DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door rfs88 » 19 feb 2018, 07:58

Kühlmitteltemperatur 92.29 C

volgens mij zijn idd je thermostaten nog best ok! Als hij met dit weer 92 graden haalt...of zijn ze al vervangen?

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door frazz » 19 feb 2018, 09:16

Ze zijn nog niet vervangen.
De waarde die je leest zijn stationair gemeten.
Ik kan er nog niet mee rijden, BPM is al betaald vorige week, wacht nu nog op de kenteken kaart.
Zodra die binnen is, ga ik de temperatuur meten met Torque, als het goed is kan je dan doen met de 'coolant' waarde.

By the way; Is Kühlmitteltemperatur de waarde van de hoofdthermostaat?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door tom_il » 19 feb 2018, 09:21

Jawel Ongeveer.
525d E61 2007 pre-LCI

rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door rfs88 » 19 feb 2018, 09:32

92 ga je volgens mij nooit stationair halen met defecte thermostaten als je hem stationair laat warmdraaien - of je moet hem op 4500 toeren houden. Gok dat je thermostaten wel goed zijn maar daad inderdaad een defecte EGR je regeneratie tegenhoud. ik zou daar eerst me beginnen

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door tom_il » 19 feb 2018, 09:40

Het is gasklep die fouten geeft.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door frazz » 19 feb 2018, 09:43

Hoi Tom,

Dank weer voor je reactie.
Een paar vragen, ben nog steeds in de leer en ziet er niet uit dat ik nog ooit iets anders ga rijden dan BMW ;)

Is de EGR klep, de gasklep, het gashuisklep, dezelfde onderdeel? Of zijn dat verschillende, ik ga ervan uit dat het allemaal hetzelfde is, omdat volgens hun functionaliteit ze verwijzen naar de hetzelfde nl; luchtinlaat voor een mengsel van brandstof en lucht.

Nog een bevinding, volgens sommige bronnen moet de uitlaatgasdruk (bij normaal werken) bepaalde waarden geven:

Uitlaattegendruk waarden:
  • Stationair draaien: <60mbar
    Bij 2000 tpm: <150mbar
    Bij normaal toerental: <300mbar
Bij mij zie ik :Abgasgegendruck vor Partikelfilter: 1988.92 mbar"
Dat is wel zeer hoog. Kan het zijn dat de sensor defect is? Weet je ook waar deze sensor zit?
Wellicht gewoon preventief vervangen.

En dan deze melding:

4D00 4D00 Abgasgegendruck
P14A7 Partikelfilter (Bank 1) - Strömungswiderstand hoch


Als ik de Duitse fora bekijk, vind ik situatie bij mensen zoals die van mij.
Hierbij lees ik dat de Hoge stromingsweerstand (Strömungswiderstand hoch) de reden is dat er geen regeneratie plaatsvind. Als deze sensor stuk is, gaat ie dus ook nooit regeneren.
Thermostaten en sensor preventief vervangen? Of eerst Roetfilter reinigen en dan nog eens uitlezen?

Dank nogmaals voor al jullie reacties.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door tom_il » 19 feb 2018, 11:29

EGR klep en Gasklep zijn 2 heel aparte dingen.

In hoever de sensor nu stuk is of de filter het probleem is. Ik vrees dat dit je dit niet kan weten.
Best is een geforceerde generatie uitvoeren en dan je tegendruk opnieuw monitoren. Zolang je dit niet doet, is het koffiedik kijken.
525d E61 2007 pre-LCI

ehombie
Berichten: 1547
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door ehombie » 19 feb 2018, 11:54

Wat betreft foutmelding gasklep...komt deze (gelijk) terug na wissen? Zoniet...niet druk over maken.

Wat tom_il zegt over dpf. ben ik het wel mee eens.
Als de kosten van die druksensor voor jouw de kosten niet zijn, vervang ze preventief zou ik zeggen.
Ik weet niet wat je zelf gaat doen...?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door frazz » 19 feb 2018, 17:20

Heren,


Woensdag ga ik mijn roetfilter laten reinigen, ik hoorde net van de RDW dat de kenteken kaart vandaag op de post gaat.
Zij gaan ook hetgeen meten waarover gemeld wordt door INPA.

Ik heb al een EGR thermostaat, Hoofdthermostaat en een Uitlaatgasdruk sensor besteld bij autodoc.
Trustpilot is goed te spreken over autodoc, duurt wel 4/5 dagen voordat je het hebt, maar het is vele malen goedkoper dan hier in NL. Maar goed, niet als reclame bedoeld. Ik wil met een goed gevoel de weg op komende tijd, zonder dat de thermostaten in mijn hoofd gaan spoken. Sensoren vind ik ook belangrijk.

