipuleerd moeten worden. En uit de shadow ram geheugen kan altijd de originele km stand worden herleid!!!
Qua onderhoud moet je rekenen op een zogenaamde M- toeslag slijtage delen zoals remmen, remblokken, koppelingsplaat ed zijn zeer prijzig.
Als je jezelf moet afvragen of je de onderhoud v/d auto kunt bekostigen dan kan je beter GEEN M-5 aanschaffen.
Brandstofverbruik is in de stad 1:4,5 , snelweg (meest gunstig geval) 1:9)
Verzekering is duur, ook al heb je de nodige no-claim opgebouwd
Een M5 is erg leuk maar je moet niet krap bij kas zitten om zo'n kanon te kunnen rijden en onderhouden.
Dit had ik toen der tijd gevonden!