Eerlijk gezegd vrees ik voor de gasklep, ik hoop dat deze niet stuk is, prijs is aardig voor een gasklep.
Kerel van de roetreinigingsbedrijf heeft al aangeboden om er naar te kijken en als het stuk is ter plekke te vervangen. Ik heb gezegd dat we maar eerst eens moeten kijken.

Ik zal de foutcodes eens wissen. Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet gedaan, goede tip.
En dan even kijken wat terug komt, voorlopig alleen nog maar stationair -_-

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door frazz » 20 feb 2018, 12:24

Alle foutcodes gewist en kreeg onderstaande terug.

480A 480A Partikelfiltersystem
483D 483D Drosselklappensteller

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door frazz » 21 feb 2018, 18:47

Update:

Vandaag mijn roetfilter laten reinigen. Na reinigen rijden en merk meteen het verschil. Trekt weer als ik gewend ben van een 530D.
Vanuit Marssum terug naar Beverwijk, geen problemen, alle foutcodes die ik had op de Motor zijn verdwenen.
Echter een foutcode voor terug gekregen (Op mijn scherm de melding 'increased emission'):

Afbeelding

Luchtmassa meter?

Overigens, blijft de koeltemperatuur tijdens een rit van anderhalf uur schommelen tussen de 60 en 70 graden.
Nieuwe thermostaten komen hopelijk vrijdag binnen.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door frazz » 26 feb 2018, 09:13

Afgelopen weekend, beide thermostaten vervangen.
Ik heb door de oude EGR thermostaat geblazen en je kon hier makkelijk doorheen blazen.
Door de nieuwe EGR kon niet doorheen blazen, er ontsnapte wel wat lucht, maar dat was nihil.
De hoofdthermostaat heb ik niet kunnen checken, zou niet weten hoe ik een defecte constateer.
De koelvloeistof heb ik ook vervangen, ik heb de leiding eerst doorgespoeld met water totdat de kleur van de koelvloeistof af afnam.

En daarna deze erin gegooid:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna er mee gereden en de temperatuur met Torque Lite in de gaten gehouden.
Deze schommelde tussen de 70 en 80 graden.
Dit zit mij niet lekker. Misschien is dit genoeg voor regeneratie, maar ik zie hem liever stijgen naar de 90 ~ 94

Heeft dit iemand eerder gezien en weet iemand wat ik nog kan nakijken?
Hoor het graag.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door tom_il » 26 feb 2018, 09:47

Hoe bedoel je doorspoelen ? Dan zit je nu met een relatief grote hoeveelheid water in je koelsysteem tenzij je het water aflaat aan je motorblok krijg je niet alles uit het koelsysteem. Waarom heb je dit gedaan ?
Ik ben koelvloeistof gaan halen bij de dealer in een grote bidon zodoende er het zelfde type inzit en dan gewoon bijvullen.

Hoofdthermostaat kan je checken door hem in warm water te steken en checken op welke water temp deze opengaat.
525d E61 2007 pre-LCI

rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door rfs88 » 26 feb 2018, 09:55

eens met Tom-il, zelf gewoon bijgevuld met zelfde type KVS. doorspoelen is nergens voor nodig.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: DPF Filter & Alle linker achterlichten melding.

Bericht door frazz » 26 feb 2018, 10:06

tom_il schreef:Hoe bedoel je doorspoelen ? Dan zit je nu met een relatief grote hoeveelheid water in je koelsysteem tenzij je het water aflaat aan je motorblok krijg je niet alles uit het koelsysteem. Waarom heb je dit gedaan ?
Ik ben koelvloeistof gaan halen bij de dealer in een grote bidon zodoende er het zelfde type inzit en dan gewoon bijvullen.

Hoofdthermostaat kan je checken door hem in warm water te steken en checken op welke water temp deze opengaat.
Wilde de oude koelvloeistof vervangen, wist dat de nieuwe koelvloeistof dezelfde kleur had, had me vergist en heb ergens gelezen dat je koelvloeistof niet moet mengen. Maar ik had het al doorgespoeld toen ik er achter kwam het dezelfde kleur was.

Ik ga mijn koelvloeistof laten vervangen zodat ik zeker ben dat het goed is gedaan.
Op welke temperatuur moet de hoofdthermostaat open gaan?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”